Advertentie | |
|
![]() |
|
Dyslexia can occur in several members of a family. This suggests that there is a genetic component to the disorder. Dyslexia also varies in degree of severity, thus affecting some people much more than others.
Bron
|
nou ik ken heel wat mensen om me heen die dyslectie hebben waarbij het duidelijk erfelijk is.
http://allesoverdyslexie.goedbegin.com daar staat het als weetje!
||
![]() |
Citaat:
![]() Ja, als je dat hebt: graag ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zo ja, is die test dan 100% betrouwbaar? Wat is de beste dyslectietest, denk je? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En leesproblemen kunnen ook ontstaan door je opvoeding. Dan heb ik het niet over dyslexie (want dat is gewoon een probleem in je hersenen) maar meer over achterstand wat lezen betreft. Dyslectische ouders hebben vaak weinig motivatie op hun kinderen voor te lezen en dus blijft daar de taalontwikkeling achter. Ook zijn zij minder geneigd om bijvoorbeeld spelletjes die met lezen te maken hebben te spelen en om te oefenen met het lezen. Al met al kan je opvoeding dus ook zorgen voor een achterstand in lezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En als je het denkt: laat je testen. Testresultaten zeggen niet altijd wat, maar als je wel gewoon goed woorden kunt spellen en de Nederlandse grammatica goed beheerst en uit zo'n test komt ook nog eens niets, dan denk ik dat je wel de conclusie kunt trekken dat je niet dyslectisch bent. Je huisarts kan je vast wel adressen geven waar je je kunt laten testen. Als je een opleiding volgt zou je ook eens kunnen informeren bij de decaan, die weten dat meestal ook wel. |
![]() |
||
Citaat:
Maar in de meeste gevallen zal zo'n dyslexie test een goed resultaat geven. Ikzelf ben echter 2 maal getest. Uit de eerste test kwam dat ik geen dyslexie had, maar dat de moeilijkheden met taal en school door een gebrek aan intelligentie (er zat een redelijk uitgebreide iq test bij) voor de schooltype kwam. Ik deed gymnasium ( ben gewoon overgegaan) en ik zou maximaal havo aankunnen. Wij vonden niet kloppen second opinion aangevraagd, die zeiden gewoon op gym. blijven. Ben uiteindelijk toch naar havo-vwo gegaan ( vanwege latijn en grieks). In 3 atheneum heb ik me opnieuw laten testen en daar kwam uit dat ik dyslexie had ( ze hebben daarbij de resultaten van het andere onderzoek ook bekenen). Ik zit nu in 5 atheneum , profiel NT/NG met ec1. dus het resultaat van het eerste onderzoek was pure onzin. Mischien dat ik mn diploma opstuur ik weet het niet. Maar ik vond dat ze het erg bot bracht. Tegen iemand zeggen (zeker als je 12 bent) dat je een niveau niet aan kan , dat je een vmbo-tl niveau heb (later neergezet op havo niveau) is heel erg pijnlijk. Hoewel de betrouwbaarheid van zo'n test wel goed is moet je zeker niet blindelings alles geloven.
Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 21:30. |
![]() |
||
Citaat:
De IQ-afnemers moeten snappen dat de IQ-test een schatting is en weinig zegt over het IQ van iemand. Nu zeggen de testresultaten vaak meer over je intelligentie dan je intelligentie zelf. Dit is precies hetzelfde als het weerbericht betrouwbaarder vinden dan het weer zelf. Bovendien test je IQ-test test alleen je analytische intelligentie. Het boek 'Succesvolle intelligentie' van R. Sternberg is een interessant boek over intelligentie en het testen daarvan, bovendien is het vrij gemakkelijk om te lezen. |
![]() |
||
Citaat:
Ten tweede, denk ik dat wij beide VMBO'ers niet als domme mensen bestempelen, maar dat juist de tests dit doen... Door steeds te zeggen dat iemand een bepaald niveau niet aan kan en dat je niet goed genoeg bent voor een hoger niveau. Als je dit steeds te horen krijgt ga je geloven dat je echt niet goed bent of ook wel 'dom' bent. Heel veel VMBO'ers vinden zichzelf dom, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Het zijn onder andere de IQ-tests die hier een slechte bijdrage aanleveren. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is, hoe ik er over denk. Laatst gewijzigd op 18-12-2005 om 10:59. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dat je een orthopedagoog bedoeld. En wat bedoel je met de laatste zin zit je nu op het niveau van groep 6 of op 1 middelbaar. 1 middelbaar is nog niet zo erg maar groep 6 wel.
|
Ook kan dyslexie voorkomen met een andere stoornis bijvoorbeeld ADHD . Maar over comorbiteiten ( ofzo iets) met dyslexie kan ik weinig uitgebreide informatie vinden.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en neej ik bedoel wel degelijk een logopediste die zijn er voor spraak disselexie en disortografie en zo en 1 keer per jaar moestek dan wel naar dokter om mij te late testen(niet schrijven maar mijn lichaam of daar alles wel met in orde is ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar in wat voor soort ( van de genoemde soorten dyslexie herken je dan erg?)
|
![]() |
volgens mij linguale dyselexie of auditieve ...
maar eumm de helft van de woorden versta ik niet dus het is eiglijk zo wat een halve gok ![]() beschrijving bij mij -ik lees héél héél veel in de vakantie soms 1 boek per dag inmezelf gaat dat heel vlot eens ik luidop moet verwissel ik woorden...ga ik te snel...leg ik de klankn verkeerd waardoo je totaal iets anders krijgt ... ik heb het ook vaak moeilijk met woorden zoals...bommelding...valkuil...zo van die dingen maar spellen van een woord daar doe ik dus echt wel uren over en ik schrijf super veel fouten bv als iemand zegt huis dan kan het zijn dat ik heus schrijf...(dit is wel een heel symplistisch voorbeeld ik weet nu wel hoe huis schrijft he) ![]() ja en eum..;dat is het zowat lijd...leid ![]() ![]() ps: ik zuig wel niet uit mijn duim van ooh ik denk dat ik dysselexie heb...neej ik heb het écht ![]() |
![]() |
|
![]() |
me again
![]() vandaag zo eeerg!!! een meisje zo...zal ik lezen want ja gij...ik zo heuh wrm...wat ik? die zo ja omda ge dysselexie ebt... ![]() ![]() ![]() ![]() oke srr flauw...maar toen was het grappig ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en dat tweede berichtje lolz ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |