Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2005, 19:34
marlies
marlies is offline
Ik heb er de laatste tijd last van dat mensen over mij heen lopen en op mij neerkijken (letterlijk en figuurlijk)
Ik krijg veel opmerkingen over mijn lengte 1.65 daardoor krijg ik het gevoel dat ze me minder waard vinden. Ik krijg ook wel eens te horen dat ik iets niet kan omdat ik te klein ben en men associeert dat ook met kind zijn, terwijl ik al 20 ben.

Toen ik nog op de middelbare school zat keken mensen tegen mij op omdat ik vwo deed en hoge cijfers haalde, nu studeer ik aan de universiteit, maar nu vinden de mensen waar ik mee omga (buiten mijn studie dat ik veel te streberig ben en dat ik teveel tijd aan studeren besteed! (terwijl ik niet meer studeer dan mijn studiegenoten, maar inderdaad mijn studie is belangrijk voor mij)

Dus dat sterke punt waarmee ik respect afdwong is er niet meer.. Waarom dat weet ik niet.

ik was (en ben) qua karakter lief en bescheiden en dat werd een aantal jaar geleden ook meer gewaardeerd dan nu. Ik ben hierdoor de laatste tijd veel minder aardig, maar het probleem is dat ik erg emotioneel ben, dus ik ben eigenlijk eerder boos, dan dat ik me arrogant/zeker opstel, en men merkt dat ook. Daarbij praat ik ook nog eens heel snel en dat helpt ook zeker niet. Dus het lukt me niet om koelbloedig over te komen en mijn mannetje te staan.

Ik heb het idee dat ik zekerder ben dan vroeger, maar ik heb ook het idee dat ik minder mijzelf mag zijn.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er minder op mij neergekeken wordt zonder dat ik mij anders voor moet doen dan ik ben?
Oud 03-05-2005, 19:43
Verwijderd
Je geeft praktisch zelf al de antwoorden....
Je bent niet minderwaardig door je lengte, je moet je ook niet zo opstellen, want dat komt het juist uit.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:59
dwight88
dwight88 is offline
kleine meiden zijn vaak juist leuk... (vind ik!)

maar over je problemen..
je geeft idd zelf de antwoorden al. Probeer er altijd "boven" te staan. Voor je gevoel mis je nu je "sterke" kanten. Vergeet dat idee. Ieder mens heeft zo zijn / haar eigen sterke punten die je kunt gebruiken. Die ontdek je vanzelf.
Er is niks mis met het feit dat je studie belangrijk voor je is. Blijf voor jezelf onthouden dat het feit dat je deze kritiek krijgt, meer zegt over degenen die het durven te zeggen, dan dat het wat over jou zegt...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 22:09
Verwijderd
lichaamshouding is heel belangrijk. rechtop, schouders recht en borst naar voren.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 23:03
JCG
JCG is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 03-05-2005 @ 23:09 :
lichaamshouding is heel belangrijk. rechtop, schouders recht en borst naar voren.
En een grote bek terug geven als ze een opmerking maken
Oud 03-05-2005, 23:07
Verwijderd
Het klinkt misschien als een dooddoener, maar lief en bescheiden zijn (maar wel zelfverzekerd!) en hoge cijfers halen is denk ik de enige weg om écht, oprecht en gemeend, bij mensen in de smaak te vallen en waardering te krijgen voor wie je echt bent.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 01:06
Verwijderd
Respect kun je niet afdwingen, dat kun je alleen maar wensen. Oprecht respect krijg je overigens meestal toch alleen maar van de echt nadenkende mensen dus het is maar waar je waarde aan hecht. Jezelf blijven is toch wel hétgeen waar je respect mee verdient en uiteindelijk krijgt, veel meer dan dat kun je niet doen.

Misschien een goeie tip is niet al te open zijn tegen nieuwe mensen. Gewoon aardig zijn zoals je normaal ook bent etcetc, maar je levensverhaal en je kwaliteiten wat vaag op de achtergrond houden. Als je ze dan beter leert kennen en ze komen geleidelijk meer van je te weten, is er ook werkelijk iets waar ze zich over kunnen verbazen.

Het is ook niet echt zó belangrijk wat anderen van je denken of denken te weten, een oordeel gebaseerd op hun éigen waarheden is natuurlijk weinig waard. En dit is een hele vuile, afgezaagde zin waar ik zelf ook een hekel aan heb maar 'Eerst jezelf leren respecteren, daarna komt de rest ook wel'.

Neus omhoog, weinig waarde hechten aan oordelen en gezellig over ze heen walsen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 08:16
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Respect moet je niet afdwingen.
Ik denk dat het krijgen (of in ieder geval het zien dat je het krijgt) van respect meer te maken heeft met hoe je in het leven staat. Als jij je goed voelt over jezelf en je leven en dit uitstraalt naar anderen, zal iedereen daar respect voor hebben, ook al zijn ze het misschien niet overal mee eens wat je doet.
Respect krijgen heeft te maken met je eigen instelling.
Reageren

Regels voor berichten