Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2005, 23:42
Sentinelpwnt
Sentinelpwnt is offline
Schröder winnaar verkiezingsdebat 5-09-05

Merkel en Schröder in debat

Het enige tv-debat in aanloop naar de Duitse verkiezingen tussen SPD-leider Gerhard Schröder en zijn CDU-tegenstander Angela Merkel, is volgens de kijkers door de bondskanselier gewonnen. Toch heeft Merkel geen reden om ontvreden te zijn, want zij deed het volgens analisten beter dan verwacht.

De confrontatie tussen de twee kopstukken werd gisteravond live uitgezonden op vier landelijke zenders. De teneur in de peilingen van de stations was éénduidig in het voordeel van Schröder, maar de cijfers verschilden.

Volgens SAT1 riep 52 procent van het publiek de kanselier tot winnaar uit, tegen 32 procent voor Merkel. De ARD was positiever voor Merkel: 38 procent voor haar en 49 procent voor Schröder.

In het debat, dat anderhalf uur duurde, oogde de leider van de CDU ontspannen en overtuigend. Ze viel Schröder, die zelfverzekerd overkwam, als eerste aan.

Merkel was inhoudelijk goed op de hoogte en vertelde wat ze de komende jaren wil gaan doen. Schröder had het vooral over wat hij de afgelopen jaren heeft gedaan, en juist daarover zijn veel kiezers niet tevreden.

Confrontatie
Aan het begin van het politieke duel zei oppositiekandidate Merkel dat het van vitaal belang is dat de Duitse economie weer een rol krijgt in de wereldeconomie. "Duitsland kan alleen maar een sterke, betrouwbare partner zijn in de wereld als we economisch sterk zijn." Ze voegde eraan toe dat het probleem van de vijf miljoen werklozen in Duitsland haar topprioriteit zal zijn als ze wordt gekozen.

Schröder zei dat hij zijn hervormingen wil doorzetten, inclusief belastingverlaging. Hij verdedigde ook zijn beleid met betrekking tot de oorlog in Irak. "Dit beleid heeft Duitsland de positie van een middelgrote macht gegeven. Ik heb Duitsland buiten deze oorlog gehouden en heb daarvoor wat kritiek moeten verduren."

Aanfluiting
Hij wierp Merkel voor de voeten dat ze altijd over Duitsland praat als een land dat achter ligt. Dat is "verkeerd" en "gevaarlijk", stelde Schröder. Merkel vond het "een aanfluiting" dat de bondskanselier de zeven jaren onder de rood-groene coalitie als "goede jaren" betitelde.

Een aantal onderwerpen kwamen vaak terug in het debat: de ruim vijf miljoen werklozen, de te hoge loonkosten, mogelijke verhoging van de BTW en andere belastingen, de hoge benzineprijs. Maar ook het mogelijke EU-lidmaatschap van Turkije kwam aan de orde.

Schröder bekritseerde de CDU-plannen om het belastingtarief voor iedereen gelijk te trekken. "Uw financiële plannen zijn oneerlijk en gebouwd op los zand", stelde hij.

Ik houd van haar!
Merkel ging er hard tegen in. "Wat mensen kwaad maakt is dat degenen die het meeste verdienen de minste belasting betalen. Ga naar elk willekeurg station en je kunt er er een boek kopen dat 1001 belastingtrucs heet."

Met niet minder passie kwam Schröder op voor zijn vrouw. Die zei vorige week in Die Zeit dat Merkel zich niet moet en kan opwerpen als belangbehartiger van de Duitse vrouwen.

Volgens de echtgenote van de kanselier leeft de kinderloze Merkel in een andere wereld dan de meeste andere Duitse vrouwen, die carrière en kinderen moeten combineren. Schröder noemde zijn vrouw een slim en betrokken journaliste. "Ik ben trots op haar engagement. Ze is een vrouw die zegt wat ze denkt. En daarom houd ik van haar!"

Schröder spiegelde zijn electoraat aan het einde van het debat voor dat de race nog niet is gelopen. Hij refereerde aan de verkiezingsstrijd in 2002, toen hij net als nu achterstond in de peilingen en tien procent van de stemmen wist te winnen tijdens het debat met zijn toenmalige rivaal Edmund Stoiber.

Weekend vrij
Volgens de laatse verkiezingspeiling op de tv-zender ZDF komt de SPD bij de stembusgang op 18 september niet verder dan 32 procent van de stemmen en de Groenen blijven steken op 7 procent. De CDU/CSU-alliantie van Merkel staat stevig op 43 procent. Politieke bondgenoot FDP krijgt volgens de peiling 7 procent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 00:50
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ja, en? Het is aardig dat je dit hier neerzet, maar heb je ook nog iets van een stelling waar we over kunnen discussiëren, of een eigen mening die je erbij kunt zetten?
Oud 06-09-2005, 10:43
Verwijderd
Die nieuwe Linkspartei zo'n heerlijke gasconnade spekt de verkiezingstrijd wel<3
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 11:53
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik zie het somber in voor Duitsland. Schröders bondskanselierschap was al geen onverdeeld succes en ik betwijfel of Merkel een vooruitgang zal betekenen.
Oud 06-09-2005, 12:29
T_ID
T_ID is offline
Net alsof het uitmaakt wie er bovenaan staat voor iets complex als de werkeloosheid en de structuur van de Duitse economie.

Wat dat betreft vind ik Merkel hypocriet, ze doet het voorkomen alsof zij wel op mirakuleuze wijze dingen kan veranderen.
Oud 06-09-2005, 12:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ja, maar dat is politiek hè.
Oud 06-09-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 06-09-2005 @ 13:29 :
Wat dat betreft vind ik Merkel hypocriet, ze doet het voorkomen alsof zij wel op mirakuleuze wijze dingen kan veranderen.
Nog lang zo erg niet als die Linkspartei. Dat is pas een stelletje gemene leugenaars, inspelen op de sentimenten die onder veel ossi's leven: 'onder het communisme had iedereen werk, onder het kapitalisme zitten er veel mensen zonder werk, dus moeten we terug naar een zo extreem-links, welhaast communistisch systeem'. Nee, dat gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 12:44
T_ID
T_ID is offline
De mensen zijn dom, ze zullen op een dom systeem stemmen.
Oud 06-09-2005, 14:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 13:42 :
Nog lang zo erg niet als die Linkspartei. Dat is pas een stelletje gemene leugenaars, inspelen op de sentimenten die onder veel ossi's leven: 'onder het communisme had iedereen werk, onder het kapitalisme zitten er veel mensen zonder werk, dus moeten we terug naar een zo extreem-links, welhaast communistisch systeem'. Nee, dat gaat werken.
Het oostblok voelt zich achter gesteld en daar spelen politici handig op in, de linkspartei is daarin niet anders.
Om daar nou verontwaardigd over te gaan doen, is een beetje vreemd. Het is wel duidelijk dat jij geen goede politicus zou zijn

Edit: spelling

Laatst gewijzigd op 07-09-2005 om 13:37.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:30
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik denk dat we over twee weken de eerste Bundeskanselerin hebben. Hopelijk dan, ik ben dat spelletje van Schröder en Chirac zat.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:33
naam onbekend
naam onbekend is offline
...het wachten is dan ook op de volgende presidentsverkiezingen in Frankrijk, dan is Chirac ook weg.

Hoewel Merkel en Chiracs beoogde opvolger Nicolas Sarkozy het ook al eng goed met elkaar kunnen vinden.
Oud 06-09-2005, 15:35
Levitating Nun
Citaat:
naam onbekend schreef op 06-09-2005 @ 16:33 :
Hoewel Merkel en Chiracs beoogde opvolger Nicolas Sarkozy het ook al eng goed met elkaar kunnen vinden.
Mja, daar was ik dus al bang voor.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 17:00
Magican
Magican is offline
Citaat:
Sentinelpwnt schreef op 06-09-2005 @ 00:42 :
Schröder winnaar verkiezingsdebat 5-09-05

Merkel en Schröder in debat

Het enige tv-debat in aanloop naar de Duitse verkiezingen tussen SPD-leider Gerhard Schröder en zijn CDU-tegenstander Angela Merkel, is volgens de kijkers door de bondskanselier gewonnen. Toch heeft Merkel geen reden om ontvreden te zijn, want zij deed het volgens analisten beter dan verwacht.

De confrontatie tussen de twee kopstukken werd gisteravond live uitgezonden op vier landelijke zenders. De teneur in de peilingen van de stations was éénduidig in het voordeel van Schröder, maar de cijfers verschilden.

Volgens SAT1 riep 52 procent van het publiek de kanselier tot winnaar uit, tegen 32 procent voor Merkel. De ARD was positiever voor Merkel: 38 procent voor haar en 49 procent voor Schröder.

In het debat, dat anderhalf uur duurde, oogde de leider van de CDU ontspannen en overtuigend. Ze viel Schröder, die zelfverzekerd overkwam, als eerste aan.

Merkel was inhoudelijk goed op de hoogte en vertelde wat ze de komende jaren wil gaan doen. Schröder had het vooral over wat hij de afgelopen jaren heeft gedaan, en juist daarover zijn veel kiezers niet tevreden.

Confrontatie
Aan het begin van het politieke duel zei oppositiekandidate Merkel dat het van vitaal belang is dat de Duitse economie weer een rol krijgt in de wereldeconomie. "Duitsland kan alleen maar een sterke, betrouwbare partner zijn in de wereld als we economisch sterk zijn." Ze voegde eraan toe dat het probleem van de vijf miljoen werklozen in Duitsland haar topprioriteit zal zijn als ze wordt gekozen.

Schröder zei dat hij zijn hervormingen wil doorzetten, inclusief belastingverlaging. Hij verdedigde ook zijn beleid met betrekking tot de oorlog in Irak. "Dit beleid heeft Duitsland de positie van een middelgrote macht gegeven. Ik heb Duitsland buiten deze oorlog gehouden en heb daarvoor wat kritiek moeten verduren."

Aanfluiting
Hij wierp Merkel voor de voeten dat ze altijd over Duitsland praat als een land dat achter ligt. Dat is "verkeerd" en "gevaarlijk", stelde Schröder. Merkel vond het "een aanfluiting" dat de bondskanselier de zeven jaren onder de rood-groene coalitie als "goede jaren" betitelde.

Een aantal onderwerpen kwamen vaak terug in het debat: de ruim vijf miljoen werklozen, de te hoge loonkosten, mogelijke verhoging van de BTW en andere belastingen, de hoge benzineprijs. Maar ook het mogelijke EU-lidmaatschap van Turkije kwam aan de orde.

Schröder bekritseerde de CDU-plannen om het belastingtarief voor iedereen gelijk te trekken. "Uw financiële plannen zijn oneerlijk en gebouwd op los zand", stelde hij.

Ik houd van haar!
Merkel ging er hard tegen in. "Wat mensen kwaad maakt is dat degenen die het meeste verdienen de minste belasting betalen. Ga naar elk willekeurg station en je kunt er er een boek kopen dat 1001 belastingtrucs heet."

Met niet minder passie kwam Schröder op voor zijn vrouw. Die zei vorige week in Die Zeit dat Merkel zich niet moet en kan opwerpen als belangbehartiger van de Duitse vrouwen.

Volgens de echtgenote van de kanselier leeft de kinderloze Merkel in een andere wereld dan de meeste andere Duitse vrouwen, die carrière en kinderen moeten combineren. Schröder noemde zijn vrouw een slim en betrokken journaliste. "Ik ben trots op haar engagement. Ze is een vrouw die zegt wat ze denkt. En daarom houd ik van haar!"

Schröder spiegelde zijn electoraat aan het einde van het debat voor dat de race nog niet is gelopen. Hij refereerde aan de verkiezingsstrijd in 2002, toen hij net als nu achterstond in de peilingen en tien procent van de stemmen wist te winnen tijdens het debat met zijn toenmalige rivaal Edmund Stoiber.

Weekend vrij
Volgens de laatse verkiezingspeiling op de tv-zender ZDF komt de SPD bij de stembusgang op 18 september niet verder dan 32 procent van de stemmen en de Groenen blijven steken op 7 procent. De CDU/CSU-alliantie van Merkel staat stevig op 43 procent. Politieke bondgenoot FDP krijgt volgens de peiling 7 procent.
I couldn't care less
Oud 06-09-2005, 17:05
Verwijderd
Is Die Partei nog in de race? :>
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:23
MH
MH is offline
Hoge verwachtingen van Merkel. Zij maakt de Thatcherist in me los. De coalitie van SPD-Bundnis '90 was misschien een onderling goede relatie, maar hun opzet om de werkloosheid terug te dringen en flink wat in de overheid te pompen heeft niet mogen baten. Een derde termijn voor Schroder is misschien niet het verstandigst.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:11
Odin
Odin is offline
Stemwijzer:

http://www.duitslandweb.nl/dossiers/...temWijzer.html
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:13
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Net alsof het uitmaakt wie er bovenaan staat voor iets complex als de werkeloosheid en de structuur van de Duitse economie.

Bij complexe problemen kunnen eenvoudige oplossingen werken. Een belastingverlaging en deregulering, hetgeen waarvoor zowel de CDU als de FDP pleiten, kan een goed middel zijn om de economie vlot te trekken.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Zou wel vet zijn als er nou eens eindelijk een vrouwelijke premier komt in het Westen.
Ik geloof dat dit de eerste Duitse wordt, en 2e Westerse ( na Thacher) ?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:39
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-09-2005 @ 21:13 :
Zou wel vet zijn als er nou eens eindelijk een vrouwelijke premier komt in het Westen.
Ik geloof dat dit de eerste Duitse wordt, en 2e Westerse ( na Thacher) ?
Finland heeft maar liefst twee maanden een vrouwelijke premier gehad.
De huidige Finse president is overigens ook een vrouw.

VVV Ah ja, IJsland heeft van 1980 tot 1996 een vrouwelijke president gehad. En ja, IJsland ligt in Europa.

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:47
Levitating Nun
IJsland ook!

Ligt dat in Euopa eigenlijk? Ja toch?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:37
T_ID
T_ID is offline
Tja, IJsland ligt ver weg.

En Merkel zou niet de eerste zijn.
Vika Freiberga, iemand?
Oud 07-09-2005, 13:33
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik moet SPD stemmen /
Oud 08-09-2005, 14:29
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-09-2005 @ 22:37 :
Tja, IJsland ligt ver weg.

En Merkel zou niet de eerste zijn.
Vika Freiberga, iemand?
Da's al bijna geen West meer te noemen heh...
Ik denk dat het niet heel verkeerd zou zijn om Merkel aan het roer te hebben staan of in ieder geval een wisseling van de wacht. Helaas ziet het er wel naar uit dat er een coalitie van spd en cdu/csu zal moeten komen om een meerderheid te vormen binnen het parlement.
Het is voor een partij goed om na een aantal jaren regeringsverantwoordelijkheid een paar jaar oppositie te voeren, dus ook voor de spd.

Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 14:36.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 15:12
Dannemann
Dannemann is offline
Nie wieder Arbeit, APPD wählen
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:11
MH
MH is offline
Vike Freiberga is president van Letland, geen premier. Dit geldt ook voor Mary McAleese (Ierland) en Tarja Hallonen (Finland).
Overigens zijn er na Thatcher meer vrouwelijke premiers geweest, namelijk in o.a. Frankrijk, Malta, Polen, Noorwegen, Italie en Finland.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2005, 22:42
REIE
REIE is offline
In het tv-debat vond ik Merkel helemaal niet zo sterk overkomen. Ze leek me eerder een geirriteerde trut, terwijl Schroeder op mij over kwam als een wijze staatsman. Inhoudelijk waren ze beiden wel sterk.
Oud 10-09-2005, 07:16
Joostje
Joostje is offline
Ik het tvdebat van de kleine partijtjes was Joschka Fischer natuurlijk fantastisch
Oud 11-09-2005, 09:28
Spoonie
Spoonie is offline
SPD of Die Linke.PDS
Oud 11-09-2005, 19:23
Hannibal
Hannibal is offline
Ik zit momenteel in Berlijn, maarja, die stad is natuurlijk volledig rood-rood-groen. Stroebele doet het hier erg goed.
Oud 11-09-2005, 19:51
Dinalfos
Dinalfos is offline
Die Linke.PDS

Gut, wat ik ben ik toch een vieze hippie
Oud 11-09-2005, 20:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
PGWR schreef op 06-09-2005 @ 21:13 :
Bij complexe problemen kunnen eenvoudige oplossingen werken. Een belastingverlaging en deregulering, hetgeen waarvoor zowel de CDU als de FDP pleiten, kan een goed middel zijn om de economie vlot te trekken.
De werkelijkheid is gecompliceerder dan een 17e eeuwse econoom in een boek kon bevatten.

Ik kreeg trouwens SPD met de Grünen als tweede uit die stemwijzer.
Oud 12-09-2005, 13:09
Verwijderd
Merkel is trouwens natuurkundige.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:01
nod
nod is offline
Citaat:

natuurlijk maakt eht helemaal geen moet uit welk systeem er is een land is voor de ontwikkeling vand e economie
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 18:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nod schreef op 12-09-2005 @ 18:01 :
natuurlijk maakt eht helemaal geen moet uit welk systeem er is een land is voor de ontwikkeling vand e economie
Ja, daarom kon de sovjet unie en later cuba en china ook altijd alle andere landen bijbenen, er is daar dan ook helemaal geen werkeloosheid of armoede, alleen maar gelukkige mensen.
Oud 12-09-2005, 20:10
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2005 @ 21:11 :
De werkelijkheid is gecompliceerder dan een 17e eeuwse econoom in een boek kon bevatten.
Genoeg economen uit de 21e vertellen hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-09-2005 @ 14:09 :
Merkel is trouwens natuurkundige.
Wauw, wie beweert nu nog dat natuurkundigen altijd onder de puisten zitten en in elkaar krimpen als ze in daglicht lopen
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 21:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-09-2005 @ 22:15 :
Wauw, wie beweert nu nog dat natuurkundigen altijd onder de puisten zitten en in elkaar krimpen als ze in daglicht lopen

Niets leuker dan vooroordelen die eigenlijk toch wel een beetje waar zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 22:17
REIE
REIE is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2005 @ 21:11 :

In de zeventiende eeuw hield men zich nog wetenschappelijk bezig met de economie, al was het maar omdat ze het woord economie nog niet hadden toen.
Oud 19-09-2005, 17:38
naam onbekend
naam onbekend is offline
Het zit politiek nu echt volkomen vast daar in Duitsland. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er een functionerende bondsregering is.
Oud 19-09-2005, 17:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 19-09-2005 @ 18:38 :
Het zit politiek nu echt volkomen vast daar in Duitsland. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er een functionerende bondsregering is.
Ik lag in een scheur toen ik hoorde van een zogenaamde Jamaica-coalitie.

Hier een opsomming van de mogelijke coalities, en vooral de redenen waarom ze niet zullen werken.
http://www.nos.nl/nosjournaal/dossie...coalities.html
Oud 19-09-2005, 18:05
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-09-2005 @ 18:59 :

Hier een opsomming van de mogelijke coalities, en vooral de redenen waarom ze niet zullen werken.
Daar staan wel wat dingen bij die nooit gebeuren
Linkspartei blijft sowieso oppositie, verder wil niemand met ze samenwerken.
En een grote coalitie met Merkel is ook geen optie, maar hier zit wel een ander tricky iets om de hoek, namelijk een zekere Wulf, ook van de CDU. Merkel en Schröder zullen beide niet door de andere partij geaccepteerd worden, en daar komt Wulf dan om de hoek kijken voor de positie als kanzler.
Verder is het een vraagstuk of de CDU nu wel als grootste mag gelden, want het is niet alleen de CDU, maar een fractie uit CDU en CSU. Het sterke is dat ze normaal wel overal als twee partijen optreden, dus twee keer spreektijd, twee keer partij subsidies, twee keer fractievoorzitters etc. Maar ik denk dat dat allemaal vrij geaccepteerd is en niet tot probleempunt gemaakt gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 18:06
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-09-2005 @ 18:59 :

Er wordt bij de rood-rood-groene coalitie nogal makkelijk voorbij gegaan aan het feit dat de Linkspartei zelf ook niet erg happig zal zijn op samenwerking met SPD en Groenen. Met hun beleid waren ze het immers niet eens, en dat is de reden waarom die hele Linkspartei überhaupt bestaat.
Oud 19-09-2005, 18:11
T_ID
T_ID is offline
Ach, volgende verkiezingen zit Duitsland in hoogconjunctuur en zal de linkspartei sowieso weggevaagd worden.

Mij leek toch de SPD, de Grünen en de FDP samen het beste, jammer dat de Grünen en de FDP elkaar niet moeten, want zo'n coalitie zou perfect in het centrum zitten, zonder dat daarvoor het achteruit roeien van het cdu nodig is.

Wat dat betreft vond ik Schröders laatste speech voor de verkiezingen een steengoede, de methoden van gisteren leveren geen oplossingen voor morgen.
Oud 19-09-2005, 18:34
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-09-2005 @ 19:11 :
Mij leek toch de SPD, de Grünen en de FDP samen het beste, jammer dat de Grünen en de FDP elkaar niet moeten, want zo'n coalitie zou perfect in het centrum zitten, zonder dat daarvoor het achteruit roeien van het cdu nodig is.
Zo'n coalitie heeft ook echt een schitterende naam: 'Ampelkoalition' oftewel 'verkeerslichtcoalitie'! Schitterende taal toch, dat Duits

Overigens bedacht ik me net nog iets: omdat geel daar de kleur van de liberalen is, in plaats van blauw zoals in Nederland (of België), zou wat hier een paarse coalitie is daar een oranje coalitie zijn
Oud 19-09-2005, 19:14
Verwijderd
Ik denk dat de meest reële optie SPD/Grünen/FDP is... maar ik weet niet precies hoe de politieke verhoudingen in Duitsland zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 19:29
naam onbekend
naam onbekend is offline
Het punt aan een SPD-FDP-Grünen coalitie is wel, dat je dan eigenlijk niet goed naar de kiezers luistert. Die hebben rood-groen immers geen mandaat gegeven. Om rood-groen dan uit te breiden met een derde partij lijkt mij politiek gezien geen handige stap, en bovendien een stap die alledrie de partijen stemmen gaat kosten de volgende verkiezingen. Zie de parallel met de huidige Nederlandse coalitie.
Oud 19-09-2005, 19:29
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-09-2005 @ 20:14 :
Ik denk dat de meest reële optie SPD/Grünen/FDP is... maar ik weet niet precies hoe de politieke verhoudingen in Duitsland zijn.
Met name op economisch gebied liggen de Grünen en de FDP erg ver uit elkaar. De Grünen staan voor een links economisch beleid, de FDP voor een rechts economisch beleid. De FDP is op economisch gebied nog rechtser dan CDU/CSU.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 19-09-2005 @ 20:29 :
Met name op economisch gebied liggen de Grünen en de FDP erg ver uit elkaar. De Grünen staan voor een links economisch beleid, de FDP voor een rechts economisch beleid. De FDP is op economisch gebied nog rechtser dan CDU/CSU.
Ja, maar dat maakt de coalitie niet gekker dan Paars in Nederland. Denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:23
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
PGWR schreef op 19-09-2005 @ 20:29 :
Merkels plannen zijn toch stukken neo liberaler en asocialer dan die van de FDP hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:26
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 19-09-2005 @ 20:29 :
Het punt aan een SPD-FDP-Grünen coalitie is wel, dat je dan eigenlijk niet goed naar de kiezers luistert. Die hebben rood-groen immers geen mandaat gegeven. Om rood-groen dan uit te breiden met een derde partij lijkt mij politiek gezien geen handige stap, en bovendien een stap die alledrie de partijen stemmen gaat kosten de volgende verkiezingen. Zie de parallel met de huidige Nederlandse coalitie.
Wat een onzin, niemand heeft een mandaat gekregen. En als je bedenkt dat de SPD maandenlang in de peilingen net op 25% uitkwam en de CDU/CSU op 41%+ dan kun je wel stellen dat de mensen op het laatst toch een flinke ommezwaai hebben gemaakt. Niemand heeft dus nu een mandaat. Trouwens is de algemene tendenz toch sterk links zoals bij de verkiezingen gebleken is.
Trouwens beginnen Schröder hervormingen al vruchten af te werpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten