Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2005, 21:57
Hanneke
Hanneke is offline
wie weet wat het betekend als je een 'snooker' nodig hebt om te winnen?
Oud 16-12-2005, 22:02
Chaucus
Chaucus is offline
Dat je tegenstander (per ongeluk) de witte moet potten...dan krijg jij nl 4 punten
Oud 17-12-2005, 09:43
Sketch
Sketch is offline
Ik dacht dat dat betekende dat je de bal zo moest weten achter te laten dat de tegenstander niet meer de bal kan raken die hij moet raken, en dan krijg jij 4 punten.

Edit:
Snookered

Een bal is snookered als een rechtstreekse stroke in een rechte lijn naar eender welke bal ‘on’, gehinderd wordt door één of meerder ballen niet ‘on’.

Betreft het een bal uit de ‘D’ (in-hand), dan wordt hij alleen ‘snookered’ indien gehinderd vanuit elke positie op of binnen de lijnen van de ‘D’.

Als de speelbal gehinderd wordt door meer dan één bal, is de bal die het dichtst bij de speelbal ligt, de daadwerkelijke snookerbal.

Laatst gewijzigd op 17-12-2005 om 09:46.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 17:11
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Sketch schreef op 17-12-2005 @ 10:43 :
Ik dacht dat dat betekende dat je de bal zo moest weten achter te laten dat de tegenstander niet meer de bal kan raken die hij moet raken, en dan krijg jij 4 punten.

Edit:
Snookered

Een bal is snookered als een rechtstreekse stroke in een rechte lijn naar eender welke bal ‘on’, gehinderd wordt door één of meerder ballen niet ‘on’.

Betreft het een bal uit de ‘D’ (in-hand), dan wordt hij alleen ‘snookered’ indien gehinderd vanuit elke positie op of binnen de lijnen van de ‘D’.

Als de speelbal gehinderd wordt door meer dan één bal, is de bal die het dichtst bij de speelbal ligt, de daadwerkelijke snookerbal.
en in het nederlands?
Oud 19-12-2005, 20:30
Dennis05
Dennis05 is offline
dat is toch gewoon dat je in snooker de witte bal zo achter een andere bal legt dat je tegenstander niet meer rechtstreeks de bal kan raken die hij moeten raken, met als doel dat je tegenstander dan de bal die hij moet raken mist want dan gaan er bij hem 4 punten af. de witte bal wordt dan net zo lang teruggelegd tot je tegenstander hem raakt. als er minder punten nog op tafel liggen dan je achter staat, en je dus eigenlijk niet meer zou kunnen winnen, kan je je tegenstander proberen te snookeren om toch nog proberen te winnen.

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 23:21
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Effe duidelijk en volledig;

Stel;
Als je net niet kan winnen omdat je net een paar punten tekort komt (ook al schiet je alles erin en haal je het maximale aantal punten), kan je de ballen zo leggen dat het voor de tegenstander erg lastig is om de bal(len) die geraakt moet worden (rood of kleur) te raken. Als de tegenstander dan de bal(len) die hij moet raken niet kan raken, mist dus, krijgt ie 4 punten aftrek, per keer dat dat niet lukt, waardoor je alsnog voldoende punten kan halen om te winnen.

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 11:21
Tofke_H
Tofke_H is offline
Elke bal heeft een waarde in de snooker. Deze zijn:
Rood : 1p
Geel : 2p
Groen : 3p
Bruin : 4p
Blauw : 5p
Roos : 6p
Zwart : 7p
Je krijgt het aantal punten van de bal die je geldig pot.

Je ligt "snooker" als je de bal die je moet raken niet aan beide kant kan zien... Of heel simpel gezegt: Je kan met de witte bal niet aan de bal kan waarop je moet schieten.

Na een tijdje liggen de 4 laatste ballen nog op tafel. Dwz bruin, blauw, roos & zwart. Samen is dat (4 + 5 + 6 + 7) 22 punten.

STEL nu dat jij tegen mij aan het spelen bent, en jij hebt 75 punten en ik heb er 50. Dwz dat ik 25 punten achter sta. STEL dat ik dan alle ballen nog pot dan krijg ik nog 22 punten erbij, dan sta ik op 73 en jij op 75 en dan ben je gewonnen. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling, dus ik moet er voor zorgen dat ik minstens 3 punten meer score zodoende ik kan winnen!

Dat is alleen mogelijk door strafpunten te krijgen. Bij elke fout die jij maakt krijg ik punten, en bij elke fout die ik maak krijg jij punten. Deze strafpunten zijn altijd minstens 4 en maximum 7. Hoe kan je een fout maken? Door snookers te leggen.
Maw zegt men tijdens onze wedstrijd, met een stand van 75 tegen 50 en met nog 4 ballen op tafel, dat ik een snooker nodig heb om nog te winnen.

Snappie?!
Oud 27-12-2005, 16:53
Hanneke
Hanneke is offline
ja, ik snap 't

Maar ze gaan er niet vanuit dat iemand tien keer (bijvoorbeeld) een snooker legt, op een gegeven moment als je een grote voorsprong hebt en je gaat "af" dan is het spel gewoon afgelopen. Waar ligt die grens dan?
Oud 27-12-2005, 17:21
Tofke_H
Tofke_H is offline
Er is geen grens... Zoiets bepaal je zelf een beetje, afhankelijk van verschillende factoren.
- Hoe liggen de ballen nog op de tafel
- Tegen wie speel je
- Wat is de inzet van de wedstrijd (finale wereldkampioenschap, regionale competitiewedstrijd,....)
- Hoe ver is het spel geëvalueerd (is de wedstrijd nog maar pas bezig, dan geven ze sneller een frame weg)
- ...

Maar ik heb wel al wedstrijden op TV gezien waar iemand 50 punten achter stond en toch nog met snookers probeerde te winnen. Zeker omdat op hogere niveaus er gewerkt wordt met een "miss". Als je dat tegen krijgt, dan kan je tegenstander kiezen of hij de ballen door de scheidsrechter terug laat leggen, en op die manier kan een speler gemakkelijk 5x achter elkaar dezelfde "fout" maken, en dan ben je al snel aan een grote aantal punten.
Oud 27-12-2005, 23:57
Hanneke
Hanneke is offline
Dus bij die spellen op eurosport (zoals laatst toernooi in york) gaan ze eerder door dan wanneer je op amateur-niveau speelt?

Oke, duidelijk. Bedankt
Oud 28-12-2005, 07:47
Tofke_H
Tofke_H is offline
Zonder dat ik jou ken, ik denk dat wij sneller zullen opgeven als jij bv 30 punten voorstaat en nog 4 ballen op tafel (dus nog 22punten) omdat wij heel moeilijk een "snooker" kunnen leggen. Dus wij amateurs geven sneller op.

Nu, gisteren was ik toevallig op een lokaal-snookertornooi en daar stond iemand 49punten achter en met alle gekleurde ballen (27 punten) achter, en die gaf nog niet op.

Daarnaast hebben de profs ook iets van wat respect heet ten opzichte van elkaar. Bij het eerste frame, als je 40punten achterstaat met nog 4 ballen op tafel, dan geven ze vrij snel op. Maar diezelfde situatie op het einde van een frame, dan proberen ze het wel eens.
Nu langs de andere kant, zo'n prof die kan via 1 of meerdere banden vaak de snooker oplossen. Dus de kans dat er een snooker gelegd wordt is groter dan bij ons, maar de kans dat die dan geraakt word (geldig gespeeld) is ook weer groter dan bij ons.
Oud 28-12-2005, 08:15
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 27-12-2005 @ 18:21 :
Zeker omdat op hogere niveaus er gewerkt wordt met een "miss". Als je dat tegen krijgt, dan kan je tegenstander kiezen of hij de ballen door de scheidsrechter terug laat leggen, en op die manier kan een speler gemakkelijk 5x achter elkaar dezelfde "fout" maken, en dan ben je al snel aan een grote aantal punten.
Zit daar niet een maximum aan, dat je na 3 (?) keer achter elkaar "dezelfde fout" het frame automatisch verliest?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 09:43
Tejay
Tejay is offline
Heb ook nog een snookervraag:

Wat gebeurt als je een bal pot (eender welke, wel een op dat moment correcte), maar de witte bal raakt daarna nog een andere die er ook in gaat?

praktisch: ik pot zwart (die gaat er ook daadwerkelijk eerst in), maar ook roze gaat binnen.

Krijg ik nu de punten van zwart?
Krijg ik de punten van zwart - roze?
Krijg ik enkel de strafpunten van roze?
Of nog iets anders?
Oud 31-12-2005, 09:44
Sketch
Sketch is offline
Volgens mij krijg je dan alleen strafpunten. Maar dat weet ik niet zeker

edit: "Bij een fout vervallen ook eventuele punten die al gemaakt zijn in een beurt. Een speler die bijvoorbeeld eerst een rode bal op de correcte manier pot en vervolgens de cueball binnenspeelt, krijgt geen punten, enkel strafpunten"

volgens wikipedia

Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 09:46.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 09:54
Tejay
Tejay is offline
mmm.. klinkt logisch en aannemelijk in elk geval.
Reageren

Regels voor berichten