Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2002, 20:57
TefnachT
TefnachT is offline
Ik heb er al last van toen ik klein was. Ik haat insecten en alles dat klein is.(gek genoeg geen muizen lsangen etc.) Als ik bijvoorbeeld een spin door mijn kamer zie lopen ben ik helemaal van de kaart. Ik durf dat beest niet met een wc pappiertje op te pakken. Dus moet ik het met de stofzuiger doen en dan nog ben ik bang dat hij eruit kruipt ofzo. Ik moet er niet aan denken dat ik ooit een kakkerlak ofzow tegen kom dat betekent mijn dood

Valt hier iets aan te doen want het is nogal vernederend.

Kom nu niet met van die antwoorden als:"de spin is 100maal banger voor jou" want dat weet ik zelf ook wel...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2002, 21:28
Aerial
Aerial is offline
ik heb precies hetzelfde.. ik sla ze altijd doot.. eigenlijk best wel zielig, maar ik kan niet slapen met een insect op mn kamer.. of een spin..
Oud 16-06-2002, 22:11
D@mien
D@mien is offline
Je moet eens na gaan denken waarom je nou zo bang bent....ik bedoel, wat kan zo'n spin nou doen? je vermoorden? je dodelijk ziek maken? nee.
Oud 17-06-2002, 11:39
Verwijderd
Mh, ik heb ook iets tegen insecten. Ik vind geen enkel beest eng, zolang er maar haar op zit of het groot genoeg is. Ik heb slangen vastgehouden, ratten en muizen gehad en ik zou niet bang zijn voor vogelspinnen, maar kleine spinnen en insecten word ik kriebelig van.
Ik denk het idee dat ze overal in kunnen kruipen (neus, mond, oren, etc). Kweenie, das het enige wat ik kan bedenken (en ook zo ongeveer het enige dat me met afschuw vervult).
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 11:46
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Mh, ik heb ook iets tegen insecten. Ik vind geen enkel beest eng, zolang er maar haar op zit of het groot genoeg is. Ik heb slangen vastgehouden, ratten en muizen gehad en ik zou niet bang zijn voor vogelspinnen, maar kleine spinnen en insecten word ik kriebelig van.
Ik denk het idee dat ze overal in kunnen kruipen (neus, mond, oren, etc). Kweenie, das het enige wat ik kan bedenken (en ook zo ongeveer het enige dat me met afschuw vervult).
Ik denk dat het eerder met het gezicht te maken heeft. alles met een duidelijke kop vind ik niet eng ofzow
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 13:57
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Ik heb het alleen met Libelles, ik weet niet waarom, vast iets van vroeger. Ik kan die beesten gewoon niet uitstaan. En het gekke is dat ze eigenlijk hele mooie diertjes zijn met die felle kleur blauw enzo. Eng zijn ze niet en toch ben ik als de dood voor ze.
Ik snap er werkelijk niks van.
Met spinnen heb ik het ook wel een heel klein beetje, ik hou er niet van als ze op mijn hand komen zitten. Maar echt eng vind ik ze niet.
Oud 17-06-2002, 17:39
Ilona1
Ilona1 is offline
Erg is dat he? Alle muren lijken op je af te komen vol met beestjes..En dan zijn het bij mij vooral spinnen..
Mailen erover??
xxx
Oud 17-06-2002, 17:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Correct opgemerkt. Het gaat hier om de angst (al of niet bewust) dat het dier in kwestie de vagina van het meisje of vrouw binnendringt, een angst die door Freud als penetratie-angst is omschreven.
Oud 17-06-2002, 19:51
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Correct opgemerkt. Het gaat hier om de angst (al of niet bewust) dat het dier in kwestie de vagina van het meisje of vrouw binnendringt, een angst die door Freud als penetratie-angst is omschreven.
euh.... ik ben geen vrouw
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 20:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

euh.... ik ben geen vrouw
Dat was me opgevallen, maar er zal toch wel een oorzaak voor die angst moeten zijn, al is het bij jou dan geen penetratie-angst. Heb je enig idee wat de oorzaak voor jouw afkeer van insecten zou kunnen zijn? Als je de oorzaak eenmaal kent kun je ook een manier vinden om van je fobie af te komen. Je gaf zelf al aan dat alles wat een duidelijke kop heeft niet eng voor je is, dus dat betekent dat je daar de oorzaak moet zien te vinden.
Oud 17-06-2002, 20:51
Linda
Linda is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Aparte theorie...
En straks zien we hier een topic:
"Help, ik ben verkracht door een steekmug!"
"Ik ben zwanger van een sprinkhaan!"
Oud 17-06-2002, 21:01
robijnbeertje
robijnbeertje is offline
O ik heb denk ik de ergste spinnenfobie, want zodra ik ook maar 1 spin zien val ik zowat flauw, begin ik te flippen en ren ik heeeeel snel de kamer uit, waar het dier zich bevind.
Roep iemand om de spin weg te halen, vind ze toch zo akelig, echt ben niet snel bang, maar voor spinnen oo ik heb deze fobie altijd al gehad, en ik denk ook niet dat ik er nog vanaf ga komen.
dan kan je wel zeggen ja die spin doet je nix maar toch zo eng
Oud 17-06-2002, 23:17
Smartiesguy
Smartiesguy is offline
Voor de meeste insecten ben ik niet bang, maar van wespen en bijen moet ik niets hebben. Ik kan nooit eens fatsoenlijk in de tuin zitten, aangezien mijn moeder nogal van een mooi versierde tuin houdt. Bijen en wespen ook.

Leuke theorieen houdt Mathfreak erop na.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 14:48
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Jah, ik heb ook zoiets: als ik een spin/mier/pissebed of wat dan ook voor insect, is mn eerste reacties: IEKS!
Maar later heb ik gewoon de neiging om dat beestje dood te maken of iig naar buiten te smijten. Ik weet het, het is allemaal erg zielig, maar ze moeten gewoon niet mijn kamer in komen (waar ik ze meestal vind), want da's IEW..

Voordeel is msschien wel dat, zodra ik een insect in mn kamer vindt, mn hele kamer uitgebreid wil stofzuigen, omdat ik bang ben dat die beestjes eitjes in mn kamer hebben gelegd. Ach jah, houdt mn kamer tenminste schoon
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 21:05
She_me
She_me is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Maar wat doe je er dan aan. (Of is dat dan een hele domme vraag?)
Oud 18-06-2002, 22:20
proycon
proycon is offline
Ik wil even tegen Mathfreaks worden ingaan:

Citaat:
...dus dat betekent dat je daar de oorzaak moet zien te vinden.
Dit is dus niet de bedoeling. De oorzaak van fobieen is vaak heel moeilijk te vinden en ook al wordt ie gevonden, dan maakt ie het herstelproces er nog niet per se makkelijker op.

Een fobie moet je tactisch te lijf gaan door middel van zogenaamde exposures. Ten eerste moet je proberen geen 'enge' situaties te vermijden (ik weet niet in hoeverre je dat nu doet, maar dat moet je dus niet doen, zodra je gaat vermijden wordt de fobie alleen maar ergen)....

Tijdens 'exposures' sta je dus bloot aan je angst, wat eigenlijk de enige manier is er over heen te komen (geloof me, ik spreek uit ervaring).. Maak een lijstje van dingen die je eng vind mbt tot insecten, een lijstje van 'heel eng' tot 'maar een klein beetje' eng... Dan begin je de minst enge situaties op te zoeken en klim je steeds hoger in je lijstje.. Een kort voorbeeld zou kunnen zijn:

- Insect op neus zetten
- Insect op had laten lopen
- Insect kort aanraken
- 1 meter in de buurt van insect komen
- 7 meter in de buurt van insect komen
- Insect bekijken in prentenboek

(het is maar een voorbeeld he, you get the idea)...

Veel succes!
Oud 18-06-2002, 22:22
proycon
proycon is offline
ps: ik houd zelf ook helemaal niet van wespen en bijen Ik ben er ook niet zo'n held mee.. Maar een fobie kan ik het bij mij niet noemen (ook al ren ik van tafel weg als er een wesp komt).. mijn fobie ligt op een ander gebied en is zo sterk dat het mijn leven dagelijks beinvloed....vandaar dat ik denk wel goed advies erover te kunnen geven (ik heb ook professionele hulp voor mijn fobie, vandaar)
Oud 19-06-2002, 13:42
TefnachT
TefnachT is offline
Het klopt wel want als ik insecten in een boek zie staan walg ik er al van
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 18:20
cerys
cerys is offline
ie, af en toe krijg ik er ook de rillingen van.. gister op t strand zat er een wesp in mn nek, dat wist ik niet, raakte t er daar aan, jach zo harig en vies, kan er echt niet tegen :/
hele kleine spinnetjes vind ik niet erg, grotere wel..
en nee muisjes en slangen enzo ben ik ook niet bang voor..
tis gewoon dat kriebelige, en ook wat morgan zei over t idee dat ze overal in kunnen kruipen, jieuw..
Oud 20-06-2002, 02:31
miep
miep is offline
ik heb dat ook
vooral bij wespen, bijen, paardenvliegen (horsels) groen-koppen... *jeej* het is weer zomer, maar de bijbehorende insecten zijn er ook, en die maken mij he-le-maal gek, bij mij ook vanaf kleins af aan, ik raak echt helemaal hysterisch als ik maar zo'n beest hoor of zie.
Oud 20-06-2002, 02:49
Verwijderd
Ik heb dat ook echt heel erg. Bij mij was het eerst zelfs zo erg dat ik moord en brand gilde als ik een spin zag. M'n moeder kwam dan met een halve hartverlamming m'n kamer inrennen: "WAT IS ER WAT IS ER?!?!?! Oh een spin. Jezus, 'k schrik me dood, 't leek of je vermoord werd."
Dat kan ik nou niet meer doen omdat de buurman nogal klaagt over van alles en nog wat. Maar ik zou het liefst nog steeds keihard willen gillen. Ook al is het maar een iniminispinnetje. Ik HAAT ze! M'n oma zuigt ze met de stofzuiger op en stopt er dan een prop in zodat ze er niet uit komen kruipen. (misschien een tip ) Het gekke is dat ik vlinders echt helemaal niet eng vind. Alleen alle andere insekten wel. Maar spinnen nog het meest. Hoe groot of hoe klein ze ook zijn...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 02:54
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Sorry, maar dat is echt de GROOTSTE BS die ik ooit gehoord heb. Kan me niet schelen wat Freud allemaal bedacht heeft, dit klopt IMHO niet!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
tomtommertje schreef:

Sorry, maar dat is echt de GROOTSTE BS die ik ooit gehoord heb. Kan me niet schelen wat Freud allemaal bedacht heeft, dit klopt IMHO niet!
Misschien beschouw jij het als onzin, maar Jan Verhulst, een klinisch psycholoog uit Eindhoven, die een tijd een psychologiecolumn in het Eindhovens Dagblad heeft gehad, heeft hier in zijn column en zijn boek Anders bekeken wel aandacht aan besteed, dus zo'n onzin is het niet.
Oud 20-06-2002, 17:23
niem
niem is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Dat was me opgevallen, maar er zal toch wel een oorzaak voor die angst moeten zijn, al is het bij jou dan geen penetratie-angst. Heb je enig idee wat de oorzaak voor jouw afkeer van insecten zou kunnen zijn? Als je de oorzaak eenmaal kent kun je ook een manier vinden om van je fobie af te komen. Je gaf zelf al aan dat alles wat een duidelijke kop heeft niet eng voor je is, dus dat betekent dat je daar de oorzaak moet zien te vinden.

Whahaha!! dan heeft hij vast angst dat er iets zn aars in kruipt!!

sorry
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:35
niem
niem is offline
die theorie klopt denk ik niet helemaal.. kijk je kan wel bang zijn dat er iets in je mond/oor/neus kruipt omdat dat open 'ligt' als je slaapt bv...
maar je kruis.. daar heb je toch nog wat overheen en sorry, maar dat gaat daar staat echt niet 'open' zit gewoon gesloten hoor... dus neeej daar ben ik ech nie bang voor hahaha

ik ben bang voor muisjes... we hadden er heleboel in huis whaaaa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2002, 20:58
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
niem schreef:

Whahaha!! dan heeft hij vast angst dat er iets zn aars in kruipt!!

sorry
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:00
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Euh? *blinks* Dat zal wel niet. Ik ben niet bang dat ze mijn vagina inkruipen!.. Zou ook niet weten hoe ze daar moeten komen....
't komt eerder door de zeer smerige plaatjes die ik heb gezien vroeger van vliegen die bij dieren naar binnen waren gekropen, eitjes hadden gelegd waar maden uit kwamen die dan dat beest van binnenuit opvraten.

damn, image uploader doet het niet, nou kan ik het niet laten zien.... tja, dan moet je me op mijn woord geloven
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:03
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Misschien beschouw jij het als onzin, maar Jan Verhulst, een klinisch psycholoog uit Eindhoven, die een tijd een psychologiecolumn in het Eindhovens Dagblad heeft gehad, heeft hier in zijn column en zijn boek Anders bekeken wel aandacht aan besteed, dus zo'n onzin is het niet.
Dat wil niet zeggen dat het waar is. Wij hebben ook zo'n boekje hier in de kast staan, 'nu meisje, straks vrouw' door dr. T. H. Bovert, en daar staat nog van die onzin in van 'meisjes mogen niet in bomen klimmen' en zo. Dat wil toch ook niet zeggen dat dat waar is?

Freud leidde ALLES terug naar sex. Ik word er persoonlijk niet goed van.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Dat wil niet zeggen dat het waar is. Wij hebben ook zo'n boekje hier in de kast staan, 'nu meisje, straks vrouw' door dr. T. H. Bovert, en daar staat nog van die onzin in van 'meisjes mogen niet in bomen klimmen' en zo. Dat wil toch ook niet zeggen dat dat waar is?

Freud leidde ALLES terug naar sex. Ik word er persoonlijk niet goed van.
Het is inderdaad zo dat het niet waar hoeft te zijn, maar geen enkele theorie is waar in de absolute zin van het woord. Je kunt hooguit stellen dat een theorie al of niet aannemelijk is, en zolang er geen andere verklaring voor een fobie voor insecten en muizen kan worden gevonden kunnen we de theorie van de penetratie-angst in ieder geval als tijdelijke hypothese hanteren tot er een geschikt alternatief is gevonden dat aannemelijker is, net zoals er een alternatief is voor de uitspraak dat meisjes niet in bomen zouden mogen klimmen.
Oud 20-06-2002, 22:25
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik zei ook: IMHO.
En zoals al gezegd is, meestal zit er nog wat voor je vagina en dan nog... 't is geen groot gapend gat. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat daar iets inkruipt of dat iemand daar bang voor is. Ik zou idd eerder bang zijn dat ze in m'n neus kruipen of in m'n oor en dan dus eitjes gaan leggen enz... Daar ben ik overigens ook niet bang voor. Ik vind het gewoon smerige enge vieze beesten. Klaar...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 19:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
tomtommertje schreef:

Ik zei ook: IMHO.
En ik zei ook: "Misschien beschouw jij het als onzin", wat dus in feite op hetzelfde neerkomt. Bovendien is het alleen maar een theorie, en zoals ik al opmerkte is een theorie niet waar in de absolute zin van het woord. Bovendien kan het, zoals ik al opmerkte, om een onbewuste angst gaan, dus zonder dat de vrouw of het meisje in kwestie beseft wat de oorzaak ervan is.
Oud 21-06-2002, 21:51
Janet
Janet is offline
dat heb ik ook met spinne,als ik ze zie dan is het dus aaaaaaaaa en meer ken ik niet uit brengen......
dus een fobie en er afkomme lukt me niet....(al zovaak geprobeert)
Reageren

Regels voor berichten