Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 07:59
OnegaiNL
OnegaiNL is offline
Ik heb laatste tijd dat ik tijdens het leren met mijn vingers tik en sindsdien onthou ik dingen veel beter en haal ik hogere cijfers hoe kan dat nou?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 08:33
firelizzard
firelizzard is offline
Ik denk dat het komt door geluid om je heen. Laatst was er toch ook een onderzoek naar het leren met muziek op de achtergrond, de resultaten gaven aan dat de mensen met muziek om zich heen meer van de stof hadden opgenomen . Misschien valt tikken van jou dan ook onder 'muziek'......

F.
Oud 09-03-2005, 09:03
Verwijderd
Mijn scheikunde docent beweert dat het juist niet goed is om met muziek te leren. Maargoed studies wijzen ook weer andere dingen uit..

Maar ik leer het beste door te schrijven, want dan ben je meer bezig met wat je neerzet. Met typen typ ik toch sneller iets over omdat dat eenvoudiger is.

Het is denk ik hoe je het aanpakt..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 09:13
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 09-03-2005 @ 10:03 :
(...) Maar ik leer het beste door te schrijven, (...)
Ik ook, maar dat neemt altijd zoveel tijd in beslag . Maar goed ieder z'n eigen manier, het gaat uiteindelijk om het resultaat en niet hoe je tot dat resultaat gekomen bent

F.
Oud 09-03-2005, 09:22
Zwarte Reiger
Zwarte Reiger is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 09-03-2005 @ 10:13 :
Ik ook, maar dat neemt altijd zoveel tijd in beslag . Maar goed ieder z'n eigen manier, het gaat uiteindelijk om het resultaat en niet hoe je tot dat resultaat gekomen bent

F.
Onzin, als je hetzelfde resultaat kan bereiken in minder tijd ben je dom als je het in meer tijd gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 09:31
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Zwarte Reiger schreef op 09-03-2005 @ 10:22 :
Onzin, als je hetzelfde resultaat kan bereiken in minder tijd ben je dom als je het in meer tijd gaat doen.
Gefeliciteerd trouwens . Ik had het er ook niet over dat ik hetzelfde resultaat bereik als ik niet schrijf.....Mijn resultaten zijn beter als ik dingen opschrijf tijdens het leren.

Daarom zei ik dat iedereen zijn/haar eigen manier heeft. Ik ken mensen die het één keer doorlezen en dan een 8 halen ofzo....Ik schrijf alles op en haal ook een 8, het resultaat is hetzelfde.

Dat bedoel ik met het gaat om het resultaat, niet hoe je er gekomen bent.

F.
Oud 09-03-2005, 10:14
Verwijderd
...ik denk dat je twee toevalligheden ten onrechte met elkaar verbindt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 10:27
Verwijderd
^ juist.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 10:50
The0
The0 is offline
Niks juist, alhoewel het natuurlijk mogelijk is. Door met je vingers te tikken stimuleer je een boel hersendelen die je (inderdaad bijvoorbeeld door te schrijven) ook stimuleert. Het is ook aangetoond dat leren met kauwgum hetzelfde resultaat heeft.
Oud 09-03-2005, 10:53
Verwijderd
Post hoc ergo propter hoc.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 10:54
Verwijderd
Dat is niet 'aangetoond', dat is uit een onderzoek gekomen maar er zijn ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Niet zo'n grenzeloos vertrouwen hebben in de wetenschap. Één onderzoek maakt nog geen zomer.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 11:01
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2005 @ 11:54 :
Dat is niet 'aangetoond', dat is uit een onderzoek gekomen maar er zijn ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Niet zo'n grenzeloos vertrouwen hebben in de wetenschap. Één onderzoek maakt nog geen zomer.
Ja dat valt mij ook wel eens op......Dan gaan ze een onderzoek onderzoeken om aan te tonen dat het onderzoek niet klopt.......Geweldig die wetenschap

F.
Oud 09-03-2005, 11:10
The0
The0 is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2005 @ 11:54 :
Maar het feit DAT het al uit een onderzoek komt geeft toch vaak wel iets aan.

Daarbij als je het zo gaat bekijken is er in de wetenschap virtueel geen enkele waarheid meer te vinden. Voor elk onderzoek dat A uitwijst is er wel een soortgelijk onderzoek waar consistent B uit blijft komen ookal hebben ze beide waterdichte methoden en analyses..
Oud 09-03-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
The0 schreef op 09-03-2005 @ 11:50 :
Niks juist, alhoewel het natuurlijk mogelijk is. Door met je vingers te tikken stimuleer je een boel hersendelen die je (inderdaad bijvoorbeeld door te schrijven) ook stimuleert. Het is ook aangetoond dat leren met kauwgum hetzelfde resultaat heeft.
En welke hersendelen zijn dat precies? Je concentratiehersendelen?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 14:03
Jarahh
Jarahh is offline
Als je rijtjes woordjes moet leren bijvoorbeeld dan houd je in je hoofd een tempo aan door de tikken met je vingers, je bent dan minder snel je concentratie kwijt.
Oud 09-03-2005, 14:40
-(L)-
Geen idee of 't er invloed op kan hebben. Ik heb 't ook nooit geprobeerd. Maar als je resultaten nu beter zijn, dan moet je er gewoon mee door gaan
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:33
Mingster
Mingster is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:05
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Het onthouden van iets gaat het beste als je het aan vele dingen koppelt die in je omgeving plaatsvinden. Als je tijdens het leren aan het tikken bent met je vingers, en dat tijdens de toets, wanneer je de woordjes aan het ophalen bent van je geheugen, weer doet of herinnert, dan is dat een extra verbinding met hetgeen je hebt proberen te onthouden.
Simpele psychologie, en op dat forum hoort deze vraag dus ook eigenlijk.
Oud 09-03-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Jarahh schreef op 09-03-2005 @ 15:03 :
Als je rijtjes woordjes moet leren bijvoorbeeld dan houd je in je hoofd een tempo aan door de tikken met je vingers, je bent dan minder snel je concentratie kwijt.
Wacht even, hoor...ik was even afgeleid....

Anywayz, wat ook helpt is geen redbull drinken tijdens het leren, de koffie laten staan, niet eten en anders alleen fruit, geen harde, of snelle muziek, op tijd slapen, op tijd opstaan, een vast leerpatroon aanhouden, et cet., et cet..

[cynisch]Maar ik denk dat met je vingers tikken toch wel het meeste helpt.[/cynisch]

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:46
professor2
professor2 is offline
Citaat:
bullshit

uit dat onderzoek emt kaugom kwam dat door de beweging daar er meer hbloed naar je hersenen stroomt

niet omdat er hersendelen gestimuleert werden
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:07
annetjuh
annetjuh is offline
wij hebben dat met geluid gedaan als voorbereidende opdracht en daar viel op dat mensen die met veel geluid enzo werken. gedurende kabaal net zo veel konden onthouden dan zonder.
De mensen (in ons geval, duitsers) die dat normaliter niet deden konden duidelijk minder onthouden in een roemoerige ruimte.
Oud 10-03-2005, 00:22
Verwijderd
Nou, misschien niet geheel ontopic maar ik meende in de spits van een week of 4 geleden te lezen dat ritmiek stimulerend werkt voor 't opneem proces; dat werd uitgewijd met een artikel over spreedreaden. Men concludeerde dat door ritmiek je je concentratie erbij houdt (geforceerd eigenlijk omdat je jezelf dwingt per ritmiek iets op te nemen). Zo ben je scherper en dus wat minder latent.
Daar zijn boeken over geschreven, kan je proberen even navraag over te doen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 15:32
The0
The0 is offline
Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2005 @ 18:46 :
bullshit

uit dat onderzoek emt kaugom kwam dat door de beweging daar er meer hbloed naar je hersenen stroomt

En hoe denkt onze professor dat over het algemeen gemeten wordt of hersendelen actief zijn? PRECIES door de bloedstroom die er op dat moment is.
Oud 10-03-2005, 16:41
Verwijderd
Hier was ik ook eens over na aan het denken. Klopt het dat als je leert met de hele tijd dezelfde tijd een cd op repeat (niet te snelle of afleidmuziek, maar iets rustigs) en dan bij de test aan die cd denkt, je nog veel meer weet? Iemand ervaring hiermee?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 19:23
Codaz
Codaz is offline
Volgens mij is het toevallig.
Maar veel mensen zweren ook bij kauwgom eten tijdens proefwerken. Dus dat vind ik een beetje hetzelfde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2005, 19:30
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 09-03-2005 @ 18:46 :
bullshit

"Ook al ga je op je hoofd staan, je haalt toch geen voldoende!"
-"Oh nee?!"
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 20:36
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Ninh schreef op 10-03-2005 @ 01:22 :
... maar ik meende in de spits van een week of 4 geleden te lezen ...
Oke, als je met zo'n betrouwbare bron aan komt, ben ik overtuigd.
Oud 10-03-2005, 23:12
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is gewoon zo dat je minder snel afgeleid bent als je het zintuig dat je snel afleidt gewoon op een constante manier bezig houdt. Je onthoudt dingen niet beter, maar je leert zo dus wel sneller. Daarnaast geldt voor sommigen ook nog een soort verbanden leggen, maar vaak gaat dit beter met muziek.

In een toetsweek bijvoorbeeld, als je je veel en langdurig moet concentreren, is het eten van een handje pinda's trouwens ook aan te raden. Daarnaast heeft 's nachts doorleren geen zin, maar is op tijd slapen een veel betere oplossing
Oud 10-03-2005, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Het gaat om de repeterende handeling.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:10
ikke1990
ikke1990 is offline
Misschien is het ook gewoon toeval, dat je toen bijv. een beetje in de stress zat om iets wat er bij jou thuis is gebeurd en nu niet meer
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 17:25
Graph
Graph is offline
Citaat:
firelizzard schreef op 09-03-2005 @ 09:33 :
Ik denk dat het komt door geluid om je heen. Laatst was er toch ook een onderzoek naar het leren met muziek op de achtergrond, de resultaten gaven aan dat de mensen met muziek om zich heen meer van de stof hadden opgenomen . Misschien valt tikken van jou dan ook onder 'muziek'......

F.
Bedankt dat je dit zegt .. van mijn lerares nederlands mogen we nooit muziek op hebben staan als we huiswerk maken in de klas .. gehehe .. ..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 19:52
Verwijderd
Zit je tijdens een toets dan ook te tikken met je vingers? Zo ja, dan is dit als je het mij vraagt een typisch geval van de contextafhankelijkheid van ons geheugen.

Met andere woorden: je bootst de situatie na, van op het moment dat je aan het leren was, dat stelt je in staat om informatie sneller te reproduceren.

Er is ooit een test geweest met duikers. Die kregen opdracht om af te dalen in water, daar kregen ze allerlei woorden te horen, vervolgens moesten ze aan land die woorden reproduceren. Dat ging vrij lastig.

Daalden ze echter af, opnieuw het water in, dan konden ze met veel minder moeite de woorden opnoemen.

Volgens deze test, zou je dus in het voordeel zijn als je in een hele stille ruimte leert, omdat je een toets ook in een stille ruimte maakt.

Zo ook het tikken met de vingers.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 20:00
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
doezel schreef op 10-03-2005 @ 17:41 :
Hier was ik ook eens over na aan het denken. Klopt het dat als je leert met de hele tijd dezelfde tijd een cd op repeat (niet te snelle of afleidmuziek, maar iets rustigs) en dan bij de test aan die cd denkt, je nog veel meer weet? Iemand ervaring hiermee?
Ik heb het met m'n laatste wiskunde SE geprobeerd. Het hielp niet. Hoewel ik alle oefenopgaven en zo perfect beheerste, bakte ik er tijdens de toets niets van. Wel had ik de hele tijd die single in m'n hoofd, wat me eigenlijk alleen irriteerde.

Overigens kan het er ook aan liggen dat ik er gewoon te veel aan heb geleerd, dat doe ik normaal gesproken niet.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 23:00
Ewd
Ewd is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1070231
misschien heb je hier wat aan, heeft er indirect mee te maken
Oud 27-03-2005, 16:08
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
It's all between the ears.

Als het voor je werkt, lekker blijven tikken, maar denk niet dat je een wondermiddel heb gevonden.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Olafant schreef op 11-03-2005 @ 00:14 :
Het gaat om de repeterende handeling.
Dat lijkt me ook wel een plausibele verklaring. Onze hersenen hebben namelijk de mogelijkheid repeterende impulsen naar de 'achtergrond' van ons bewustzijn te verdrijven, ons onderbewustzijn dus. Zo gaat dat ook bij het voelen van de kleding die je draagt. Als je gewoon stilzit en je kleding aan hebt, voel je na een tijdje je kleding helemaal niet meer. Op die manier kun je je beter concentreren op bijv. de tekst die je aan het bestuderen bent.

Bij geluidsimpulsen kan dat ook zo werken, dus als je de hele tijd met je vingers tikt, zou het misschien kunnen zijn dat dat geluid andere eventuele omgevingsgeluiden camoufleert en derhalve jou de mogelijkheid verschaft het bewustzijn op iets anders te richten, op je proefwerk bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 09:10
Rifleman
Rifleman is offline
ik moet altijd op iets kouwen en/of zuigen.. als ik moet denken, dus met hw maken bijvoorbeeld, gebruik ik meestal zo'n hervulbaar potlood. het dopje ervan is plastic.. heb ik op een of andere manier helemaal kapotgekauwd . ik kauw ook altijd op mijn wijsvinger (de zijkanten..), waarom, weet ik niet maar mijn vader doet het ook... tijdens het denken . des te harder ik moet denken des te harder ik begin te kauwen.

ook heb ik zo'n overhoor programmatje voor woordjes (frans, duits, etc). wanneer ik daarmee bezig ben kan ik moeilijk op mijn vingers of een pen kauwen (pleurt dan uit m'n mond ), pak ik kauwgom en whoppaa.. het gaat automatisch. zodra ik zonder iets in mijn mond zit lukt het gewoonweg niet..

ook is muziek iets ja.. ik ken mensen die moeten persé in een gesloten, stille ruimte zitten omdat ze anders niet kunnen leren. als het een beetje stil rond mij is tijdens het leren wordt ik gewoon gek . ik heb daarom altijd muziek op staan op mijn pc.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 21:54
MikeyMo
MikeyMo is offline
Je moet nou vooral oppassen dat je niet deheletijd gaat letten op je vingers, of ze wel tikken. Dan raak je je concentratie juist kwijt.

Reageren

Regels voor berichten