Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2005, 19:48
Verwijderd
Juist. Ik had eigenlijk even een algemene vraag. Wat voor soort anticonceptiemiddel gebruiken jullie en wat zijn er de voor- en nadelen van? De pil ken ik wel, daar heb ik veel gedonder mee, dus mijn huisarts heeft aangeraden eens te kijken naar een ander soort anticonceptiemiddel. Nu heb ik al een en ander op internet gezocht, maar ik wil graag wat ervaringen en dingen weten van mensen die andere anticonceptiemiddelen buiten de pil en condoom om gebruiken.
Misschien kunnen jullie me helpen.
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:12
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Ik heb zelf sinds een half jaar de prikpil.
Je moet elke 12 weken naar de dokter, en dan krijg je een spuitje in je bil.
betrouwbaarheid:
theoretisch: 99.9%, praktisch: 99.4%

voordelen: Na verloop van tijd word je niet meer ongesteld. Bij mij was dat meteen, maar dat is bij iedereen anders. En geen gedoe meer met elke dag eraan te denken.

nadelen: je moet dus niet bang zijn voor naalden. Je kan in het begin last hebben van bloedverlies. Heb ik zelf helemaal niet gehad, maar, is bij iedereen anders. Als je ermee stopt, kan het wel 1,5 jaar duren voordat je weer vruchtbaar bent. Ook kan het dan dus even duren voordat je weer ongesteld wordt.

Maar: de huisartsen in Nederland doen er heel moeilijk over. Ik heb hem zelf in Belgie gekregen, en ben nu weer terugverhuisd naar Nederland. Binnenkort heb ik een afspraak met mijn huisarts, om te kijken of "hij het nodig vindt ermee door te gaan"
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 21:24
leucomelas
leucomelas is offline
ben ook aan de prikpil, idd om de 12 weken ff een prikje in je bil laten zetten. niet meer ongesteld worden is geweldig , dar heb ik dat prikje en die stijve bil voor de rest van de dag wel voor over
Oud 30-06-2005, 21:37
Verwijderd
Die prikpil kan gewoon in Nederland? Wordt dat vergoed door het ziekenfonds ook?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 08:31
poetic_tragedy
ik weet (nog) niet of ie vergoed word in Nederland, maarja, wat is E1,75 per 3 maanden

heb het er gewoon eens over met je huisarts zou ik zeggen

@leucomelas: hoe komt het dat jij de prikpil hebt gekregen? omdat ze er zo moeilijk over doen snap je... had je een speciale reden, of gewoon een makkelijke huisarts?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:09
Estar
Estar is offline
Een vriendin van me gebruikt het ook, en die is al een jaar nadat ze gestopt is niet meer ongesteld geworden door die prik, en het wordt gewoon vergoed.

Alleen vraag ik me af wat de reden is dat je stopt met de gewone pil, ik heb ook problemen met de pil maar bij mij is het omdat ik verkeerd op de hormonen reageer, dus ik reageer ook niet goed op de nuvaring etc. alles waar hormonen in zitten dus.
Als jij hetzelfde probleem hebt als ik moet je geen wonderen verwachten van een andere anti conceptie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:32
Verwijderd
nuvaring, ik kan geen nadelen bedenken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:32
Verwijderd
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 01-07-2005 @ 09:31 :
ik weet (nog) niet of ie vergoed word in Nederland, maarja, wat is E1,75 per 3 maanden

heb het er gewoon eens over met je huisarts zou ik zeggen

@leucomelas: hoe komt het dat jij de prikpil hebt gekregen? omdat ze er zo moeilijk over doen snap je... had je een speciale reden, of gewoon een makkelijke huisarts?
Bij Qimm doen ze er ook helemaal niet moeilijk over. Misschien heb jij gewoon een lastige huisarts? Het is een heel normaal anticonceptiemiddel in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:37
poetic_tragedy
mijn oude huisarts wilde me m niet geven, en mn nieuwe waarschijnlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:02
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mushu schreef op 30-06-2005 @ 22:37 :
Die prikpil kan gewoon in Nederland? Wordt dat vergoed door het ziekenfonds ook?
dat ligt aan je verzekering. Je moet uitgaan van dokstersconsult + de injectie zelf. These days zit je bij (particuliere) verzekeringen ook mijn eigen risico van 250 euro.. Als je daar aan zit, wordt het voor je betaald. Bij mij wordt het vergoed; groeneland achmea studentenpakketpolis, aanvullend.
Oud 01-07-2005, 13:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 01-07-2005 @ 11:37 :
mijn oude huisarts wilde me m niet geven, en mn nieuwe waarschijnlijk ook niet
Mijn vorige huisarts vond het een middel voor 'zwakzinnigen'
Oud 01-07-2005, 13:05
poetic_tragedy
Citaat:
coopergirl schreef op 01-07-2005 @ 14:04 :
Mijn vorige huisarts vond het een middel voor 'zwakzinnigen'
ja! mijn oude dokter zei: "dat doen we alleen nog maar bij mongooltjes"
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:08
coopergirl
coopergirl is offline
Ontopic; ik heb een periode de prikpil gehad. In principe heb ik een hekel aan elke dag op gezette tijden medicatie te slikken.. Vandaar heb ik voor de depo provera gekozen.
Voordeel; je hoeft niet elke dag aan de pil te denken, je wordt niet meer ongesteld.
Nadeel; spotting (tussentijdse bloedingen) + niet zelf kunnen regelen van cyclus. Stel dat je niet goed op hormonen reageert; ze zitten 3 maand in je lijf.

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 13:11.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 01-07-2005 @ 14:05 :
ja! mijn oude dokter zei: "dat doen we alleen nog maar bij mongooltjes"
Ik gaf aan op dit moment geen kinderwens te hebben.. Desondanks leek het hem verstandig niet aan de prikpil te gaan, stel dat ik van gedachten zou veranderen Echt _debiel_ dat huisartsen er zo op reageren...
Oud 01-07-2005, 15:28
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 01-07-2005 @ 09:31 :

ik kreeg hem gewoon wilde de gewone pil niet meer, vergat deze steeds dus gingk naar de dokter om de prikpil te halen. helemaal geen problemen mee gehad, kreeg um zo mee.... dus ik denk dak gewoon een makkelijke huisarts had?

en 1,75 euro per 3 maanden? dan doek toch iets fout dnek ik... ik betaal 13,65 euro... ligt misschien aan waar dat je verzekerd bent? en op het begin kreeg ik hem vergoed door het ziekenfonds, geen idee waarom dat nu niet meer zo is...
Oud 01-07-2005, 16:12
poetic_tragedy
oow, ik haal hem in belgie en daar staat op t doosje: E1,63 om precies te zijn..
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 16:16
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 01-07-2005 @ 17:12 :
oow, ik haal hem in belgie en daar staat op t doosje: E1,63 om precies te zijn..
vink eik niet zo leuk
Oud 01-07-2005, 18:58
Verwijderd
Iemand nog ervaring met de Implanon? Zit er ook over te denken om over te stappen. Als je het zo leest heeft het de beste voordelen voor mij. Ik heb er alleen niet zoveel goede verhalen over gehoord.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 19:01
JessieL
JessieL is offline
Ik had, volgens mij, gehoord dat de prikpil best gevaarlijk kan zijn, als we het over verhoogde kans voor kanker hebben. is op zich ook logisch, je spuit je helemaal vol met hormonen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 19:20
freakje
freakje is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 01-07-2005 @ 19:58 :
Iemand nog ervaring met de Implanon? Zit er ook over te denken om over te stappen. Als je het zo leest heeft het de beste voordelen voor mij. Ik heb er alleen niet zoveel goede verhalen over gehoord.
Ik heb zo'n 2,5 jaar een implanon (hormonenimplantaat) gehad. In het begin was het echt superhandig, mijn maandstonden bleven zo'n 2 jaar weg en natuurlijk kon je het niet vergeten in te nemen. Maar na zo'n 2 jaar begonnen mijn maandstonden terug en hebben dat toen volgehouden totdat ik een half jaar later het staafje heb laten verwijderen.

Ik heb volgens mij geluk gehad dat mijn regels pas na 2 jaar terug opgedoken zijn (weliswaar gedurende een half jaar aan één stuk ), maar voor het zelfde geval gebeurt dit een maand nadat je het staafje het laten zetten en dan ben je wel al dat geld kwijt... Ik weet dus niet of ik het je moet aanraden of afraden...
Oud 02-07-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Roxane schreef op 01-07-2005 @ 10:32 :
Inderdaad, ik heb hem sinds 2 maanden en er zitten voor mij alleen maar voordelen aan. 3 weken er in, dan 1 weer eruit, eigenlijk net als de pil, alleen dan maar 1 keer in de 3 weken er aan denken, inplaats van elke dag.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 10:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
freakje schreef op 01-07-2005 @ 20:20 :
Ik heb zo'n 2,5 jaar een implanon (hormonenimplantaat) gehad. In het begin was het echt superhandig, mijn maandstonden bleven zo'n 2 jaar weg en natuurlijk kon je het niet vergeten in te nemen. Maar na zo'n 2 jaar begonnen mijn maandstonden terug en hebben dat toen volgehouden totdat ik een half jaar later het staafje heb laten verwijderen.

Ik heb volgens mij geluk gehad dat mijn regels pas na 2 jaar terug opgedoken zijn (weliswaar gedurende een half jaar aan één stuk ), maar voor het zelfde geval gebeurt dit een maand nadat je het staafje het laten zetten en dan ben je wel al dat geld kwijt... Ik weet dus niet of ik het je moet aanraden of afraden...
Huh?! Het idee achter de Implanon is niet dat je menstruatie weg blijft, maar dat je beschermt bent tijdens de seks..

Ontopic; mijn huisarts stond ook hier niet positief tegenover. Indien ik 'm perse wilde, zou hij me doorverwijzen. Volgens hem is het gevaarlijk omdat die staafjes vaak in het lichaam 'verdwijnen'. (In dat geval is ie overigens niet correct geplaatst)

Het absolute voordeel van de Implanon is dat je een constante hoeveelheid hormonen in je bloed hebt. Bij de reguliere pil heb je een piek kort nadat je em hebt ingenomen. Bij de prikpil krijg je een enorme hormoonboost in je (bil)spier gespoten..
Oud 03-07-2005, 12:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Prikpil is zeker niet aan te raden als je normaal al niet helemaal lekker reageert om de (slik)pil?
Oud 03-07-2005, 13:02
Verwijderd
De implanonstaafjes verdwijnen niet in het lichaam, maar soms komen ze uberhaupt niet in je lichaam terecht. Het moet met een soort speciale injectiespuit ingebracht worden, en als je er weinig ervaring mee hebt kun je heel moeilijk zien of dat nou goed is gegaan (dus of het staafje echt uit de 'spuit' is gegaan en onder je huid is gekomen) of niet. Maar het mag ook niet meer echt door huisartsen worden ingebracht, wordt door de rutgersstichting gedaan door mensen die weten hoe het moet .
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:27
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
De implanonstaafjes kunnen ook gaan zwerven in het lichaam hoor... En het schijnt nogal lastig en vervelend te zijn met uithalen.

Ik gebruik de prikpil, maar heb daarna behoorlijk veel negatieve verhalen gelezen op internet. Bovendien vind ik 1,5 jaar voordat ik weer vruchtbaar ben gewoon te lang (dat heeft mijn huisarts er trouwens ook niet bijgezegd, wel dat het 'iets langer' kon duren). Dus ik ga 'm niet opnieuw laten zetten, maar over op een lichtere gewone pil.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 06:56
snoopy
snoopy is offline
Ben zo'n 5 jaar aan de pil geweest (meliane).
Voordelen:
* je hoeft tijdens de seks niet ergens aan te denken
* je kunt je menstruatie uitstellen
* het helpt tegen menstruatiepijn
Nadelen:
*ik moet vaak overgeven en dan is ie soms niet meer werkzaam
*je moet er elke dag aan denken

Nu gebruik ik zo'n 3 maanden de nuvaring. Deze heeft wat mij betreft geen nadelen t.o.v. de pil, behalve het feit dat sommige mensen het inbrengen c.q. uithalen lastig vinden. De nuvaring heeft nog voordelen:
* de hormonen komen via de vagina binnen, waardoor het niet uitmaakt of je moet overgeven of dat je diarree hebt.
* je hoeft maar 1 keer in de 3 weken eraan te denken
* ik heb het idee dat ik me beter voel sinds ik gestopt ben met de pil, maar dit kan ook komen omdat ik het verwachtte (of gewoon omdat het zomer is )
Oud 04-07-2005, 15:47
barstje
barstje is offline
Citaat:
Chachacha schreef op 01-07-2005 @ 20:01 :
Ik had, volgens mij, gehoord dat de prikpil best gevaarlijk kan zijn, als we het over verhoogde kans voor kanker hebben. is op zich ook logisch, je spuit je helemaal vol met hormonen.
prikpil is idd gevaarlijk. Je wordt helemaal vol gespoten met hormonen en dat stuurt je eigen hormoonhuishouding behoorlijk in de war. Kan dus zorgen voor 'vermannelijking', puistjes, wegvallen van cyclus voor zeer lange periodes en stemmingswisselingen. Wordt in Nederland bijna alleen maar gebruikt bij zwakzinnigen.
Ben zelf aan de gewone pil. Bevalt me wel
Oud 04-07-2005, 21:17
DO EE.B
DO EE.B is offline
Ik heb nu zelf de nuva ring, op zich niets mis mee,maar zelfs deze anti-conceptie vind ik voor mezelf niet veilig genoeg omdat ik zó vergeetachtig ben dat ik dit ook al vaak niet precies op de juiste tijd in en uit haal,dus omdat ik donderdag toch geopereerd wordt , laat ik dan meteen een mirena spiraaltje zetten door mijn gynacologe, 3 jaar geen gedonder (H)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 00:03
Estar
Estar is offline
Citaat:
FlowerBomb schreef op 04-07-2005 @ 22:17 :
Ik heb nu zelf de nuva ring, op zich niets mis mee,maar zelfs deze anti-conceptie vind ik voor mezelf niet veilig genoeg omdat ik zó vergeetachtig ben dat ik dit ook al vaak niet precies op de juiste tijd in en uit haal,dus omdat ik donderdag toch geopereerd wordt , laat ik dan meteen een mirena spiraaltje zetten door mijn gynacologe, 3 jaar geen gedonder (H)
Dat mag ik hopen voor je, ik wil je niet ontmoedigen maar ik ken namelijk geen enkel positieve ervaring over die spiraal.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 12:46
Mara
Mara is offline
Wat betreft de prikpil:

Mijn dokter zei ook "Dat is alleen voor verstandelijk gehandicapten of mensen die echt totaal geen regelmaat hebben"

Volgens hem was 't ook niet echt ideaal, omdat 't nooit helemaal duidelijk is hoe lang een bepaald lichaam doet met een bepaalde hoeveelheid hormonen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 05-07-2005 @ 01:03 :
Dat mag ik hopen voor je, ik wil je niet ontmoedigen maar ik ken namelijk geen enkel positieve ervaring over die spiraal.
Hm, vertel daar dan eens wat over, als je wil?

Mijn huisarts zei namelijk dat ik daar maar eens goed naar moest kijken, dat raadde ze wel aan, maar als jij zegt dat het voor jou niet echt positief heeft gewerkt wil ik daar graag wat meer over weten.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 16:38
Stefanie
Stefanie is offline
Het heette vroeger Diane 35, maar tegenwoordig heeft het de naam van de grondstof: cyproteronacetaat.

Ik ben begonnen met deze pil omdat ik een paar jaar geleden heel veel last had van acné en een vette huid. Na een paar maanden dit gebruikt te hebben was het als sneeuw voor de zon verdwenen. Tegenwoordig gebruik ik het dus alleen als anticonceptie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Roxane schreef op 01-07-2005 @ 10:32 :
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 10:17
JJ13
JJ13 is offline
ik slik de diana 35 pil en t bevalt me wel, ik ben m nog nooit vergeten. wat ik wel altijd heb, en ik weet niet of meerdere dat hebben, dat als ik met mn vriendje sex heb (we doen t vaker zonder condoom) dat ik toch bang ben om zwanger te worden.
Oud 06-07-2005, 16:27
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
ik gebruik de nuvaring en ik vind hem prima.
de eerste ring die ik in had was ik alleen wel vergeten op tijd eruit te halen en toen was het weer een paar dagen stress en bang zijn voor zwangerschap. niet gebeurd natuurlijk.
ik voel hem heel af en toe zitten maar verder is dit ding echt ideaal.
Oud 06-07-2005, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 05-07-2005 @ 01:03 :
Ik ken wel iemand die er alleen maar voordelen van heeft, eigenlijk. Die heeft dan wel al twee kinderen gekregen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:05
Vice
Vice is offline
In tegenstelling tot te meeste meisjes/vrouwen gebruik ik de pil alleen uit gemakzucht. Ik heb wel eens een paar maanden niet geslikt omdat ik het eigenlijk niet nodig heb en de pil zelf ook vrij duur is, maar dat beviel me niet. Ik kwam een paar kilo aan, kreeg weer last van puistjes en werd behoorlijk chagrijnig van.
Overgens gebruik ik Mercilon.
Oud 07-07-2005, 23:40
Estar
Estar is offline
Citaat:
Morgan schreef op 06-07-2005 @ 21:39 :
Ik ken wel iemand die er alleen maar voordelen van heeft, eigenlijk. Die heeft dan wel al twee kinderen gekregen.
Dat is echt de eerste die ik hoor! echt fijn voor der!
Ik heb ook aan vrouwen gevragen die al kinderen hadden gehad en die kregen en continu een zware menstruatie en het was pijnlijker.

Zelf heb ik het geprobeerd het te laten inbrengen maar ik ben halverwege gestopt omdat het te pijnlijk was, maar ik heb dan ook geen kinderen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 12:48
DO EE.B
DO EE.B is offline
Maar bij mij werd de mirena onder narcose ingezet en dat was gister, en daarna had ik alleen hele erge menstruatie pijn,maar vandaag is dat ook al veel minder!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten