Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2005, 12:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je keek, verkeek je naar beneden
toen ik het aan je vroeg
en verzuchtte dat je je zo had vergist.

Dat alles was veranderd, vergaan,
maar dat het niets meer gaf,
want jij had hem vergeven.

`Dat verdomde vertrouwen van jou,´
ging ik verder en jij zweeg.
`Veerkracht?´
Oud 05-12-2005, 13:39
Verwijderd
Wow, ik vind deze heel erg leuk

Ik weet niet zo goed wat ik erover moet zeggen, maar ik vind dit één van je fijnere. Mja echt, ik weet niet wat ik erop aan te merken zou moeten hebben.

maar dat het niets meer gaf,
want jij had hem vergeven.

simpele zinnetjes, maar in dit gedicht is het heel erg leuk
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 13:50
Bird-one
Bird-one is offline
ik vind het woord veerkracht erg mooi, maar weet niet hoe ik 't op moet vatten in dit gedicht.

Je keek, verkeek ook erg leuk en zoals Thoughtful ook zegt; simpele zinnetjes, maar dat maakt het gedicht juist, denk ik.

maar zoals ik al zei; ik weet niet wat ik met het einde moet, eigenlijk vraag ik me dat bij de gehele laatste strofe af. nu bedoel ik niet dat het geen mooie strofe is, ik kan 'm gewoon niet goed plaatsen
Oud 05-12-2005, 14:30
Verwijderd
Ik heb een idee bij veerkracht, maar geloof neit dat dat klopt. itleg?

Ik vind deze echt heel leuk. Kort, maar bondig.

keek-verkeek en gaf-vergeven vind ik leuk!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dank jullie wel

Ik had eigenlijk niet zulke positieve reacties verwacht, heb dit gedicht heel snel geschreven en met een idee van: ik moet iets schrijven en ik schrijf altijd over hetzelfde en mja.

Het einde... Ave, wat voor idee heb jij bij veerkracht?

Het gaat eigenlijk over de veerkracht van die ene persoon, die andere persoon begrijpt en gelooft dat niet. Maar op zich zit er nog meer achter. Hm.
Oud 05-12-2005, 18:53
Bird-one
Bird-one is offline
wie vraagt er dan 'Veerkracht?' ? degene die ook zei 'dat verdomde vertrouwen van jou' of die juist niet? want je zegt dat die 'jij' zweeg, dus dan moet het wel de ik-persoon zijn. en dan gaat het ook nog over een 'hem', dus ik denk dat ik bar weinig van je situatie snap waar je over schrijft. maar ik vind m toch wel mooi,
Oud 06-12-2005, 13:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
*ligt dubbel*

Echt, ik vind het een geweldige reactie. Helemaal betogen dat je er niets van begrijpt en dan eindigen met dat je hem wel mooi vindt. Maar nu ga ik het aan je proberen uit te leggen...

De ik-persoon vraagt: `Veerkracht?´ Maar eigenlijk vraagt ze dat al aan het begin van het gedicht (toen ik het aan je vroeg) en omdat ze het dan niet eens is met het antwoord, levert ze daar commentaar op (dat verdomde vertrouwen van jou).

Over de situatie zelf... Ik ben nog steeds benieuwd wat Ave voor idee bij veerkracht had
Oud 06-12-2005, 14:05
Halogeen
Halogeen is offline
In combinatie met je verhaal op Letteren dacht ik eigenlijk meteen aan verkracht bij veerkracht
Oud 06-12-2005, 14:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 06-12-2005 @ 15:05 :
In combinatie met je verhaal op Letteren dacht ik eigenlijk meteen aan verkracht bij veerkracht

Tien punten voor Halogeen

Wacht, ik ga het nog verder uitleggen. Mijn idee voor dit gedicht kwam doordat ik ergens het woord veerkracht zag staan en ik daar verkracht van maakte (mijn gare hersens ook). Ik vond het eigenlijk wel frappant. En door al die ver-woorden, lees je veerkracht ook sneller als verkracht. Althans, daar ging ik vanuit

De ik-persoon vraagt misschien eigenlijk wel: `Ben je verkracht?´ Of eigenlijk: `Ben je over je verkrachting heen?´ De ik-persoon gelooft niet dat de jij-persoon er zo luchtig over kan doen, dat die zo veerkrachtig zou zijn. De ik-persoon gelooft niet in iemand vergeven, de jij-persoon wel. Of zoiets.

Eigenlijk haat ik het om een gedicht uit te leggen, dat maakt het altijd zo waardeloos

Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:56
botervleug
botervleug is offline
Doe het dan niet, ik vond hem duidelijk. En ik denk dat Ave het ook wel snapte, maar het even wilde verifieren.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
botervleug schreef op 06-12-2005 @ 15:56 :
Doe het dan niet, ik vond hem duidelijk. En ik denk dat Ave het ook wel snapte, maar het even wilde verifieren.
Fijn dat jij hem duidelijk vond, maar andere mensen niet en dan vind ik het toch altijd aardig om te pogen het uit te leggen. Ach ja
Oud 06-12-2005, 15:49
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 06-12-2005 @ 14:43 :
*ligt dubbel*

Echt, ik vind het een geweldige reactie. Helemaal betogen dat je er niets van begrijpt en dan eindigen met dat je hem wel mooi vindt. Maar nu ga ik het aan je proberen uit te leggen...

De ik-persoon vraagt: `Veerkracht?´ Maar eigenlijk vraagt ze dat al aan het begin van het gedicht (toen ik het aan je vroeg) en omdat ze het dan niet eens is met het antwoord, levert ze daar commentaar op (dat verdomde vertrouwen van jou).

Over de situatie zelf... Ik ben nog steeds benieuwd wat Ave voor idee bij veerkracht had
nouja ik denk niet dat je iets helemaal hoef te begrijpen om het toch mooi te vinden.

maar het is nu wel duidelijker, ja.
Oud 06-12-2005, 15:51
Verwijderd
Maar het is toch ook niet erg om een paar dagen later de uitleg eens te lezen, dat vind ik vaak wel leuk.
Nu ook. Al is het gedicht toch best wel een stukje minder vrolijk dan dat het op mij over kwam
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 12:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 06-12-2005 @ 16:51 :
Maar het is toch ook niet erg om een paar dagen later de uitleg eens te lezen, dat vind ik vaak wel leuk.
Nu ook. Al is het gedicht toch best wel een stukje minder vrolijk dan dat het op mij over kwam
Ja, dat vind ik dus ook altijd... En dan is het vaak heel anders als dat jij het bedacht had, maar dat maakt niet echt uit, toch? Ook wat bird-one zei, je hoeft gedichten niet altijd te begrijpen om ze mooi te vinden. Dat is ook juist het leuke van gedichten, dat iedereen er iets anders uithaalt... Maar dan vind ik het juist wel interessant om te weten wat de auteursintentie was.
Reageren

Regels voor berichten