Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2005, 10:39
Thirsa
Thirsa is offline
Ik heb nu ongeveer 9 maanden 2 konijnen, 2 vrouwtjes als het goed is. Ze zaten eerst samen in de kooi maar toen opeens ging de een steeds op de ander zitten, echt heel de tijd. Toen heb ik ze uit elkaar gehaald en allebei in een andere kooi gezet, want ik dacht dat het dan een misschien toch een mannetje en vrouwtje zouden zijn. Ik ging er eigenlijk ook van uit dat er wel kleintjes zouden komen. Dit is dus niet gebeurt.

Maar het probleem is nu dat ik ze niet meer samen los kan laten, ze blijven maar vechten met elkaar (terwijl ze eerst gewoon samen zaten in een kooi?). De haren vliegen echt in het rond, niet normaal! Ik vraag me nou af wat dit zou kunnen zijn, eerst waren ze zo lief samen en nu doen ze zo agressief.

Hopelijk kan iemand me helpen
Advertentie
Oud 30-10-2005, 11:18
wizkid
wizkid is offline
Twee of meer volwassen voedsters (vrouwelijke konijnen) kan problemen geven wegens territoriumgedrag; veel ruimte is dan een grote vereiste.

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.asielgoofy.nl/verzorging/...o-meerdere.htm
Oud 30-10-2005, 11:26
Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
wizkid schreef op 30-10-2005 @ 12:18 :
Twee of meer volwassen voedsters (vrouwelijke konijnen) kan problemen geven wegens territoriumgedrag; veel ruimte is dan een grote vereiste.

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.asielgoofy.nl/verzorging/...o-meerdere.htm
Dankje maar het zijn zusjes, en daarover staat dat dat goed zou moeten gaan.
Oud 30-10-2005, 11:45
Peacefully
Peacefully is offline
Citaat:
Thirsa schreef op 30-10-2005 @ 12:26 :
Dankje maar het zijn zusjes, en daarover staat dat dat goed zou moeten gaan.
klopt.
weet je zeker dat het 2 zusjes zijn? (en dat er geen menneke tussenzit? )
Oud 30-10-2005, 12:34
Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
Pannekoeketrut schreef op 30-10-2005 @ 12:45 :
klopt.
weet je zeker dat het 2 zusjes zijn? (en dat er geen menneke tussenzit? )
Nou die vrouw zei dat het echt vrouwtjes waren, maar ik kan het zelf niet zo goed zien maar het lijkt me dat als het altijd goed gaat als het zusjes zijn dat die ene toch een mannetje is. Anders snap ik niet waarom ze zo agressief doen tegen elkaar.
Oud 30-10-2005, 13:21
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Dingen gaan nooit altijd goed, er zijn altijd uitzonderingen. En 'die vrouw', wie is dat? Is dat een ervaren fokster of een leek die 'toevallig' een nestje heeft gekregen? Of misschien iemand in de dierenwinkel die er geen verstand van heeft? Kortom, het zou vanalles kunnen zijn. Het zou kunnen dat de zusjes niet meer samen kunnen omdat ze in de pubertijd zitten en ze allebei dominant willen zijn. Het zou ook kunnen dat één van de twee een ram is, maar dan nog, is een ram + voedster juist meestal de beste combinatie. Of misschien zijn het wel twee rammen... Ik zou allereerst eens door een ervaren iemand laten bepalen welk geslacht de dieren hebben. Want een incestnestje is natuurlijk nooit de bedoeling.
Oud 30-10-2005, 13:46
Bloem
Bloem is offline
Ik zou het eerst eens kijken of het echt 2 vrouwtjes zijn, bij de dierenarts ofzo. Je moet ze eigenlijk toch ook laten enten, ook als ze niet buiten komen, dus die kan dan meteen even kijken.

Verder hebben vrouwtjes een sterkere territoriumdrift dan mannetjes, en dus erg behoefte aan een eigen plek. Ik weet niet hoe groot je kooi is, maar ik heb een kooi van 1 bij een halve meter, en daar zou ik echt geen 2 konijnen 'inproppen'. Krijgen ze verder genoeg beweging buiten hun kooi, zodat ze hun energie kwijt kunnen?

Als je ze weer aan elkaar wilt laten wennen, kun je dat het beste in een ruime omgeving, op neutraal terrein doen, zodat ze daar allebei 'vreemd' zijn. Als ze nooit in de keuken komen, zou je het daar bv kunnen proberen. Haal ze niet uit elkaar als ze op elkaar klimmen of gaan ruzieën, tenzij er natuurlijk bloed aan te pas komt. Ze moeten toch onderling die plaatsen weer verdelen, dat lukt niet als je steeds ingrijpt als ze ruzieën. Zo kun je ze langzaam weer bij elkaar proberen te krijgen, maar ook konijnen uit hetzelfde nest kunnen niet altijd samen. Wat je dan nog zou kunnen doen is er 2 mannetjes bijnemen, zodat ze elk hun eigen partner hebben. Of 1 vrouwtje wegdoen, en er een mannetje bijnemen.
Oud 30-10-2005, 19:20
Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 30-10-2005 @ 14:21 :
Dingen gaan nooit altijd goed, er zijn altijd uitzonderingen. En 'die vrouw', wie is dat? Is dat een ervaren fokster of een leek die 'toevallig' een nestje heeft gekregen? Of misschien iemand in de dierenwinkel die er geen verstand van heeft? Kortom, het zou vanalles kunnen zijn. Het zou kunnen dat de zusjes niet meer samen kunnen omdat ze in de pubertijd zitten en ze allebei dominant willen zijn. Het zou ook kunnen dat één van de twee een ram is, maar dan nog, is een ram + voedster juist meestal de beste combinatie. Of misschien zijn het wel twee rammen... Ik zou allereerst eens door een ervaren iemand laten bepalen welk geslacht de dieren hebben. Want een incestnestje is natuurlijk nooit de bedoeling.
Volgens mij is die vrouw gewoon iemand die toevallig een nestje heeft gekregen. Maar mijn konijnen zitten nu allebei al in een aparte kooi maar ik vroeg me gewoon af waarom het eerst zo goed ging en nu helemaal niet meer.
Oud 31-10-2005, 13:38
Verwijderd
Heb je ze weer bij elkaar gezet in een kooi die daarvoor een tijdje van één van beide is geweest?
Dan zou het nl. kunnen de degene die al eerder in de kooi zat de ander nu als indringer ziet.
je zou dan kunnen proberen (als het mogelijk is) ze bij elkaar te zetten in een kooi/ruimte die voor hen allebei onbekend is.
Wij fokten vroeger ook nesten en de rammen zetten we op een gegeven moment wel apart, maar de voedsters konden allemaal samen in één hok (was dan wel een schapenhok van 4 bij 4 ofzo), maar dat ging altijd prima bij elkaar.
Oud 31-10-2005, 15:58
Henkje
Henkje is offline
Als je zeker weet dat ze vrouwtjes zijn kun je wel proberen weer aan elkaar te laten wennen.
Ik heb zelfs mijn bitch-konijn kunnen koppelen

op deze site staat wel een manier van koppelen.
Zelf heb ik ze in een hok gezet met gaas ertussen zodat ze elkaar kunnen ruiken en zien. De voerbakken wel dicht bij elkaar (eten is sociaal gedrag) en dat anderhalve week volgehouden. Overdag zitten ze bij mij ook in een ren buiten, die heb ik ook met gaas gehalveerd. En dan om de dag in het andere deel gezet, zodat ze aan elkaars geur e.d. kunnen wennen.
Je kunt ze op neutraal terrein wel af en toe bij elkaar laten, na een tijd. Ze kunnen wel gaan vechten en op elkaar rijden, je kunt wel toelaten (tenzij ze elkaar verwonden) zo wordt de rangorde bepaald. Als ze elkaar negeren is het goed. Als de rangorde er is, moet het goed gaan.
Bij een vriendin van mij is het niet gelukt met de twee konijnen, maar eentje was nooit gewend om een maatje te hebben..
Iig veel succes.. Wel leuk dat je er twee hebt
Oud 01-11-2005, 06:03
Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
*dreamallica* schreef op 31-10-2005 @ 16:58 :
Als je zeker weet dat ze vrouwtjes zijn kun je wel proberen weer aan elkaar te laten wennen.
Ik heb zelfs mijn bitch-konijn kunnen koppelen

op deze site staat wel een manier van koppelen.
Zelf heb ik ze in een hok gezet met gaas ertussen zodat ze elkaar kunnen ruiken en zien. De voerbakken wel dicht bij elkaar (eten is sociaal gedrag) en dat anderhalve week volgehouden. Overdag zitten ze bij mij ook in een ren buiten, die heb ik ook met gaas gehalveerd. En dan om de dag in het andere deel gezet, zodat ze aan elkaars geur e.d. kunnen wennen.
Je kunt ze op neutraal terrein wel af en toe bij elkaar laten, na een tijd. Ze kunnen wel gaan vechten en op elkaar rijden, je kunt wel toelaten (tenzij ze elkaar verwonden) zo wordt de rangorde bepaald. Als ze elkaar negeren is het goed. Als de rangorde er is, moet het goed gaan.
Bij een vriendin van mij is het niet gelukt met de twee konijnen, maar eentje was nooit gewend om een maatje te hebben..
Iig veel succes.. Wel leuk dat je er twee hebt
Dankjewel voor je verhaal, ik ga het zeker proberen!
Oud 18-01-2006, 19:24
maxi_flowers
maxi_flowers is offline
Citaat:
Thirsa schreef op 30-10-2005 @ 11:39 :
Ik heb nu ongeveer 9 maanden 2 konijnen, 2 vrouwtjes als het goed is. Ze zaten eerst samen in de kooi maar toen opeens ging de een steeds op de ander zitten, echt heel de tijd. Toen heb ik ze uit elkaar gehaald en allebei in een andere kooi gezet, want ik dacht dat het dan een misschien toch een mannetje en vrouwtje zouden zijn. Ik ging er eigenlijk ook van uit dat er wel kleintjes zouden komen. Dit is dus niet gebeurt.

Maar het probleem is nu dat ik ze niet meer samen los kan laten, ze blijven maar vechten met elkaar (terwijl ze eerst gewoon samen zaten in een kooi?). De haren vliegen echt in het rond, niet normaal! Ik vraag me nou af wat dit zou kunnen zijn, eerst waren ze zo lief samen en nu doen ze zo agressief.

Hopelijk kan iemand me helpen
hoi thirsa ik had ook 2 konijnen 2 vrouwtjes een moeder en een dochter... ze konden erg goed met elkaar omgaan. ik vond het eerst heel raar maar toen zag ik ze de hele tijd met elkaar wippen. ik dacht eerst ook nu moet ik ze uit elkaar halen maar me moeder zij ach laat ze maar. en het is hellemaal niet erg dat ze het doen.. ik had een niet zo groot hok. zo één met 2 hokken onder elkaar. maar het was juist handig als het heel erg koud was dan hielden ze elkaar warm. ze konden geen moment zonder elkaar. in de zomer lieten we ze los in de tuin of een zelfgemaakte ren. bij mij is het nooit gebeurt en ik snap dus ook niet hoe het bij jouw is kunnen gebeuren. misschien omdat je ze toen ooit uit elkaar hebt gehaald.. najaw veel succes!!
Oud 18-01-2006, 20:12
wizkid
wizkid is offline
Niet de bedoeling dat je topics upt

Regels voor berichten