Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2005, 11:40
Verwijderd
voor school moet ik en werkstuk maken over occultisme.
ik vroeg mij af, wat wordt er allemaal onder occultisme verstaan en zit er een gevaar aan vast zo ja welke?
alvast bedankt voor de info
Advertentie
Oud 21-11-2005, 12:16
lady of the dark
lady of the dark is offline
Sommige mensen (okay, zeg maar heel christelijke mensen) noeman alles wat je niet ziet en wat niet in de bijbel staat occult. Dat is natuurlijk wel heel cru gesteld. Voor mij is het occulte alles wat met zwarte magie en boze geesten te maken heeft. Uit de buurt blijven dus. Als je aan het occulte doet zou dat b.v. glaasje draaien, zwarte voodoo of duivelaanbidding kunnen zijn. Glaasje draaien kan echt en het is ook levensgevaarlijk. Of voodoo en de duivel echt bestaan betwijfel ik dan weer, maar het lijkt me voor je geestelijke gezondheid toch beter om je daar niet al te veel mee bezig te houden. Het occultisme is best wel een breed begrip en je zou er het beste aan kunnen doen je bibliotheek eens te bezoeken of even flink te gaan googlen. Moet je het persé over het hele occultisme houden of mag je ook een bepaald aspect kiezen? Als je slim bent houd je het over een bekende mafkees als Aleister Crowley of over Rasputin.
Oud 21-11-2005, 14:21
Boebsie
Boebsie is offline
Hmm me ouders komen uit suriname daar heb je veel van dat soort onzin.
Tagroe eye (boze oog), houd in dat je mensen slechte dingen toewenst en dat het ook uitkomt. Wisie word het ook wel genoemd, soort van "voodoo".
Ook heb je hibie dat betekent dat je als het ware erfelijk belast bent met iets negatiefs.
Bekend ritueel van de creoolen is winti , waarbij geesten het lichaam overnemen van de beoefenaars.
Zelf heb ik djaran kepang gezien in het echt, dat is net als winti alleen dan van de javanen. Het gaat in tegenstelling tot winti om een soort van dierengeesten. Ik ben vrij nuchter, maar dat is het merkwaardigste dat ik ooit heb gezien. Het was overigens ook heel eng, want de beoefenaars komen vrij aggresief over. Het vreemde was dat als ze eenmaal bezeten waren ze kokosnoten met een menselijk gebit openmaakte (wat praktisch haast onmogelijk is) en meer van dat soort gekke dingen. Wat ik het engste vond was het moment dat de geest als zogenaamd intreedt, mijn moeder (die het al vaker heeft gezien) zei vooral op de ogen te letten, deze werden volledig blanco. Wat ook heel vaag was is het uittreden van de geest bij de ene persoon ging dat sneller als bij een ander, soms waren de "meesters" wel meer dan een kwartier ermee bezig. Het rara is dat de beoefenaar volledig verstijft, als een steen. Die straatartiesten op de dam zijn er niks bij geloof me, geen spiertje bewoog. Was ongelooflijk in de meest rara posities stonden sommigen meer dan 10 minuten volledig stil. Als je ze als het ware om zou duwen vallen ze in dezelfde positie neer.
Hoe merkwaardig het ook was, denk ik dat het allemaal puur psychologisch is. Mensen zijn misschien tot meer instaat onder bepaalde omstandigheden.

Suriname kan ik je ook zekers aanraden als het om occultisme gaat, vooral omdat je veel volkeren hebt in suriname is het heel divers daar aanwezig. Vooral de primitievere stammen: boslandcreolen en indianen (inheemse) beoefenen dit soort dingen.
Oud 21-11-2005, 19:05
Halogeen
Halogeen is offline
Occultism is voor mij, in het geheim ontrafelen wat voor het algemene geestelijk niveau van de mensheid verborgen blijft. Occultisme gaat altijd over het verborgene.
De gevaren lijken me duidelijk. Het is mogelijk om dingen over je heen te roepen waarvan je niet weet wat het is, waarvan je niet wist dat het bestond. Aan de andere kant, is de gedachte dat jij dat al kan ietwat arrogant. Het is mijn ervaring dat er genoeg beschermende mechanismen zijn om onwetenden te beschermen voor zulk soort zaken (satan is er een van), de van nature getalenteerden achterwege gelaten.
Occultisme leidt tot Verlichting mits goed uitgevoerd en tot krankzinnigheid en zelfs dood waarneer het verkeerd wordt gebruikt.

Laatst gewijzigd op 21-11-2005 om 19:07.
Advertentie

Regels voor berichten