Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2006, 14:46
Mooneh
Mooneh is offline
Luister: De bedoeling is dat ik hier een dagje kook (ik verblijf twee weken bij een vriend van mn moeder), maar ik ben hopeloos op dit gebied. Nu wil ik spagghetti maken, ik heb kant en klare tomatensaus, uitjes, en spaghetti. Wat moet ik er per se nog aan toevoegen, ik wil het simpel houden.. En dan de grote vraag: Hoe maak ik het? Wat moet ik eerst klaarmaken, de spaghetti of de saus, of tegelijkertijd? En moet ik eerst de uitjes in de pan doen, en daarna de saus erbij gooien? Of beter nog, doe ik het nu helemaal fout en heb je een genialer idee? Ik moet het morgen maken, dus hulp zou geweldig zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2006, 14:47
Mooneh
Mooneh is offline
Oh, ik vergeet te zeggen: Ik heb ook nog een pak vegetarisch gehakt dat ik van plan was er doorheen te doen..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 14:55
Bloem
Bloem is offline
Water aan de kook brengen en de spaghetti erin doen, 8 tot 10 minuten laten koken. Als je de spaghetti kookt bak je tegelijk de uitjes en het gehakt, als dat bruin is doe je de saus erbij en laat je het zo heet worden dat het een beetje begint te borrelen. Spaghetti afgieten, saus erbij serveren, klaar!

Echt hoor, dat kún je niet verpesten
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 14:58
Balance
Balance is offline
Je hoeft er verder niks persé bij te doen verder. De rest is allemaal maar 'extra' (bijvoorbeeld extra groente).

Je begint met de spaghetti. Je moet eerst een pan water aan de kook laten brengen. Dat duurt wel even, dus tel daar veel tijd voor uit.
Als het water kookt doe je de spaghetti erin. Zoals je op de verpakking kunt lezen moet je af en toe even roeren. Op de verpakking staat ook precies hoe lang je het moet laten koken.

Intussen ga je de uitjes aanbraden zodat ze een beetje een bruinige kleur krijgen en bak je het gehakt mooi gaar.

Pas een paar minuten voor het eten begin je met de saus, die is meestal erg snel klaar. Kijk even op de verpakking hoe lang dat precies duurt en tel terug vanaf het tijdstip dat jij wil eten. Als de saus klaar is kan je de uitjes erbij gooien.
De gehakt evt. ook. Dat ligt er aan of je die apart wil serveren of door de saus heen.

Tenslotte moet je nog even de spaghetti afgieten met een vergiet.
Oud 06-02-2006, 14:59
Multilot
Multilot is offline
Vooral niet in paniek raken!
Ik zou het op deze manier maken, maar er zijn erg veel verschillende manieren...

Water opzetten voor de spagetti.
ondertussen de groente snijden en eventueel het vlees wat je in de saus wilt hebben.
Vlees in een pan aanbraden (kruiden erop doen) en op het laatst het uitje meebakken. Als je van groente houdt, champignons, prei, courgette en paprika zijn ook altijd erg lekker in pasta! Als je dat erbij wilt doen, kan dat nu. Dit laat je ongeveer 3 minuten sudderen. (Dan houd je de groente knapperig, langer kan ook, maar dan wordt de prei slap)

(als het water kookt doe je de spagetti erin. Eventueel met wat olijfolie en zout voor de smaak)

bij het vlees en de groente doe je nu de saus, even roeren en door laten koken, en klaar is je pasta!

Spagetti afgieten en eventueel wat boter of olie bijin doen zodat hij niet plakkerig wordt.
(paramezaanse kaas is erg lekker om eroverheen te strooien)

succes ermee!!
Oud 06-02-2006, 15:00
Lif
Lif is offline
Als je een beetje olie bij het water van de spaghetti doet kookt het niet over. En af en toe beetje roeren door die spaghetti, zodat het niet aan elkaar blijft kleven. De uitjes en het gehakt op niet te hoog vuur bakken, dan gaat het goed.

Laat nog even weten of het is gelukt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:43
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
Bloem schreef op 06-02-2006 @ 15:55 :

Echt hoor, dat kún je niet verpesten
Ik kan alles, haha!
Maar iedereen, hartsikke bedankt.... ik ga het morgen proberen, hopelijk heb ik genoeg saus, mja dat zien we dan nog wel. De
uitjes en het gehakt moet ik in boter/olie bakken neem ik aan?
Ik denk dat ik er verder geen groentes bij ga doen, veels te moeilijk, dan zou ik het alleen maar kunnen verpesten. Ik laat jullie natuurkijk zeker weten of het is gelukt, of dat ik de hele keuken op stelten heb gezet. Kusje!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:50
Bloem
Bloem is offline
Ja een beetje olie of boter, is heet laat worden maar niet té heet want dan brandt alles aan
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:59
Mooneh
Mooneh is offline
Moet lukken....!!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 21:57
Verwijderd
Scheutje olijfolie door het water doen om plakken tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 22:20
Jolt
Jolt is offline
Eindelijk iemand die het zegt, en dan nog zoutloos .

Mag wel op smaak zijn of niet?
Oud 07-02-2006, 07:25
Mooneh
Mooneh is offline
Hmhm..
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 08:29
Verwijderd
In die kant-en-klare saus zit echt al ruim voldoende zout hoor. En als je pasta plakt heb je het in te weinig water gekookt of het overgaar gekookt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 10:06
11568
11568 is offline
Dat van die olijfolie door het kokende water doen schijnt onzin te zijn. Ik vind het trouwens veel lekkerder om dat te doen als het al is afgegoten.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 12:02
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-02-2006 @ 09:29 :
In die kant-en-klare saus zit echt al ruim voldoende zout hoor. En als je pasta plakt heb je het in te weinig water gekookt of het overgaar gekookt.
Maar als je daar een berg pasta op gooit gaat dat teniet, je kan beter zorgen dat ze allebei goed op smaak zijn
Oud 07-02-2006, 13:16
lipglossnblack
lipglossnblack is offline
en Mikal kan het weten, want die is kok

succes met je spaghetti vanavond en post ff of het gelukt was

btw. begetarisch gehakt hoef je niet persé te bakken en het verandert ook niet van kleur. Je kunt dat er gelijk met de saus ingooien, hoeft alleen opgewarmd te worden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:51
Mooneh
Mooneh is offline
Hoihoi!

Ik heb dan wel geen culinair hoogstandje tevoorschijn weten te toveren, maar toch is de spaghetti best aardig gelukt al vind ik het zelf. Bij de saus heb ik alleen maar uitjes en een beetje knoflook gedaan, en dat ging best goed.... behalve dan dat ik er was op kwam om boter in de pan te doen na dat het allemaal al in de pan zat..zucht.. Maar dat lukt uiteindelijk toch wel. De spaghetti maken was ook wel geslaagd, behalve dan dat de pan steeds een beetje overkookte, dus ik heb 'm even aan moeten zetten en toen weer uit (kwam wel geod uit ik ahd toch nog wat extra tijd nodig voor de saus). Eindresultaat: vier borden spaghetti mét saus en een vieze kliederboel in de keuken. Mission accomplished. Dit is de eerste keerd at ik zelfstandig iets anders dan pannekoeken of een eitje heb gemaakt. Echt best wel beschamend eigenlijk. Anyway! Allemaal hartstikke bedankt voor jullie tips enzo.
Kusje
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:28
Bloem
Bloem is offline
Haha fijn dat het gelukt is, 'schoon' koken leer je vanzelf nog wel
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 12:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
11568 schreef op 07-02-2006 @ 11:06 :
Dat van die olijfolie door het kokende water doen schijnt onzin te zijn. Ik vind het trouwens veel lekkerder om dat te doen als het al is afgegoten.
Als je olijfolie in het water doet kookt het ook minder snel over omdat het kookpunt dan hoger is ofzo.
Oud 08-02-2006, 12:49
Roos
Roos is offline
Olijfolie zorgt ervoor dat de waterspanning lager is, zodat het kokende water minder grote bubbels vormt. Volgens mij dan
Je kunt ook gewoon een grote pan nemen zodat hij niet zo vol zit.

Plakken van pasta kan je voorkomen door af en toe goed te roeren. Ik roer altijd even en heb nooit plakkende pasta dus bij mij werkt 't
Oud 09-02-2006, 11:43
Verwijderd
afgieten in een vergiet (bij mij gaat gewoon afgieten met het deksel half op de pan altijd mis, vandaar)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 13:51
dark princess
dark princess is offline
Goed dat het gelukt is!

dat wilde ik even zeggen
Oud 09-02-2006, 22:07
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-02-2006 @ 13:24 :
Als je olijfolie in het water doet kookt het ook minder snel over omdat het kookpunt dan hoger is ofzo.
Juist door de olijf olie kan water hogere temperatuur aan, grote bubbels, c.q harder koken, c.q sneller kans op overkoken.

Daarnaast zorgt zout voor de smaak en de dichtheid van het water zodat hij niet steeds tegen de onderkant aankomt plakt. Maja sowieso af en toe roeren.
Oud 10-02-2006, 08:49
Smoozy
Smoozy is offline
De olijfolie pas door de pasta roeren als de pasta al klaar is!! En altijd beginnen met de saus te maken, hoe langer de saus blijft doorwarmen hoe lekkerder die wordt!! Tenminste dat vind ik en mensen die blijven eten heb ik nog nooit horen klagen.
Oud 10-02-2006, 09:15
Jolt
Jolt is offline
c.q inkoken of te wel reduceren wat tot doel heeft dat de smaken geconcentreerder zijn op een kleinere massa, water verdampt en de smaak blijft over.
Oud 10-02-2006, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 06-02-2006 @ 23:20 :
Eindelijk iemand die het zegt, en dan nog zoutloos .

Mag wel op smaak zijn of niet?
Ik wilde nog zeggen dat ik er altijd zout doorheen doe maar ik verwachtte dan reacties dat dat onzin was, of dat pastasaus al veel zout bevatte
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Smoozy schreef op 10-02-2006 @ 09:49 :
De olijfolie pas door de pasta roeren als de pasta al klaar is!!
het lijkt me dat de saus dan niet meer zo goed aan de pasta hecht?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:15
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Danique schreef op 10-02-2006 @ 15:03 :
Ik wilde nog zeggen dat ik er altijd zout doorheen doe maar ik verwachtte dan reacties dat dat onzin was, of dat pastasaus al veel zout bevatte
Had het toch maar gedaan Zout is gewoon de shit, al wat je niet weet wat een snufje zout in diverse gerechten doet <3

Citaat:
Danique schreef op 10-02-2006 @ 15:04 :
het lijkt me dat de saus dan niet meer zo goed aan de pasta hecht?
Valt wel mee, maar dan plakt de pasta niet zo erg als je het opgeschept.

Verse zelfgemaakte pasta is trouwens veel lekkerder, en zo gemaakt!
Reageren

Regels voor berichten