Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
a) een stuk positiever, wat bij 'faalangst' belangrijk is. b) 'faalangst' een gevolg van iets fundamentelers (namelijk een gebrek aan zelfvertrouwen). Het ene is symptoom van het andere, niet omgekeerd. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
b) Weer: "Wie zegt er hier (of ergens anders) dan dat dat niet zo is? ![]() Volgens mij is jouw mening gelijk aan die van de meeste anderen...alleen maak jij daarvan dat faalangst niet bestaat of iig dat je er niet in gelooft (wat ik hetzelfde vind). Uit je verder uitleg blijkt dat je er wel in gelooft, maar dat je vindt dat het een gevolg is van iets anders, nl een gebrek aan zelfvertrouwen. En ik denk dus dat er erg weinig mensen zijn die dat zullen ontkennen.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
b) kom op, je begrijpt me wel. Ik zeg dus eigenlijk dat 'faalangst' een modern verschijnsel is, dat eigenlijk niet echt bestaat. Het heeft met zelfvertrouwen te maken en niet met de angst te falen. |
![]() |
|||
Citaat:
b) Nee, ik begrijp je niet, niet wat dat betreft. Maar zie verder wat ik daaronder schreef, dat begrijp ik wel. Citaat:
Als het enkel en alleen met zelfvertrouwen te maken heeft, dan is de naam faalangst verkeerd gekozen. En heeft angst om te falen niet te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen? Zo zie ik het iig (dus: gebrek aan zelfvertrouwen (oorzaak) -> angst om te falen (gevolg) = faalangst).
||
Citaat:
Geloof jij ook niet in: - keelpijn? - agorafobie? - angst voor spinnen? - overspannenheid? daar is ook allemaal wat aan te doen, maar het bestaat wel. er zijn immers mensen die er last van hebben.
||
Citaat:
Als er zulke hoge eisen aan je gesteld worden door mensen die belangrijk zijn in jouw leven en jij wilt graag aan die eisen voldoen, bestaat er, in mijn ogen, echt wel een angst of te falen ==> faalangst. En dit is maar een vb.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() en de derde ook trouwens ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb er inderdaad gehad, alleen dan ging het niet om de omgang met mensen, maar om een andere reden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Jemig, ik wist niet dat zóveel mensen (ongeveer) hetzelfde hebben als ik.
Ik heb (volgens de psycholoog dan) een sociale fobie. Het is de ene keer erger dan de andere keer, en ik heb het voornamelijk in de bus, de trein, op school, in de supermarkt en bij mensen thuis. Ik weet niet precies wat het is (ben inmiddels niet meer bij de psycholoog omdat het niet echt klikte), maar als ik mezelf in een situatie vind waar veel mensen zijn die ik niet ken, ga ik me heel snel ongemakkelijk voelen. Ik probeer me dan ergens op te focussen en mijn gedachten de vrije loop te laten, maar dat werkt dan niet echt en mijn gedachten komen steeds terug bij de vreemde mensen om me heen. Het begint met dat ongemakkelijke gevoel in mijn maag, dan stokt mijn adem een beetje, mijn hart gaat sneller kloppen, bloed stijgt naar mijn hoofd (ik denk; Shit, ik word rood, de mensen zien dat) en ik ga op zoek naar vluchtwegen. Doen alsof ik een sms ontvang, terwijl dat dus niet zo is, of naar de wc terwijl je niet moet. Het is op een gegeven moment zo gegaan dat ik niet meer naar school ging, om dat soort momenten in de trein en op school in de kantine en de mediatheek maar te vermijden, of gewoon weinig meer met mijn vrienden afspreken omdat ik bang was dat er andere mensen bij hun thuis zouden zijn of dat ze naar de stad wilden ofzo, niet meer naar verjaardagen etc. Het gekke is wel dat ik vrij vaak uit ga, maar dan drink ik eigenlijk ook best veel, waardoor ik er niet bij stil sta. Dan gaat het juist goed. Maar ik kan niet bezopen naar school natuurlijk. Ik weet niet waar het vandaan komt, dat is het meest frustrerende, als ik dat wist zou ik er zelf in mijn eentje ook wel iets aan kunnen doen. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een sociale fobie en agorafobie? EDIT: Heb inmiddels het antwoord op mijn eigen vraag gevonden op http://www.angstcentrum.be Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 22:57. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Faalangst enquête Floortje-1996_ | 1 | 07-05-2014 15:51 | |
Psychologie |
Gratis coaching voor faalangstige gevoelens Petra000 | 6 | 07-03-2011 15:50 | |