Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2006, 20:08
vidaaa
vidaaa is offline
Ik ben een binnenstadslenteraar,

vooral als de lente haar winkels ontluikt
en de meisjes hun halsje, kom speel me
een walsje nu ik stoeptegels ruik.

En ver in de hoogte speelt de beiaardier
over vroeger en moeder en hier ’36,
toen vader twee enkeltjes Neerbosch-
Oost later (hij was niet zo’n prater)
een dubbeltje miste.

We wisten het niet en we
drentelden rood door den lente wat rond.
Het verse viooltje verkleurde je wangen,
het doet mij verlangen naar een krans
op mijn graf.
Oud 29-01-2006, 20:12
Verwijderd
De titel begint al heel erg goed, de slenteraar las ik eerst ook als lenteraar ( wat voor mij weer past bij de lente die je in dit gedicht naar boven haalt )

Het bijna nostalgische over '36 vond ik heel erg passen op een of andere manier, het hele gedicht geeft een sfeer mee dat goed bij de lente past, als ook bij de dood die je later aanhaalt ( of zie ik dat fout? door de krans op je graf)

Nog een compliment voor je rijm binnen het gedicht! Erg goed gevonden ( halsje - walsje bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:58
vidaaa
vidaaa is offline
Bedankt voor je reactie!

Citaat:
Fri.. schreef op 29-01-2006 @ 21:12 :
Het bijna nostalgische over '36 vond ik heel erg passen op een of andere manier, het hele gedicht geeft een sfeer mee dat goed bij de lente past, als ook bij de dood die je later aanhaalt ( of zie ik dat fout? door de krans op je graf)
Dat laatste zie je goed
Oud 30-01-2006, 14:12
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 29-01-2006 @ 21:12 :
De titel begint al heel erg goed, de slenteraar las ik eerst ook als lenteraar ( wat voor mij weer past bij de lente die je in dit gedicht naar boven haalt )

Dat viel me ook direct op, die titel. En de rest van het gedicht spreekt me ook enorm aan. Hou wel van zo'n melancholisch sfeertje. Je brengt het goed naar voor door je woordkeus.
Heb er eigenlijk verder niets op aan te merken. Zo'n gedichten heeft dop meer nodig.

Oh, toch nog een vraagje. Wat is Neerbosch-Oost?
Oud 31-01-2006, 08:32
Halogeen
Halogeen is offline
Wat ernstig weer.

Binnenstadslenteraar is een leuk woord.

De meisjes hun halsje <3333

rood door, lekker symmetrisch. rood door den rond, een chiasme in zekere zin. vroeger - moeder, beiaardier - hier. Er zitten zoveel subtiele dingetjes tussen, die het heel gaaf maken.

Alleen heb ik moeite met de laatste zin, weer de laatste zin. Het maakt het hele gedicht plotsklaps heel ernstig, en ik snap nog niet helemaal wat daarachter schuilt.
Oud 31-01-2006, 08:34
Verwijderd
Ik vind hem helemaal super alleen de laatste zin is zo jammer..
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 09:26
Verwijderd
Klopt het dat jij de laatste tijd veel vaker dicht? Ze worden ook steeds beter volgens mij, in ieder geval je gedichten vallen me telkens positief op.

Ik vind de laatste strofe juist mooi.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 18:10
guppi
guppi is offline
Heerlijk gedicht! Dat de laatste strofe wat vervreemdend werkt vind ik juist wel iets hebben, goed effect
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 18:43
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Oeh wat mooi!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 19:18
pomme
pomme is offline
prachtig, "binnenstadslenteraar". wat ben ik jaloers dat ik dat niet zelf gevonden heb! Op een of andere manier kan ik me heel wat bij een binnestadslenteraar voorstellen, ik zie hem helemaal voor mij.

Die laatste zin, waar anderen het ook al over hadden, breekt wel inderdaad de speelse sfeer af, maar ik geloof dat het voor jou logisch kwam, en ik vind het goed aansluiten bij dat viooltje, bij de lente, dan opeens zo'n tegenstelling. Of niet, want in de lente bloeit het kerkhof misschien op en is het de tijd voor "een krans op mijn graf". Voor mij hoort die erbij.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 20:25
vidaaa
vidaaa is offline
Super al die reacties!

*nerwen: Neerbosch-oost is een wijk in Nijmegen waar ik woon, vroeger was het een mooie rijke wijk met grote huizen maar nu huur ik er een kamer en staan er bijna alleen flats.

Halogeen!: Leuk dat dat je allemaal opvalt! Er zit nog wel meer in dat niet echt meteen opvalt denk ik. Die ene regel, eigenlijk is het bijna symmetrisch: drentelden rood | door den lente .. rond Vandaar ook 'den' en niet 'de'. De laatste zin is eigenlijk helemaal niet negatief of ernstig bedoeld. Meer als: als je dan toch dood gaat, dan maar met mooie bloemen op je graf. Maar misschien luister ik teveel Spinvis.

Thoughtful: Dat klopt wel ja..!

pomme en de rest: bedankt
Oud 01-02-2006, 07:31
Verwijderd
Dat het zo symmetrisch was, was me nog niet helemaal opgevallen maar dat vind ik echt een compliment waardig ! (ik heb wat met onopvallend spelen met woorden)

Dat van de kransen vind ik wel bij de lente passen eigenlijk, ook door de bloemen die in kransen zitten ( als ik het goed heb dan )
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 13:12
Verwijderd
Citaat:
vidaaa schreef op 29-01-2006 @ 21:08 :
Ik ben een binnenstadslenteraar,

vooral als de lente haar winkels ontluikt
en de meisjes hun halsje, kom speel me
een walsje nu ik stoeptegels ruik.

En ver in de hoogte speelt de beiaardier
over vroeger en moeder en hier ’36,
toen vader twee enkeltjes Neerbosch-
Oost later (hij was niet zo’n prater)
een dubbeltje miste.

We wisten het niet en we
drentelden rood door den lente wat rond.
Het verse viooltje verkleurde je wangen,
het doet mij verlangen naar een krans
op mijn graf.
OMG, echt een prachtig gedicht.
Binnenstadslenteraar is zo'n mooi woord, die komt voortaan voor in mijn spreektaal. Het "ontluiken" van de winkels vind ik ook ereg leuk. "Halsje" en "walsje" ook fantastisch. "Beiaardier"klinkt mooi, ik weet alleen niet wat dat betekent . Leuk hoe je " '36 "afbreekt. "Later" en "prater" is tevens mooie rijm. "verse viooltje verkleurde", goede alliteratie (al heeft 'ver' niet de klemtoon). De laatste zin vind ik wel mooi, heel erg mooi.
Dat van die symmetrie was mij niet opgevallen, knap van je. Ik heb dat eigenlijk nooit eerder gezien. Behalve dan losse woorden, maar nooit in gedichten of verhalen ofzo.
Het viel mij wel op dat je veel verkleinwoordjes gebruikt. Het geeft het gedicht iets positiefs en kinderlijks.
Over het algemeen: Ik heb het woord mooi al vaak gebruik in deze post, maar dit is echt het mooiste gedicht dat ik deze maand (Januari dus) op dit forum heb gelezen. Echt geweldig al die verschillende rijm, beeldspraak en stijlfiguren in één gedicht.

[edit] ik krijg er echt een heerlijk en warm gevoel bij. Komt goed uit zo net voor de lente. Het gedicht leest ook makkelijk.

Laatst gewijzigd op 01-02-2006 om 13:15.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 14:06
Ruby
Ruby is offline
Ik had hem gisteravond al gelezen alleen ik wilde hem nog een keer lezen om hem goed in me op te nemen, wauw. ik vind hem écht heel erg mooi! binnenstadslenteraar kun je ook zo dubbel lezen wat dan ook weer heel erg goed in je gedicht past!

je rijm in het gedicht is zo onopvallend geplaatst dat het heel lekker leest wauw! Ga zo door!

Vooral de laatste zin vind ik echt heel mooi
Oud 01-02-2006, 19:31
vidaaa
vidaaa is offline
Goh, bedankt

Ik had hem eigenlijk gepost omdat ik hem niet geweldig vond. Vooral de tweede strofe was/ben ik niet zo tevreden over. Iemand nog tips om het beter te maken?
Oud 01-02-2006, 21:09
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 01-02-2006 @ 20:31 :
Goh, bedankt

Ik had hem eigenlijk gepost omdat ik hem niet geweldig vond. Vooral de tweede strofe was/ben ik niet zo tevreden over. Iemand nog tips om het beter te maken?
Ik zou het eigenlijk laten zoals het was. Ik zie niet in wat er mis is met de tweede strofe (alleen dat het voor niet-Nederlanders moeilijk te begrijpen is wat Neerbosch-Oost is )
Het is ook moeilijk om een tip te geven om die strofe te veranderen, wat vind je er zelf niet goed aan?
Reageren

Regels voor berichten