Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2005, 13:14
J-roenn
J-roenn is offline
ik ben mede beheerder op een vriendenclub forumpje, en we maken ook redelijk wat filmpjes/foto's die de leden allemaal graag willen uploaden.

het forum draait op een server van een maat van me, maar omdat zijn i-net verbinding niet echt je-van-het is ( rond de 40-50 kbps upload ) wil ik dus een server met de files op gaan zetten.
wat voor systeem heb ik hiervoor nodig ? de maximale upload op mijn verbinding is ron de 100 kbps. schijruimte heb ik voor de files niet meer nodig dan een gig.

wat heb ik hiervoor ongeveer nodig, want ik had gehoord dat dit al kan met een pentium 1, maar daar geloof ik niet zo bar veel van eigenlijk....

en waar moet ik nog meer op letten bij het kopen van de onderdelen ( waarschijnlijk 2e hands )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2005, 18:05
Verwijderd
Als hij maar weinig bezocht wordt kan het inderdaad met een pentium 1 en een netwerkkaart, voor de rest natuurlijk een beetje (ftp)serverzooi.

Als het een drukbezochte server wordt moet hij volgens mij een snelle processor en veel intern geheugen hebben (en een snelle harde schijf, maar dat hoeft denk ik niet zolang het voor "thuisgebruik" is).

Ik heb niet zo veel verstand op dit gebied, dus misschien zit ik fout.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 20:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Een server heeft vooral veel geheugen nodig, dus verkijk je daar niet op. DDR geheugen is nu spotgoedkoop, 512MB rond de 25 euro op de juiste plaatsen. Dus je zou ook een simpel nieuw systeempje kunnen aanschaffen (mobo 40, proc 40, mem 25 = 115 euro, ex kast, ex hdd).

Over je internetverbinding: 100KB klinkt erg 1Mbps ADSL-achtig. Wees je er wel van bewust dat je die 1Megabit vrijwel nooit haalt, en je dus aan 90Kbps moet denken in de praktijk. Maar dat zou echt voldoende moeten zijn voor een redelijke server hoor.

Wat is je budget? Weet je al of je Linux/BSD wilt draaien of Windows? Die keuze is ook afhankelijk welke hardware je nodig hebt.
Oud 25-08-2005, 21:41
Verwijderd
Je zult met 1 mbps in ieder geval niet veel snelheid overhouden, als er meerdere personen tegelijkertijd een filmpje downloaden. Veel mensen hebben tegenwoordig al een redelijk snelle verbinding, dus je pech hebt slokt net 1 persoon alle bandbreedte op. Maar daar zijn vast wel limieten aan te stellen.

Ook zijn er in Nederland toch geen snellere uploadsnelheden dan 1 mbps te krijgen voor prijzen die thuisgebruikers nog kunnen betalen?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 22:28
phoxetis
phoxetis is offline
nou en, je rekent die mensen toch ook geen kosten omdat ze bij jou een filmpje downloaden?

al dat gezeur over langzaam, ... kun je eindelijk weer eens koffie gaan zetten
Oud 26-08-2005, 01:00
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-08-2005 @ 21:51 :
DDR geheugen is nu spotgoedkoop, 512MB rond de 25 euro op de juiste plaatsen.
Ja, bij Ali Illegali in Amsterdam-Oost zeker.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 07:33
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
512=50
1024=99isch
2048=te duur
Oud 26-08-2005, 12:31
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:

Over je internetverbinding: 100KB klinkt erg 1Mbps ADSL-achtig. Wees je er wel van bewust dat je die 1Megabit vrijwel nooit haalt, en je dus aan 90Kbps moet denken in de praktijk. Maar dat zou echt voldoende moeten zijn voor een redelijke server hoor.
op upload.nl haal ik s'nachts rond de 100 kbps upload, overdag zit dit idd een stuk lager

Citaat:
Een server heeft vooral veel geheugen nodig, dus verkijk je daar niet op.
512 mb genoeg ?

Citaat:
mrboot schreef op 25-08-2005 @ 22:41 :
Je zult met 1 mbps in ieder geval niet veel snelheid overhouden, als er meerdere personen tegelijkertijd een filmpje downloaden. Veel mensen hebben tegenwoordig al een redelijk snelle verbinding, dus je pech hebt slokt net 1 persoon alle bandbreedte op. Maar daar zijn vast wel limieten aan te stellen.

zolang die mensen de files er maar af kunnen plukken, snelheid is niet heel belangrijk want het worden voornamelijk filmpjes van onder de 1MB.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 02:00 :
Ja, bij Ali Illegali in Amsterdam-Oost zeker.
Ik koop 512MB DDR/400 CL3 in voor 18,50 per stuk. Bij mij ook 2 modules in gebruik: draaien nu op 212MHz op CL2,5; werkt perfect. Geen merkgeheugen nee, maar dat hoeft ook niet. Als de chips maar foutvrij zijn. Snelheid van het geheugen is sowieso niet zo belangrijk voor servers; kwantiteit wel.
Citaat:
J-roenn schreef op 26-08-2005 @ 13:31 :
512 mb genoeg ?
Yep
Oud 26-08-2005, 13:46
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
kan je btw 2 verschillende merken geheugen gebruiken in 1 mb?

bv twinmos en corsair? DDR/400 PC3200
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 13:51
MaHo
MaHo is offline
Ja, ik heb dat zelf ook. Im ijn geval dan een Twinmos reepje en een Samsung reepje.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Meestal wel ja. Alleen sommige chipsets vinden dat minder leuk idee (meestal Intel chipsets).
Oud 26-08-2005, 14:44
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
en een A8v Deluxe?

want tijdens WoW krijg ik af en toe opeens foutmeldingen datie een bestandje uit memory mist :/

oh tis btw allebei 512...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
WoW is zo bugged.
Oud 26-08-2005, 15:10
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2005 @ 16:03 :
WoW is zo bugged.
mja ik had het niet voordat ik die corsair erbij had geprikt maargoed het is niet heel hatelijk en anders haal ik er gewoon nog een corsair kwijt en verkoop ik die twinmos aan me broer (A)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2005 @ 14:21 :
Ik koop 512MB DDR/400 CL3 in voor 18,50 per stuk.
En ik vraag waar een normale sterveling ze voor zo weinig geld kan kopen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:02
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2005 @ 14:21 :
Ik koop 512MB DDR/400 CL3 in voor 18,50 per stuk. Bij mij ook 2 modules in gebruik: draaien nu op 212MHz op CL2,5; werkt perfect. Geen merkgeheugen nee, maar dat hoeft ook niet. Als de chips maar foutvrij zijn. Snelheid van het geheugen is sowieso niet zo belangrijk voor servers; kwantiteit wel.
We zijn niet allemaal hoofd-inkoop bij een computerzaak Enlight. In de pricewatch staat het goedkoopste 512MB DDR geheugen er voor 31.95. En dat is ook merkloos.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:19
Verwijderd
Dat is ook nog eens DDR2, wat inderdaad bij veel zaken goedkoper is dan DDR. De goedkoopste vermelding voor gewoon 184 pins DDR is 39,95 euro voor een PC3200 merkloze DIMM. Niks twee tientjes.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:32
Verwijderd
Nou bestel dan maar voor mij 512 mb geheugen, Enlight.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:52
Jolt
Jolt is offline
Voor mij 2x 1024 dan
Oud 27-08-2005, 11:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2005 @ 16:48 :
En ik vraag waar een normale sterveling ze voor zo weinig geld kan kopen.
18,50 niet, maar 25 moe(s)t wel lukken. Maar niet bij mycom om de hoek. Maar mijn punt was dat hij niet op geheugen moet bezuinigen nu de prijzen heel laag zijn. Nog niet zo lang geleden kostte een 512MB reep nog gewoon 80 euro.
Citaat:
Krekker schreef op 26-08-2005 @ 19:02 :
We zijn niet allemaal hoofd-inkoop bij een computerzaak Enlight. In de pricewatch staat het goedkoopste 512MB DDR geheugen er voor 31.95. En dat is ook merkloos.
Ik zei ook 25 euro, 18,50 is inkoopprijs bij grotere hoeveelheden.

Maar ik zie dat de geheugenprijzen alweer zijn gestegen, des te tevredener ben ik met mijn inkoop.
Oud 27-08-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-08-2005 @ 12:32 :
18,50 niet, maar 25 moe(s)t wel lukken. Maar niet bij mycom om de hoek.
Zucht. Ik weet echt niet hoe ik het duidelijker moet vragen: waar kan ik als gewone consument dan wél een 512 MB DIMM voor vijfentwintig euro kopen? Dat is het enige wat ik wil weten.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:38
Jolt
Jolt is offline
Nou krapt ze alweer terug. Meneer de TS kan waarschijnlijk niet aan uber lage prijzen geheugen kopen, daar moet je dan ook rekening mee houden, laagste is geloof ik 80 euro voor 1024.

512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 39,95

1GB PC3200 DDR € 84,95

maja, welk merk?
Leuk zo merkloos, zal meestal ook wel bout zijn, en geen garantie.
Maja, ik hou het liever bij een fatsoenlijk merk, al kost het mij 1 tientje meer heb ik wel levenslange garantie.
Oud 27-08-2005, 12:44
Verwijderd
Ja, als ik mezelf voordoe als hoofd inkoop van een grote kantoorautomatiseerder dan kan ik vast ook wel voor twee tientjes een 512 MB DIMM krijgen, als ik er minstens duizend afneem. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom waar een doorsnee consument een 512 MB DIMM kan krijgen.

Voor zover ik kan zien is dat nergens goedkoper dan vier tientjes voor een 'merkloze' DIMM - een reepje van een merk als Kingston of Transcend kost globaal zeven of acht euro meer. Daar komen, ingeval van een webshop, nog de verzendkosten van vrijwel altijd minstens zeven euro bij.

Trouwens, 'Mycom op de hoek' is wat geheugen betreft nog niet eens zo extreem duur: zes tientjes voor vrijwel alle goede merken 512 MB reepjes. Dat is natuurlijk wel meer dan de goedkoopste vermelding in de pricewatch, maar als er toevallig bij jou op de hoek een Mycom zit, dan ben je natuurlijk een dwaas als je voor dat tientje verschil naar een webshop gaat.

Niet alleen betaal je dan de verzendkosten ter hoogte van bijna het hele prijsvoordeel, maar ook nog eens zit je dan met gezeik als het in jouw config niet werkt. Want dáár doet Mycom absoluut niet moeilijk over: altijd acht dagen niet-goed-geld-terug, ook al is er helemaal niets mis met het produkt, terwijl je bij veel webshops eindeloos moet discussiëren voor je het überhaupt mag terugsturen (en dan zijn de verzendkosten óók weer voor jouw rekening).

Wel even realistisch blijven dus.

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 12:46.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:02
Jolt
Jolt is offline
Beter goede service en iets meer betalen, dan zo een service bij Icomputers, wat een bitches zijn dat zeg.
Oud 27-08-2005, 18:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 12:54 :
Zucht. Ik weet echt niet hoe ik het duidelijker moet vragen: waar kan ik als gewone consument dan wél een 512 MB DIMM voor vijfentwintig euro kopen? Dat is het enige wat ik wil weten.
Nu niet meer kennelijk. Tijdje terug wel. Yorcom verkocht ze nog voor onder de 25 euro geloof ik. Maar nu is de prijs kennelijk (dat had ik dus nog niet in de gaten) gestegen naar minimaal 40 euro. Dat is wel jammer.

Garantie op geheugen vind ik eigenlijk onbelangrijk. Geheugen gaat niet kapot, tenzij je er verkeerde dingen mee doet en dan vervalt ook automatisch je garantie. Wat wel voorkomt zijn fabrieksdefecten. OEM geheugen zal minder getest zijn, maar ook merkgeheugen wordt niet meer zo grondig getest als vroeger. Ook Kingston en Infineon gaat regelmatig RMA. In hoeverre daar verprutste modules door overvoltage tussen zitten is natuurlijk de vraag.

Wat betreft verzendkosten: als je nog meer onderdelen bestelt, wil je zoveel mogelijk bij 1 shop bestellen tenzij het voordeliger wordt over meerdere shops te spreiden. En zijn diverse grote webshops die redelijk lage prijzen hebben, zodat je maar een keer verzendkosten betaalt en toch goedkoop uit bent.

Maar excuus voor mijn vergissing, ik dacht dat de geheugenprijzen nog steeds zo absurd laag waren. Dat blijkt helaas niet meer zo te zijn.
Oud 27-08-2005, 22:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-08-2005 @ 19:37 :
Nu niet meer kennelijk. Tijdje terug wel. Yorcom verkocht ze nog voor onder de 25 euro geloof ik. Maar nu is de prijs kennelijk (dat had ik dus nog niet in de gaten) gestegen naar minimaal 40 euro. Dat is wel jammer.

Garantie op geheugen vind ik eigenlijk onbelangrijk. Geheugen gaat niet kapot, tenzij je er verkeerde dingen mee doet en dan vervalt ook automatisch je garantie. Wat wel voorkomt zijn fabrieksdefecten. OEM geheugen zal minder getest zijn, maar ook merkgeheugen wordt niet meer zo grondig getest als vroeger. Ook Kingston en Infineon gaat regelmatig RMA. In hoeverre daar verprutste modules door overvoltage tussen zitten is natuurlijk de vraag.

Wat betreft verzendkosten: als je nog meer onderdelen bestelt, wil je zoveel mogelijk bij 1 shop bestellen tenzij het voordeliger wordt over meerdere shops te spreiden. En zijn diverse grote webshops die redelijk lage prijzen hebben, zodat je maar een keer verzendkosten betaalt en toch goedkoop uit bent.

Maar excuus voor mijn vergissing, ik dacht dat de geheugenprijzen nog steeds zo absurd laag waren. Dat blijkt helaas niet meer zo te zijn.
Naja, neem jij het risico maar, wat is 8 euro meer voor geheugen met een levenslange garantie.
Stel hij gaat kapot, stel je wilt het doorverkopen heb je dat alweer erbij

Liever 8 euro meer betalen dan dadelijk 25 euro of 30 euro weg gooien, maja ieder zijn eigen ding.
Oud 28-08-2005, 00:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb al flink wat RMA's gehad, maar ben nog nooit een geheugenmodule tegengekomen die om een legitieme reden RMA werd gestuurd, afgezien van DoA's (dus modules die al gelijk fout waren). Maar zo'n lifetime warranty klinkt gewoon stoer natuurlijk, ook al betekent het in feite niets.

Merkgeheugen heeft wel lagere timings, dat OEM geheugen heeft wel gewoon CL3, en overclocken is beperkt. Maarja hier werkt het op 212MHz @ CL2,5, dus licht overclocken is wel mogelijk. En over de prijs mag niet geklaagd worden.
Oud 28-08-2005, 01:48
Jolt
Jolt is offline
Levenslange garantie is niets?

Nou nou nou, ik vind het juist fijn, dat maakt het niet uit als ik perongeluk 3,8 volt door mijn module's heen laat gaan, (zien ze toch niet hopelijk )

Nee maar, het is juist zekerheid, je weet dat je gewoon nieuw geheugen krijgt ook al is het 30 jaar oud.
Oud 28-08-2005, 11:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja nee aan een DDR module heb je wat over 30 jaar.

Maargoed, die garantie is iets van variabele voorkeur zeg maar.
Oud 28-08-2005, 11:25
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-08-2005 @ 01:41 :
Ik heb al flink wat RMA's gehad, maar ben nog nooit een geheugenmodule tegengekomen die om een legitieme reden RMA werd gestuurd, afgezien van DoA's (dus modules die al gelijk fout waren).
Toch hoor je het regelmatig. Mensen die hun geheugen gewoon op stock snelheden draaien, nooit problemen, op een kwade dag begint hun systeem te crashen, ze draaien Memtest en ineens stikt het van de fouten. Hoe verklaar je dat dan?
Oud 28-08-2005, 11:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hoe moet ik iets kunnen verklaren zonder zo'n systeem getest te hebben?

Maar geheugenfouten kunnen door meer factoren komen. Te snelle geheugentimings bijvoorbeeld (wat ook gebeurt als iemand "Top Performance" of "Optimal Settings" of "Turbo mode" inschakelt in het BIOS. Of een fout in Memtest86 zelf (ja die heb ik ook gehad, stikte van de fouten maar het was toch echt een 24/7 productieserver die rotsstabiel was). Maar er valt weinig zinnigs over te zeggen, behalve dan dat ik geen legitieme defecte repen RMA heb gekregen. En ik hoor het ook niet bij andere shops. Als een geheugenmodule stuk is dan was hij al stuk (DoA) of hij is onjuist gebruikt (overclocking, overvoltage, fysieke schade, pinnetjes geoxydeerd, oververhitting, kortsluiting, etc.)

Daarnaast kunnen kleine defecten in IC's onstaan als je ze met je blote handen beetpakt. En ik zie genoeg mensen met hun tengels geheugenreepjes bij de pinnetjes of andere geleidende onderdelen vastpakken. Dat valt ook onder onjuist gebruik en heb je strict genomen geen garantie op.
Oud 28-08-2005, 11:59
Jolt
Jolt is offline
Maar weten hun dat?Nee, en jij krijgt wel een mooi nieuw reepje
Blote handen maakt helemaal niks uit, zolang je maar niet statisch geladen bent .

En geef je nu ook toe dat als Prime fouten geeft, maar voor de rest is ie 100% stabiel, 3d mark, pifast, memtest een dag, dat het aan het programma ligt, of natuurlijk aan te hoge HTT.
Oud 28-08-2005, 13:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 28-08-2005 @ 12:59 :
Maar weten hun dat?Nee, en jij krijgt wel een mooi nieuw reepje
Weten zij dat.
Nee, en zo kun je door frauderen wel een nieuw reepje krijgen ja. Maar dan ben je dus kennelijk wel zo dom geweest om je geheugenmodule op te blazen. En als het inderdaad gaat om overvoltage is dat soms wel te zien door een verschroeide chip. RMA sturen kost ook geld, dus ik zet echt vraagtekens bij zo'n levenslange garantie. Dat is toch echt voornamelijk marketing en heeft in de praktijk weinig nut.
Citaat:
Blote handen maakt helemaal niks uit, zolang je maar niet statisch geladen bent .
Het probleem is dat je altijd wel geladen bent, en dat een kleine hoeveelheid statische elektriciteit al genoeg kan zijn om een transistor te beschadigen. Dan hoeft het apparaat niet gelijk stuk te gaan maar kan wel meer kuren gaan vertonen. Dergelijke sluipende defecten zijn niet op te sporen maar kunnen wel veel problemen geven. Lees ook dit artikel eens op t.net:
http://www.tweakers.net/nieuws/19437/
Citaat:
En geef je nu ook toe dat als Prime fouten geeft, maar voor de rest is ie 100% stabiel, 3d mark, pifast, memtest een dag, dat het aan het programma ligt, of natuurlijk aan te hoge HTT.
Nee, alhoewel het natuurlijk wel een mogelijkheid is dat er in Prime95 een softwarefout zit. Alleen door de gemakkelijke reproduceerbaarheid is dit uitgebreid onderzocht en is bevonden dat diens processor wel degelijk fouten maakt bij ingewikkelde berekeningen, en de processor dus niet 100% stabiel is. Alleen diegene heeft kennelijk nooit last van deze instabiliteit. Maar dat wilt niet zeggen dat zijn computer onder alle omstandigheden 100% stabiel is. Kennelijk vinden mensen het geen leuk idee dat hun PC niet 100% stabiel zou zijn, dus geven ze prime95 maar de schuld zonder verder onderzoek te doen.
Oud 28-08-2005, 23:55
phoxetis
phoxetis is offline
hey, geen woord over memtest86 hè, dat programmaatje is heilig
Oud 29-08-2005, 00:26
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-08-2005 @ 14:07 :
Weten zij dat.
Nee, en zo kun je door frauderen wel een nieuw reepje krijgen ja. Maar dan ben je dus kennelijk wel zo dom geweest om je geheugenmodule op te blazen. En als het inderdaad gaat om overvoltage is dat soms wel te zien door een verschroeide chip. RMA sturen kost ook geld, dus ik zet echt vraagtekens bij zo'n levenslange garantie. Dat is toch echt voornamelijk marketing en heeft in de praktijk weinig nut.

En als ik hem perongeluk naar de klote help doormiddel van statisch elektriciteit?Niemand kan het zien, en het is mij zelf geluk met mijn GPU , kreeg mooi een nieuwe .

Citaat:
Het probleem is dat je altijd wel geladen bent, en dat een kleine hoeveelheid statische elektriciteit al genoeg kan zijn om een transistor te beschadigen. Dan hoeft het apparaat niet gelijk stuk te gaan maar kan wel meer kuren gaan vertonen. Dergelijke sluipende defecten zijn niet op te sporen maar kunnen wel veel problemen geven. Lees ook dit artikel eens op t.net:
Ik ben verstandig, aangezien ik 8 euro meer betaal en dus levenslange garantie heb, en ik dus mooi een nieuw reepje van hun krijg

Citaat:
Nee, alhoewel het natuurlijk wel een mogelijkheid is dat er in Prime95 een softwarefout zit. Alleen door de gemakkelijke reproduceerbaarheid is dit uitgebreid onderzocht en is bevonden dat diens processor wel degelijk fouten maakt bij ingewikkelde berekeningen, en de processor dus niet 100% stabiel is. Alleen diegene heeft kennelijk nooit last van deze instabiliteit. Maar dat wilt niet zeggen dat zijn computer onder alle omstandigheden 100% stabiel is. Kennelijk vinden mensen het geen leuk idee dat hun PC niet 100% stabiel zou zijn, dus geven ze prime95 maar de schuld zonder verder onderzoek te doen.
Naja ik ben niet de enigste, zoek maar eens mensen op vooral met G.Skill geheugen boven de 250 HTT, genoeg mensen die problemen hebben met prime
Oud 29-08-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
En juist daarom wil je een fabrikant die niet moeilijk doet over defecten en die gewoon een lifetime warranty geeft. Als je een el cheapo merkloos reepje koopt en dat gaat na drie jaar (of in elk geval na de garantie) kapot door je eigen fout, door statische electriciteit, dan sta je met lege handen. Een fabrikant van kwaliteitsgeheugen vermoedt wellicht ook wel dat er een externe oorzaak is, maar die gaat niet in discussie met een koper van zijn geheugen, aangezien die persoon dat geheugen waarschijnlijk juist heeft gekocht vanwege die levenslange garantie.

En laten we wel wezen, ook al is het maar puur psychologisch, wat is acht luizige euro nou op het totaalbedrag van een PC?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten