Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2006, 17:14
Lisa :D
Lisa :D is offline
Lange tijd is onze schooltijd echt heel slecht geweest. Nu ben ik dit jaar in de redactie van de schoolkrant gegaan. Niemand leest de de krant eigenlijk, omdat ze denken dat hij toch slecht is. Kunnen jullie tips geven om de mensen weer aan het lezen te krijgen. Oftewel: wat zou jij willen lezen in een middelbare school schoolkrant?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2006, 17:15
lukas15
lukas15 is offline
Een grote poster met het voltallige docentencorps in string.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 17:19
I C U
I C U is offline
Probeer een nieuwe lay-out, een nieuwe naam, posters met: "VERNIEUWD", ga de boel een beetje promoten, en vooral, omgooien.

Foto's van schoolfeesten, met kort commentaar erbij, een zeer fout/grappig horoscoop, roddels (desnoods nep) die ronde doen, roddels over BN'ers (tja, voor ieder wat...), babyfoto's van leraren met de vraag: wie is dit?, dat soort dingen. Ga rond te de tafel zitten en ga eens flink brainstormen. Gewoon alles op papier knallen en de beste dingen eruit halen.

Succes!
Oud 07-01-2006, 17:27
Sketch
Sketch is offline
Wij hadden altijd 'bijzondere' uitspraken van leraren. Die werden dan onderaan elke pagina gezet. Dat was eigenlijk het enige waar je het ding voor las, en omdat je dan toch bezig was las je de rest ook maar gelijk.
Moet je wel ruim vantevoren promoten dat mensen die dingen moeten insturen.

En op de achterkant stond elke keer een, ehm, afbeelding. Zo'n stripplaatje met grappig onderschrift.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 17:57
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sketch schreef op 07-01-2006 @ 18:27 :
En op de achterkant stond elke keer een, ehm, afbeelding. Zo'n stripplaatje met grappig onderschrift.
Een cartoon?

Onze schoolkrant wordt, naar ik geloof, door niemand gelezen, hoewel hij pas geleden vernieuwd is. Daarnaast snap ik niet wat er leuk hoort te zijn aan schoolkranten, maar goed, dat ben ik.
Oud 07-01-2006, 21:17
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Roosje schreef op 07-01-2006 @ 18:57 :
Een cartoon?
Dat ja
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 22:52
Verwijderd
Schoolkrant is propaganda. Daarom ben ik hoofdredacteur geworden
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 22:53
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Grimm schreef op 07-01-2006 @ 23:52 :
Schoolkrant is propaganda. Daarom ben ik hoofdredacteur geworden
Maar lang leve het opperhoofd, mevrouw Palies. Hulde, hulde, hulde.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 22:58
Verwijderd
Citaat:
lukas15 schreef op 07-01-2006 @ 23:53 :
Hulde, hulde, hulde.
Citaat:
Hulde, hulde, hulde.
Citaat:
Hulde, hulde, hulde.
Citaat:
Hulde, hulde, hulde.
Citaat:
Hulde, hulde, hulde.
Eigenlijk zou ik ontopic moeten gaan.

Als hoofdredacteur ga ik in mijn stukken vooral naar het randje toe, niet van die halfzachte ikdurfniksteschrijvenwantdeschoolbetaaltdekrant. Gewoon durven, maar niet beledigen.
Vaste stukken hebben ook wel wat. Mensen hebben ritme nodig. Eén van onze gebreken
Uitspraken van leraren en leerlingen doen het meestal ook goed.
Cartoons, vernieuwende dingen, meegaan met bestaande rages (ze zijn wel blij met sudoku's, geloof ik)
Laat ze ook vooral denken dat ze iets te zeggen of te doen ehbben middels mogelijkheid tot ingezonden stukken etc.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 23:45
niña
niña is offline
Ik denk dat het meeste al behandeld is. Maar inderdaad, ga niet in zalverij. In onze schoolkrant hadden we achterlijke quotes van docenten, interviews met docenten met vreemde vragen, recensies, moppenpagina, columns, ingezonden brieven als het een beetje loopt.
Oud 08-01-2006, 02:45
Type
Type is offline
Ik ben ook een paar jaar hoofdredacteur geweest van een schoolkrant met een slecht imago.

Daar kom je waarschijnlijk niet van af, sorry

Wij hebben veel aan de lay-out gedaan, zijn van A4 naar A5 gegaan omdat het handzamer is, en aangezien ik iemand ben die zijn mond niet ten alle tijde kan houden zijn er ook wat pittige stukjes in gekomen.

Er is 1 item wat bij ons tegenwoordig terugkeert zo vaak mogelijk, omdat het heel leuk werd gevonden. Wij hadden foto's van leraren gemaakt (natuurlijk in een zo maf mogelijke pose) waar dan commentaar bijgezet werd over hun kleding. En een cijfer... En natuurlijk een beetje leuk geschreven...

Ik zal eens kijken of ik er nog eentje van heb...
>>
3 zelfs. #1 #2 #3

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 02:50.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 08:51
flyaway
flyaway is offline
^omg geweldig hoe kreeg je die leraren zo ver?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 16:06
Verwijderd
hahaha geniaal!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 21:39
Verwijderd
Tja, het hangt vooral af van de redactieleden, is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 09:33
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 08-01-2006 @ 22:39 :
Mjah, zolang ze gemotiveerd zijn, lukt het allemaal nog wel, maar als dat niet is, blijft het meestal kut.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:27
Kerboga
Kerboga is offline
Vandaar dat de Kolibrie nog steeds slecht is? (ondanks de verbeteringen)
Oud 09-01-2006, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 09-01-2006 @ 10:33 :
Mjah, zolang ze gemotiveerd zijn, lukt het allemaal nog wel, maar als dat niet is, blijft het meestal kut.
Precies.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:39
Barones
Barones is offline
Bij ons wordt de schoolkrant altijd wel veel gelezen.

een paar dingen die er bij ons o.a. in staan:

Interviews met leraren
Babyfoto's
Agenda
Verslagen van dingen die geweest zijn
Foto's
Columns
Nieuwtjes
Horoscoop

enz enz.
ik denk dat als je een beetje brainstormt, dat je al gauw heel veel dingen hebt om zo'n krantje mee te vullen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:42
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
perseus schreef op 08-01-2006 @ 22:39 :
Echt, wij hebben er luie mensen bijzitten, die bijna niks doen .
Gelukkig zijn er ook nog hele actieve mensen.

Schoolkrant grotendeels gevuld met dingen als:

columns
wistjedatjes
verslagen en foto's van dingen die er zijn geweest
culturele rubriek
recensies
horoscoop
interviews
Poëziehoek

Wij hebben ook een verkiezing voor bv. miss and mister Teach (vorig jaar), miss and mister Fashion (dit jaar). En een persiflage op desperate housewives, desperate teachers, met leraren van onze school erin
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:34
Verwijderd
Het is wel leuk trouwens, de mensen op school zijn zo ingekakt door de softe stukken in onze schoolkrant, dat ik zo ontzettend veel reactie kreeg op mijn stuk Hartstikke leuk, dat ga ik echt vaker doen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:46
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Sketch schreef op 07-01-2006 @ 18:27 :
Wij hadden altijd 'bijzondere' uitspraken van leraren. Die werden dan onderaan elke pagina gezet. Dat was eigenlijk het enige waar je het ding voor las, en omdat je dan toch bezig was las je de rest ook maar gelijk.
Moet je wel ruim vantevoren promoten dat mensen die dingen moeten insturen.

Precies hetzelfde hier. Maak ook reclame om die uitspraken te kunnen verzamelen, is zeker de moeite waard. Schrijf zelf stukjes, open een gedichtenpagina. Bij ons is het zo dat er redelijk veel wordt ingestuurd door andere leerlingen, dat maakt veel meer mensen ook betrokken.

Ajb, niets over BNers. Liever roddels over schoolfeesten, waarbij je zonder namen te noemen mensen belachelijk maakt. Trekt veel lezers.
Oud 10-01-2006, 19:51
Nyawa
Citaat:
Grimm schreef op 07-01-2006 @ 23:58 :
Als hoofdredacteur ga ik in mijn stukken vooral naar het randje toe, niet van die halfzachte ikdurfniksteschrijvenwantdeschoolbetaaltdekrant. Gewoon durven, maar niet beledigen.
Zoals stukken over wat voor onderwerpen bijvoorbeeld? *nieuwsgierig* Onze schoolkrant kampt ook nogal met een braaf imago door de vele censuur in het verleden en als hoofdredacteur zou ik daar graag wat aan veranderen (met name omdat bij ons de begeleidende leraar niet degene met de meeste macht is en de plaats-dat-artikel-niet-anders-krijgt-je-begeleider-problemen-chantage niet meer werkt omdat diegene op het punt staat te vertrekken ).

Om mensen echt aan het lezen te krijgen zou je eigenlijk een gewaagd artikel moeten plaatsen, maar je zult vast wel te maken hebben met censuur. Vernieuw de hele boel door te zorgen voor een nieuwe lay-out, nieuwe vaste rubrieken, zoek desnoods nieuwe redacteuren als dat nodig is.

Wat maffe promotieacties doen het ook wel. Zo zijn wij dit jaar begonnen met een detectivevervolgverhaal dat zich bij ons op school afspeelt, en om dat een beetje te promoten hebben redacteuren zich verkleed in lange jassen met hoeden en donkere zonnebrillen en zijn ze klassen binnengevallen terwijl ze riepen: 'Hebben jullie iets gezien?' om dan vervolgens weer snel te vertrekken. Een paar dagen later verscheen daarvan een filmpje op onze site met daarna de boodschap dat er in de volgende schoolkrant er iets over verscheen. Beetje flauw misschien, maar het hielp wel, want een heleboel mensen die anders alleen de roddels lazen hebben toen de schoolkrant doorgespit op zoek naar wat er nou allemaal precies aan de hand was. Eigenlijk was het helemaal niet zo'n goed vervolgverhaal, maar het is wel veel gelezen. Zo'n soort actie is misschien een idee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 10-01-2006 @ 20:51 :
Zoals stukken over wat voor onderwerpen bijvoorbeeld? *nieuwsgierig*
Ik zeek het nieuwe computerbeheer af, nam de studiehuisbeheerder (die had er eigenlijk weinig mee te maken, maar ik had nog een appel met hem te schillen) te grazen en heb de leerlingen uitgelegd hoe je voorbij de o zo vervelende websitebloks kunt komen. Dat werd niet gewaardeerd, maar de pcbeheerders vonden het wel leuk Konden ze hun software weer aanpassen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 09:44
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Grimm schreef op 10-01-2006 @ 21:38 :
Ik zeek het nieuwe computerbeheer af, nam de studiehuisbeheerder (die had er eigenlijk weinig mee te maken, maar ik had nog een appel met hem te schillen) te grazen en heb de leerlingen uitgelegd hoe je voorbij de o zo vervelende websitebloks kunt komen. Dat werd niet gewaardeerd, maar de pcbeheerders vonden het wel leuk Konden ze hun software weer aanpassen
Was geweldig!
Oud 13-01-2006, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 13-01-2006 @ 10:44 :
Was geweldig!
Dank je. Ik hoop meer van zulke dingen te schrijven, maar iedere inbreng blijft welkom, alsmede nieuwe redactieleden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten