Ik kan die angst ook wel eens hebben in bepaalde buien. Of niet zozeer om door hem verlaten te worden, maar meer de angst hem om wat voor reden dan ook en op wat voor manier dan ook kwijt te raken. De angst niet zonder hem te kunnen. Ik weet dat hij me echt niet zomaar zou verlaten, ik heb echt wel genoeg vertrouwen in onze relatie, en zeker nu we al langer een relatie hebben weet ik ook dat een relatie heel veel kan hebben voordat die sneuveld. Maar het is gewoon de nergens op gebaseerde angst opeens zonder hem te moeten.
Die angst kan dan ook heel opeens op komen zetten, terwijl ik wéét dat die nergens op gebaseerd is. Die angst komt dan ook deels voort uit de angst verkeerde beslissingen te maken in de toekomst, ook wat betreft onze relatie. En dus heb ik op zo'n moment heel veel zekerheid en bevestiging nodig. Waardoor ik hem kan gaan claimen of allemaal problemen in de toekomst voorzie die er op dat moment nog niet eens toe doen of uberhaupt ergens op gebaseerd zijn. Best vervelend zulke momenten, zowel voor mij als voor hem. Gelukkig kan ik er heel goed met hem over praten, waardoor dingen voor hem iets duidelijker worden op zo'n moment. Maar vooral voor mij helpt het te relativeren en mezelf weer een beetje onder controle te krijgen.
Dus het belangrijkste is iig er met hem over te praten. Vertel hem wat er op zo'n moment in je omgaat en probeer uit te zoeken waar die angst vandaan komt en of die ergens op gebaseerd is. Dan kun je hem dat ook uitleggen en wordt het voor hem ook iets tastbaarder. En probeer je gevoelens en gedachten te relativeren, want dat is meestal nog het belangrijkste, júist omdat die gedachten nergens op gebaseerd zijn.