Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb nog *nooit* cijfers gezien die ondersteunen dat rokers over het algemeen minder ziektekosten en wachtlijsten opleveren dan niet-rokers. Daarom vind ik je stelling erg gevaarlijk. Je kan net zo goed stellen dat rokers een ontzettende aanslag op het zorgstelsel plegen, omdat ze dure behandelingen en veel tijd van artsen nodig hebben voor longkanker en vanaf hun veertigste jaar constant naar het ziekenhuis moeten voor allerlei kwaaltjes die met hun slechte longfunctie en cardiovasculaire toestand te maken hebben.
Daarnaast spelen ook andere zaken een rol, bijvoorbeeld verzuim op het werk. Een ongezonde beroepsbevolking is in dat opzicht ontzettend nadelig voor het functioneren van een natie. Bovendien hebben mensen het recht te weten wat ze boven het hoofd hangt. "Het gevaar van een kilo per jaar" is daar een goed voorbeeld van. Bijna niemand realiseert zich dat je met een paar extra porties friet per maand op je 80ste een enorme pens hebt en al je vaten dichtgegroeid zijn. Iedereen heeft het recht te weten welke gevaren roken, vet eten en niet sporten met zich mee brengen. Het deel van de bevolking dat daar lak aan heeft, moet het verder zelf maar uitzoeken. |
![]() |
|
![]() |
<edit> snees was me net voor
![]() ik vraag me af of er ooit een serieuze berekening is gemaakt waaruit blijkt dat rokers goedkoper doodgaan dan niet-rokers. het lijkt me sterk eerlijk gezegd (hoewel, een pakje sigaretten kost tegenwoordig €4,-) roken veroorzaakt vanaf je 40e ofzo allerlei enge ziektes: emfyseem, verschillende soorten kankers, hart- en vaatziektes. veel van deze ziektes en aandoeningen hebben een prognose van vele jaren, waarin dan wel intensieve medische zorg nodig is. en dan moet je de mee-rokers eigenlijk ook meerekenen. en de verloren arbeidsjaren niet te vergeten (met de daarbijhorende gemiste belastingen en premies). kijk als de rokers (waaronder ik) nou gewoon elke vorm van zorg weigeren, dan zouden ze snel en goedkoop de pijp uitgaan en waren ze niet zo'n asociale last voor de maatschappij. dát is pas altruïsme, niet? Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 19:16. |
![]() |
||
Citaat:
Het is zelfs nog niet geheel bewezen dat roken alleen maar negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid. Roken kan namelijk ook zorgen voor ontspanning, hetgeen juist kan bijdragen tot een hogere productiviteit. Daarnaast wordt roken als gezellig ervaren, gezelligheid kan erg goed werken bij banen waar relaties zeer belangrijk zijn. Ik zie niet in wat het informeren van mensen over hun gezondheidsrisico's te maken heeft met het afstraffen van gebruik van genotsmiddelen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik een bron mag citeren: ![]() http://www.seo.nl/nl/publicaties/rap.../1998/472.html Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 19:40. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
De meeste mensen zijn te dom en/of te onverantwoord om te kunnen beoordelen wat het beste voor ze is. Het is dus logisch dat de overheid probeert een gezonde levensstijl aan te moedigen. De overheid gaat hierin nu niet ver genoeg. Ten eerste moeten de landbouwsubsidies afgeschaft worden, zodat groente goedkoper wordt. Verder ben ik een voorstander van een vettaks.
|
![]() |
|
Ik denk neit dat accijnzen helpen tegen het roken, als dat zo was zouden veel minder mensen roken. Er heersen nou eenmaal in Nederland culturen waarin roken goed is, om allerlei redenen. Ik ben sterk voor verdergaande middelen om het directe overlast dat rokers veroorzaken tegen te gaan (zoals die "rookvrije" stations van de NS, da's een goede grap zeg).
Verder lijkt het mij wel een idee om rokers te registreren en dat dat gevolgen heeft voor je zorg als je longklachten krijgt. Bijvoorbeeld een verhoogde ziektekostenpremie of het verliezen van het privilege van donatielongen. Dat van vettaks lijkt mij een minder goed idee, maar het zou wel fijn zijn als de idiote reclames voor snoep de wereld uit werden gedreven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik ben geen voostander van een zogenaamde fattax. Omdat in veel gezonde producten toch vet kan zitten. Zo zou een broodje gezond (met kaas dus) ook een stuk duurder worden, kaas is namelijk erg vet.
|
Juist omdat mensen rondlopen met waanideeen als 'het recht op ongezond leven' is het dat de overheid de mensen daar tegen zichzelf moet beschermen.
verder veroorzaken rokers overlast voor niet-rokers, plegen ze een extra aanslag op de zorg, en vereisen voorzieningen die anders niet nodig waren. Terecht dus dat vanwege al die zaken accijns wordt betaald voor rookwaren.
|
Eens met de stelling. Je hebt je eigen leven in handen dus heb je zelf het recht om ermee te doen wat je wilt. Als je kiest voor een "ongezond" leven, so be it. De overheid kan zich er wel mee gaan bemoeien, maar als een mens ongezond wil leven d.m.v bijvoorbeeld roken, dan zal degene dat toch wel doen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is wel een heel groot verschil tussen de stelling dat de overheid een ongezonde levensstijl niet moet ontmoedigen (waar ik het mee oneens ben) en de stelling dat iemand die bewust voor een ongezond leven kiest, geen of minder recht heeft op gezondheidszorg (waar ik het absoluut mee oneens ben).
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
De overheid heeft volgens mij de taak om mensen er bewust van te maken dat ze gezond moeten leven of in ieder geval op hun gezondheid letten. Algemeen vind ik wel dat je het recht hebt op een ongezond leven maar als dit kosten met zich meebrengt aan gezondheidszorg etc, dan moet dat soort mensen wel de prijs daarvoor betalen.
Dat wil niet zeggen dat deze groep volledig ervoor opdraait, maar een hogere verzekeringspremie lijkt me geen slecht idee. Het solidariteitsbeginsel is wel mooi maar het moet ook zijn grenzen hebben. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Het tegendeel kennen we al: kortingen op de verzekeringspremie voor diegenen die een gezonde levensstijl hebben, daar hoor ik ook niemand over klagen, terwijl het resultaat toch hetzelfde is: ongezonden betalen meer.
Ik vind dat iedereen het recht heeft op zijn eigen levensstijl, een verbod is niet aan de orde, maar als dat een aantoonbare zwaardere belasting is van de algemene middelen, dan dient dat gecompenseerd te worden. De grens voor meer premie dient wel getrokken te worden bij een ongezonde levensstijl, zaken die aangeboren zijn en waar niets aan te doen valt, dienen te vallen onder het solidariteitsbeginsel. De vettax vind ik een veel te grof middel. Als ik vet eet, is dat voor mij helemaal niet ongezond, want ik ben heel slank en ik leef verder gezond. Waarom moet ik dan meer betalen voor een pakje boter, als het doelwit mijn vette overbuurvrouw is? Laten ze maar belasting gaan heffen op overgewicht, middels hogere premies vor obese verzekerden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Prima plan. Verzekeringen die verband houden met de gezondheid van een persoon, zoals natuurlijk de levensverzekeringen maar ook de ziektekostenverzekeringen, moeten gewoon afgestemd worden op het risico dat de verzekeraar - en in ultimo het collectief - gaat lopen. Hoe efficienter dat mechanisme van afstemming, hoe beter. Ik zie geen enkel - moreel - bezwaar die premies heel nauwkeurig af te stemmen op iemands levensstijl, althans bij de levensverzekering. Bij de ziektekostenverzekering is het nog iets anders, omdat dat een verplichte verzekering is, waarbij je zou kunnen betogen dat het verhogen van de premies voor een verplichte verzekering een inbreuk op de vrijheid is je leven zo in te richten als je zelf wilt.
Maar bij 'leven', wat een pure commerciële markt is, is het logisch dat verzekeraars de premies erop afstemmen als je dik bent en dus een verhoogde kans hebt eerder te overlijden aan hart- en vaatziekten. Daarbij is het een vrije keus een verzekering op je leven af te sluiten, dus is het ook vrij aan de verzekeraars om dikkerds meer premie te laten betalen. |
![]() |
||
Citaat:
Helemaal mee eens! ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben tegen het verhogen van de verzekeringen van mensen met een ongezonde levensstijl. Het is namelijk maar de vraag of ook daadwerkelijk medische klachten krijgt als gevolg van de levensstijl.
Een efficiënte en aanvaardbare manier om mensen met een ongezonde levensstijl bij te sturen, is door de verplichte ziektekostenverzekeringen zoveel mogelijk te vervangen door verplichte zorgspaarrekening. Hierbij zou een ziektekostenverzekering vrijwillig kunnen zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Op de stoep dood laten gaan en weg laten rotten dan maar?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En ook overigens is het onzinnig om zoiets via een rekening te doen, omdat dezelfde begrenzing aanwezig is. Immers bij een spaarrekening zijn de maximale behandelingskosten gelimiteerd tot het saldo dat is opgebouwd. Bij een ziektekostenverzekering is het te vergoeden bedrag gelimiteerd tot de in de polis genoemde verzekerde som. Ik bespeur hier eigenlijk helemaal geen overwegingen van efficiëntie of effectiviteit, alleen maar weer een halfbakken poging om meer risico op de zogenaamd 'zelfstandige burger' af te wikkelen omdat de overheid immers zo weinig mogelijk moet doen. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Uiteraard kunnen burgers hun risico's (gedeeltelijk) dekken voor particuliere verzekeraars. Mensen die dat niet willen, kunnen daarvoor kiezen. Op deze manier ontstaat er meer keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid en toch blijft een vorm van collectieve zekerheid behouden. In Singapore is systeem reeds in gebruik. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja, dat zou kunnen. Het zou alleen wel volslagen debiel zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Schoolvoorbeeld van het doorgeschoten vrije markt-denken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De effecten van het rookverbod T_ID | 266 | 12-08-2009 18:52 | |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Rookverbod in Wales hhendrikxx | 23 | 27-05-2005 20:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
rookverbod in de trein liefblondje85 | 348 | 10-11-2003 13:51 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
de perfecte ideologie; is de ideale staat mogelijk? sublime | 248 | 22-02-2002 17:15 |