Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zullen we dan toch maar christen worden? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar, een voorbeeldje. Jij kent vast wel iemand die door iedereen 'goedgelovig' wordt genoemd, ofzoiets. Je hebt er vast geen probleem mee te accepteren dat het karakter van die persoon nu eenmaal is zoals het is en dat het een gevolg is van het proces dat ik hierboven beschreef. Waarom zou 'naïviteit' of 'goedgelovigheid' wel een gewone karaktertrek kunnen zijn en 'gevoeligheid voor religie' niet? Dat zijn in essentie dezelfde registers. Het sociale karakter van religie was al decennia lang evident in de sociale en psychologische wetenschap. Het is nu alleen ook nog duidelijk dat de reden dat bepaalde mensen gevoeliger zijn voor spirituele en religieuze ervaringen dan anderen, komt doordat hun genetische constellatie blijkbaar zo is dat ze daar meer vatbaar voor zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ik "ben" ( ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mensen zijn veel te slim om te geloven in zulke vage dingen. (Ik heb nog nooit iets gezien dat niet verklaard zou kunnen worden door de wetenschap) Dat veel mensen toch geloven komt onder andere doordat het evolutionair voordelig is om te beseffen dat het niet gedaan is na de dood. Waarom denken jullie anders dat het (vermeende) leven na de dood onlosmakelijk verbonden is met geloof ? Ikzelf geloof niet , en als ik mij goed voel, valt het besef dat het ooit gedaan zal zijn soms eens zwaar. Op zo'n moment ben je beter af als je gelooft. Langs de andere kant, voel ik mij slecht, dan ben ik blij dat ik er ooit niet meer zal zijn, en bovendien : niet geloven maakt mijn leven veel eenvoudiger dan dat van een gelovige : ik hoef mij nooit zorgen te maken of god het wel goed vindt wat ik doe ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar on-topic , denken is in feite hetzelfde als geloven , alleen niet in de trent van een hoger-wezen. er is dus genetisch bepaald dat we "moeten" geloven , om te kunnen denken. Dat we uiteindelijk ook denken aan een hogere macht , is dan wellicht een evolutionaire ontwikkeling. ![]()
Laatst gewijzigd op 08-04-2005 om 12:58. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het ging mij om de reacties na jou, waarin geloof als iets simpels en achterhaalds werd afgedaan. Alleen al als ik naar de geschiedenis van het geloof over de hele wereld kijk, weet ik dat dat niet zo is. Ik zie evolutie niet zwart-wit, maar ik snap niet waarom evolutieleer zo'n big issue moet zijn. Ik denk dat de rol van evolutie en genen tamelijk beperkt is, zeker voor de mens. In dat opzicht is het net als met kinderen die een nieuw woord hebben geleerd. Evolutie is per slot van rekening altijd achteraf kletsen. Praktisch alles is te verklaren mbv evolutie. dit kun je gewoon niet serieus menen. Het is maar net wat je allemaal onder evolutie schaart. Hieraan kan ik me dan ook verschrikkelijk irriteren. Door dit soort statements krijg ik vaak het idee dat het woordje evolutieleer een pijnstiller is voor alle vragen die we hebben. Wetenschap is de nieuwe religie, en zijn priesters zijn minstens zo blind voor de waarheid als de vroegere priesters. Misschien had plato wel gelijk in zijn allegorie van de grot: dat alleen de filosofen het ware licht kunnen zien. ![]()
Laatst gewijzigd op 08-04-2005 om 20:29. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Atheïsten Verwijderd | 500 | 12-07-2012 16:48 | |
Zou de wereld beter af zijn zonder religie? Uice | 500 | 02-08-2010 10:22 | |
Seksualiteit |
hond geil? muesli | 42 | 24-11-2005 20:51 | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
De Kantine |
[gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II Machiavelli | 500 | 28-09-2004 20:34 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |