Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2005, 20:39
HenkMul
HenkMul is offline
Naar aanleiding van een topic in Geklooi in de Garage [!] en Wilma's tumultueuze huishouding in Florida vroeg ik me af waar Intelligent Dance Music nu precies voor staat. Ik weet het namelijk niet.
Oud 24-10-2005, 20:39
Tom Violence
Tom Violence is offline
Oh god, heb je die gek uit BOZ weer.

IDM is en blijft een verzamelnaam, er zijn geen gedetailleerde aspecten vastgelegd naar mijn weten. Het is meer een gevoelsmatig iets wat heerst onder de liefhebbers. Ik weet dat dat idioot klinkt, maar het is waar. Des te lastiger is het om dit te verwoorden, helemaal als je bedenkt dat dit uitnodigt om je eigen invulling te geven.

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 20:44.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:42
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 24-10-2005 @ 21:39 :
Oh god, heb je die gek uit BOZ weer.

IDM is en blijft een verzamelnaam, er zijn geen gedetailleerde aspecten die vast zijn gelegd maar het is meer een gevoelsmatig iets wat heerst onder de liefhebbers. Ja, ik weet dat dat idioot klinkt, maar het is waar.
Hoe kan een genre dat ogenschijnlijk gestoeld is op abstractie, mathematische 'wowwowwow'-structuren en complexiteit beschreven worden als 'een gevoelsmatig iets dat heerst onder de liefhebbers'?
Oud 24-10-2005, 20:43
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Slaat nergens op. IDM kan niet bestaan. Das hetzelfde als IGG "Intelligent Gore Grind", die muziek kan ook niet intelligent zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:46
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 24-10-2005 @ 21:42 :
Hoe kan een genre dat ogenschijnlijk gestoeld is op abstractie, mathematische 'wowwowwow'-structuren en complexiteit beschreven worden als 'een gevoelsmatig iets dat heerst onder de liefhebbers'?
Jij post deze topic n.a.v. de discussie, en ik ga erop door. Ik heb het nu niet over het beginsel maar over het punt waarop je je afvraagt of iets onder IDM valt qua niveau.

Citaat:
Eresh'kigål schreef op 24-10-2005 @ 21:43 :
Slaat nergens op. IDM kan niet bestaan. Das hetzelfde als IGG "Intelligent Gore Grind", die muziek kan ook niet intelligent zijn.
En waarom is IDM niet intelligent? Leg dat eens even uit.
Oud 24-10-2005, 20:47
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 24-10-2005 @ 21:46 :
Jij post deze topic n.a.v. de discussie, en ik ga erop door. Ik heb het nu niet over het beginsel maar over het punt waarop je je afvraagt of iets onder IDM valt qua niveau.

Om je af te kunnen vragen of iets onder IDM valt qua niveau zullen we toch eerst het beginsel aan moeten duiden. Dat is waar ik in dit topic naar vraag.
Oud 24-10-2005, 20:51
Verwijderd
IDM is breed.

Van Ambient-achtig (BoC) via dansbaar (Funkstorung, Aphex Twin's Windowlicker) tot ritmisch complex/experimenteel (Autechre's Gantz Graf.)

Wat al deze soorten gemeen hebben is dat ze ontoegankelijk zijn (in vergelijking met populaire electronische muziek)

Definitie : minder toegankelijke electronische muziek, die niet binnen een bestaand ander genre te plaatsen is binnen de minder toegankelijke electronica (ala dnb, drill n bass, breakcore)

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 20:53.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:52
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 24-10-2005 @ 21:47 :
Om je af te kunnen vragen of iets onder IDM valt qua niveau zullen we toch eerst het beginsel aan moeten duiden. Dat is waar ik in dit topic naar vraag.
Citaat:
Tom Violence schreef op 24-10-2005 @ 21:39 :
IDM is en blijft een verzamelnaam, er zijn geen gedetailleerde aspecten vastgelegd naar mijn weten.
Dat was mijn antwoord. Overige mogelijke theorieën kun je vinden op twijfelachtige sites als www.allmusic.com
Er zijn weinig genres die exact te definiëren zijn, niks aan te doen.

Citaat:
cut_off schreef op 24-10-2005 @ 21:51 :
Definitie : minder toegankelijke electronische muziek
Dan kan je dus toch elk (ontoegankelijke electronisch) Fruityloopsbrouwsel IDM noemen? Ambient valt mijns inziens niet onder IDM. Het blijft 'dance music', dus je hebt minstens complexe drums of beats nodig.

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 20:55.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:54
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Intelligent Dance Music of Intellectual Dance Music (afgekort IDM) is een muziekstroming, afstammend van Techno/Dance in het begin van de jaren '90. Vaak wordt het ook wel art techno, braindance, experimental techno of intelligent techno genoemd

IDM was eerst begonnen als een variant op Techno/Dance. Bekend gemaakt door de artiesten van het Britse label Warp Records (zoals Autechre), met hun inmiddels beroemde "Artificial Intelligence" compilaties uit 1993.

Later werd deze Techno/Dancestijl steeds complexer en complexer. Het begon steeds minder op echte Techno/Dance te lijken. De naam IDM is blijven hangen, omdat deze al veel gebruikt werd, zoals op de Intelligent Dance Music Mailing List, die er al sinds augustus 1993 is.

Tegenwoord is IDM eigenlijk meer een verzamelnaam voor allerlei experimentele muziek. Eigenlijk alles wat experimenteel was, het maakt ook niet uit waarmee het gemaakt is, daarom is het vaak moeilijk te bepalen wanneer iets IDM te noemen is of niet.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Dance_Music
Oud 24-10-2005, 20:55
Type
Type is offline
Is IDM niet gewoon muziek die, in de breedste zin des woords, verder gaat dan / losbreekt van alle standaarden in muziek?
Oud 24-10-2005, 20:56
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
cut_off schreef op 24-10-2005 @ 21:51 :
Definitie : minder toegankelijke electronische muziek, die niet binnen een bestaand ander genre te plaatsen is binnen de minder toegankelijke electronica (ala dnb, drill n bass, breakcore)
En wie bepaalt dan de mate van toegankelijkheid? Waar zit het hem dat in?
Oud 24-10-2005, 20:56
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Type schreef op 24-10-2005 @ 21:55 :
Is IDM niet gewoon muziek die, in de breedste zin des woords, verder gaat dan / losbreekt van alle standaarden in muziek?
Neen.
Oud 24-10-2005, 20:57
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 24-10-2005 @ 21:56 :
Mensen die verstand hebben van muziek
Oud 24-10-2005, 20:58
Type
Type is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 24-10-2005 @ 21:56 :
Neen.
En waerom neen?

Dat laatste stukje van wikipedia vind ik ook nog wel, maar experimenteren is in principe standaarden overboord gooien.
Oud 24-10-2005, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 24-10-2005 @ 21:58 :
En waerom neen?

Dat laatste stukje van wikipedia vind ik ook nog wel, maar experimenteren is in principe standaarden overboord gooien.
je had het sowieso al niet alleen over electronische muziek
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:00
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Type schreef op 24-10-2005 @ 21:58 :
En waerom neen?

Omdat het alleen om electronische muziek draait. Verder zijn er nog genoeg muzikale aspecten te vinden in (mainstream)IDM die als 'standaard' bestempeld kunnen worden.

edit: posticon vergeten

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:02
HenkMul
HenkMul is offline
"Eigenlijk alles wat experimenteel was, het maakt ook niet uit waarmee het gemaakt is, daarom is het vaak moeilijk te bepalen wanneer iets IDM te noemen is of niet."

Als je zegt 'alles wat experimenteel was' heb je het gevaar dat heel het 'intelligent' en complexe aspect waar alle IDM-nerds prat op gaan weg kan vallen, omdat mijn compositie van gesamplet stromend water gecombineerd met vals negergezang ook tot IDM zou kunnen behoren.
Oud 24-10-2005, 21:04
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 24-10-2005 @ 22:02 :
"Eigenlijk alles wat experimenteel was, het maakt ook niet uit waarmee het gemaakt is, daarom is het vaak moeilijk te bepalen wanneer iets IDM te noemen is of niet."

Als je zegt 'alles wat experimenteel was' heb je het gevaar dat heel het 'intelligent' en complexe aspect waar alle IDM-nerds prat op gaan weg kan vallen, omdat mijn compositie van gesamplet stromend water gecombineerd met vals negergezang ook tot IDM zou kunnen behoren.
Het is in ieder geval duidelijk dan Intelligent DANCE Music niet per definitie dansbare muziek hoeft te zijn .
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:09
Type
Type is offline
Gooi er het woordje 'electronisch' in en lees mijn defenitie opnieuw.
Oud 24-10-2005, 21:11
Metal
Metal is offline
intelligent->pretentieus(i)
Oud 24-10-2005, 21:11
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Pretentieus ja.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:14
HenkMul
HenkMul is offline
Dus als laten we zeggen de user Ieke of Cornel Fruityloops ter hande zou nemen en daar vol pretentie iets mee zou maken, dan is het dus IDM?

Cool.
Oud 24-10-2005, 21:14
Metal
Metal is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 24-10-2005 @ 21:56 :
je zou natuurlijk zeggen 'alles is relatief'
maar je bent een beetje flauw aan het doen.
dit topic heeft weinig discussiewaarde, vanuit welke hoek je het ook bekijkt

niet dat dat verder wat uitmaakt
Oud 24-10-2005, 21:17
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Type schreef op 24-10-2005 @ 22:09 :
Gooi er het woordje 'electronisch' in en lees mijn defenitie opnieuw.
Definitie. Lees mijn reactie opnieuw.

Eresh'kigål, geef toe dat je onzin uitkraamt of geef antwoord op mijn vraag.
Oud 24-10-2005, 21:23
Kkowboy
Kkowboy is offline
~*~*~*~*~*~IdM Is THE NeW UrBAn~*~*~*~*~*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2005, 21:26
Verwijderd
IDM is alleen IDM onder invloed van (chocolade)melk
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:33
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
idm is een pretentieuze benaming voor electronische muziek die vaak abstract, complex en weinig toegankelijk is.

ik wil bij deze de vraag stellen waarom idm niet voor impressionistic/impressionist (nav de kunststroming) dance music staat.
Oud 24-10-2005, 21:41
botulismf
botulismf is offline
Ik voorspel een 'het Burzum - Jesus Tod Definieer IDM topic deel 14'.
Oud 24-10-2005, 21:43
Jolt
Jolt is offline
Wie is eigenlijk de grondlegger van IDM?Autechre?
Oud 24-10-2005, 21:46
botulismf
botulismf is offline
oa
Oud 24-10-2005, 21:50
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 24-10-2005 @ 22:46 :
oa
noemen zij hun muziek ook idm? of is het echt een benaming die door het 'publiek' is bedacht?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 23:50
Verwijderd
Citaat:
The IDM genre name is a third party creation by the high volume IDM mailing list and some British music magazines printed around 1991
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 00:12
Metal
Metal is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-10-2005 @ 22:43 :
Wie is eigenlijk de grondlegger van IDM?Autechre?
ik denk dat idm veel verder terug gaat, way before AE
Oud 25-10-2005, 05:58
botulismf
botulismf is offline
kraftwerk?
Oud 25-10-2005, 06:33
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Metal schreef op 25-10-2005 @ 01:12 :
ik denk dat idm veel verder terug gaat, way before AE
dan vraag ik mij dus af, wie o wie?
Is begonnen bij IDM, wie heeft hun stijl IDM genoemd.
Dan weten we wat IDM nu eigenlijk is
Oud 25-10-2005, 08:45
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 24-10-2005 @ 22:33 :
idm is een pretentieuze benaming voor electronische muziek die vaak abstract, complex en weinig toegankelijk is.
Hier ben ik t mee eens. Surprised dat die naam zo wijd gebruikt word.
Oud 25-10-2005, 09:42
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Jolt schreef op 25-10-2005 @ 07:33 :
dan vraag ik mij dus af, wie o wie?
Is begonnen bij IDM, wie heeft hun stijl IDM genoemd.
Dan weten we wat IDM nu eigenlijk is
Pffff.
Je snapt toch hopelijk wel dat, net als bij heel veel genres, IEMAND een keer een naam voor het genre heeft bedacht, en dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk is om te ontdekken wie dat was? Net als bij het ontstaan van nieuwe woorden.

Verder heeft SixUnderground al een url gepost met de mogelijke oorsprong: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music

En volgens allmusic.com was het gewoon een fan.

En waarom is het een pretentieuze benaming? Leg mij dat eens uit. Vooral jij DeadNation, want jij lijkt me 1 van de laatste personen die een idmcollectie in de kast heeft staan.

Als je simpele dancemusic vergelijkt met mainstream idmartiesten, dan kan je wel degelijk stellen dat idm veel intelligenter is. Ik denk alleen dat je de term intelligent niet zo verschrikkelijk letterlijk moet nemen. Daarnaast is het alleen maar een verzamelnaam die het makkelijker maakt voor iedereen.

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 09:47.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 10:51
DeadNation
DeadNation is offline
Waarom? Denk je dat ik alleen maar van lelijke mannen beukmuziek hou?

Enfin het woord intelligent zegt al genoeg. Dat suggereert een meerwaarde, een verhevenheid(ook al is het misschien niet zo bedoelt) en daar ben ik nooit down mee.
Oud 25-10-2005, 10:56
Carn
Carn is offline
Citaat:
Citaat:
DeadNation schreef op 25-10-2005 @ 11:51 :
Enfin het woord intelligent zegt al genoeg. Dat suggereert een meerwaarde, een verhevenheid(ook al is het misschien niet zo bedoelt) en daar ben ik nooit down mee.
dat dus.

en zo "intelligent" is het nou ook weer niet op ritmisch vlak, als je een beetje je theorie kent dan zijn het ook snel dezelfde truukjes die men uithaalt. Je moet het natuurlijk wel bedenken. Zoals ome Ce-El-Wan al zei; "Impressionistic" is een beter woord. of zelfs "Creative". Maar dan kan je weer zeggen dat alle muziek creatief is
Oud 25-10-2005, 10:58
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
het feit dat de benaming vaak gebruikt wordt is naar mijn idee omdat het er gewoon ingeslopen is. echt een groot deel van de 'idm' die ik luister heeft niets met het woord dansbaar te maken. het klinkt wel interessant natuurlijk en het misschien wat uitdagender enzo maar een benaming als 'intelligent' vind ik misplaats het zegt niets over het genre.

als ik mijn mp3's categoriseer dan doe ik bij genre van 'idm' muziek gewoon de naam 'electronic'. want dat is idm gewoon: (experimentele) electronische muziek.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 11:11
Carn
Carn is offline
nahja, volgens mij is veel "idm" sowieso niet echt bedoeld om op te "dansen". Dus wat H,I'NR zegt.
Oud 25-10-2005, 11:21
Verwijderd
Citaat:
hier kan ik me wel in vinden.

verder zijn discussies (als je het al zo noemen wilt) over muziek genres over het algemeen eindeloos/doelloos. iedere die-hard stijl liefhebber wil al snel gaan bepalen onder wat voor genre zijn of haar favoriete band valt en welke bands absoluut buiten dat genre vallen. like I said; een eindeloze discussie.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 11:30
Tom Violence
Tom Violence is offline
HenkMul wil jullie eindeloos pijnigen.
Oud 25-10-2005, 11:31
Metal
Metal is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 25-10-2005 @ 10:42 :
Pffff.
Je snapt toch hopelijk wel dat, net als bij heel veel genres, IEMAND een keer een naam voor het genre heeft bedacht, en dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk is om te ontdekken wie dat was? Net als bij het ontstaan van nieuwe woorden.

Verder heeft SixUnderground al een url gepost met de mogelijke oorsprong: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music

En volgens allmusic.com was het gewoon een fan.

En waarom is het een pretentieuze benaming? Leg mij dat eens uit. Vooral jij DeadNation, want jij lijkt me 1 van de laatste personen die een idmcollectie in de kast heeft staan.

Als je simpele dancemusic vergelijkt met mainstream idmartiesten, dan kan je wel degelijk stellen dat idm veel intelligenter is. Ik denk alleen dat je de term intelligent niet zo verschrikkelijk letterlijk moet nemen. Daarnaast is het alleen maar een verzamelnaam die het makkelijker maakt voor iedereen.
eigenzinnig in some kinda way ja
je kan idm met zoveel woorden beschrijven, maar ik denk dat iedereen het wel snapt
Oud 25-10-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Tom Violence schreef op 25-10-2005 @ 10:42 :
Ik denk alleen dat je de term intelligent niet zo verschrikkelijk letterlijk moet nemen. Daarnaast is het alleen maar een verzamelnaam die het makkelijker maakt voor iedereen.
word
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 12:19
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
misschien moet je idm ook niet zien als een afkorting
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 12:27
capibara
capibara is offline
interesting dance music?
Oud 25-10-2005, 14:35
Verwijderd
Citaat:
fulgrim schreef op 25-10-2005 @ 13:27 :
interesting dance music?
Ik doe moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:48
niamen
niamen is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-10-2005 @ 15:35 :
Ik doe moeilijk.
Over duidelijk
Oud 25-10-2005, 16:33
botulismf
botulismf is offline
Het 'intelligent' slaat er volgens mij hooguit op dat het net iets meer teweeg brengt in de hersenen van de gemiddelde luisteraar dan 'andere' dancemuziek. Niet dat je als maker, noch als luisteraar over een hoge intelligentie moet beschikken om het te 'snappen'.

Het 'dance' slaat er volgens mij puur op dat het genre afgeleid is van de meer traditionele dancemuziek. Niet dat je er op hoeft te kunnen dansen.

Eigenlijk is alleen het woordje 'music' treffend
Reageren

Regels voor berichten