Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 12:56
Verwijderd
Hoi allemaal.

Ik heb chronische hoofdpijn en nu heb ik ontdekt dat mijn nek heel stijf is en mijn houding verkeerd. Alle spieren in mijn nek, hoofd en schouders doen ook zeer.

Kan ik hier het beste fysiotherapie voor krijgen of iets anders als manuele therapie, Mensendieck, osteopatie?

bedankt
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:03
Verwijderd
Ik denk dat je het beste naar de huisarts kan gaan, hij kan je dan doorsturen. Zonder doorsturen moet je het volgens mij ook zelf betalen, die therapie.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:08
Verwijderd
Kga sowieso naar de huisarts, maar ik ben het type: eerst zelf zoeken en dan beter op de hoogte zijn dan huisarts

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
bugge schreef op 17-03-2005 @ 14:08 :
Kga sowieso naar de huisarts, maar ik ben het type: eerst zelf zoeken en dan beter op de hoogte zijn dan huisarts
waarom in godsnaam? Die man/vrouw heeft er waarschijnlijk zo'n 8 jaar voor gestudeerd. En in de tijd dat jij aan het zoeken bent verslechtert jouw situatie; je had in die tijd ook geholpen kunnen worden.

Maar goed, er zijn ook gewoon particuliere masseurs. Die hebben ook veel kennis van het menselijk lichaam en kunnen je dus op je pijnlijke of stijve plekken masseren, om te kijken of de klachten verminderen. Anders is een fysiotherapeut ook een goede oplossing inderdaad.
Oud 17-03-2005, 15:41
sjefke
sjefke is offline
Als je naar de dokter gaat met die klachten wordt je waarschijnlijk naar de fysio gestuurd moet k ook naar toe
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:50
Martine1986
Martine1986 is offline
voor een betere houding kun je naar ceasar therapie. daar krijg je oefeningen om je spieren sterker te maken en je leert ook wat dan wél een goede houding is. ik vond zelf dat de oefeningen wel hielpen, maar dat je je in het dagelijks leven niet echt aan de regels houdt en alsnog verkeerd staat/zit/loopt etc (ik iig )site
Oud 17-03-2005, 15:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vader had ook dat alle spieren/gewrichten/wervels enz. in zijn nek ik de kreukels gezeten hebben en hij heeft baat gehad bij een osteopaat. Ik heb zelf mensendieck therapie gevolgd voor mijn houding. Ik denk dat dat alleen werkt als je er zelf achter staat, als je je ervoor in zet en ook regelmatig thuis oefent.
Oud 17-03-2005, 16:24
jet
jet is offline
ik heb ook chronische hoofdpijn, al 5 jaar lang ongeveer... mijn nek en rug enzo zaten ook goed vast en ik heb dus bij 2 verschillende fysio's gezeten, en bij 1 manuele therapeut. heeft bij mij niks geholpe, maar je kan het altijd proberen
Oud 17-03-2005, 16:36
MightyDuck
MightyDuck is offline
Dat heet cervicogeen. Doe je iets aan (kracht)training? Het kan zijn dat rug ofwel borstspieren teveel ontwikkelt zijn ten opzichte van de ander. Ofwel rug, of borst teveel ontwikkelt dus. ANdere deel dus beter trainen.

Wat je kúnt doen om iig de spieren wat te rekken, helpt persoonlijk bij mij erg goed: Ga op een zware stoel/bank zitten, pak met je handen de onderrand vast (eventueel in verschillende posities/grepen) en probeer op te staan.

Dat gaat dus niet, dus de nek schouder en traps spieren worden flink opgerekt.

Kan een hoop schelen. Let verder ook eens op je houding als je zit of staat.
Oud 17-03-2005, 16:39
jet
jet is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 17-03-2005 @ 17:36 :
Dat heet cervicogeen. Doe je iets aan (kracht)training? Het kan zijn dat rug ofwel borstspieren teveel ontwikkelt zijn ten opzichte van de ander. Ofwel rug, of borst teveel ontwikkelt dus. ANdere deel dus beter trainen.

Wat je kúnt doen om iig de spieren wat te rekken, helpt persoonlijk bij mij erg goed: Ga op een zware stoel/bank zitten, pak met je handen de onderrand vast (eventueel in verschillende posities/grepen) en probeer op te staan.

Dat gaat dus niet, dus de nek schouder en traps spieren worden flink opgerekt.

Kan een hoop schelen. Let verder ook eens op je houding als je zit of staat.

hoofdpijn kan duizenden oorzaken hebben, maar volgensjou is het zeker weten cervicogeen?
Oud 17-03-2005, 16:42
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
jet schreef op 17-03-2005 @ 17:39 :
hoofdpijn kan duizenden oorzaken hebben, maar volgensjou is het zeker weten cervicogeen?
Oke, voorbarige conclusie, ik las niet verder dan "hoofdpijn" --> "verkrampte spieren". Die "symptomen" staan er vast niet voor niks. Erg veel info geeft ze verder niet.

En waarom dure therapeuten als het met wat andere training/strekoefeningen opgelost kan worden. Moeite van het proberen waard.

Laatst gewijzigd op 17-03-2005 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:34
annetjuh
annetjuh is offline
voor houding etc. zou je ook naar de ergotherapeut gaan.
ergo zegt het
Oud 18-03-2005, 11:38
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 17-03-2005 @ 17:42 :

En waarom dure therapeuten als het met wat andere training/strekoefeningen opgelost kan worden. Moeite van het proberen waard.
Dat is echt het domste advies wat je kunt geven. Je weet totaal niet wat er aan de hand is en je raadt haar aan om iets te gaan doen wat ontzettend averechts kan werken als het niet de goeie oplossing blijkt te zijn.
Oud 18-03-2005, 13:43
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
grl schreef op 18-03-2005 @ 12:38 :
Dat is echt het domste advies wat je kunt geven. Je weet totaal niet wat er aan de hand is en je raadt haar aan om iets te gaan doen wat ontzettend averechts kan werken als het niet de goeie oplossing blijkt te zijn.
Laat ik me dan in de rij aansluiten "ga naar de huisarts die weet wel wat het best is". Ze vráágt toch om mogelijke therapeuten om de SPIEREN te behandelen die de oorzaak zijn van die hoofdpijn.

Begrijpend lezen. Uit de beginpost blijkt enkel dat de hoofdpijn komt door verkrampte spieren.

Ze zegt nergens dat ze niet eens zeker weet dat het daar van komt dus ik ben wel benieuwd naar een reactie daar over. Ik kan me voorstellen dat ze al een arts heeft bezocht om alle redenen die genoemd zijn waardoor het kán zijn dat de hoofdpijn een andere reden heeft, losstaand van die spieren.

Als het door te stijve spieren komt dan is het idd dit.

Kijk, voila, allerlei oefeningen.

http://www.mtchuizen.com/hoofdpijn.php

Mocht topicstarter idd nog niet bij een arts zijn geweest dan is dat wel aan te raden ivm het genoemde risico dat de pijn een heel andere hoofdpijn heeft. Mocht ze dat al wel geweest zijn en het is duidelijk dat dit de oorzaak is, dan had ze dat A beter moeten vermelden en zijn alle posts van ga naar een arts, overbodig. En B mogelijk verlichten deze oefeningen een hoop.

-edit- Ik zie het al, wat is er aan mijn rek en strek advies anders dan aan de adviezen van "cesar therapie oefeningen"? Topicstarter experimenteerd graag zelf even alvorens naar een dure therapeut te gaan.

Het enige verschil is dat ik het symptoom een naam geef, aannemend dat het een oorzaak/gevolg reactie is op die spierspanning.

Laatst gewijzigd op 18-03-2005 om 13:46.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:48
Verwijderd
uit de beginpost blijkt helemaal niet dat de hoofdpijn komt door verkrampte spieren; ze zegt dat ze chronische hoofdpijn heeft en dat ze verkrampte spieren heeft, maar niet of dat oorzaak en gevolg is - ze impliceert alleen dat het dat zou kúnnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 18-03-2005 @ 14:48 :
uit de beginpost blijkt helemaal niet dat de hoofdpijn komt door verkrampte spieren; ze zegt dat ze chronische hoofdpijn heeft en dat ze verkrampte spieren heeft, maar niet of dat oorzaak en gevolg is - ze impliceert alleen dat het dat zou kúnnen zijn.
juist.

En nu geen gezeur meer hierover
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 17-03-2005 @ 20:34 :
voor houding etc. zou je ook naar de ergotherapeut gaan.
ergo zegt het
volgens mij leert een ergotherapeut je met een handicap omgaan, bijv. hoe je thee in kan schenken met 1 arm.

Ergo zegt het inderdaad: werk dus.

Mijn stijve spieren zijn geen handicap Wel kan een betere houding goed werken.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-03-2005 @ 14:50 :
waarom in godsnaam? Die man/vrouw heeft er waarschijnlijk zo'n 8 jaar voor gestudeerd. En in de tijd dat jij aan het zoeken bent verslechtert jouw situatie; je had in die tijd ook geholpen kunnen worden.

Ik wil gewoon ergens goed van op de hoogte zijn. Huisartsen hebben lang niet altijd gelijk (gewone artsen ook niet trouwens) en ik wil niet op het verkeerde pad gestuurd worden. Zo weet ik bijv. dat een verwijzing naar de ergotherapeut (zie vorige post) niet goed zou zijn.

klinkt eigenwijs, maar is alleen eigenbelang. Ik wil een therapie die het beste voor mij werkt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 14:08
MightyDuck
MightyDuck is offline
Hmm in dat geval, heb je de hoofdpijn al lang. Heb je die verkrampingen al lang. Is er voor die spieren een oorzaak aan te wijzen?

Om ook nog even mee te doen aan de "draag een therapie aan hype":

http://www.haptonomie.nl/

Dít kon misschien ook een handige therapievorm zijn, afhankelijk van de oorzaak van die spierproblemen, aangenomen dat blijkt dat die de oorzaak van de hoofdpijn zijn.

Komen de verkrampingen door stress, dan is dit misschien iets om het ergst weg te nemen. Misschien daarna een vorm van yoga?
Oud 18-03-2005, 17:37
jet
jet is offline
Citaat:
bugge schreef op 18-03-2005 @ 15:01 :
Ik wil gewoon ergens goed van op de hoogte zijn. Huisartsen hebben lang niet altijd gelijk (gewone artsen ook niet trouwens) en ik wil niet op het verkeerde pad gestuurd worden. Zo weet ik bijv. dat een verwijzing naar de ergotherapeut (zie vorige post) niet goed zou zijn.

klinkt eigenwijs, maar is alleen eigenbelang. Ik wil een therapie die het beste voor mij werkt.

in verschillende ziekenhuizen hebben ze tegenwoordig een hoofdpijnpolikliniek...
Oud 18-03-2005, 20:51
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 18-03-2005 @ 18:37 :
in verschillende ziekenhuizen hebben ze tegenwoordig een hoofdpijnpolikliniek...
Klopt, daar ben ik vorige week geweest (ik heb er 2 maanden op moeten wachten).

De neuroloog zei dat het iets erfelijks was waarmee ik maar mee moest leren leven en dat ik eventueel dagelijks pillen kan slikken. Dit ben ik eigenlijk nog niet van plan, omdat dit anti-eleptica en beta-blokkers zijn die eigenlijk niet tegen migraine bedoeld zijn, maar als gunstige bijwerking hebben dat je minder migraine krijgt. De neuroloog wilde me al bijna wegsturen totdat ik om een CT-scan vroeg en deze krijg ik dus a.s. dinsdag.

Een teleurstellend bezoek was het. Mede omdat ik weet dat hoofdpijn vele oorzaken kan hebben en ik nu dus aan het nagaan ben wat een oorzaak bij mij zou kunnen zijn. (en ja ik heb ook veel stress dus dat kan het ook zijn)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 20:52
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 18-03-2005 @ 15:08 :
Hmm in dat geval, heb je de hoofdpijn al lang. Heb je die verkrampingen al lang. Is er voor die spieren een oorzaak aan te wijzen?

Om ook nog even mee te doen aan de "draag een therapie aan hype":

http://www.haptonomie.nl/

Dít kon misschien ook een handige therapievorm zijn, afhankelijk van de oorzaak van die spierproblemen, aangenomen dat blijkt dat die de oorzaak van de hoofdpijn zijn.

Komen de verkrampingen door stress, dan is dit misschien iets om het ergst weg te nemen. Misschien daarna een vorm van yoga?
Haptonomie zat ik ook aan te denken. Richten zij zich niet meer op geestelijke problemen? Heb jij ervaring ermee?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 21:16
jet
jet is offline
Citaat:
bugge schreef op 18-03-2005 @ 21:51 :
Klopt, daar ben ik vorige week geweest (ik heb er 2 maanden op moeten wachten).

De neuroloog zei dat het iets erfelijks was waarmee ik maar mee moest leren leven en dat ik eventueel dagelijks pillen kan slikken. Dit ben ik eigenlijk nog niet van plan, omdat dit anti-eleptica en beta-blokkers zijn die eigenlijk niet tegen migraine bedoeld zijn, maar als gunstige bijwerking hebben dat je minder migraine krijgt. De neuroloog wilde me al bijna wegsturen totdat ik om een CT-scan vroeg en deze krijg ik dus a.s. dinsdag.

Een teleurstellend bezoek was het. Mede omdat ik weet dat hoofdpijn vele oorzaken kan hebben en ik nu dus aan het nagaan ben wat een oorzaak bij mij zou kunnen zijn. (en ja ik heb ook veel stress dus dat kan het ook zijn)
ah die pillen heb ik ook aangeboden gekrgen.. hun 'we weten het niet dus we doen maar wat' methode..

maarja.. je kan ook zelf inderdaad ales uit gaan sluiten, maar dan staan je nog wat vervelende zaken te wachten.. mri's, ct's, leukemietesten.. maar het is wel een fijn gevoel voor jezelf denk ik

al is aan alternatieve geneeswijzen gedacht?
Oud 18-03-2005, 21:24
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
bugge schreef op 18-03-2005 @ 21:52 :
Haptonomie zat ik ook aan te denken. Richten zij zich niet meer op geestelijke problemen? Heb jij ervaring ermee?
Ik heb er idd ervaring mee. En idd bestaat een deel uit een soort van "gesprekstherapie" hoewel dat niet voor iedereen noodzakelijk is.

Voor mij persoonlijk was het toen niet echt dé oplossing, maar ik kan je wel vertellen dat je totaal ontspannen buiten komt.

Geen idee of het voor jou geschikt is, maar misschien komen die verkrampingen uit stress enz en komt daar weer je hoofdpijn vandaan. Dan kan de combinatie gesprek/massage misschien uitkomst bieden.
Oud 18-03-2005, 21:36
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
bugge schreef op 18-03-2005 @ 21:52 :
Haptonomie richt zich heel erg op het voelen van je lichaam. De signalen die het afgeeft en zo. Dat is in zekere zin geestelijk maar anders dan een gesprek met een psycholoog. Het kanb goed zijn als je bijv. een beetje "in" je lichaam moet komen.. als je snapt wat ik bedoel..
Oud 19-03-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 18-03-2005 @ 22:16 :

al is aan alternatieve geneeswijzen gedacht?
Keb momenteel acupunctuur (ook met kruiden) en dat heeft me grotendeels van mijn tics afgeholpen, maar mijn hoofdpijn wordt alleen maar erger. Ik heb ook vaker en heviger migraine en nu dus ook constant spannigshoofdpijn.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 18:19
jet
jet is offline
Citaat:
bugge schreef op 19-03-2005 @ 10:36 :
Keb momenteel acupunctuur (ook met kruiden) en dat heeft me grotendeels van mijn tics afgeholpen, maar mijn hoofdpijn wordt alleen maar erger. Ik heb ook vaker en heviger migraine en nu dus ook constant spannigshoofdpijn.
ai das wel vervelend

eventueel zou de oorzaak ook nog 'gewoon' kunnen liggen bij spanning en stress, en teveel gedoe in je hoofd. dan is de psycholoog oid misschien een uitkomst
Oud 21-03-2005, 18:40
Verwijderd
Psycholoog ook al ervaringen mee En die begrijpen me meestal niet. Bovendien kom ik er geestelijk ook wel zelf uit, al duurt het even. Maar bedankt voor je reactie.

Ik was trouwens vandaag bij de tandarts en hij vertelde dat zijn vrouw manueel arts is en dat ik waarschijnlijk wel baat zou hebben bij manuele therapie.

maar wat is nou het verschil tussen een manueel arts en een manueel therapeut?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:46
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
bugge schreef op 18-03-2005 @ 14:59 :
volgens mij leert een ergotherapeut je met een handicap omgaan, bijv. hoe je thee in kan schenken met 1 arm.

Ergo zegt het inderdaad: werk dus.

Mijn stijve spieren zijn geen handicap Wel kan een betere houding goed werken.
fout.
ik studeer ergotherapie,
je kunt er ook heen voor bijvoorbeeld een goede houding aan nemen als je ergens last van hebt.
Een ergotherapeut stelt ook bureaustoelen in enzo.
De ergotherapeut lost je stijve spieren niet op nee. Maar als je er niet af komt en je er simpel weg mee moet leren leven kan een ergotherapeut daar echt wel degelijks iets mee.
Ze werken niet voor niets ook bij de arbodienst

Regels voor berichten