Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 13:04
aLackofColor
aLackofColor is offline
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en heb wel veel tips gelezen, maar had nog een paar vraagjes.

Moet je juist wel of niet de hele tijd naar de wc gaan? Want ik moet bijna om de kwartier 'plassen' dan is de pijn echt hevig,maar daarna is de pijn wel weer even weg.

Ik ben nog niet naar de dokter geweest, heb het niet zo op dokters en las dat van antibiotica de pil niet meer betrouwbaar is en daar heb ik weinig zin in. Is het erg belangrijk om naar de dokter te gaan?

En hoe duur zijn die cranberry pillen ongeveer? Kan je ze gewoon bij de DA kopen?
Oud 18-07-2005, 13:08
KrisKras
KrisKras is offline
Bij elk vermoeden van een blaasinfectie is een doktersbezoek aangewezen: de infectie kan immers snel opstijgen naar de nieren en het nierweefsel aantasten. In dat stadium gaat de blaasinfectie meestal ook gepaard met koorts, rillerigheid en/of zweten, misselijkheid, pijn in de lenden en de rug en bloed in de urine.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...=art&art_id=53

Wat kunt u er zelf aan doen?

Om een blaasontsteking te voorkomen, is het belangrijk voldoende te drinken. Probeer twee liter per dag te drinken.
Door regelmatig te plassen, spoelt u bacteriën naar buiten. Plas uw blaas altijd goed leeg.
Bij sommige vrouwen komt een blaasontsteking minder snel terug als ze plassen na het vrijen.
Wanneer naar de huisarts?

Mannen met klachten die op een blaasontsteking wijzen, moeten altijd contact met de huisarts opnemen.
Ook als u denkt dat uw kind een blaasontsteking heeft, moet u contact met de huisarts opnemen.

Vrouwen die denken een blaasontsteking te hebben, hoeven niet altijd naar de huisarts. Zij moeten wel contact opnemen met de huisarts als ze zwanger zijn. Als de klachten pijnlijk zijn of langer dan een week duren, ondanks het toepassen van de adviezen, moeten ook vrouwen contact met de huisarts opnemen. Als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.

Wanneer u met de genoemde klachten naar de huisarts gaat, moet u urine meenemen. Zorg dat u het middelste deel van uw plas opvangt: Plas eerst een beetje in het toilet en vang daarna wat urine op in een schoon potje. Vrouwen moeten hierbij de schaamlippen gespreid houden, mannen moeten eerst de voorhuid terugtrekken. Sluit het potje goed af. De urine moet bij voorkeur binnen twee uur na het plassen worden onderzocht. Als het u niet lukt de urine op tijd te brengen, bewaar het dan in de koelkast. In de koelkast blijft de urine 24 uur geschikt voor onderzoek.

http://nhg.artsennet.nl/content/reso...057699879237//

en via http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...+plassen&meta= kom je bij genoeg informatie
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 13:09
zus en zo
zus en zo is offline
Je moet heel veel drinken, cranberrysap of sinaasappelsap kunnen goed tegen blaasontsteking helpen (dat is lekker zuur en daar kunnen de bacteriën niet tegen). En je dan dus ook vaak naar de wc om die bacteriën je lichaam uit te werken.

Als het niet overgaat of gaat bloeden moet je zeker naar de dokter. Die geeft dan antibiotica pillen, en die zijn lang niet altijd van invloed op de pil (degene die ik kreeg tenminste niet).

Of die cranberry pillen duur zijn weet ik niet, maar het gat om je gezondheid wat maakt het nou uit... En blijf er zeker niet te lang mee rondlopen, dan kan het namelijk overslaan naar je nieren en dan heb je nog een veel groter probleem...

Trouwens, ik hoef dan niet eens naar de dokter zelf, potje urine aan de assistente geven, die checkt het, en dan krijg je van haar wel een receptje.
Oud 18-07-2005, 13:19
the exploding boy
the exploding boy is offline
Zoveel mogleijk plassen
cranberrysap drinken
citroen (vit c) door je water doen etc.

goed uitplassen

Ik heb een keer of 8 blaasontsteking gehad en eerst nam ik altijd antibiotica, tot ik erachter kwam , dat je weerstand daarna zo laag is, dat je het meestal vlak erna weer krijgt, tot 3/4 keer toe.
Dus de laatste keer heb ik het gewoon weggekregen met veeeeel drinken en geduld , want het duurt dan wel langer.
Natuurlijk wel in de gaten houden of je nieren niet zeer gaan doen ( pijn in je onderdug aan de zijkanten ) , maar dat merk je dan wel, dan moet je wel snel er iets aan doen, maar anders kun je het het beste eerst zo proberen.

Plas moet je nooit inhouden, want blaasontsteking is juist, dat er teveel bacterien in je plasbuis zitten, dus hoe meer je plast en drinkt, hoe sneller ze eruit gaan. Ophouden is dus juist slecht.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 13:24
Verwijderd
Alles is al gezegd, maar ik ga het lekker nog eens zeggen;

Véél drinken, water, cranberrysap, sinaasappelsap, gewoon lekker veel spul. Zorg voor véél vitamine C; bij een te veel aan vitamine C komt het overschot in je urine en de bacteriën vinden dit vreselijk (omdat het zo zuur is).

Ga telkens naar de wc wanneer je moet, 't is belangrijk dat die bacteriën eruit gespoelt worden, dus telkens plassen en goed doorplassen.

Bij mij is het meestal na 1 dag vreselijk veel drinken en vaak plassen al een stuk minder pijnlijk en vervelend, wanneer de klachten verminderen, geef 't dan niet meteen op; blijf veel drinken zodat 't écht schoonspoelt van binnen.

Als het níet minder wordt, ga dan naar de dokter. Je kan een potje urine meenemen, maar ik heb dat nog nooit nodig gehad; mijn klachten waren meestal al voldoende. Bel even naar de assistent en vraag of je het mee moet nemen of niet.

Vrouwen hebben veel meer kans op een blaasontsteking dan mannen; mannen wordt altijd aangeraden meteen naar de huisarts te gaan, want bij hen is 't vaak ernstiger wanneer ze het hebben dan bij vrouwen. (De urinebuis van mannen is een stuk langer; de bacterie kan moeilijker omhoog klimmen, als het dus gelukt is, is 't een vieze sterke bacterie die echt flink schade aan kan richten. De urinebuis van vrouwen is een stuk korter, daar kunnen vrij snel bacteriën in belanden, met zelf-medicatie kun je er vaak snel vanaf komen.) Zelf kijk ik het altijd twee dagen aan; wordt het níet minder door veel drinken, dan naar de huisarts. Ook wanneer het écht niet kan (toetsen op school bv) ga ik naar de huisarts. Schat dat zelf een beetje in.

Probeer het in het vervolg te voorkomen; zorg altijd voor voldoende vit C, was jezelf goed (met geschikte zeep of alleen met lauwig water), ga áltijd na seks plassen, zodat er op die manier geen bacterien in kunnen komen... Dat zijn drie belangrijke dingen Verder moet je ook proberen te gaan plassen wanneer je aandrang voelt, hou het niet te lang op.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 13:59
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-07-2005 @ 14:24 :
Als het níet minder wordt, ga dan naar de dokter. Je kan een potje urine meenemen, maar ik heb dat nog nooit nodig gehad; mijn klachten waren meestal al voldoende. Bel even naar de assistent en vraag of je het mee moet nemen of niet.
Ik moet altijd urine meenemen, terwijl ik heel vaak precies dezelfde klachten heb en zelf dus ook wel kan merken wanneer ik blaasontsteking heb of niet. Dat ligt denk ik inderdaad aan de dokter, dus bellen is dan handig. Hier is het zo dat je voor half tien ochtendurine moet brengen.

Citaat:
Andijvie schreef op 18-07-2005 @ 14:24 :
Zelf kijk ik het altijd twee dagen aan; wordt het níet minder door veel drinken, dan naar de huisarts. Ook wanneer het écht niet kan (toetsen op school bv) ga ik naar de huisarts. Schat dat zelf een beetje in.
Dat doe ik ook zo. Twee/drie dagen even zien. Wordt het dan niet minder, ga ik naar de dokter. Om twee redenen (dat ik dus niet gelijk ga):
Ik heb vrij vaak blaasontsteking en wil niet elke keer dat ik het heb antibiotica moeten slikken (ivm resistentie en gewoon omdat het niet echt goed voor je is).
En de tweede is inderdaad dat de pil dan niet werkt (ik heb twee soorten antibiotica gehad, beide waren van invloed op de pil).
Oud 18-07-2005, 14:06
Verwijderd
Ik heb een paar maanden geleden gehad dat antibiotica voor een keelontsteking echt aanzienlijk minder goed werkte omdat ik niet lang daarvoor antibiotica voor een blaasontsteking had gehad. Dat was echt niet fijn, vooral omdat ik toen te lui was de blaasontsteking zelf te 'behandelen', terwijl dat waarschijnlijk best was gelukt. Die keelontsteking kon ik niet zelf behandelen, dus dat was echt vreselijk
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 15:23
aLackofColor
aLackofColor is offline
Ik ben toch maar naar de dokter gegaan, want werd gek van de pijn. 5 daagse antibiotica, alleen de pijn word met het uur erger, moet nu echt om de 10 minuten naar de wc lijkt het wel. Verder drink ik braaf veel water hehe. Hoop dat het snel weggaat.

Het is dus wel gekomen denk ik van niet plassen na de seks, maar ik hoef vaak niet te plassen na seks. Ook al probeer ik het wel. Annoying.
Oud 18-07-2005, 15:28
Verwijderd
als het echt niet lukt helpt het ook een beetje door je na de seks gewoon goed te wassen
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 15:58
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-07-2005 @ 16:28 :
als het echt niet lukt helpt het ook een beetje door je na de seks gewoon goed te wassen
Of, geen seks meer te hebben

Oud 18-07-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 18-07-2005 @ 16:58 :
Of, geen seks meer te hebben

Seks als egeltjes wil wel helpen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten