Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 17:38
Stefanie
Stefanie is offline
Hoe kun je ervoor zorgen dat je jezelf zet tot bepaalde dingen die écht moeten gebeuren, zoals het opruimen van je kamer, afwassen, stofzuigen, afstoffen etc?

Ik ben best wel lui (voornamelijk de laatste tijd) en heb totaal geen zelfdiscipline en laat dat soort dingen dus ook tot het laatste moment liggen ipv dat ik het eventjes doe en ervan af ben.

Nu is mijn vraag: wat kun je het best doen om jezelf er toch toe te zetten, want het moet af en toe toch echt gebeuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 17:39
Verwijderd
Het lukt me lang niet altijd, maar soms geef ik mezelf gewoon een trap onder m'n kont, zodat ik het 'gewoon' ga doen. Of ik doe het samen met iemand. Of ik zorg dat er iemand op bezoek komt, dan 'moet' je wel. En als ik opeens zin heb, ook al is het op een raar tijdstip, dan doe ik ook iets, dan hoeft dat later niet meer als ik eigenlijk geen zin heb.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:59
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Komt me erg bekend voor op de een of andere manier. Ik ben zelf ook bijna altijd TE lui om te doen. Maar uiteindelijk is het zo'n zooi en dat wil ik ook weer niet...

Als je zelf wilt is dat al een hele goede stap om bijv. kleine dingen af te stoffen, wat troep weg te gooien, etc. etc. Gewoon wat kleine dingen doen. Alle kleine beetjes helpen wel weer...

Uiteindelijk moet je gewoon jezelf eens een schop onder je hol geven en het gewoon doen. Anders komt het er niet van, en anders kan je altijd een ouder vragen ofzo om een paar keer te helpen en het dan zelf onderhouden...

en wat Leonoor al zei, nodig vrienden/familie uit zodat je wel moet
Oud 08-07-2005, 18:40
Kaater
Kaater is offline
Bah ik ken het. Totaal geen zin, en alleen dan maar achter de pc hangen ofzo waardoor je nog geen ruk hebt gedaan
als het echt nodig is, zet ik altijd wat snellere muziek op, zodat ik zelf ook wat actiever word, en dan ben ik altijd zo begonnen en snel klaar.
Oud 08-07-2005, 22:43
duifeltje
duifeltje is offline
ge-wel-dig, zooo herkenbaar gewoon!
Heb vandaag ein-de-lijk mijn kamer opgeruimd, mezelf gewoon ernaar toe gesleept maar als je eenmaal bezig bent gaat het vanzelf meestal.

Zo is dat met de meeste dingen, je hebt er geen zin in maar als het eenmaal gebeurd is voelt het wel hartstikke lekker.
En spreek met jezelf af dat je bijv. voor een bepaalde tijd iets gedaan moet hebben, dan wil je "van jezelf winnen" en dan gaat het allemaal net even wat makkelijker.

Zet ook bijv. bij het opruimen een lekker muziekje aan en voor je het weet is het weer klaar en dan kan je iets leuks gaan doen .
Oud 08-07-2005, 22:47
Nona
Nona is offline
Plannen!!! Om elf uur goedkope stroom? Dan gaat precies om die tijd de wasmachine aan en geen minuut later. En je mag niet achter internet tot die hele kamer superschoon is, dat moet ook om drie uur af zijn. En in je agenda, en wee je gebeente als je je er niet aan houdt.
Oud 08-07-2005, 22:49
rare kwast
rare kwast is offline
heb hier nog een vuilniskamer die vorige week al schoon zou zijn
Oud 09-07-2005, 00:02
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik ga gewoon staan
Oud 09-07-2005, 09:50
George
George is offline
Ik kan het ook niet, ik ben nu al de hele week bezig m'n kamer op te ruimen maar langer dan tien minuten per dag hou ik het niet vol.
Ik begin ook altijd op het laatste moment aan dingen die echt klaar moeten.
Maar als ik echt echt echt vind dat ik iets moet doen, iets moet afmaken ofzo, zet ik heel hard westlife op en dwing mezelf het niet uit te zetten voordat het klaar is. Kwelling, maar het helpt wel.
Oud 09-07-2005, 10:17
Verwijderd
voor mij: met mezelf afspreken wanneer ik datgene ga doen. Dag en tijd. Op een realistische manier.
Het helpt als ik het ook tegen iemand anders vertel... als je zegt 'ik kom wat later want ik moet nog opruimen', dan moet je wel, want straks vraagt diegene 'gelukt met t opruimen?' en dan zeg je nee en blijkt dus dat je voor niets later bent gekomen, om maar eens iets te noemen .
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 09-07-2005 @ 01:02 :
Ik ga gewoon staan
Staan

Maar ontopic, bijvoorbeeld bij een opdracht voor school. Ik heb dan zo iets van, ik moet nu écht beginnen, anders haal ik een laag cijfer. En dan worden pa en ma weer boos, etc. etc.

Ik probeer dus een soort van zoveel mogelijk negatieve dingen te bedenken die ik kan voorkomen door er nu toch maar aan te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 14:41
Fantôme
Fantôme is offline
door het zo leuk mogelijk te maken.
als het dan toch moet, dan maar op een leuke manier.
ik heb bijv. altijd muziek op bij dat soort rotklusjes

ik kan me ook voorstellen dat het helpt om te bedenken wat de voordelen zijn als het weer schoon is, of om er een beloning voor jezelf tegenover te zetten als je het hebt gedaan. Of je kunt bijv. een lijstje maken met wat je gedaan móet hebben die dag. Het voelt best oké om dan door te strepen wat je gedaan hebt en daarna ben je lekker 'vrij'.
Oud 09-07-2005, 15:35
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik doe het meestal gewoon... soms duurt het wel wat langer, maar ik kan dingen echt niet plannen omdat ik ze juist dan ga uitstellen, omdat ik dingen altijd wat eerder inplan als dat het echt nodig is.
Oud 09-07-2005, 17:02
Verwijderd
Jezelf aanpraten dat je een lui zwijn bent.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:16
Miracle
Miracle is offline
Als ik ergens echt geen zin in heb, dan vind ik het ook erg lastig om mezelf er toch toe te zetten.
Dat zijn meestal dingen voor school, bepaalde projecten die langer lopen, stom zijn en geen haast hebben. Ik blijf dan maar aan het uitstellen en manieren bedenken om het niet te hoeven doen.
Tot nu toe is het altijd goed gekomen, maar het is echt irritant.

Schoonmaken vind ik gelukkig niet zo erg, of beter gezegd: ik maak schoon als ik daar zin in heb en als ik er geen zin in heb, dan stoor ik me ook niet aan de rotzooi/viezigheid.
Oud 09-07-2005, 20:17
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik zit mezelf door mn franse taak heen te helpen door te zeggen dat het fijn is om iets te leren en dat ik het echt moet doen omdat ik anders volgend jaar vet achterloop, en het is toch leuk, frans kennen, moet je je eens bedenken hoe leuk dat is, en nu ben ik mn vakantie tenminste nuttig aan het besteden, en kan ik volgend jaar beter frans.
Zo zit ik mezelf met de meest vreselijke leugens te motiveren, maar dat hielp alleen de eerste twee keren, ben pas op blz vier ofzo. (al doe ik wel een half uur per blz)

dus mss moet je je bedenken hoe leuk het is om af te stoffen, lekker hiphop aan, met de stofdoek in je hand dans je de kamer rond, beetje vegen hier, beetje vegen daar, en een heerlijk schone kamer. en afwas is nog veel vetter, weer natuurlijk goeie muziek hard aan, hard meezingen, en heerlijk je handen warm laten worden in het sop, ondertussen natuurlijk wel afwassen, en met afdrogen de glazen mooi oppoetsen, en dan snel aan de was, sorry, daar kan ik niets postiefs bij bedenken, mede dankzij mijn minimale ervaring daarmee.
o, en je moet je trwns ook bedenken hoe vreselijk het is als je je vanavond weer het idee hebt, ik heb mn dag weereens vreselijk verprutst hebt.

ik zeg altijd maar zo
always look on the bright side of life!

wow, goeie raad geven aan anderen is niet moeilijk, nu moet ik het zelf nogeens gaan doen
Reageren

Regels voor berichten