Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2005, 23:46
Verwijderd
..en toen vond ik de studiegids van de opleiding aan de VU die ik na mijn hbo propedeuse (die ik op 2 vakken na niet heb gehaald) wil gaan doen.

"3.3.1 Toelatingsvoorwaarden tot de bacheloropleiding
Een student wordt toegelaten tot de studie met een VWO-diploma, een getuigschrift van een propedeutisch examen van het WO of de Open Universiteit, een getuigschrift van een doctoraalexamen van het WO of de Open Universiteit, of een einddiploma van het HBO. Ook met een getuigschrift van een propedeutisch examen van het HBO van 1986 of later, of het overgangsbewijs van het eerste naar het tweede jaar, is toelating mogelijk."

Voor zover ik weet, of wist, word je als hbo-er pas op de universiteit toegelaten als je in het bezit bent van een hbo propedeuse. En niet minder. In de studiegids wordt echter gesproken van een "overgangsbewijs" , naast een propedeuse. Nu vraag ik mij af hoe ruim de definitie van "het overgangsbewijs" is. Door alle vakken uit het eerste jaar te halen, ofwel de propedeuse te halen, heb je het eerste jaar volledig afgesloten. Dit is dan eveneens je overgangsbewijs naar dat tweede jaar.
Maar de propedeuse kan ook pas in het tweede jaar worden voltooid. Met 52 credits ( =norm voor overgang naar tweede jaar op de Hanzehogeschool in Groningen - ik weet niet of deze 52 credits voor iedere hogeschool de norm zijn) mag je ook al door naar het tweede jaar, dus, zou ik zeggen, gelden die 52 credits ook als "overgangsbewijs van het eerste naar het tweede jaar", maar dan ben dus je nog niet in het bezit van de propedeuse.

Wil dit nou zeggen dat je met een minimum van 52 credits óók toegelaten wordt tot deze opleiding?

Of formuleren ze nou gewoon onwijs krom in die studiegids als blijkt dat het niet het geval is?

Ik ga morgenochtend bellen. Morgen is voor zover ik weet ook de laatste dag dat je je in kunt schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2005, 08:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Lijkt mij niet. Want dat zou betekenen dat zelfs mijn vriend na zn eerste jaar naar de universiteit had gekund, met zijn magere aantal studiepunten. En dat zou nergens op slaan. Die regel van een gehaalde propedeuse is er niet voor niets. Het lijkt mij dat ze een overgang bedoelen naar het tweede jaar van de opleiding... Dus dat je je eerste jaar helemaal gehaald hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 09:11
Wawl
Wawl is offline
Een overgang naar het tweede jaar van een HBO is iets anders dan een volledig behaalde propedeuse. Ik vrees dus dat je achter het net vist als je niet alle ECTS gehaald hebt.
Oud 30-08-2005, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 30-08-2005 @ 10:11 :
Een overgang naar het tweede jaar van een HBO is iets anders dan een volledig behaalde propedeuse. Ik vrees dus dat je achter het net vist als je niet alle ECTS gehaald hebt.
Nee, inderdaad, een overgang is iets anders dan een propedeuse. Maar daar vraagt hij naar, want er staat;

of het overgangsbewijs van het eerste naar het tweede jaar, is toelating mogelijk

Toch?
Ik vind het ook vreemd.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 09:27
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Sophie schreef op 30-08-2005 @ 10:22 :
Toch?
Ik vind het ook vreemd.
Huh? Ik snap je niet helemaal, geloof ik.

Hij vraagt of een overgangsbewijs voldoende is om ingeschreven te worden aan een universiteit, of niet?
Oud 30-08-2005, 13:27
ganralph
ganralph is offline
die 52 punten die je (TS) aanhaalt, is dat niet gewoon een aantal waarmee je 2e jaarsvakken mag volgen?
ik mocht (op de UvA) ook 2e jaars vakken doen met 50 ects van mn propedeuse. dit is echter geen officieel overgangsbewijs.
(het mogen volgen van 2e jaars vakken is iets anders dan "over" zijn)

het klinkt mij allemaal als een uitzondering voor hbo-studies die wellicht niet na het 1e jaar een propedeuse aanbieden (2 jarige propedeuses bestaan ook). in dat geval zul je een bewijs kunnen krijgen dat je je 1e jaar helemaal gehaald hebt, maar nog niet je P.

misschien bestaat dit bewijs ook wel voor studenten die 52 punten oid hebben, maar dit moet je navragen op je school.
punt is dat wanneer het HBO je goed genoeg vindt om 2e jaars vakken te volgen, dat niet wil zeggen dat een Universiteit je ook aan zal nemen.
dat is het verschil tussen een interne regeling van je school en officiele papieren.
Oud 30-08-2005, 13:42
Verwijderd
Met dat overgangsbewijs is gewoon bedoeld elke andere vorm van het behalen van het eerste jaar van een HBO-opleiding. Niet elke HBO noemt het propedeuse, een term die immers strikt genomen is voorbehouden aan het wetenschappelijk onderwijs. Dat het natuurlijk altijd moet gaan om het volledige puntenaantal van 42 oude studiepunten dan wel 60 ects-punten spreekt voor zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 16:29
Verwijderd
Gewoon alle punten dus, ik vond t al zo maf als t niet zo was geweest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten