![]() |
|
![]() |
vrijdag 27 januari 2006
Vrouwen 'oefenpop' tijdens narcose Door RONALD VAN GEENEN ROTTERDAM - Vrouwen die een gynaecologische operatie ondergaan, worden zonder het te weten geregeld ingezet als levende oefenpop. Als de patiënt eenmaal onder narcose is en niets meer merkt, doen geneeskundestudenten ervaring op met inwendig, vaginaal onderzoek. De praktijken, waarbij soms vier mensen na elkaar de bewusteloze patiënt bevoelen, spelen zich af in grote ziekenhuizen in ons land. Opleiders, gynaecologen, sporen studenten daartoe aan. Tegen alle fatsoensnormen en wettelijke regels in, krijgen studenten zo gelegenheid het ’vaginaal toucher’ te oefenen. Zij voelen daarbij met twee vingers in de schede en een hand op de buik om eventuele afwijkingen vast te stellen. Op die manier worden zij soms ook getraind in anaal onderzoek, zowel bij mannen als vrouwen. Dat zeggen geneeskundestudenten tegenover deze krant. Dat het niet om incidenten gaat, wordt bevestigd door de eerste conclusies van nog lopend, landelijk onderzoek aan het Centrum voor Ethiek en Levensbeschouwing van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Ook daarin geven toekomstige artsen aan dat zij regelmatig vaginale onderzoeken uitvoeren, terwijl de verdoofde patiënt daar nooit toestemming voor heeft gegeven. ,,Je kunt het geen verkrachting noemen, maar zo voelt het wel,’’ zegt een 25-jarige student vandaag in het AD. Zij wil anoniem blijven uit angst dat medici haar carrière in de knop zullen breken. Volgens Johan Legemaate, verbonden aan artsenorganisatie KNMG en hoogleraar gezondheidsrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, kan de handelwijze niet door de beugel. Hij spreekt van een ‘inbreuk op de integriteit van het menselijk lichaam’. De beroepsvereniging voor gynaecologen NVOG is geschokt door de bevindingen. ,,Zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd,’’ zegt vice-voorzitter Ellen Everhardt. De vereniging kondigt maatregelen aan om een eind te maken aan de praktijken. http://www.ad.nl/diagnose/article119232.ece Zelf ging ik over mijn nek (niet letterlijk) toen ik het vanmorgen vernam. Het argument dat ik inmiddels veelvuldig voorbij heb zien komen is dat artsen in spe moeten oefenen voor later en dat het dus wel noodzakelijk is. Maar hoe verhoudt dat zich met de integriteit van het lichaam? Kan dit zomaar? Is dit geen verkrachting? Of weegt het argument van 'oefenen' zwaarder dan de aantasting van het lichaam? Hoe zien jullie dit? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Persoonlijk interesseert het me niet, maar ik vind het niet kunnen dat er geen toestemming wordt gevraagd aan de betreffende vrouw. Kom zeg.
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Kom op zeg, ik denk dat een beetje advocaat (Wouter?) hier wel verkrachting van kan maken. Ikzelf vind het echt te goor en weerzinwekkend voor woorden. Dat dit in achterlijke landen gebeurt had ik me wel voor kunnen stellen, maar in Nederland... ![]() Zoiets verzín je toch niet? ![]() Allemaal oppakken en afvoeren die mannen. Laatst gewijzigd op 27-01-2006 om 20:03. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het probleem met verkrachting is dat het moet gaan om bedreiging met geweld of 'een andere feitelijkheid' en dan seksuele handelingen verrichten. Het is ook altijd een groot probleem als vrouwen bijv. tijdens hun slaap worden 'verrast' door een man die binnendringt, dat is naar de letter van de wet ook verkrachting, eigenlijk moet de wet op dat punt gewoon aangepast worden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat terwijl het feitelijk bezien geen nadelen heeft voor de patient. Maar omdat het hier gaat om de vagina, doet iedereen opeens vaag. Als de doktor zonder toestemming de hand van de patient zou betasten, zou geen hond er naar kraaien... |
![]() |
||
Citaat:
En ja, t lijkt mij vrij weerzinwekkend
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
al dat gezeur. als niemand er mee naar buiten was gekomen, had niemand, ook die vrouwern niet, er ooit last van gehad. Wat maakt et dan uit? kben ook zo vaak onder narcose geweest, nja weetikveel wat ze in die tussentijd hebben gedaan, kheb er niks van gemerkt iig.
||
Citaat:
Overigens zei ik niet dat mijn standpunten belachelijk waren, maar belachelijk bevonden kunnen worden. Verder vind ik het slap om alles wat niet in je straatje past af te doen als belachelijk en daarmee ondiscussiewaardig, want juist punten waar verschillende meningen over zijn kunnen worden bediscussieerd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ja kom zeg, maak het nou een beetje. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Niks om je voor te schamen hoor. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Of in dezelfde situatie met 2 vingers je anus ingaat om te 'oefenen'? Ik vind het belachelijk, iedereen is baas over zijn eigen lichaam, zonder toestemming van de eigenaar moet je er met je poten van afblijven! ![]()
||
Citaat:
Vreemde vergelijking: Is dat niet precies hetzelfde punt waarom je nog steeds een varken/koe/whatever-kind-of-animal mag neuken? Artikel 242 Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie. |
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij. (aanranding is volgens de wet iets anders he, niet vergeten). Artikel 246 Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie. Laatst gewijzigd op 28-01-2006 om 01:48. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
zo leer je hoe je dat kan concluderen en dus een later een goede diagnose kan stellen als ik een auto goed wil leren uitdeuken kan ik ook niet zien of de deuk op manier a of b te repareren is bij een nieuwe auto Citaat:
Citaat:
Citaat:
er is een groot misverstand namelijk dat men hier denkt dat het gaat om voor de lol ff te bevoelen Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-01-2006 om 10:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ze moeten eerst toestemming vragen!!! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
en om terug te komen op je eerdere opmerking: mocht nu blijken dat er 32 doktoren me aars aan het bestuderen waren, mja jammer dan. ik heb er niks van gemerkt en poepen gaat me nog altijd heerlijk af. het heeft mij dus geen last gehad en die doktoren zijn er slimmer opgewordne. win win situatie
||
Citaat:
Waarom gaan ze oefenen op vrouwen die nooit toestemming hebben gegeven? Ze kunnen beter tegen (lage) betaling vrouwen vragen voor zo'n onderzoek, daar hebben beide partijen baat bij. (Hetzelfde principe zoals bijvoorbeeld een spermadonateur.) Of in ieder geval moeten ze het van te voren vragen aan zo'n vrouw.
Laatst gewijzigd op 28-01-2006 om 14:20. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|