Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2001, 01:00
Napoleon14
Napoleon14 is offline
Hey heb een vraag ik zoek een distributie van linux!! het boeit mij niet welke het is maar als het maar in het nederlands is ik kan wel in het engels komen maar die wil ik niet. Dus ik wil een nederlandse. Heeft iemand een url van waar ik hem kan downloaden ??
Oud 31-12-2001, 01:07
Verwijderd
blijf iig ver weg van gnome

wat een klotezooi is dát

redhat schijnt redelijk goed te zijn..

anders mandrake?

Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 01:08
KoRnGuy
KoRnGuy is offline
www.mandrake.org
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 10:02
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Napoleon14 schreef:
Hey heb een vraag ik zoek een distributie van linux!! het boeit mij niet welke het is maar als het maar in het nederlands is ik kan wel in het engels komen maar die wil ik niet. Dus ik wil een nederlandse. Heeft iemand een url van waar ik hem kan downloaden ??
Engels is van kritiek belang wil je ooit 'echt' Linux leren... de meeste (en beste) documentatie is meestal gewoon in het Engels en nog niet vertaald.
www.linuxdoc.org
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 10:14
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

wat een klotezooi is dát

anders mandrake?
gnome is ook geen distributie.....

Oud 31-12-2001, 10:24
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

wat een klotezooi is dát
GNOME is een desktop, geen distro.

Zie www.gnome.org

't is inderdaad technisch gezien inferieur vergeleken met KDE ( www.kde.org ). Mandrake en SuSE zijn distro's die standaard KDE gebruiken, dacht ik. RedHat is een voorstander van GNOME.

Citaat:
Voor beginners een redelijke distro. Vind 'm technisch gezien beter dan Mandrake in ieder geval.

Citaat:
anders mandrake?
Is een zooitje. De installatieprocedure kent zoveel opties dat het bijna nooit goed is

Kon nog niet eens handmatig LILO configureren, maar goed. Een beginner raad ik RedHat of SuSE aan.

Mocht je liever dingen goed leren en niet 'zomaar Linux draaien', begin dan juist met een kale distributie en neem de moeite en het geduld veel dingen te lezen. In dat geval raad ik Slackware of Debian aan.

Zelf begon ik ooit met FreeBSD, maar dan moet je of veel geduld bezitten, of redelijk vindingrijk zijn om dingen snel aan de praat te krijgen
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 10:31
proycon
proycon is offline
Kijk eens op www.nluug.nl
Oud 31-12-2001, 11:22
Unexplained
Unexplained is offline
Als je een eenvoudige simpele Nederlandse distro zoekt, zou je ook Corel Linux een kans kunnen geven.
Oud 31-12-2001, 11:27
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
SuSe linux ligt nu in de winkel (dixons) voor 89,95. ze zeggen dat het heel erg gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren is enzow... (ik heb hem gekocht en ben er redelijk tevreden over, installatie verliep niet helemaal vlekkeloos )
Oud 31-12-2001, 12:29
Koen
Koen is offline
Ik heb onderhand alle bekende distro's al eens geprobeerd, maar ben nog steeds over geen enkele behalve Debian echt te spreken.

In Debian heb ik ook 't meeste geleerd. Het is even doorbijten, zeker omdat je niet meteen grafisch begint, maar met een goede handleiding is 't heel erg goed te doen, en leer je 't meteen goed, ipv alles voorgeschoteld te krijgen en nog niet weten hoe 't werkt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2001, 22:38
Warbringer
Warbringer is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Is een zooitje. De installatieprocedure kent zoveel opties dat het bijna nooit goed is

Kon nog niet eens handmatig LILO configureren, maar goed. Een beginner raad ik RedHat of SuSE aan.

Mocht je liever dingen goed leren en niet 'zomaar Linux draaien', begin dan juist met een kale distributie en neem de moeite en het geduld veel dingen te lezen. In dat geval raad ik Slackware of Debian aan.

Zelf begon ik ooit met FreeBSD, maar dan moet je of veel geduld bezitten, of redelijk vindingrijk zijn om dingen snel aan de praat te krijgen

Precies

Zorg da tje iig een beetje thuis bent in het unix wereldje. Linux "leer" je niet in een paar dagen, daar ben je echt wel ff mee bezig. Wat voorkennis van dos is ook helemaal niet slecht. Vooral als je alleen op command line werkt ipv desktop GUI.

SuSe is makkelijk te installeren, Redhat heb ik een persoonlijke haat tegen, maar werkt verder wel ok.

ik raad je toch SUse 7.1 aan dan, en een GOED boek.. O'reilly's books bijv.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 16:33
ekki
ekki is offline
idd, suse is wel goed, alleen ik vind 'm errug traag. ik heb ook redhat gehad, maar ik vind suse dan toch beter, ik vond 'm fijner werken.

ik werk nu met een eigen gebouwd (nouja, iemand anders heeft gedaan) debian-systeem met kde en het is iig erg snel. maar daar moet je als beginner (zoals ik ) niet aan beginnen.
Oud 01-01-2002, 17:18
Verwijderd
ja mensen, lezen is ook een kunst..

ik zei dus: welke distro je ook neemt, blijf ver weg van gnome..

ik ben niet helemaal achterlijk hoor.. hehe
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 22:01
Koen
Koen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
ja mensen, lezen is ook een kunst..

ik zei dus: welke distro je ook neemt, blijf ver weg van gnome..

ik ben niet helemaal achterlijk hoor.. hehe
Correct me if i'm wrong, maar hoevaak heb jij nou daadwerkelijk Linux gebruikt? Weekje op je Pc gedraait? Volgens mij heb jij lang niet genoeg ervaring om te mogen zeggen dat je weg van Gnome moet blijven. Dan durf ik te wedden dat je nog lang niet alles weet van Gnome.

Ik wil niet zeggen dat ik Gnome de hemel in prijs, want Gnome is ook niet mijn favoriete Window Manager, maar ik vind 'm zeker niet slecht.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 23:14
Verwijderd
naahhh koen, kom op.. je weet dat ik niet debiel ben, en ik heb mandrake nou 2 weken draaiende inmiddels..

maar wanneer ik out-the-box, nog niets gedaand te hebben met gnome opstart, en ik ben domweg alleen wat instellingen en de mogelijkheden aan het bekijken, en gnome crashed verschrikkelijk hard (en dat is meerdere malen gebeurd, tijdens totaal niet intensief gebruik) dat geeft mij toch een teken dat er iets behoorlijk niet deugt..

goed, ik heb geen jarenlange linuxervaringen, maar m.i. zou je gewoon moeten kunnen werken met gnome, iets wat bij mij dus gewoon niet mogelijk was.. en ik heb echt geen belachelijke dingen gedaan..
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 08:09
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
naahhh koen, kom op.. je weet dat ik niet debiel ben, en ik heb mandrake nou 2 weken draaiende inmiddels..

Wel geinig om te zien dat zelfs jij nu al naar Linux kijkt

Als je er een beetje in verdiept, zal je ook anders over Windows gaan denken, ghehe...
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 08:12
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Ik wil niet zeggen dat ik Gnome de hemel in prijs, want Gnome is ook niet mijn favoriete Window Manager, maar ik vind 'm zeker niet slecht.
[mierenneuk-mode]
Gnome is geen Window Manager en heeft zelf ook geen Window Manager. Komt echter wel vaak met Sawfish (vroeger Enlightenment)...
[/mierenneuk-mode]
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 08:17
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Warbringer schreef:
SuSe is makkelijk te installeren, Redhat heb ik een persoonlijke haat tegen, maar werkt verder wel ok.

ik raad je toch SUse 7.1 aan dan, en een GOED boek.. O'reilly's books bijv.
Waarom niet SuSE 7.3?

Een persoonlijke haat tegen RedHat? Ik heb laatst de versie 7.2 op mijn PC gezet, om eens te kijken hoe de distributie er nu uitziet. Ik vind hem in ieder geval een stuk beter dan Mandrake. Ten eerste kan ik de setup starten in zowel tekst als grafische modus en ik kan alles handmatig instellen

Nu moet ik er alleen nog met een bezem doorheen en alles uitschakelen / verwijderen aan de distro waar ik me aan stoor (kudzu, anaconda, de meeste dingen die opgestart worden eigenlijk)

De installatiegrootte van 1.3GB was ook niet mijn bedoeling

[edit]
Voor de mensen die het vreemd vinden waarom ik bijna elke week een ander systeem draai: ik vind het leuk om zoveel mogelijk verschillende dingen uit te proberen en aangezien het op mijn thuispc niet zo belangrijk is of het 2e OS nou goed werkt of niet, speel ik er vaak mee

Voor mijn servers blijf ik wel trouw Slackware en FreeBSD gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Marc S schreef:

Wel geinig om te zien dat zelfs jij nu al naar Linux kijkt

Als je er een beetje in verdiept, zal je ook anders over Windows gaan denken, ghehe...

hehe
maar ik ben niet pro-windows hoor.. ben anti slap anti-windows gezanik.. har

Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 21:43
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
hehe
maar ik ben niet pro-windows hoor.. ben anti slap anti-windows gezanik.. har
Oh... dat kan

Ik vind het soms wel leuk tegen M$ in te gaan, maar toegegeven; de meesten weten niet waarover ze praten wanneer ze het over het 'dominerende Microsoft' hebben. Stelletje papegaaien...

Maar toch, I'm in love with Linux
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 02:24
intelli-worst
intelli-worst is offline
ik ben nu bezig met redhat te dl'len.. hoe groot is het, hoe laat ik het voor het eerst draaien op een volle pc, draait chello erop, kan ik (makkelijk) i-net delen aanzetten en als belangrjikste ongeveer; kan mirc draaien?

en ten 2e (of zoveelste) is het makkelijk voor een beginnende persoon, of juist af te raden (ik ben neit bereid er 3 avonden per week, 5 maanden lang in te steken, 1 avond moet genoeg zijn)
Oud 04-01-2002, 02:31
de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
Citaat:
intelli-worst schreef:
ik ben nu bezig met redhat te dl'len.. hoe groot is het, hoe laat ik het voor het eerst draaien op een volle pc, draait chello erop, kan ik (makkelijk) i-net delen aanzetten en als belangrjikste ongeveer; kan mirc draaien?

en ten 2e (of zoveelste) is het makkelijk voor een beginnende persoon, of juist af te raden (ik ben neit bereid er 3 avonden per week, 5 maanden lang in te steken, 1 avond moet genoeg zijn)

zet die download maar uit
Oud 04-01-2002, 02:32
intelli-worst
intelli-worst is offline
neuk jou, ofzow, geef andwoord en ik zal perhaps wel eens aan kunnen gaan denken om de dl uit te gaan zetten...
Oud 04-01-2002, 02:51
Verwijderd
Citaat:
intelli-worst schreef:

1 --> je hebt 2 iso's.. dus tel uit je verlies (1,2GB maar wel van een redelijk vlotte server, iig bij mij)

2 --> mij viel het eigenlijk wel mee.. (als in.. na 1 uur linux-ervaring) wat gekloot met samba en ICS, maar daarna kwam 't allemaal goed).. de meeste hardware wordt software voor geinstalleerd enzo.. en dan kun je vanuit je GUI ongeveer de 'windows'-dingen doen, en eens uitstapjes maken naar de console (dat vind ik juist het kicken van linux; een stoere console.. net als de DOS-prompt is dat geweldig hoewel die een stuk beperkter is).. en het stapsgewijs onder de knie krijgen

Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 02:53
Verwijderd
oh je hebt trouwens zat irc-clients voor linux, ik geloof niet dat mirc draait..

met een mandrake-installatie krijg je 4 irc-clients meegeinstalleerd (hoezo bloated) (maar waarvan er ik dacht 2 alleen lekker op gnome werken)..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2002, 02:57
intelli-worst
intelli-worst is offline
zenkz, nu kan ik strax over 2 dagen lekekr gaan branden :-)
Oud 04-01-2002, 03:34
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
oh je hebt trouwens zat irc-clients voor linux, ik geloof niet dat mirc draait..
Met WINE wel, alleen sommige scripts werken niet zo goed dan. OOB mIRC werkt gewoon prima met WINE

Net zoals Internet Explorer, althans een tijdje geleden getest met 4.x/Win98SE en dat werkte perfect
Oud 04-01-2002, 08:46
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Net zoals Internet Explorer, althans een tijdje geleden getest met 4.x/Win98SE en dat werkte perfect
Dat moet ik ook eens proberen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 08:50
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
1 --> je hebt 2 iso's.. dus tel uit je verlies (1,2GB maar wel van een redelijk vlotte server, iig bij mij)
Yup, disc 1 en 2 onder de codenaam Enigma.

Ik draai op mijn desktop inmiddels een week lang RedHat 7.2 en ben er tot nu toe wel over te spreken. Voor een grote 'simpele' distributie geeft het toch genoeg opties dingen handmatig in te stellen. Ook kun je de hele setup incl. distro in textmode installeren...

Hmm, nooit gedacht dat ik weer met RedHat zou werken

Heb wel bijna alle opstartscripts eruit gedonderd (kudzu hardware detectie, onnodige USB activering, NFS, portmap, enz, enz), zodat 'ie een beetje vlotter boot maar ja
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 14:26
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Yup, disc 1 en 2 onder de codenaam Enigma.

Ik draai op mijn desktop inmiddels een week lang RedHat 7.2 en ben er tot nu toe wel over te spreken. Voor een grote 'simpele' distributie geeft het toch genoeg opties dingen handmatig in te stellen. Ook kun je de hele setup incl. distro in textmode installeren...

Hmm, nooit gedacht dat ik weer met RedHat zou werken

Heb wel bijna alle opstartscripts eruit gedonderd (kudzu hardware detectie, onnodige USB activering, NFS, portmap, enz, enz), zodat 'ie een beetje vlotter boot maar ja
Tja en dat soort standaard zaken die 'aan' staan ben ik dus op tegen. Wat dat betrefd is OpenBSD zwaar
Oud 04-01-2002, 14:37
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Tja en dat soort standaard zaken die 'aan' staan ben ik dus op tegen. Wat dat betrefd is OpenBSD zwaar
Ja, het is inderdaad niet zo veilig dat NFS en portmap 'gewoon' aan staan. OpenBSD is daar idd in

Ach ja, ik speel er ook maar mee, bepaalde dingen vind ik toch best vreemd... het activeren van mijn netwerkkaart hou ik toch liever op het laden van de betreffende module en het uitvoeren van de juiste ifconfig commando's... RedHat doet dat ook wel, maar het is ergens verstopt tussen al die scripts

Volgens mij vind ik nooit een distro die ik gewoon 'goed' vind

En tja, nu ik al een keer de 2.4.17 kernel had draaien, vind ik de performance van de FreeBSD ook niet meer zo geweldig. Kortom: het houdt nooit op
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten