Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2005, 20:53
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Hoi allemaal,

Ik zit eigenlijk met een probleempje en zit al lang te twijfelen of ik het wel moet plaatsen en of ik het wel hier mag plaatsen. Ik heb de "knoop" dus maar doorgehakt

Probleem: Ik droom heel erg vaak over mijn school. Nu zul je denken wat is daar mis mee. Het is dus het volgende:

Ik heb altijd al "problemen" gehad op scholen. Werd vaak gepest had niet echt vrienden, begon allemaal op de basischool. Ik dacht dat het over ging als ik naar voortgezetonderwijs zou gaan, maar daar ging het dus precies zo.

Ik had wel 1 beste vriendin daar maar die liet me een jaar later barsten (een andere meid stookte haar op). Toen ik geslaagd was ging ik naar het mbo. Dacht van nahh daar zullen ze wel normaal doen, zijn meiden van rond de 17/18 jaar ("volwassen" dus). Bleek dus ook niet zo te zijn

Na al die jaren boeide het me niet veel meer wat ze over me dachten/zeiden. Ik liet ze hun gang maar gaan. Als ze me wilde uitgeschelden liet ik ze hun gang gaan zonder wat te zeggen. Natuurlijk voelde ik me er vreselijk klote door, maar liet niets merken. En ja ik begon hun er echt door te haten. Ik had heel erg veel zin en drang ernaar om ook eens ff een grote bek op te zetten, maar ik hield me in.

Nu aantal jaren later droom ik er dus van. Steeds weer over die school (mbo) en over die meiden. Het komt steeds vaker terug.

Nu mijn vraagd dus: waarom droom ik er nog van? Ik wilde het gewoon achter me laten verder gaan met me leven, hun vergeten. En vooral niets meer met hun te maken willen hebben.

Overdag denk ik er helemaal niet aan. Ja nu dan, omdat ik het gewoon heel raar vind en als ik wakker wordt vraag ik me steeds af waarom ik er nou over droom.

Heeft iemand dit ook? Of weet iemand misschien waarom ik die dromen heb? En wat ik er eventueel aan kan doen, zodat ik deze dromen niet meer krijg?

Alvast bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2005, 21:01
Verwijderd
Het ligt er aan hoe je dromen ziet, veel mensen zien het als het verwerken van dingen (en volgens mij is het dat ook) en/of dat je droomt over dingen waar je bang voor bent of die je juist leuk vindt.

Dingen als pesten kun je niet zomaar vergeten en gewoon verder gaan, zo werkt het helaas niet. Ik denk dat die dromen een teken zijn dat je het nog niet verwerkt hebt, iig dat je daar nog mee bezig bent. Misschien kun je andere dingen proberen om het "kwijt" te raken, bv. er over schrijven of er met mensen over praten...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:09
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
het klinkt raar maar het kan me gewoon niet veel meer schelen als ze me pesten ofzo. Ik heb het geaccepteerd ofzoiets.

vind het gewoon heel raar dat ik helemaal niet meer terug denk aan de schooltijd en er toch over gaat dromen. Maar ja ik zal er maar over gan schrijven ofzo

In ieder geval bedankt voor je advies
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:13
justanothern00b
justanothern00b is offline
Het kan verschillende redenen hebben dat je er nog over droomt. Maar aangezien je het weg geduwt hebt kan het toch enigzins een trauma zijn... Erg extreem, dat weet ik, maar het kan zo zijn. Anderzijds (en dit is wat ik zelf denk) is dat het bij een verwerking hoort... Onderbewust er aan denken en het verwerken ervan gebeurt vaak tijdens de slaap...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:16
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
justanothern00b schreef op 05-02-2005 @ 22:13 :
Het kan verschillende redenen hebben dat je er nog over droomt. Maar aangezien je het weg geduwt hebt kan het toch enigzins een trauma zijn... Erg extreem, dat weet ik, maar het kan zo zijn. Anderzijds (en dit is wat ik zelf denk) is dat het bij een verwerking hoort... Onderbewust er aan denken en het verwerken ervan gebeurt vaak tijdens de slaap...
Oh jippie daar ben ik echt blij mee

Pff heb ik weer

en hoelang duurt zo'n verwerking ongeveer? maanden? jaren?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:17
justanothern00b
Afhankelijk van de persoon, etc. etc.... Maar het verschilt heel erg, ik durg daar geen uitspraak over te doen
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 21:44
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
damn wat haat ik mensen die andere mensen pesten..

Was zo'n meid in me klas en die was gewoon echt niet knap. Ik heb gehoord dat ze heel erg gepest werd op haar vorige school. En ik zat dus bij haar in de klas en wat ik dus niet begrijp waarom juist zij andere mensen pest, terwijl ze weet hoe je je voelt..

Maar ja, wat kan ik er van zeggen.. schijnbaar is het leuk om mensen het liefst zo hard mogelijk naar beneden te halen..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 22:44
justanothern00b
Dat is erg gek, in het eerste zicht... MAar als zij veel gepest is doet zij dit hoogst waarschijnlijk om zichzelf 'hoog' te houden. En net als jij heb ik een tering hekel aan mensen die pesten als hobby hebben...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 22:47
PV
PV is offline
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 05-02-2005 @ 22:44 :
damn wat haat ik mensen die andere mensen pesten..

Was zo'n meid in me klas en die was gewoon echt niet knap. Ik heb gehoord dat ze heel erg gepest werd op haar vorige school. En ik zat dus bij haar in de klas en wat ik dus niet begrijp waarom juist zij andere mensen pest, terwijl ze weet hoe je je voelt..
Misschien denkt ze dat ze door anderen te pesten, zelf sneller vrienden maakt. Of dat ze zelf minder snel het mikpunt wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 00:01
Verwijderd
hoi, ik ben ook wel eens gepest op school, maar even over dat dromen:

ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een persoon. Ik droomde echt wekenlang en maanden achtereen alleen over hem. En dan ook letterlijk alleen over hem. Dat het weer goed kwam tussen ons. Dat hij een tweeling kreeg en ging trouwen met zijn nieuwe vriendin. Dingen die we mee hadden gemaakt.

Ik denk dat ik het nog niet verwerkt had.

Inmiddels is het over gegaan, maar ik vond het wel heel irritant!

Ik denk dat ik er in mijn onderbewustzijn heel veel mee bezig was, maar ik weet niet precies hoe je dat kunt verhelpen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 11:04
justanothern00b
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 06-02-2005 @ 01:01 :
hoi, ik ben ook wel eens gepest op school, maar even over dat dromen:

ik heb hetzelfde gehad, maar dan met een persoon. Ik droomde echt wekenlang en maanden achtereen alleen over hem. En dan ook letterlijk alleen over hem. Dat het weer goed kwam tussen ons. Dat hij een tweeling kreeg en ging trouwen met zijn nieuwe vriendin. Dingen die we mee hadden gemaakt.

Ik denk dat ik het nog niet verwerkt had.

Inmiddels is het over gegaan, maar ik vond het wel heel irritant!

Ik denk dat ik er in mijn onderbewustzijn heel veel mee bezig was, maar ik weet niet precies hoe je dat kunt verhelpen.
Bevestigd toch wel een beetje dat (wat ik eerder zei) je bezig bent met de verwerking ervan...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 11:23
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
justanothern00b schreef op 05-02-2005 @ 23:44 :
Dat is erg gek, in het eerste zicht... MAar als zij veel gepest is doet zij dit hoogst waarschijnlijk om zichzelf 'hoog' te houden. En net als jij heb ik een tering hekel aan mensen die pesten als hobby hebben...
hmm heeft wel geholpen, iedereen liep met der mee.. ze was een soort "baas" samen met nog iemand.

En over dat dromen naja ik hoop dat het snel over gaat.. wordt het een beetje errug zat eerlijk gezegd

*bedankt iedereen voor de reacties en advies*
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 12:08
justanothern00b
graag gedaan *knuffelt*
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 12:27
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
justanothern00b schreef op 06-02-2005 @ 13:08 :
graag gedaan *knuffelt*
ahw lief
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:13
justanothern00b
Heb je eigenlijk wel iets aan de tips e.a gehad?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 11:47
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
justanothern00b schreef op 07-02-2005 @ 22:13 :
Heb je eigenlijk wel iets aan de tips e.a gehad?
Hmm kep er iig niet meer over gedroomd maar kzit nu met een ander probleem haha waar al mijn tijd en energie in is ingestopt

Ik hoop iig dat ik er gau weer bovenop kom, want dit sucks.

Maar bedankt voor je belangstelling
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 22:18
-(L)-
Heeft 't er misschien iets mee te maken dat je 't nooit echt verwerkt hebt? Dat zou 't namelijk best wel eens kunnen zijn; je wil er niet aan denken, maar 't komt steeds terug. Misschien moet je met iemand die je vertrouwt over die periode praten, zodat je 't van je af kan zetten, ik denk dat 't je dan minder bezig houdt, en dat je er dan ook niet meer (of minder) over droomt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 11:38
Verwijderd
Je kan pas dingen achter je laten als je het verwerkt hebt, eerder niet. Want het komt altijd weer terug.

Absoluut niet lullig bedoeld dit, maar over het algemeen "geven" de mensen die gepest worden aanleiding om te gaan pesten. D.M.V. een bril, aparte haar kleur, aparte kleding.

Helaas is het zo dat er dan mensen zijn die vinden dat zij het recht hebben om iemand te pesten(afschieten dat tuig). Dat recht hebben zij natuurlijk niet, dat recht heeft niemand.

En ik weet ook niet of je hier wat mee kunt, maar dit is zeg maar extreem zwart-wit gekeken waarom mensen gepest worden.

Maar tegelijk tijd zegt het zo veel over degene die pest. Waarschijnlijk doet diegene het alleen om erbij te horen, of omdat hij/zij de aandacht van haar af wilt houden, omdat ze onzeker is.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 15:11
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Hm ik heb er al wel eens over gepraat. Maar ik ben in ieder geval zoo ontzettend blij dat ik van school af ben

En ik draag geen bril ofzo en ik loop ook niet echt met de mode mee. Ik draag juist dingen waarin ik me op me gemak bij voelt. Gewoon normale truien en broeken, geen mini rokjes en van die topjes, dat is niet echt iets voor mij.

Waarschijnlijk komt het ook omdat ik nooit wat terug zeg. Opzich ben ik een stil iemand die niet echt snel contacten kan leggen.

Maar gelukkig is die periode voorbij en ik hoop dat ik het zo snel mogelijk achter me kan laten en kan richten op mijn toekomst, ook al merk ik dat volwassen net zo kunnen zijn als de de klasgenoten van toender tijd. Ook hier hou ik me mond verder over, ik doe gewoon me werk etc. Ik merk wel dat het nu wat minder is, misschien hebben ze me eindelijk wel geaccepteerd
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 17:43
Verwijderd
Citaat:
DaRk-AnGeL66 schreef op 12-02-2005 @ 16:11 :
Maar gelukkig is die periode voorbij en ik hoop dat ik het zo snel mogelijk achter me kan laten en kan richten op mijn toekomst, ook al merk ik dat volwassen net zo kunnen zijn als de de klasgenoten van toender tijd. Ook hier hou ik me mond verder over, ik doe gewoon me werk etc. Ik merk wel dat het nu wat minder is, misschien hebben ze me eindelijk wel geaccepteerd
Misschien moet je er juist wel eens voorzichtig over beginnen, want mensen kunnen met iets als een geintje beginnen en het dan doorzetten tot pesten. Terwijl het voor hen nog steeds een geintje is.

Als jij niet zegt wat je vindt, dan kunnen anderen nooit rekening houden met jou gevoelens.

Ben in ieder geval blij om te horen dat het beter gaat met je. Hoop dat het zo blijft gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 11-02-2005 @ 23:18 :
Heeft 't er misschien iets mee te maken dat je 't nooit echt verwerkt hebt? Dat zou 't namelijk best wel eens kunnen zijn; je wil er niet aan denken, maar 't komt steeds terug. Misschien moet je met iemand die je vertrouwt over die periode praten, zodat je 't van je af kan zetten, ik denk dat 't je dan minder bezig houdt, en dat je er dan ook niet meer (of minder) over droomt.

Ik denk dat happpy hier wel gelijk in heeft, mss heb je je hele probleem nog nooit verwerkt?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 18:37
-(L)-
Citaat:
Anneka schreef op 12-02-2005 @ 19:27 :
Ik denk dat happpy hier wel gelijk in heeft, mss heb je je hele probleem nog nooit verwerkt?
Zoals ik hier boven ook al zei is 't gewoon heel belangrijk om erover te praten en om 't van je af te zetten. Als je er niet over praat, denkt dat 't vanzelf overgaat en alles opkropt, dan denk ik eerlijk gezegd niet dat 't beter wordt.
Nogmaals; praat er over, dat lucht echt op!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:52
MayaGirl
MayaGirl is offline
Je zei dat het je uiteindelijk niks kon schelen dat je gepest werd, maar is dat niet een gevoel van onderdrukken, want je zei dat je je weldegelijk verrot voelde. Die dromen zijn misschien niet leuk, maar wel goed. Het probleem komt weer naar boven drijven op het tijdstip dat jij sterk genoeg bent om alles te verwerken, namelijk nu je van school af bent.
Als ik problemen heb (en ik heb er een heleboel) dan helpt het als ik erover praat. Om te verwerken is praten nog beter dan schrijven. Ik weet dat je er niet zo'n heisa van wilt maken, maar na een paar gesprekken (bij voorkeur met een professional als een psycholoog) ben je denk ik van die dromen af en kun je doorgaan met je leven zonder de hele tijd die flashbacks.

Veel sterkte met het verwerken van je vorige probleem en met het probleem dat je nu hebt (ze volgen elkaar ook altijd meteen op he? )
Oud 13-02-2005, 20:52
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
MayaGirl schreef op 13-02-2005 @ 14:52 :

Veel sterkte met het verwerken van je vorige probleem en met het probleem dat je nu hebt (ze volgen elkaar ook altijd meteen op he? )
Hehe inderdaad, maar ik ga proberen om gewoon positief te denken en ik ga er dan denk ik wel erover praten. Eerst ff kijken hoe het nu gaat, tot nu toe heb ik er niet meer over gedroomd
Ff kijken of het ook zo blijft

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de adviezen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 21:19
justanothern00b
*knuffelt weer* je komt er wel sterker uit denk ik...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2005, 13:05
RoMy42
RoMy42 is offline
Misschien blijft het wel bij je terug komen omdat het juist helemaal niet de bedoeling is dat je je zo stilletjes maar op de achtergrond neerzet.
Misschien is het juist wel de bedoeling om pestkoppen toch maar wel te confronteren met wat ze bij jou en anderen aanrichten.
Het is verschrikkelijk dat het gebeurt en zegt uiteraard alles over de pestkop zelf. Vaak zijn ze van binnen veel onzekerder dan hun slachtoffer en hebben hun eigen zaakjes helemaal niet goed voor elkaar.
Zulke prachtmensen zijn het vaak niet. Terwijl de gepesten er vaak als betere en sterkere mensen uit komen.
Ik wens jou ook deze kracht toe. Het zit in je, want zelfs al die pestkoppen hebben het in je gezien. Jij hebt iets wat zij niet hebben. Vaak is dat innerlijke kracht!
Oud 18-02-2005, 13:59
Daboman
Daboman is offline
Je zegt dat je het geaccepteerd hebt, maar toch haat je die pesters heel erg? Misschien krop je het op en komt het daarom terug in je dromen? Opkroppen is niet de juiste methode heb ik zelf wel gemerkt. Dan kan het later terugkomen op een moment dat je het niet verwacht. Maar bij jou is het blijkbaar veel sterker, bij jou komt het zelfs in je dromen al terug? Dus ik zou zeggen, kijk eens heel goed naar jezelf, of je het echt accepteert, of dat je het opkropt.

Een beetje zelfspot kan helpen het makkelijker echt te accepteren. Als iemand een vervelende opmerking naar je toeslingert op niet al te vervelende toon kun je er altijd een grap over jezelf achteraan plaatsen. Is het wel een vervelende bijtoon, tja dan negeren denk ik toch het beste. Schrijf het dan desnoods eens op, in een weblog ofzo. Het van je af schrijven kan wonderen doen.
Oud 18-02-2005, 20:02
-(L)-
Citaat:
RoMy42 schreef op 18-02-2005 @ 14:05 :
Misschien blijft het wel bij je terug komen omdat het juist helemaal niet de bedoeling is dat je je zo stilletjes maar op de achtergrond neerzet.
Misschien is het juist wel de bedoeling om pestkoppen toch maar wel te confronteren met wat ze bij jou en anderen aanrichten.
Het is verschrikkelijk dat het gebeurt en zegt uiteraard alles over de pestkop zelf. Vaak zijn ze van binnen veel onzekerder dan hun slachtoffer en hebben hun eigen zaakjes helemaal niet goed voor elkaar.
Ik weet niet of 't zin heeft pestkoppen ermee te confronteren wat ze aanrichten. Ze zouden er eigenlijk wel op de hoogte van moeten zijn natuurlijk, maar van de andere kant heb je kans dat ze 't toch niet serieus nemen als je er met ze over praat.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:05
-(L)-
Citaat:
Daboman schreef op 18-02-2005 @ 14:59 :
Je zegt dat je het geaccepteerd hebt, maar toch haat je die pesters heel erg? Misschien krop je het op en komt het daarom terug in je dromen? Opkroppen is niet de juiste methode heb ik zelf wel gemerkt. Dan kan het later terugkomen op een moment dat je het niet verwacht. Maar bij jou is het blijkbaar veel sterker, bij jou komt het zelfs in je dromen al terug? Dus ik zou zeggen, kijk eens heel goed naar jezelf, of je het echt accepteert, of dat je het opkropt.
Als je iets opkropt is de kans inderdaad groot dat je erover gaat dromen. Ik heb eens gelezen dat dromen vaak voortkomen uit dingen die je bezig houden. Wat betreft 'maar toch haat je die pesters heel erg', ik vind dat een rare opmerking. Is dat zo gek dan, dat ze die haat? Het is toch logisch dat je een hekel aan iemand hebt die je 't leven zuur heeft gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 16:11
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
RoMy42 schreef op 18-02-2005 @ 14:05 :
Erm.. nee dat denk ik niet. Ik denk juist dat het erger gaat worden. Dan weten ze dat het je raakt en wordt het, volgens mij, veel en veel erger.

Heb het wel eens eerder meegemaakt bij iemand anders. Die werd ook gepest tot ze huilend weg ging. Toen werd er in de klas over gesproken met de leraren, dat het zo niet langer kan bla bla. Iedereen knikt braaf, beloven dat ze het noooit meer zullen doen en vervolgens nog erger diegene pesten.

Oh en ik haat niet zo snel iemand, dat duurd echt lang bij mij, pas als iemand écht te ver gaat, al meerdere keren, dan zal ik die persoon gaan haten. Maar dan ook écht haten. Ik zal die persoon ook nooit meer aankijken, hem/haar straal voorbij lopen en zal dan ook niets meer tegen hem/haar zeggen. Dan is het voor mij echt gelijk over, en dat zal dan zowat heel me leven blijven

Laatst gewijzigd op 20-02-2005 om 16:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten