Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2005, 22:14
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb intussen m'n nieuwe computer ( ) maar het netwerk wil maar niet. Ik heb een netwerkkaart, op beide computers staan windows xp met sp2 en norton internet security. Ik heb de firewall van sp2 uitgezet, mijn ip statisch gemaakt en in de veilige zone gedumpt van norton, de wizard gevolgt, maar ik krijg maar geen internet! Ik kan ook niet bij mijn gedeelde mappen. Ik krijg wel twee kleine computertjes in beeld die zeggen dat ik verbonden ben met het lan netwerk, dus met de kabel is iig niets mis. Vroeger op m'n oude brikkie had ik windows ME en op de hoofdcomputer windows xp zonder sp2. Het moet dus iets zijn in dat servicepack, maar het enige wat ik kan bedenken is die beruchte windows firewall waarvan ik zeker weet dat 'ie uitstaat. Wat zou het kunnen zijn?
Oud 14-04-2005, 22:16
M@rco
M@rco is offline
Norton Internet Security = afgrijselijke meuk... kun je het niet even proberen zonder dat wanprogrammeersel?

En anders: koop een router! Voor rond de 30 euro heb je er al een, en dan ben je gelijk van het gezeik af.
Oud 14-04-2005, 22:17
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ongetwijfeld toch Norton Internet Security: ondanks dat je het in de veilige zone hebt gezet betwijfel ik of het daarmee het verkeer doorlaat. Kun je niet even het process killen/ NIS disablen?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 22:18
Jolt
Jolt is offline
Heb je je internet gedeeld?
Oud 14-04-2005, 22:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
1) handen af van norton

2) ik betwijfel of dat werkt, vroeger had ik ook norton en deed het netwerk het geweldig, tot sp2 zich gezelllig in de computer had genesteld

3) jep, zo gedeelt als 'ie maar kan zijn

4) Ik heb wel es een router geprobeert... geen succes, verder ben ik helemaal blut en het is een principekwestie: hij heeft het ooit gedaan, dus nou zal dat netwerk het weer doen al val ik erbij neer!

Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 19:05.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 22:34
Jolt
Jolt is offline
Ik heb SP 2 ook hier op alle pc's geen enkel probleem.
Geef hem anders een automatisch ip adres, jou pc dan?

De firewall vraagt zowizo om toestemming, dat is bij mij tenmiste.

Btw je had toch een nieuwe computer, die heeft toch onboard lan neem ik aan???
Oud 14-04-2005, 22:42
SuperSanne
SuperSanne is offline
ja... ik ga het morgen nog es proberen en alles nalopen, misschien zie ik iets over het hoofd
Oud 14-04-2005, 23:27
vbmot
vbmot is offline
Citaat:
Jolt schreef op 14-04-2005 @ 23:34 :

Geef hem anders een automatisch ip adres, jou pc dan?

Als je geen DHCP server draait schiet je hier natuurlijk niks mee op.
Oud 15-04-2005, 07:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
De netwerkadapter van je internetverbinding moet je dus *wel* op DHCP zetten he, in de meeste gevallen. De netwerkadapter van je LAN kun je wel statisch instellen.
Oud 15-04-2005, 08:20
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 14-04-2005 @ 23:31 :
1) handen af van norton
Nee, Norton eraf
Echt waar, dat is het meest instabiele rotprogramma dat ik ooit heb gezien. Als je je computer liefhebt, doe het niet!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 11:27
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 15-04-2005 @ 09:20 :
Nee, Norton eraf
Echt waar, dat is het meest instabiele rotprogramma dat ik ooit heb gezien. Als je je computer liefhebt, doe het niet!
het meest instabiel was toch realplayer

maar een firewall is idd niet het meest handige programma om te draaien waneer je een probleem heb met verbinding krijgen
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 11:33
vbmot
vbmot is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-04-2005 @ 08:33 :
De netwerkadapter van je internetverbinding moet je dus *wel* op DHCP zetten he, in de meeste gevallen.
Dat zou ik dus niet zomaar aanraden. Hangt er helemaal vanaf of de provider een DHCP server draait of met statisch toegewezen IP adressen werkt.
Oud 15-04-2005, 12:21
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 15-04-2005 @ 12:27 :
het meest instabiel was toch realplayer
Norton heeft mijn harde schijf eens laten crashen. Ik zie dat Realplayer nog niet doen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 14:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
vbmot schreef op 15-04-2005 @ 12:33 :
Dat zou ik dus niet zomaar aanraden. Hangt er helemaal vanaf of de provider een DHCP server draait of met statisch toegewezen IP adressen werkt.
Dat is een misvatting van jou. Jij denkt waarschijnlijk dat als een provider DHCP gebruikt je een dynamisch IP adres hebt, dat is onjuist.

Je zegt "statisch toegewezen IP adressen". Maar toegewezen betekent sowieso al DHCP. Geen enkele provider zal in de loginbrief zeggen dat je je netwerkadapter op IP adres 83.56.137.244 moet instellen, subnet 255.255.255.128 en DNS dit en default gateway dat. Dat gaat via DHCP, dan krijg je je IP-gegevens toegewezen van de DHCP-server (die dus bij de provider staat). Aan de hand van je MAC-adres of je verbinding (op ATM niveau) zal telkens hetzelfde IP adres toegezonden worden.

Andere verbindingsmethoden zijn PPPoE en PPPoA. Maar het beste is Bridged Ethernet +DHCP.
Oud 15-04-2005, 15:37
SuperSanne
SuperSanne is offline
het wordt nu helemaal vreemd: ik heb voor alle zekerheid (je zult het altijd zien) toch nog maar even gecontroleert of internet verbinding delen wel aanstond. dat was dus niet zo! Ik helemaal opgelucht, denkend dat het probleem nu is opgelost, maar toen ik 'm aan wilde vinken moest ik eers ongeveer een jaar wachten terwijl de computer intussen niets deed en vervolgens kreeg ik een schermpje met "fout..... (iets met een 3) kan handeling niet uitvoeren" of iets in die richting. Toen ik eens ging kijken naar de beruchte windows firewall kon ik deze helemaal niet opstarten want service was niet aanwezig o.i.d. Toen kon ik kiezen of ik deze wilde plaatsen (wat ik deed) maar dat wilde 'ie ook niet. Boven heb ik precies dezelfde programma's en updates en daar kan ik gewoon lekker met de firewall klooien Ik denk dat ik hier sp2 er maar af kick en opnieuw installeeer, misschien helpt dat
Oud 15-04-2005, 15:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik denk dat Norton hier best wel eens verantwoordelijk voor kan zijn. Als je opnieuw installeert, installeer dan geen Norton. Ik raad overigens wel aan dat je SP2 installeert. En als je je computer als router wilt gebruiken is dat ook min of meer verplicht. Het niet gebruiken van SP2 houdt een veiligheidsrisico in.

Probeer het eerst eens zonder Norton dus.
Oud 15-04-2005, 15:41
SuperSanne
SuperSanne is offline
maar ik heb boven ook norton (en sp2) en daar is geen wolkje aan de lucht
Oud 15-04-2005, 19:14
SuperSanne
SuperSanne is offline
na nog wat gerommel van mijn vader (mijn mogelijkheden zijn beperkt, dus hij heeft het overgenomen) is de stand van zaken als volgt: sp is van de hoofdcomputer afgekickt omdat we er beide stapelgek van werden. We proberen later nog wel eens die slipstream toestand. We hebben gepingt en we kunnen wel van hoofd naar client, maar niet andersom. ik kan nog steeds niet bij mijn mappen of internet en norton helemaal uitschakelen haalt ook niets uit. Iemand nog suggesties?
Oud 15-04-2005, 20:00
vbmot
vbmot is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-04-2005 @ 15:47 :

Aan de hand van je MAC-adres of je verbinding (op ATM niveau) zal telkens hetzelfde IP adres toegezonden worden.
Je hebt helemaal gelijk

Citaat:
Andere verbindingsmethoden zijn PPPoE en PPPoA. Maar het beste is Bridged Ethernet +DHCP.
Ik neem aan dat je het over RFC 1483/2684 bridging hebt? Hierin moet ik je dan weer minder gelijk geven. Deze vorm van bridging is relatief simpel maar heeft zeker ook nadelen, voornamelijk op de vlakken van schaalbaarheid en veiligheid. Overigens is PPP over Ethernet ook een bridged technologie; PPP over ATM is routed.
Oud 15-04-2005, 20:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
@Sanne
Als je van A wel naar B kunt pingen maar niet andersom, is dus typisch een geval van een firewall probleem. Nouja niet perse een probleem, niet kunnen pingen betekent niet dat je niet met elkaar kunt communiceren. Maargoed, heb je op die andere computers wel firewalls draaien? Zo ja, dan kun je er van uit gaan dat het daardoor komt.

Maar dat is geen probleem, wat is precies wel het probleem? Heb je nu internet op je hoofdcomputer en werkt het internet delen? Welke IP's hebben je computers? Dat kun je zien door te dubbelklikken op je LAN-verbinding in de "netwerkverbindingen" (configuratiescherm). Dan bij 2e tabblad zie je IP-gegevens.
Oud 15-04-2005, 20:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
vbmot schreef op 15-04-2005 @ 21:00 :
Ik neem aan dat je het over RFC 1483/2684 bridging hebt? Hierin moet ik je dan weer minder gelijk geven. Deze vorm van bridging is relatief simpel maar heeft zeker ook nadelen, voornamelijk op de vlakken van schaalbaarheid en veiligheid. Overigens is PPP over Ethernet ook een bridged technologie; PPP over ATM is routed.
Simpel is meestal de beste oplossing, hoe simpeler een protocol, des te minder kans dat er iets verkeerd gaat. Hoe minder complex een technologie des te beter wordt deze geimplementeerd. Leuk voorbeeld is CSS in de wereld van HTML (die is dus niet simpel, waardoor implementaties verschillen en niet compleet zijn).

Waarom minder veilig? Omdat je je wachtwoord niet verstuurd? Dat vind ik juist een groot voordeel. Het is een 'stekker in je PC en je bent online'-verbinding. Dat werkt gewoon. Of vind je het complexe KPN PPTP/VPN triple-login systeem misschien handig? Mijn god welke laaggeschedelde neanderthaler die dát heeft uitgevonden... die zou niet mogen voortplanten.
Oud 15-04-2005, 20:18
vbmot
vbmot is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-04-2005 @ 21:11 :
Simpel is meestal de beste oplossing, hoe simpeler een protocol, des te minder kans dat er iets verkeerd gaat. Hoe minder complex een technologie des te beter wordt deze geimplementeerd. Leuk voorbeeld is CSS in de wereld van HTML (die is dus niet simpel, waardoor implementaties verschillen en niet compleet zijn).
Ik zei toch niet dat dat een nadeel is, integendeel.

Citaat:
Waarom minder veilig? Omdat je je wachtwoord niet verstuurd? Dat vind ik juist een groot voordeel. Het is een 'stekker in je PC en je bent online'-verbinding. Dat werkt gewoon. Of vind je het complexe KPN PPTP/VPN triple-login systeem misschien handig? Mijn god welke laaggeschedelde neanderthaler die dát heeft uitgevonden... die zou niet mogen voortplanten.
Ik zal de nadelen maar even rechtstreeks quoten uit mijn bron (die je gezien je kennisniveau vast wel bekend voorkomt ):

Citaat:
-Bridging depends heavily on broadcasts in order to establish connectivity. Broadcasts among thousands of users are inherently unscalable since they consume bandwidth across the user’s xDSL loop. They are also inherently unscalable because they require resources at the headend router to replicate packets for the broadcast over a point-to-point (ATM PVC) media.
-Bridging is inherently insecure and requires a trusted environment. This is due to the fact that ARP replies can be spoofed and a network address hijacked.
-Broadcast attacks can be initiated on the local subnet. This will deny service to all members of the local subnet.
-IP address hijacking is possible in a bridge environment.
-In a bridged environment, a DHCP server located at Service Provider traditionally allocates IP addresses to the end-user PC.
Oud 16-04-2005, 13:10
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik heb intussen internet, het lag aan de gateway, die had ik niet goed ingesteld (ik ben weer eens lekker slim bezig )
nou moet ik alleen die mappen nog gedeelt krijgen... (heb alles gedeelt, maar heb geen toegangsrechten...AAAARRRGH!!! )
Oud 16-04-2005, 13:45
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 16-04-2005 @ 14:10 :
ik heb intussen internet, het lag aan de gateway, die had ik niet goed ingesteld (ik ben weer eens lekker slim bezig )
nou moet ik alleen die mappen nog gedeelt krijgen... (heb alles gedeelt, maar heb geen toegangsrechten...AAAARRRGH!!! )
Probeer eens simple file sharing: vanuit de verkenner naar tools -> folder options -> view -> onderste vinkje (als het toevallig niet aangevinkt staat)
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 09:08
SuperSanne
SuperSanne is offline
zo dom ben ik nou ook weer niet
Oud 17-04-2005, 10:09
Jolt
Jolt is offline
Vrouwen en computers....
Er is altijd wel wat.

Kan je btw wel in een andere map die gedeeld is?
Oud 17-04-2005, 13:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-04-2005 @ 11:09 :
Vrouwen en computers....
Er is altijd wel wat.
Watch it.
Oud 18-04-2005, 03:05
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-04-2005 @ 15:47 :
Dat is een misvatting van jou. Jij denkt waarschijnlijk dat als een provider DHCP gebruikt je een dynamisch IP adres hebt, dat is onjuist.

Je zegt "statisch toegewezen IP adressen". Maar toegewezen betekent sowieso al DHCP. Geen enkele provider zal in de loginbrief zeggen dat je je netwerkadapter op IP adres 83.56.137.244 moet instellen, subnet 255.255.255.128 en DNS dit en default gateway dat. Dat gaat via DHCP, dan krijg je je IP-gegevens toegewezen van de DHCP-server (die dus bij de provider staat). Aan de hand van je MAC-adres of je verbinding (op ATM niveau) zal telkens hetzelfde IP adres toegezonden worden.

Ik heb mijn Chellobrief nog waarin mijn IP-nummer, de gateway en het subnetmask staan. Maar dat was nog ten tijde van het Com21-modem. Sinds ik een Terayon heb (inmiddels Motorola) is het idd m.b.v. DHCP.
Oud 18-04-2005, 18:53
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-04-2005 @ 11:09 :
Vrouwen en computers....
Er is altijd wel wat.

Kan je btw wel in een andere map die gedeeld is?
oppassen mannetje, als ik mijn eigen computer én die van m'n baas kan slopen, lukt de jouwe ook wel

overigens: nee. Ik kan helemaal niet in de hoofdcomputer en alles is keurig gedeelt. het gekke is: boven is precies dezelfde situatie (met delen, firewall, windows updates enz) en daar kan ik vanaf beneden weer wél bij
Ik ben eens wat microsoft fora langsgeweest maar niemand snapt er iets van
Oud 18-04-2005, 19:01
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 18-04-2005 @ 19:53 :
oppassen mannetje, als ik mijn eigen computer én die van m'n baas kan slopen, lukt de jouwe ook wel

overigens: nee. Ik kan helemaal niet in de hoofdcomputer en alles is keurig gedeelt. het gekke is: boven is precies dezelfde situatie (met delen, firewall, windows updates enz) en daar kan ik vanaf beneden weer wél bij
Ik ben eens wat microsoft fora langsgeweest maar niemand snapt er iets van
Vechten?
Trouwens mijn pc is al kapot, dus er valt niet veel aan te slopen .

Maar ik vind het maar raar, ik heb namelijk ook Win XP SP 2 en kom gewoon overal in. Zowel onder als op mijn eigen pc.

Kreeg je dit probleem pas na SP 2 te installeren?
Oud 18-04-2005, 19:08
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-04-2005 @ 20:01 :
Vechten?
Trouwens mijn pc is al kapot, dus er valt niet veel aan te slopen .

Maar ik vind het maar raar, ik heb namelijk ook Win XP SP 2 en kom gewoon overal in. Zowel onder als op mijn eigen pc.

Kreeg je dit probleem pas na SP 2 te installeren?
miauw!

sp2 zat er al de hele tijd in . Eigenlijk begon de ellende al een paar weken terug, mijn oude computer (windows ME) het (voor de zoveelste keer) begaf en ik windows opnieuw installeerde. daarvoor kon ik gewoon bij m'n mappen, maar na de herinstallatie had ik opeens geen toegang meer. het zou toen nog maar twee weken duren voor m'n nieuwe computer met windiws xp en sp2 (net zoals beneden) zou komen, dus ik vond het niet de moeite waard om nog helemaal te gaan klooien en heb m'n USB-stick gebruikt. Met de nieuwe computer zou het wel lukken... niet dus . Mijn ervaring is oveigens met dit soort dingen, dat hoe moeilijker het lijkt, hoe makkelijker de oplossing is dus zelfs als je denkt 'dat heeft ze vast al geprobeert" noem het alstjeblieft, uitgezonderd zijn natuurlijk wel adviezen als "zit de stekker er wel in?"
Oud 18-04-2005, 19:16
Jolt
Jolt is offline
Het rare is je netwerk doet het wel, je zei dat je internet had, en mij lijkt het logischer als je UTP kabel in je moederbord hebt gestoken.

Had je een MSI K8N Neo4 Platinum?Die heeft namelijk ook een NV Firewall, het kan zijn dat het daar aan ligt.
Reageren

Regels voor berichten