Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Regina - koningin sine - zonder labe - vlek, smet (sine labe - smetteloos) originali - oorspronkelijk concepta - ehm... ![]() Het gaat iig over Maria, zoek maar met Google. Zou 'concepta' dan iets kunnen betekenen als 'zwanger worden'? Volgens het woordenboek wel, maar er staan nog 15 betekenissen ![]() Met Google vind ik steeds dingen als 'queen conceived without original sin'...
Laatst gewijzigd op 10-06-2005 om 10:49. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De maagdelijke geboorte van Jezus is wat anders dan de onbevlekte ontvangenis van Maria.
||
Citaat:
![]() ![]() Toch blijft de betekenis van concepta hier verwarrend. Als het over Maria gaat, is het wel duidelijk dat hier gedoeld wordt op het onbevlekt zwanger worden. Concipio kan weliswaar actief 'zwanger worden' betekenen, maar passief is de gebruikelijke tegenhangende betekenis 'voortgebracht worden'. Maar omdat het Latijn geen participium van het perfectum kent, is waarschijnlijk de passieve vorm gekozen als oplossing om toch iets dergelijks uit te dragen. En aangezien het werkwoord toch al een soort passiviteit in zich heeft ('zwanger worden'), is dit inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing. Goed, taalkundig zijn we eruit. ![]() "Een koningin, zwanger geworden zonder oorspronkelijke smet"
||
Citaat:
Maar ik ken geen Latijn, dus ik heb hier eigenlijk niks te zoeken ![]()
||
Citaat:
![]() "Koningin, zonder erfzonde verwekt"
|
|