Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2005, 20:46
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
2 weken terug ben ik geblesseerd geraakt aan mijn elleboog bij een volleybalwedstrijd. Het gevolg daarvan was dat ik een week in het gips gezeten heb, ze dachten dat er een breuk in zat (ze hebben rontgenfoto gemaakt). Maar deze maandag hadden ze erop nieuw naar gekeken en zag de arts er geen breuk in . Dus mocht mijn gips eraf. Dus een week voor niks met gips omgelopen.
Maar nu kan ik mijn arm niet meer volledig strekken of buigen. Ook zit soms mijn elleboog op slot, als ik hem wil strekken. . En ik wil eigenlijk weer zo snel mogelijk volleyballen, dus hebben jullie misschien tips, om dat weer goed te krijgen?

Laatst gewijzigd op 03-12-2005 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 21:12
ekki
ekki is offline
Het lijkt me niet onverstandig om even wat rustiger aan te doen. Tot je weer normaal kunt buigen en strekken, ja. Het is niet zomaar geblesseerd...

Niet te veel bewegen, maar ook niet te weinig (dus niet de hele dag zitten bewegen, maar wel regelmatig).
Oud 03-12-2005, 22:58
toemba
toemba is offline
Absoluut niet voor niks!! Zo moet je echt niet denken! Als het namelijk gebroken was, dan had je het kunnen verergeren, en waarschijnlijk konden ze in eerste instantie geen diagnose stellen vanwege de zwelling. (om discussies te voorkomen En ja, ze maken rontgenfoto's, maar vaak krijgen ze vanwege de zwelling en de pijn het lichaamsdeel niet in de goede hoek/stand.

Pak je rust, het zal inderdaad behoorlijk geraakt zijn. Hopelijk duurt het nog 1 of 2 weken.. Sterkte!
Oud 03-12-2005, 23:01
Roos
Roos is offline
Aii lastig! Ik zou het echt goed te tijd gunnen om te helen. Als je nu gaat spelen, kan er mischien blijvende schade ontstaan. En dan heb je mogelijk heel je leven last van die elleboog.
Het is even rottig, maar wat rust houden lijkt mij het best. Natuurlijk moet je je arm af en toe wel gewoon bewegen, voor zover dat gaat.
Oud 04-12-2005, 10:02
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
Citaat:
toemba schreef op 03-12-2005 @ 23:58 :
Absoluut niet voor niks!! Zo moet je echt niet denken! Als het namelijk gebroken was, dan had je het kunnen verergeren, en waarschijnlijk konden ze in eerste instantie geen diagnose stellen vanwege de zwelling. (om discussies te voorkomen En ja, ze maken rontgenfoto's, maar vaak krijgen ze vanwege de zwelling en de pijn het lichaamsdeel niet in de goede hoek/stand.

Pak je rust, het zal inderdaad behoorlijk geraakt zijn. Hopelijk duurt het nog 1 of 2 weken.. Sterkte!
Ze hebben niet eens een 2e rontgenfoto gemaakt. hij vroeg gewoon aan mij of ik pijn had. Ik zei nee toen, omdat ik in het gips nergens last van had. En toen zei hij logisch, omdat ik er geen breuk in zie. Mijn buigen/strekken doet gelukkig al weer veel minder pijn en ik kan hem ook alweer volledig strekken. Alleen gaat dat nog niet zonder pijn. Hmmz..
Hij staat alleen soms nog wel op slot. En dat is gewoon vet vaag.
Oud 04-12-2005, 10:37
toemba
toemba is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 04-12-2005 @ 11:02 :
Ze hebben niet eens een 2e rontgenfoto gemaakt. hij vroeg gewoon aan mij of ik pijn had. Ik zei nee toen, omdat ik in het gips nergens last van had. En toen zei hij logisch, omdat ik er geen breuk in zie. Mijn buigen/strekken doet gelukkig al weer veel minder pijn en ik kan hem ook alweer volledig strekken. Alleen gaat dat nog niet zonder pijn. Hmmz..
Hij staat alleen soms nog wel op slot. En dat is gewoon vet vaag.
Als je op basis van de eerste foto's overtuigd bent als arts dat het geen breuk is, dan is het natuurlijk overbodig om een 2e foto te maken.. Hopelijk gaat het met wat rust beter!! Sterkte..
Oud 04-12-2005, 13:55
*Primo
*Primo is offline
de röntgenfoto's zijn niet voor niets geweest, en het gips helemaal niet; zoals al eerder gezegd!

Het gips is een voorzorgsmaatregel, beter het zekere voor het onzekere. Al is mij niet helemaal duidelijk waarom de 2e keer de rats je heeft gezegd dat hij er geen breuk in zag (dat zal een kwestie van opinie zijn, en hij heeft het eerste oordeel "breuk"te accepteren)toch is de optie gips goed geweest.
Het immobiliseren van je elleboog geeft de arm de tijd om te genezen, althans, de eerste periode moet geimmobiliseerd worden. In deze periode vindt de zogeheten Ontstekingsfase plaats. In de ontstekingsfase heeft de betreffende plek zo veel mogelijk rust nodig om de ontstekingsreactie goed in zijn werk te laten treden en de stoffen goed bij de, in dit geval breuk, te laten komen.
Daarna treedt een fase in werking waarin je weer langzaam en voorzichtig mag beginnen met je arm bewegen (uit het gips wel te verstaan anders mag je hard proberen ).
De reden dat je je arm niet volledig meer kon strekken of buigen komt doordat de spieren ook geimmobiliseerd zijn door dat gips. Daardoor verliezen de spieren hun kracht, omvang en contractiemogelijkheid.
Dit krijg je weer terug door met je arm te bewegen. Hierdoor worden je spieren geprikkeld, wat zorgt voor toename van spiermassa en sacrolemma's (=contractie-eenheden binnen een spier). Door je spieren te rekken krijg je ze uiteindelijk na even oefenen weer terug in hun oude staat van kunnen en hun oude lengte. Gewoon een kwestie van bewegen en rekken dus, maar je liet zelf weten dat je spieren hun normale lengte alweer terug hebben.
De pijn zal vanzelf verdwijnen. Blijf rustig oefenen en langzaam de intensiteit van je oefeningen opbouwen, maar niet overbelasten, een beetje pijn mag, maar niet meer dan een beetje. Blijf strek-en buigoefeningen doen en probeer voorzichtig wat zwaardere dingen op te pakken (opbouwen).
suc6

Laatst gewijzigd op 04-12-2005 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 14:00
Anno2007
Anno2007 is offline
soms wordt er ook gips gezet om er zeker van te zijn dat de rust ook echt genomen wordt... meisje uit de B2 loopt nu ook 6 weken int gips omdat ze niet enoeg rust hield... misschien dat je daarom int gips moest?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 15:14
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
De eerste keer zag zij er ook niet een breuk in.. Maar dus vooral voor de zekerheid.

Nou ja, nu maar hopen dat de pijnlijkheid snel weggaat..

Maar zal ik wel weer langzaam kunnen beginnen met volleyballen? Dus bijvoorbeeld serveren/ aanvallen ( ik ben links, mijn rechterarm is geblesseerd) Maar ook bijvoorbeeld rustig passen/bovenhands spelen. Maar dat ik nog niet ga duiken en blokkeren?

Laatst gewijzigd op 04-12-2005 om 15:19.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 09:04
toemba
toemba is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 04-12-2005 @ 16:14 :
De eerste keer zag zij er ook niet een breuk in.. Maar dus vooral voor de zekerheid.

Nou ja, nu maar hopen dat de pijnlijkheid snel weggaat..

Maar zal ik wel weer langzaam kunnen beginnen met volleyballen? Dus bijvoorbeeld serveren/ aanvallen ( ik ben links, mijn rechterarm is geblesseerd) Maar ook bijvoorbeeld rustig passen/bovenhands spelen. Maar dat ik nog niet ga duiken en blokkeren?
Jij bent natuurlijk de enige die dit kan invullen. Jij bent degene die voelt wanneer iets pijn doet of niet. In principe zou ik gewoon nog even wachten, zeker omdat je tijdens fanatiek sporten vaak bewegingen maakt zonder er bij na te denken. Nu zeggen dat je niet gaat duiken oid is wat anders dan wanneer jij op het beslissende punt net die bal kan halen met een mooie snoekduik..
Oud 06-12-2005, 15:40
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
ik heb gisteren weer voor de 1e keer gevolleybald..
Soms een heel klein beetje pijn, maar het viel me heel erg mee. Heb ook nog een paar keer geblokkeerd. :$ en een paar gedoken. Maar heb er geen last van gehad.
Oud 06-12-2005, 15:56
toemba
toemba is offline
Maar nou niet overmoedig worden he
Oud 07-12-2005, 17:58
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
Citaat:
toemba schreef op 06-12-2005 @ 16:56 :
Maar nou niet overmoedig worden he
Nee, Ind... Zolang ik op sommige momenten nog pijn heb, ga ik niet voluit..

Regels voor berichten