Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2005, 11:53
Verwijderd
Gegroet.

Nu ben ik op maar weinig gebieden een totale n00b maar dit is er toch wel één van. Ik heb momenteel een drietal computers in bedrijf die met standaard 100 mbit nicjes met elkaar verbonden zijn. Een PC is aangesloten op een Alcatel Speedtouch USB ADSL-modem en is voorzien van twee nicjes. Die nicjes zijn elk met een van de andere PCs verbonden en zijn op de server gebridged (nogal omslachtig, maar het is historisch zo gegroeid ).

Nu wil ik eigenlijk dat netwerk een beetje moderniseren, ook omdat het vervelend is dat de ene PC steeds aan moet staan als een ander wil internetten. Wat ik dus nodig heb is een ding dat zowel een ADSL-ISDN-modem is en ook alle PCs met elkaar kan verbinden (heet een modem/router geloof ik ).

M'n vraag is dus simpel: wat heb ik nodig, welk merk moet ik nemen en wat gaat het me kosten.

BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2005, 12:09
M@rco
M@rco is offline
Je wilt dus gewoon een ADSL modem met ingebouwde switch en routermogelijkheden?

Je zou bijvoorbeeld aan zoiets kunnen denken:
http://www.empc.nl/index.php?page=56...matie&Id=11326

Is ook gelijk geschikt voor ADSL2(+), mocht je dat ooit willen.

Maar goed, je hebt die dingen echt van alle merken, van Sweex tot Linksys. Alcatel is dan geloof ik wel één van de betere
Oud 07-06-2005, 15:27
Verwijderd
Koel

Dat ding werkt dus zowel als een gateway (alle computers kunnen onafhankelijk van elkaar op internet) als een router (alle computers kunnen ook op elkaars gedeelde bronnen)?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 16:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Heb je nu een draadloos modem? Dan zou ik hem misschien wel van je willen overkopen Ik zoek er nog 1 nml die een beetje betaalbaar is.

En ik vraag me af wat adsl2(+) precies is?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 17:47
Martin
Martin is offline
Check eerst eens of je jouw modem niet om kan bouwen tot router. Kan ik met mijn modem ook (Demon, modem is van Zyxel).

Edit: Lees net dat je een USB-modem hebt... Mijn reactie is dus onzinnig...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 16:27 :
Dat ding werkt dus zowel als een gateway (alle computers kunnen onafhankelijk van elkaar op internet) als een router (alle computers kunnen ook op elkaars gedeelde bronnen)?
Ja

Citaat:
4Hardware specifications
• Interfaces:
- LAN:
• 10/100Base-T (RJ45)
• MDI/MDI-x autosensing
• 4-port Ethernet switch
- WAN:
• ADSL line (RJ11) for ADSL/POTS or ADSL/ISDN
• Dimensions: 33 x 153 x 180 mm (1.30 x 6.02 x 7.09 in.)
• Temperature: 0°to 40°C (32 to 105 F)
• Humidity: 20% to 80%
• AC voltage: 100 to 120, 220 to 240 V
• Frequency: 50/60 Hz
LAN: Local Area Network = thuisnetwerk
WAN: Wide Area Network = world wide web
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:35
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 16:27 :
Koel

Helemaal goed ja
Oud 08-06-2005, 03:59
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
*insert 'nee nee, je moet een PC inzetten als router' geschreeuw*

Je kan ook eventueel op zoek naar een router/switch gaan met een USB aansluiting (voor dat modem).
Oud 09-06-2005, 18:19
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 08-06-2005 @ 04:59 :
*insert 'nee nee, je moet een PC inzetten als router' geschreeuw*
Heh. Heb ik al aan zitten denken, want ik heb een ontzettend stil oud bakkie (Celeron 366) waar dat modem best op kan aangesloten worden, zodat-ie 24/7 als router fungeert. Kan ik ook meteen dag en nacht torrents seeden. Maar ik vind het gewoon uit principe zonde om een volledige computer 150 of 200 W te laten verstoken alleen om op internet te kunnen.

Citaat:
Je kan ook eventueel op zoek naar een router/switch gaan met een USB aansluiting (voor dat modem).
Mja, het ding is sowieso brak, er zit nu een irritante pieptoon in (wat dat in een modem doet is mij een raadsel, zal wel een stervende elco of transistor zijn). Dus mij spreekt die suggestie hierboven wel aan, voor zeven tientjes valt dat ook nog wel mee, bij XS4ALL vragen ze daar rustig 200 eu voor als je dat bij een abonnement koopt
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 18:42
Jolt
Jolt is offline
Mijd astublieft Sitecom en Trust. Heb ik zelf ervaring mee en zijn zeer klote. Linkys moesten goed zijn, maar M@rco had daar geloof ik slechte ervaring mee.
Oud 09-06-2005, 18:49
M@rco
M@rco is offline
Hm... naja, ik weet alleen dat ik een enorm brakke Linksys router had. Misschien hebben andere mensen meer geluk

Maar Linksys maakt sowieso geen ADSL-ISDN modems, volgens mij.
Oud 09-06-2005, 18:52
Verwijderd
Ik heb hier de D-Link DI-604 staan. Heb hem ergens op internet zien staan voor € 36,95 oid.

4 poorten, 10/100 mbit, ingebouwde firewall en nog wel meer. Volgens mij niet héél uitgebreid (weet ik niet zeker, heb geen andere routers gehad), maar voor mij biedt hij genoeg instellingen en ik heb er niet vaak problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:43
Verwijderd
Nouja, veel instellingen heb ik ook niet nodig. Ik ben geen echte power user, ik wil gewoon met drie PCs op internet kunnen en ermee kunnen netwerken. En ohja, de firewall moet niet supergebruiksonvriendelijk zijn, ik download en upload nogal veel

Leuk ding wel, alleen helaas hebben volgens de t.net pricewatch slechts twee winkels 'm, en allebei met belachelijk hoge verzendkosten

En nog iets, waarom maakt het zo'n groot verschil uit of dat ding voor ISDN geschikt is of niet? Daar heeft het ADSL-kabelpaar toch niet zoveel mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:46
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
mrboot schreef op 09-06-2005 @ 19:52 :
Ik heb hier de D-Link DI-604 staan. Heb hem ergens op internet zien staan voor € 36,95 oid.

4 poorten, 10/100 mbit, ingebouwde firewall en nog wel meer. Volgens mij niet héél uitgebreid (weet ik niet zeker, heb geen andere routers gehad), maar voor mij biedt hij genoeg instellingen en ik heb er niet vaak problemen mee.
Vriendelijke vriend, dat is een router, het was ook de bedoeling dat het als modem functioneert

@nare man:
Dat "firewall" moet je maar gewoon met een korreltje zout nemen... het is gewoon NAT, Network Address Translation, dat houdt niets meer in dan dat alle poorten standaard dicht zijn, en dat je ze zelf moet openen als dat nodig is. Heb je ook geen software firewall meer nodig, dat is wel een voordeel.

Edit--
En er zit blijkbaar toch wel een aanzienlijk verschil tussen een gewone, analoge telefoonlijn en ISDN. Daar zijn echt aparte modems voor nodig, om de één of andere reden. Denk dat het ermee te maken heeft dat je met ISDN 2 digitale lijnen hebt, vs. 1 analoge.

Laatst gewijzigd op 09-06-2005 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:08
Verwijderd
Bah

Dan wordt het dus zo'n duurder kreng. Maar goed, ik kan ISDN niet missen omdat we hier thuis echt twee lijnen hebben, voor privé en zakelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:12
Jolt
Jolt is offline
Goedkoop dan, je had toch nog een celeron?Software matig dan?

Gewoon een router achter je celeron pctje zetten.
Oud 09-06-2005, 21:15
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-06-2005 @ 22:12 :

3 nicjes erin is nog goedkoper
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 09-06-2005 @ 22:12 :
Goedkoop dan, je had toch nog een celeron?Software matig dan?

Dat zei ik dus, ik vind het zonde om een hele PC aan te laten staan voor alleen internet.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:50
Jolt
Jolt is offline
Tja, dan moet je toch voor een iets duurdere router gaan kijken.
Oud 09-06-2005, 22:32
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2005 @ 22:08 :
Bah

Dan wordt het dus zo'n duurder kreng. Maar goed, ik kan ISDN niet missen omdat we hier thuis echt twee lijnen hebben, voor privé en zakelijk.
Nou ja, duurder... die Alcatel die ik noemde is precies 3 euro duurder dan zijn 'analoge' broertje, dus dat valt wel mee. Heel veel goedkoper zul je ze denk ik ook niet vinden.
Oud 09-06-2005, 23:36
Jolt
Jolt is offline
Niet als je met een Sitecom of Trust opgescheet wilt zitten, waar niks van klopt en die zich zelf na 1 jaar opblaast...
Oud 10-06-2005, 12:58
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 09-06-2005 @ 21:46 :
Vriendelijke vriend, dat is een router, het was ook de bedoeling dat het als modem functioneert
Ik moet nog leren lezen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 16:34
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-06-2005 @ 19:19 :
Heh. Heb ik al aan zitten denken, want ik heb een ontzettend stil oud bakkie (Celeron 366) waar dat modem best op kan aangesloten worden, zodat-ie 24/7 als router fungeert.
Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar ik wilde sommige personen die dat altijd roepen voor zijn.
Oud 09-11-2005, 13:11
Verwijderd
Groffe up, vergeef mij. Ops are exempt from all rules.

Ik heb nu voor een schappelijk prijsje de keuze uit een E-Tech of een Sweex-router. Nu weet ik dat Sweex heel erg bagger is, maar valt die E-Tech te doen? BVD
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 15:10
Martin
Martin is offline
Heb zelf ook een E-tech, bevalt prima. Eenvoudig in te stellen vooral.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2005, 15:35
Verwijderd
Heersch

Ach, ik moet maar zien, ik ga binnenkort toch het ADSL-abo van XS4ALL hier vervangen door een langzamer Demon-abo. Als mijn broer en ik niet meer thuiswonen heeft het weinig zijn pappie met een vette 6.6 mbit-verbinding op te zadelen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten