Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 23:02
JoV
JoV is offline
Nocturne

Een zwoele maan
twee handen
en een traan
die de nacht doorklieft
met zijn hemelse gelaat
door duisternis onttroond
oerwouden verstild
kom bij me Alsjeblieft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2005, 10:30
the YX
the YX is offline
Hmm...

Je hebt een ontzettend (lees: ONTZETTEND!) goede sfeer, heerlijke woorden, kleuren, smaak, alles is lekker. helemaal goed..

... behalve het ritme. Volgens mij lopen de 3e, 4e en 5e zin niet lekker.
de 'de', 'zijn' en 'door' in respectievelijk zin 3, 4 en 5 zou je bijvoorbeeld weg kunnen halen. Daar moet nog bij hemelse -> hemels. Misschien niet echt een goed idee, want door is best een belanrijk woord... hmmm. maar ritmisch zou ik er nog iets aan schaven.

maar verder, echt een gedicht om van te smullen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 11:08
JoV
JoV is offline
Citaat:
the YX schreef op 21-11-2005 @ 11:30 :
Hmm...

Je hebt een ontzettend (lees: ONTZETTEND!) goede sfeer, heerlijke woorden, kleuren, smaak, alles is lekker. helemaal goed..

... behalve het ritme. Volgens mij lopen de 3e, 4e en 5e zin niet lekker.
de 'de', 'zijn' en 'door' in respectievelijk zin 3, 4 en 5 zou je bijvoorbeeld weg kunnen halen. Daar moet nog bij hemelse -> hemels. Misschien niet echt een goed idee, want door is best een belanrijk woord... hmmm. maar ritmisch zou ik er nog iets aan schaven.

maar verder, echt een gedicht om van te smullen
Hmm.. hemels moet het inderdaad worden.. Probeer regels 3,4 en 5 eens te lezen als 1 regel.. Dan loopt het volgens mij wel lekker?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 12:54
Reem
Reem is offline
Ik vind het eigenlijk niet echt een goed gedicht, in ieder geval niet een gedicht dat me raakt. De woorden die je gebruikt heb ik al te vaak gelezen, ook in deze combinatie. Het is heel erg een momentopname en ik denk dat ik een ontwikkeling in de gebeurtenissen mis.

Ik vind je gedicht echt niet slecht, maar er ontbreekt iets en ik vind het gewoon niet zo origineel.
Oud 22-11-2005, 13:04
Porcelain
Porcelain is offline
Alleen de laatste zin, hoe cliché ook, raakte me. Dat doorklieft-alsjeblieft vind ik gewoon treffend. De rest komt me een beetje voor alsof er expres zoveel mogelijk 'mooie woorden' in gestopt zijn, alsof het dus niet uit het hart komt.
Het 'hemelse gelaat' en meer van die woorden komen helemaal niet op me over, het heeft een beetje een 'rolleyes' effect op me.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 13:29
JoV
JoV is offline
Okee. Ik moet iets bekennen.

Ik heb dit gedicht eergisteravond in 10 seconden geschreven, zonder te stoppen om ergens bij na te denken. Ik wilde aantonen dat 'vage poëzie' maken wel zo makkelijk is om te schrijven. Grappig dat er toch mensen door bepaalde zinnen geraakt werden. Het gedicht heeft geen betekenis behalve een die ik er later achter heb gezocht.

Proficiat voor Porcelain die door me heen prikt. =)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 19:14
Reem
Reem is offline
En ik dat laatste stukje er aan toevoegen om mijn reactie niet te hard te maken.
Oud 24-11-2005, 14:08
JoV
JoV is offline
Citaat:
Reem schreef op 22-11-2005 @ 20:14 :
En ik dat laatste stukje er aan toevoegen om mijn reactie niet te hard te maken.
Wat sympathiek. Maar dat is misschien wel een probleem op dit forum: mensen willen niet te negatief zijn waardoor slechte dichters denken dat ze er iets van kunnen.
Dat zie je ook bij Idols.. Veel mensen die denken te kunnen zingen omdat ze gewoon nooit kritiek krijgen.

Oja, en over smaak valt niet te twisten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 15:49
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
JoV schreef op 22-11-2005 @ 14:29 :
Okee. Ik moet iets bekennen.

Ik heb dit gedicht eergisteravond in 10 seconden geschreven, zonder te stoppen om ergens bij na te denken. Ik wilde aantonen dat 'vage poëzie' maken wel zo makkelijk is om te schrijven. Grappig dat er toch mensen door bepaalde zinnen geraakt werden. Het gedicht heeft geen betekenis behalve een die ik er later achter heb gezocht.

Proficiat voor Porcelain die door me heen prikt. =)

Haha, wat flauw van je.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 19:43
botervleug
botervleug is offline
OH, ik zou zo graag een kruistocht voeren ter verbanning van het woord 'doorklieft'.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 23:02
JoV
JoV is offline
Citaat:
botervleug schreef op 24-11-2005 @ 20:43 :
OH, ik zou zo graag een kruistocht voeren ter verbanning van het woord 'doorklieft'.
Waar kan ik me inschrijven voor deze kruistocht?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 15:13
Reem
Reem is offline
Citaat:
JoV schreef op 24-11-2005 @ 15:08 :
Wat sympathiek. Maar dat is misschien wel een probleem op dit forum: mensen willen niet te negatief zijn waardoor slechte dichters denken dat ze er iets van kunnen.
Dat zie je ook bij Idols.. Veel mensen die denken te kunnen zingen omdat ze gewoon nooit kritiek krijgen.

Oja, en over smaak valt niet te twisten.
Ik geloof dat er een verschil zit tussen mensen totaal de grond in boren zodat ze nooit meer gaan schrijven, of gewoon kritiek geven op waar het fout zit in het gedicht en ze tegelijkertijd stimuleren om te blijven schrijven - terwijl ze dus van hun fouten leren. Ik denk dat dit forum bedoeld is om objectief commentaar te geven en te krijgen, want alleen bewondering krijg je waarschijnlijk wel van je vrienden. Ik wil dus niet te negatief overkomen, maar probeer wél zoveel mogelijk kritiek te geven.

Laatst gewijzigd op 25-11-2005 om 15:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten