Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 12:39
Nijpjes
Nijpjes is offline
Hallohallo,

Ik zou graag willen weten hoe ik het basgitaargeluid krijg die de bassiste van Elastica ook heeft. Op een fansite staat dat ze een Squier of Fender jazz bass gebruikt en een Ampeg cabinet met SVT3...maar om dat geluid te krijgen moet je toch de goeie pickups hebben?? Tijdens opnames nemen ze toch niet op vanaf een versterker?
Ik heb wel s op een Fender jazz bass gespeeld, maar dat geluid krijg ik er niet uit...iemand een idee?
Oud 13-04-2005, 12:55
Rieno
Rieno is offline
dat geluid is er best uit te krijgen ... SVT3 is een (deels) buizenbak, waardoor je een wat rauwer geluid krijgt en als je dan, dichtbij de brug, met plectrum speelt en de balance op de bridge-pup zet .. moet het toch wel lukken .. lijkt me

ik krijg het er ook wel ongeveer uit met mn Stu Hamm als ik die instelling gebruik .. dan is het nog wel even een beetje vogelen met de amp, maar verder lukt het wel

(mijn setup: Fender Stu Hamm series 1 + Dynacord reference 3002 transistor)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 19:20
Nijpjes
Nijpjes is offline
Dus het ligt wel aan de versterker voornamelijk...hm
Die Stu Hamm is wel een mooi ding zeg...alleen wel erg veel pickups, of ligt dat aan mijn gebrek aan pickup-kennis?
Bij die Stu Hamm bass is de nek langer in vergelijking met de body...bij een "normale" fender bass is die body zo gigantisch...en dat vind ik nou zo lelijk aan die fenders...
Oud 13-04-2005, 22:05
harrie84
harrie84 is offline
zou je een link kunnen posten van die muziek?
ik heb een fender jazz en ik heb laatst opgenomen met die ampeg svt3, dus wellicht kan ik je helpen
Oud 13-04-2005, 22:44
Verwijderd
Ik denk dat het toch voornamelijk aan de Fender ligt. Als er één instrument is met een karakteristieke sound, dan is het de Jazz Bass wel (Marcus Miller anyone?).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 08:11
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
harrie84 schreef op 13-04-2005 @ 23:05 :
zou je een link kunnen posten van die muziek?
ik heb een fender jazz en ik heb laatst opgenomen met die ampeg svt3, dus wellicht kan ik je helpen
Ik weet zo geen link waar je die muziek kan downen, ik kan je wel wat muziek doorsturen...heb je gmail? Zo niet, dan kan ik het je geven...
Oud 14-04-2005, 11:45
harrie84
harrie84 is offline
willemverheijen@gmail.com

Laatst gewijzigd op 14-04-2005 om 11:47.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 12:08
Carn
Carn is offline
met opnemen neem je vaak wel op vanaf de versterker zo ver ik weet (mits je daar ook de goede apparatuur voor hebt). Dat is juist een onderdeel van je eigen geluid lijkt me..als je een gitaar meteen doorplugged dan krijg je vaak ook nog zo`n dodelijk clinisch geluid..maar goed.
Oud 14-04-2005, 12:20
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 13-04-2005 @ 20:20 :
Dus het ligt wel aan de versterker voornamelijk...hm
Die Stu Hamm is wel een mooi ding zeg...alleen wel erg veel pickups, of ligt dat aan mijn gebrek aan pickup-kennis?
Bij die Stu Hamm bass is de nek langer in vergelijking met de body...bij een "normale" fender bass is die body zo gigantisch...en dat vind ik nou zo lelijk aan die fenders...
Hij heeft veel elementen...kun je ook lekker veel mee en het zit niet in de weg

en de body is kleiner en de nek is 32" scale (medium scale dus), dus het is een handzaam dingetje..

en het geluid ligt niet voor het overgrote deel aan de amp..zoals ik al zei, ik krijg het ook uit mn Dynacord transitor-bak.
zoals al eerder gezegd, de Fender Jazz heeft een heel erg kenmerkend geluid en het geluid in die muziek is heul duidelijk een jazzbass .. achterste pup en plectrum .. dan heb je dat geluid al zo'n beetje
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 15:40
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
harrie84 schreef op 14-04-2005 @ 12:45 :
willemverheijen@gmail.com
Zodra ik thuis ben (en ik heb begrepen dat dat nog wel ff kan duren, t gaat 6 uur worden vanaaf op school...) stuur ik je wel wat door...
Oud 14-04-2005, 15:42
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Carn schreef op 14-04-2005 @ 13:08 :
met opnemen neem je vaak wel op vanaf de versterker zo ver ik weet (mits je daar ook de goede apparatuur voor hebt). Dat is juist een onderdeel van je eigen geluid lijkt me..als je een gitaar meteen doorplugged dan krijg je vaak ook nog zo`n dodelijk clinisch geluid..maar goed.
Daarom worden bij concerten ook vaak microfoons geplaatst bij de versterkers om dat ook nog s te versterken, vond ik ook al zo raar...n00b die ik ben...
Ik vind je nieuwe ava trouwes erg lelijk, niet dat het jou wat zal schelen, maar ik wou het toch ff zeggen...misschien heb ik toch stiekum wat subliminale invloed ofzo...
Oud 14-04-2005, 15:45
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Rieno schreef op 14-04-2005 @ 13:20 :
Hij heeft veel elementen...kun je ook lekker veel mee en het zit niet in de weg

en de body is kleiner en de nek is 32" scale (medium scale dus), dus het is een handzaam dingetje..

en het geluid ligt niet voor het overgrote deel aan de amp..zoals ik al zei, ik krijg het ook uit mn Dynacord transitor-bak.
zoals al eerder gezegd, de Fender Jazz heeft een heel erg kenmerkend geluid en het geluid in die muziek is heul duidelijk een jazzbass .. achterste pup en plectrum .. dan heb je dat geluid al zo'n beetje
Wat ik me dan afvraag is waarom die bass dan een jazz bass heet...ik bedoel, ik vind dat geluid niet bepaald jazzie klinken (voor zover ik dat ken dan)...ik heb een yamaha en die klinkt heel rond en schoon...dat vind ik dan eerder een jazz bass...Alleen als ik de treble heel hoog zet en de balance op de achterste pup enzo dan klinkt ie pas een beetje smerig, zoals elastica...maar nouja, het blijft een yamaha...
Oud 14-04-2005, 15:48
DeadNation
DeadNation is offline
Gewoon een naam. Ik vind precisions overigens meestal mooier klinken.
Oud 14-04-2005, 16:08
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 14-04-2005 @ 16:42 :
Ik vind je nieuwe ava trouwes erg lelijk, niet dat het jou wat zal schelen, maar ik wou het toch ff zeggen...misschien heb ik toch stiekum wat subliminale invloed ofzo...
Barbaar!

Oud 14-04-2005, 16:13
Carn
Carn is offline
idd, niet fokken met Prince Adam!
Oud 14-04-2005, 16:15
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 14-04-2005 @ 16:45 :
Wat ik me dan afvraag is waarom die bass dan een jazz bass heet...ik bedoel, ik vind dat geluid niet bepaald jazzie klinken (voor zover ik dat ken dan)...ik heb een yamaha en die klinkt heel rond en schoon...dat vind ik dan eerder een jazz bass...Alleen als ik de treble heel hoog zet en de balance op de achterste pup enzo dan klinkt ie pas een beetje smerig, zoals elastica...maar nouja, het blijft een yamaha...
ik heb geen flauw idee waarom ze dat ding zo genoemd hebben moet je even een mailtje naar Leo sturen denk ik

en precisions vind ik persoonlijk ook leuker, maar dat ligt ook aan de muziek die je er mee speelt natuurlijk ... als ik mee ga spelen met een pastorius-deuntje, gebruik ik ook gewoon de jazz-instelling
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:25
harrie84
harrie84 is offline
hee ik heb je mp3tjes geluisterd, sorry dat ik zo laat reageer, maar ik was het kinda vergeten...

ik krijg zulk geluid altijd als ik alle metertjes op m'n bass helemaal opendraai...
Dan krijg je dat clean plokplok geluid en als je dan wat klooit met de instellingen van die versterkerbak, dus equalizer een beetje aanpassen, dan moet je wel een vergelijkbaar geluid kunnen krijgen...
Ik heb met opnemen ook ongeveer dit geluid gekozen...
dus op de equalizer, veel bass eruit, en het midhoog er een beetje uitgedraaid, de rest allemaal op de middelste stand...

Ik zal wel een plaatje naar je mail sturen...
volgens mij had die svt3 een 8-bands equalizer (of hoe je dat ook noemt) en dan kun je of +12db of -12db of gewoon +0 db instellen....
naja, ik had dus om een groot gedeelte van het laag uit m'n geluid te halen (omdat dit bij de slaggitaar al veel in het geluid zat) de 1e 2 schuiven op -12db ingesteld
verder had ik:
3e en 4e op 0 db
5e en 6e op - 6 db
7e en 8e op 0 db

maar zoals ik al zei ik zal het plaatje wel ff sturen!
Oud 19-04-2005, 13:28
harrie84
harrie84 is offline
ik heb trouwens gebruik gemaakt van de post-equalizer-poort achterop de top, vanaf daar is ie direct naar de mengtafel gelust.
Oud 19-04-2005, 14:21
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
harrie84 schreef op 19-04-2005 @ 14:25 :
hee ik heb je mp3tjes geluisterd, sorry dat ik zo laat reageer, maar ik was het kinda vergeten...

ik krijg zulk geluid altijd als ik alle metertjes op m'n bass helemaal opendraai...
Dan krijg je dat clean plokplok geluid en als je dan wat klooit met de instellingen van die versterkerbak, dus equalizer een beetje aanpassen, dan moet je wel een vergelijkbaar geluid kunnen krijgen...
Ik heb met opnemen ook ongeveer dit geluid gekozen...
dus op de equalizer, veel bass eruit, en het midhoog er een beetje uitgedraaid, de rest allemaal op de middelste stand...

Ik zal wel een plaatje naar je mail sturen...
volgens mij had die svt3 een 8-bands equalizer (of hoe je dat ook noemt) en dan kun je of +12db of -12db of gewoon +0 db instellen....
naja, ik had dus om een groot gedeelte van het laag uit m'n geluid te halen (omdat dit bij de slaggitaar al veel in het geluid zat) de 1e 2 schuiven op -12db ingesteld
verder had ik:
3e en 4e op 0 db
5e en 6e op - 6 db
7e en 8e op 0 db

maar zoals ik al zei ik zal het plaatje wel ff sturen!
Hey, bedankt voor de moeite!
Nog 1 klein vraagje...op dat plaatje is helemaal links de lage tonen en rechts de hoge?
Nu moet ik alleen nog een fender jazz bass zien te fixen en de versterker...al vind ik het laatste minder belangrijk. En zoon buizenversterker is ook superduur toch?

Over geldgebrek gesproken. Is het een idee als ik een squier jazz bass koop (nog geen 200 euri bij de feedback) en daar dan fender elementen in laat zetten? Zou dat heel veel met geluid verschillen? Pickups bepalen toch wel voor het grootste deel het geluid van een gitaar niet? Ja, of ik wacht op een leuke 2e handse fender...kan ik het beter gewoon goed doen...
Oud 19-04-2005, 16:39
harrie84
harrie84 is offline
ik zou voor de mexicaan gaan! die zijn nog enigszins betaalbaar...
Oud 19-04-2005, 16:40
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 19-04-2005 @ 15:21 :
Hey, bedankt voor de moeite!
Nog 1 klein vraagje...op dat plaatje is helemaal links de lage tonen en rechts de hoge?
Nu moet ik alleen nog een fender jazz bass zien te fixen en de versterker...al vind ik het laatste minder belangrijk. En zoon buizenversterker is ook superduur toch?

Over geldgebrek gesproken. Is het een idee als ik een squier jazz bass koop (nog geen 200 euri bij de feedback) en daar dan fender elementen in laat zetten? Zou dat heel veel met geluid verschillen? Pickups bepalen toch wel voor het grootste deel het geluid van een gitaar niet? Ja, of ik wacht op een leuke 2e handse fender...kan ik het beter gewoon goed doen...
links is het lage en rechts het hoge jah...
denk sowieso dat je de versterker wel ergens kunt huren als je wilt gaan opnemen....
Reageren

Regels voor berichten