Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2005, 16:16
lukas15
lukas15 is offline
Beste forummers,

In de vakantie heb ik een fietsongeluk gehad. Dit was op 20 juli. Nu zes weken later gaat het alweer wat beter met me. Ik brak mijn sleutelbeen en had een hersenkneuzing . Als er mensen zijn die ook een hersenkneuzing hebben gehad zou ik daar graag eens een paar vragen aan willen stellen.

Groeten,

Lukas
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 17:00
Roos
Roos is offline
Vraag maar
Oud 04-09-2005, 17:00
Lorelei
Lorelei is offline
Wat is een hersenkneuzing?
Oud 04-09-2005, 17:10
Roos
Roos is offline
Een hersenkneuzing (medische term: contusio) kan ontstaan na bijvoorbeeld een val of een ongeluk. Je hersenen maken een 'klap' tegen de binnenkant van je schedel, hierdoor raken ze beschadigd en kan je tijdelijk last hebben van bewusteloosheid, vergeetachtigheid of verwardheid. Soms zijn die klachten ook blijvend: dat hangt natuurlijk af van de ernst van de kneuzing.
Mensen met contusio moeten altijd opgenomen worden om de hersenfuncties in de gaten te houden (in tegenstelling tot een hersenschudding, dan krijg je vaak alleen een wekadvies mee, wat inhoudt dat iemand je elk uur moet wakker maken, om te zien of je nog helder bent).
Nou ik weet niet wat je nog meer wilt weten, maar dit is alvast iets

ps www.hersenkneuzing.nl
Oud 04-09-2005, 17:12
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-09-2005 @ 18:10 :
Een hersenkneuzing (medische term: contusio) kan ontstaan na bijvoorbeeld een val of een ongeluk. Je hersenen maken een 'klap' tegen de binnenkant van je schedel, hierdoor raken ze beschadigd en kan je tijdelijk last hebben van bewusteloosheid, vergeetachtigheid of verwardheid. Soms zijn die klachten ook blijvend: dat hangt natuurlijk af van de ernst van de kneuzing.
Mensen met contusio moeten altijd opgenomen worden om de hersenfuncties in de gaten te houden (in tegenstelling tot een hersenschudding, dan krijg je vaak alleen een wekadvies mee, wat inhoudt dat iemand je elk uur moet wakker maken, om te zien of je nog helder bent).

ps www.hersenkneuzing.nl
Dank je. Nog een vraagje. Als je valt, hoe en wanneer weet je dan of het een kneuzing of een hersenschudding is?
Oud 04-09-2005, 17:21
Roos
Roos is offline
Commotio (hersenschudding) betreft alleen geheugenverlies en verlies van bewustzijn, rondom het ongeluk.
Confusio (hersenkneuzing) is ernstiger en daar treden ook uitvalsverschijnselen bij op (krachtverlies in armen of benen, moeilijker praten etc). En het bewustzijnsverlies moet minimaal 15 minuten duren.

Een lichte kneuzing lijkt soms net een commotio.

En om het nog extra ingewikkeld te maken, kan je het ook allebei tegelijk hebben
Oud 04-09-2005, 17:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-09-2005 @ 18:21 :
Commotio (hersenschudding) betreft alleen geheugenverlies en verlies van bewustzijn, rondom het ongeluk.
Confusio (hersenkneuzing) is ernstiger en daar treden ook uitvalsverschijnselen bij op (krachtverlies in armen of benen, moeilijker praten etc). En het bewustzijnsverlies moet minimaal 15 minuten duren.

Een lichte kneuzing lijkt soms net een commotio.

En om het nog extra ingewikkeld te maken, kan je het ook allebei tegelijk hebben
Hehe. Allebei tegelijk lijkt me bijzonder onprettig. Nou lijkt het me sowieso niet speciaal fijn maar goed.
Oud 04-09-2005, 17:26
MTpower
MTpower is offline
Ik weet wel dat een hersenschudding klote is
Als je beweegt moe je kotse, als je kotst moe je bewege bah
Had ik maar moeten leren fietsen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 17:39
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-09-2005 @ 18:00 :
Vraag maar
Bedankt voor je antwoord. Ik heb ook je andere berichten gelezen.

Ik moet volgende week naar de neuropsycholoog en de revalidatiearts...zij gaan kijken of therapie nodig is. Heb jij dit ook gedaan?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 18:18
flowergirl-B
flowergirl-B is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-09-2005 @ 18:10 :

ps www.hersenkneuzing.nl
Ik heb deze vakantie ook een ongeluk gehad en daarbij liep ik een (zeiden ze) zware hersenschudding op....maar als ik deze verschijnselen zo lees, lijkt het dat ik ook meer iets een de richting van een hersenkneuzing had..ik wist o.a. niet meer wie ik zelf was, of ik een vriend had, en zo ja wie dat dan wel niet was.. (dat heeft een hele poos geduurd voordat ik dat allemaal weer op een rijtje had) en nu heb ik nog vrij veel last van dat ik heel snel en heel veel vergeet....zoals een smsje versturen een 5 minuten later niet of nauwelijks meer weten wat ik gestuurt heb...en neem maar van mij aan dat dat heel frustrerend is........

enne vraag maar raak...........
Oud 04-09-2005, 20:53
Roos
Roos is offline
Citaat:
lukas15 schreef op 04-09-2005 @ 18:39 :
Bedankt voor je antwoord. Ik heb ook je andere berichten gelezen.

Ik moet volgende week naar de neuropsycholoog en de revalidatiearts...zij gaan kijken of therapie nodig is. Heb jij dit ook gedaan?
Nee, maar ik studeer geneeskunde en ik werk op de neurologie-afdeling, dus ik pik wel eens wat op.
In ieder geval veel succes.

Flowergirl-b: er zijn bepaalde strakke definities over wat een kneuzing is, en wat een schudding. Een zware hersenschudding kan inderdaad op een kneuzing lijken.
Maar om van een kneuzing te spreken, moet je minimaal 15 minuten bewusteloos zijn geweest. En zo zijn er nog wat eisen.

Het zou kunnen dat ze de verkeerde diagnose hebben gesteld, vooral als je nu nog steeds klachten hebt. Ik weet niet hoe lang geleden je het ongeluk hebt gehad (misschien moet je het nog wat tijd gunnen), maar als je klachten aanhouden, is het misschien verstandig om eens bij een arts langs te gaan. Succes
Oud 04-09-2005, 21:20
Maija
Maija is offline
Ik val vaker op mijn hoofd als ik dronken ben, dus dan kan ik meestal toch al minder van het 'hele gebeuren' herinneren
Oud 05-09-2005, 07:33
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Roos schreef op 04-09-2005 @ 21:53 :
Nee, maar ik studeer geneeskunde en ik werk op de neurologie-afdeling, dus ik pik wel eens wat op.
In ieder geval veel succes.

Flowergirl-b: er zijn bepaalde strakke definities over wat een kneuzing is, en wat een schudding. Een zware hersenschudding kan inderdaad op een kneuzing lijken.
Maar om van een kneuzing te spreken, moet je minimaal 15 minuten bewusteloos zijn geweest. En zo zijn er nog wat eisen.

Het zou kunnen dat ze de verkeerde diagnose hebben gesteld, vooral als je nu nog steeds klachten hebt. Ik weet niet hoe lang geleden je het ongeluk hebt gehad (misschien moet je het nog wat tijd gunnen), maar als je klachten aanhouden, is het misschien verstandig om eens bij een arts langs te gaan. Succes
Bedankt voor je antwoorden met informatie. Die heb ik natuurlijk al, maar het is fijn om het nog eens duidelijk op een rijtje te hebben.

Volgens mijn neuroloog ben ik trouwens niet 15 minuten bewusteloos geweest omdat er in mijn hersenen ook geen 'beschadigingen' te zien zijn in het 'bewustzijn'. Andere delen zijn wel beschadigd.

De laatste dagen gaan het steeds beter...maar ik slaap bijna niet meer. Ik lag er vannacht rond 22:00 uur in en toen heb ik nog een uur of vijf wakker gelegen. Een uur geleden weg ik wakker. Hoor je vaker over slapeloosheid?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 07:56
Roos
Roos is offline
Citaat:
lukas15 schreef op 05-09-2005 @ 08:33 :
De laatste dagen gaan het steeds beter...maar ik slaap bijna niet meer. Ik lag er vannacht rond 22:00 uur in en toen heb ik nog een uur of vijf wakker gelegen. Een uur geleden weg ik wakker. Hoor je vaker over slapeloosheid?
Ja, dat kan (helaas) goed in een beeld van hersenletsel passen (niet echt specifiek contusio). Veel mensen op mijn afdeling slapen 's nachts heel slecht: een combinatie van hoofdpijn, rusteloosheid en piekeren. Kan dat bij jou ook de oorzaak zijn?
Oud 05-09-2005, 08:47
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-09-2005 @ 08:56 :
Ja, dat kan (helaas) goed in een beeld van hersenletsel passen (niet echt specifiek contusio). Veel mensen op mijn afdeling slapen 's nachts heel slecht: een combinatie van hoofdpijn, rusteloosheid en piekeren. Kan dat bij jou ook de oorzaak zijn?
Hoofdpijn heb ik niet. Maar ik kan niet makkelijk rust vinden en ik pieker me suf. De laatste dagen begin ik namelijk pas te beseffen wat voor een rottijd het voor mijn familie is geweest. Verder herinner ik me steeds meer en daar word ik niet echt rustiger van.

Heb je nog een tip. Warme chocolademelk misschien .
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 16:53
coopergirl
coopergirl is offline
Ik loop op de afdeling neurologie stage.. (Daar liggen ook mensen met een hersenkneuzing)..
Wat voor vragen heb je?
Oud 07-09-2005, 18:59
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-09-2005 @ 17:53 :
Ik loop op de afdeling neurologie stage.. (Daar liggen ook mensen met een hersenkneuzing)..
Wat voor vragen heb je?
Heb je nog tips voor slaapproblemen?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten