Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2005, 22:08
Lotte
Lotte is offline
Iemand, ik noem geen namen, heeft het nogal moeilijk op school en wilt nu dus naar de havo gaan. Ze zit nu nog in 4vwo. Nu ligt het er nog aan of dat wel mag want misschien blijft ze gewoon zitten. Degene heeft het het hele jaar heel moeilijk gehad doordat haar ouders gingen scheiden en omdat haar vader nogal voor wat problemen zorgt (alcoholgebruik en nog een aantal dingen). Dit zou dus heel waarschijnlijk de slechte resultaten kunnen veroorzaken. Het tweede probleem is dat er op dit moment bij haar thuis een geldtekort is en elk schooljaar dus geld kost. Als zij naar havo5 door zou mogen gaan zou dat dus in de kosten schelen. Als ze blijft zitten kost dat weer extra geld. En vwo doen kost ook weer extra geld.

Ze wilt dus eerst proberen naar havo5 te gaan maar ik vind zelf persoonlijk dat ze vwo aankan en dat dat gewoon beter is omdat je dan meestal een betere baan krijgt. Aan de andere kant vind ik dat ze gelijk heeft als ze naar de havo gaat omdat het gewoon niet te betalen is. Het is opzich niet mijn probleem en laat haar ook haar keuze maken maar ik ben benieuwd wat anderen haar zouden adviseren.
Advertentie
Oud 11-03-2005, 22:12
Verwijderd
Bij mij thuis heerst ook een chronisch geldgebrek. Toch ben ik na 4VWO doorgegaan met 5VWO, gewoon omdat m'n ouders inzien dat een goede opleiding heel belangrijk is. Ze moeten er wel veel voor inleveren, dat is wel waar.
Oud 11-03-2005, 22:23
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Sylph schreef op 11-03-2005 @ 23:12 :
Bij mij thuis heerst ook een chronisch geldgebrek. Toch ben ik na 4VWO doorgegaan met 5VWO, gewoon omdat m'n ouders inzien dat een goede opleiding heel belangrijk is. Ze moeten er wel veel voor inleveren, dat is wel waar.
Haar ouders zijn jammergenoeg wat minder slim
Oud 11-03-2005, 22:35
Verwijderd
Nou, ik heb eigenlijk twee 'ouderpartijen': m'n vader en zijn vriendin die over enige ontwikkeling beschikken: m'n moeder en haar man zijn wel voor een goede opleiding maar zijn soms een stelletje Neanderthalers.
Oud 11-03-2005, 22:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Ik zou echt wel naar 5vwo gaan, als ze het aankan. Ik denk dat als ze erg zuinig met geld omgaan, ze het wel moeten kunnen betalen? Het is namelijke cht wel belangrijk om een goede opleiding te krijgen... daar moet je iets voor over hebben.
Oud 11-03-2005, 23:35
Balance
Balance is offline
Weet ze al wat ze wil gaan doen na d'r middelbare school?

Vaak kan je overigens niet van 4vwo naar 5havo. Je mist dan teveel afgesloten delen uit 4havo en je hebt te weinig tijd om dat nog in te halen. In dat geval zou de keuze dus zijn tussen 4havo en 4vwo (blijven zitten of blijven zitten + een niveau lager). In dat geval zou ik als ik haar was goed bij mezelf te raden gaan of ik nog 3 jaar zou willen, of ik mijn vwodiploma nodig heb en of ik denk dat ik het zou kunnen wanneer er geen problemen in de weg staan.
Bij ons koos in 4vwo zo'n 90% van de zittenblijvers voor de optie 'naar 4 havo gaan' toen ze moesten kiezen of ze 4vwo over wilden doen of dat ze naar 4havo wilden.
Oud 12-03-2005, 07:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Inderdaad, bij ons kon je ook niet van 4VWO naar 4havo. Je mist dan te veel.

Als blijft zitten moet ze inderdaad bij dr zelf nagaan of ze nog wel 3 jaar naar de middelbare school wil. Ikzelf heb ervoor gekeuzen om naar 4havo te gaan (niet wegens geldgebrek, maar wel door problemen met mezelf en thuis waardoor ik gewoon alle tijd voor mezelf nodig had en even geen zin in school). En wat is daar mis mee? Ik ben alsnog van plan om naar de universiteit te gaan. Zeker als je vriendin genoeg hersens heeft, zal zij dit ook kunnen doen. En als je ouders weinig geld hebben, zal zij als het goed is zoveel studiefinanciering krijgen dat ze daarvan haar hele opleiding kan betalen (dat kan mijn vriend nml ook met zijn studiefinanciering, en dan houdt hij nog over ook). Dus dan heeft ze niet zoveel met dr ouders te maken als dat ze nu heeft.
Oud 12-03-2005, 07:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 11-03-2005 @ 23:58 :
Ik zou echt wel naar 5vwo gaan, als ze het aankan. Ik denk dat als ze erg zuinig met geld omgaan, ze het wel moeten kunnen betalen? Het is namelijke cht wel belangrijk om een goede opleiding te krijgen... daar moet je iets voor over hebben.
Er zijn dus ook nog andere uitwegen VWO is niet de enige optie, zeker niet als je slim genoeg bent.
Oud 12-03-2005, 09:21
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-03-2005 @ 00:35 :
Weet ze al wat ze wil gaan doen na d'r middelbare school?

Vaak kan je overigens niet van 4vwo naar 5havo. Je mist dan teveel afgesloten delen uit 4havo en je hebt te weinig tijd om dat nog in te halen. In dat geval zou de keuze dus zijn tussen 4havo en 4vwo (blijven zitten of blijven zitten + een niveau lager). In dat geval zou ik als ik haar was goed bij mezelf te raden gaan of ik nog 3 jaar zou willen, of ik mijn vwodiploma nodig heb en of ik denk dat ik het zou kunnen wanneer er geen problemen in de weg staan.
Bij ons koos in 4vwo zo'n 90% van de zittenblijvers voor de optie 'naar 4 havo gaan' toen ze moesten kiezen of ze 4vwo over wilden doen of dat ze naar 4havo wilden.
Ze wilt naar de pabo, iets wat misschien zal tegenvallen (heb het om me heen zien gebeuren). Misschien vind ze het hardstikke leuk en is havo inderdaad goed genoeg. Persoonlijk houd ik m'n opties liever open, straks wil je een universitaire studie doen en dan hoef ik geen omwegen te maken. Maargoed ik vind wat Chloe Siere zei ook wel handig. Ik ben alleen bang dat de situatie niet zal veranderen en dat ze afzakt naar vmbo. Terwijl ze vwo aankan.
Oud 12-03-2005, 10:06
autodropje
autodropje is offline
Een tweede topic lijkt mij overbodig als je ook hier nog kunt discussieren

http://forum.scholieren.com/showthre...=&pagenumber=3

Regels voor berichten