Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2006, 08:17
MikezZ
MikezZ is offline
Ik hield nooit echt enorm veel van boeken (op de kameleon na ), laat staan dikke boeken. Maar vorig jaar begon ik met het lezen van De DaVinci Code van Dan Brown en dat was een enorm goed boek. Ik was zo enthiousiast over zijn schrijfstijl dat ik meteen, nadat ik het boek uit had, z'n andere boek ging kopen 'Het Bernini Mysterie'. Die vond ik nog beter dan De DaVinci Code dus die had ik nog sneller uit. Ik was in een vrij rap tempo dus kocht ik snel daarna ook maar 'Het Juvenalis Dilemma'. Ook een goed boek, maar iets minder dan de andere 2. Maar ik heb er wel van genoten en ben ook enorm blij dat het nieuwe boek al uit is(?) Ook even snel maar aanschaffen. Nog mensen die deze boeken hebben gelezen? Geef even je mening
Oud 15-02-2006, 10:29
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Over dat soort boeken gesproken, het Sixtijnse Geheim heb ik een tijd geleden gekocht en ik heb hem nog steeds niet uit, ik vind het echt een te saai boek.
Oud 15-02-2006, 12:11
Verwijderd
Da's niet van Dan Brown toch?

Ik vind z'n boeken erg goed en leuk, maar ze lijken wel veel op elkaar.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 13:17
Nebula
Nebula is offline
Ik heb de "Delta Deceptie" al in het Engels gelezen (Deception Point dus). Ik las voorheen ook nauwelijks boeken, alleen wat verplichte literatuur voor Nederlands en Engels. Omdat Brown door iedereen zo allerverschrikkelijkst de hemel ingeprezen werd, besloot ik in één van mijn zeldzame opwellingen alle 4 zijn boeken te kopen. Daar heb ik nu spijt van.
De verhaallijnen die Brown m.b.v. een hele hoop informatie voorlegt zijn best goed. Zijn schrijfstijl vind ik echter niet zo bijzonder en het grootste probleem heb ik met de personages. Deze vind ik te oppervlakkig en ééndimensionaal. Browns boeken gaan over geheimen, samenzweringen, bedrog en dergelijke zaken. De personages dienen slechts om uit te vogelen hoe de vork in de steel zit en missen diepgang. Ik heb gewoon geen affiniteit met hen. Hun problemen en zorgen laten mij daarom redelijk koud en daarmee helaas dus ook de mysteriën waar alles om draait.
Browns boeken zijn dus niet echt mijn ding. Ik lees liever boeken die wat meer “character-driven” (weet zo gauw geen Nederlandse term hiervoor) zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 15:44
the Delicious
the Delicious is offline
Ik heb Digital Fortress gelezen, omdat ze Zorro niet in het Engels hadden bij de boekhandel waar ik was en ik toch wat wilde lezen.
Bij pagina 193 begon het best grappig te worden.
Daar voor leek het vooral herhaling na herhaling, en sprak de schrijfstijl me niet aan.

'Gradually the water around her went from hot to lukewarm and finally to cold. She was about to get out when her cordless phone buzzed to life.'

a.)Ja, warm water wordt meestal langzaamaan kouder.
b.) Wat maakt mij het uit dat het een 'cordless' phone is?

Ik moet vast niet zeuren, maar ik vond het gewoon niet interessant om te lezen. De laatste 30 pagina's daarentegen waren wel weer erg leuk. Maar dat mag dan ook wel, als het boek 510 pagina's heeft, vind ik.
Oud 15-02-2006, 16:55
I C U
I C U is offline
Ik geloof dat hier wel vaker topics over geweest zijn... zoekfunctie?

Ik heb de DaVinci Code, het Bernini-mysterie en Juvenalis Dillema gelezen. Stuk voor stuk lekkere boeken, ze lezen geweldig en zijn nog spannend ook. De informatie die hij geeft over oa symboliek en religie vind ik erg interessant. Verder is mijn grootste kritiek dat al die boeken op elkaar lijken... Ik ben dan ook wel benieuwd hoe zijn nieuwe boek is, met een beetje geluk net zo goed, maar toch anders dan de rest.
Oud 15-02-2006, 18:47
Aurora
Aurora is offline
Ik heb de drie boeken die jij opnoemde gelezen, en hoewel ik ze vermakelijk vond vind ik Dan Brown niet echt een goede schrijver (=understatement). Zijn plots zijn gaaf, maar hij past keer op keer dezelfde trucjes toe, wat mij op een gegeven moment nogal tegen gaat staan. Ik ben niet echt enthousiast over deze schrijver, dus.
Oud 15-02-2006, 18:52
Subject
Subject is offline
Citaat:
Aurora schreef op 15-02-2006 @ 19:47 :
Ik heb de drie boeken die jij opnoemde gelezen, en hoewel ik ze vermakelijk vond vind ik Dan Brown niet echt een goede schrijver (=understatement). Zijn plots zijn gaaf, maar hij past keer op keer dezelfde trucjes toe, wat mij op een gegeven moment nogal tegen gaat staan. Ik ben niet echt enthousiast over deze schrijver, dus.
Juist, al moet ik bekennen slechts de DaVinci Code te hebben gelezen. Dat was ook wel genoeg.
Oud 15-02-2006, 21:37
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Ja, dat vind ik ook. De bad guy is zonder uitzondering degene van wie je het het minst zou verwachten. Verder is Digital Fortress tenenkrommend voor iedereen die ook maar een greintje verstand heeft van computers.
Oud 16-02-2006, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 15-02-2006 @ 22:37 :
Ja, dat vind ik ook. De bad guy is zonder uitzondering degene van wie je het het minst zou verwachten. Verder is Digital Fortress tenenkrommend voor iedereen die ook maar een greintje verstand heeft van computers.
Je moet wel bedenken dat DF al tien jaar geleden geschreven is.

Deception Point is zijn minste boek, maar alsnog best vermakelijk. Zo goed als Angels & Demons (Bernini) is, zijn geen van zijn andere boeken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 15:42
the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 15-02-2006 @ 22:37 :
Verstand van computers heb ik niet, dus daar stoorde ik me dan net niet aan.

Ik denk trouwens dat ik ook maar een keer een Nederlands boek van hem ga lezen, misschien is die schrijfstijl beter te doen. Het mag dan dezelfde schrijver zijn, maar verschillende talen maken nog best veel verschil, vind ik.
Oud 16-02-2006, 15:44
MikezZ
MikezZ is offline
Citaat:
the Delicious schreef op 16-02-2006 @ 16:42 :
Verstand van computers heb ik niet, dus daar stoorde ik me dan net niet aan.

Ik denk trouwens dat ik ook maar een keer een Nederlands boek van hem ga lezen, misschien is die schrijfstijl beter te doen. Het mag dan dezelfde schrijver zijn, maar verschillende talen maken nog best veel verschil, vind ik.
volgens mij wel, ik las net een engelse quote in deze thread en ik herkende het niet eens...
Oud 17-02-2006, 16:47
planckton
planckton is offline
Citaat:
Helemaal mee eens. Een echt goede schrijver gebruikt geen commerciele trucjes. Wat ik wel erg in hem waardeer (of beter, in zijn boeken) is dat ze een heleboel mensen die niet van lezen hielden toch aan het lezen hebben gekregen. Ook de informatie die erin verwerkt is vind ik erg interessant, makes me wanna know more..
Maar goed, niet echt een schrijver voor de echte boekenwormen zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 03:53
Verwijderd
Citaat:
planckton schreef op 17-02-2006 @ 17:47 :
Helemaal mee eens. Een echt goede schrijver gebruikt geen commerciele trucjes. Wat ik wel erg in hem waardeer (of beter, in zijn boeken) is dat ze een heleboel mensen die niet van lezen hielden toch aan het lezen hebben gekregen. Ook de informatie die erin verwerkt is vind ik erg interessant, makes me wanna know more..
Maar goed, niet echt een schrijver voor de echte boekenwormen zou ik zeggen
Commerciële trucjes?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 21:01
planckton
planckton is offline
Citaat:
hppa schreef op 18-02-2006 @ 04:53 :
Commerciële trucjes?
Jah, daarmee bedoel ik met vrij doorzichtige trucjes ervoor zorgen dat het boek een breed publiek aanspreekt en daardoor goed verkoopt. No offence verder, het is juist erg slim, maar daardoor vind ik hem geen echt goede schrijver.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 08:36
Verwijderd
Citaat:
planckton schreef op 18-02-2006 @ 22:01 :
Jah, daarmee bedoel ik met vrij doorzichtige trucjes ervoor zorgen dat het boek een breed publiek aanspreekt en daardoor goed verkoopt. No offence verder, het is juist erg slim, maar daardoor vind ik hem geen echt goede schrijver.
Voorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 20:14
planckton
planckton is offline
-korte hoofdstukken, constant perspectiefwisseling, met cliffhangers op het eind
-meest onverwachtse dader, waar eerder in het verhaal geen aanwijzingen voor waren
-korte zinnen
-alles is ontzettend wanhopig, dit gaat noooit meer lukken, en dan opeens.. in de laatste seconde.. komt het goed!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zn boeken ook verslonden, maar ik moest wel af en toe irritatie onderdrukken.

En toen ik begon in het bernini mysterie dacht ik dat ik me vergist had en per ongeluk weer de da vinci code aan het lezen was..

Laatst gewijzigd op 20-02-2006 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:24
Verwijderd
Ik ben nu bezig in de Delta Deceptie en die vind ik toch wel van vergelijkbaar kaliber als de Da Vinci Code en de rest. Heel erg spannend
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 08:11
MikezZ
MikezZ is offline
Citaat:
planckton schreef op 20-02-2006 @ 21:14 :
-korte hoofdstukken, constant perspectiefwisseling, met cliffhangers op het eind
-meest onverwachtse dader, waar eerder in het verhaal geen aanwijzingen voor waren
-korte zinnen
-alles is ontzettend wanhopig, dit gaat noooit meer lukken, en dan opeens.. in de laatste seconde.. komt het goed!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zn boeken ook verslonden, maar ik moest wel af en toe irritatie onderdrukken.

En toen ik begon in het bernini mysterie dacht ik dat ik me vergist had en per ongeluk weer de da vinci code aan het lezen was..
mwoah, de korte hoofdstukken en perspectiefwisselingen is niks mis mee, noem ik nou niet bepaald trucjes. Is gewoon logisch en het maakt een boek interessanter dan dat het telkens eentonig is als je het mij vraagt. Ik heb liever een onverwachtse dader dan dat het al vantevoren af aan aangegeven is.
Oud 23-02-2006, 08:26
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
MikezZ schreef op 23-02-2006 @ 09:11 :
mwoah, de korte hoofdstukken en perspectiefwisselingen is niks mis mee, noem ik nou niet bepaald trucjes. Is gewoon logisch en het maakt een boek interessanter dan dat het telkens eentonig is als je het mij vraagt. Ik heb liever een onverwachtse dader dan dat het al vantevoren af aan aangegeven is.

Mja, maar de dader is dus helemaal niet meer onverwachts, want als je 2 of meer boeken van hem gelezen hebt weet je gewoon dat het degene is die het meest onwaarschijnlijk is.
Oud 23-02-2006, 11:38
MikezZ
MikezZ is offline
Citaat:
Aurora schreef op 23-02-2006 @ 09:26 :
Mja, maar de dader is dus helemaal niet meer onverwachts, want als je 2 of meer boeken van hem gelezen hebt weet je gewoon dat het degene is die het meest onwaarschijnlijk is.
ja maar, dan is het nog wel onverwachts zeg maar. Beetje moeilijk uit te leggen dus doe ik dat ook maar niet
Oud 23-02-2006, 14:10
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
MikezZ schreef op 23-02-2006 @ 12:38 :
ja maar, dan is het nog wel onverwachts zeg maar. Beetje moeilijk uit te leggen dus doe ik dat ook maar niet

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik hou persoonlijk wel van wat meer variatie tussen boeken, zeg maar. De onverwachtsheid wordt een beetje voorspelbaar op den duur.
Oud 03-03-2006, 19:28
Maurice
Maurice is offline
Het zojuist mijn eerste Dan Brown-ervaring afgesloten.
Het Bernini Mysterie.

Prachtige beschrijving van alle kunst en cultuur. De ambigrammen zijn werkelijk prachtig. Het plot is soms geniaal en soms voorspelbaar. De hoofdstukken rond de dood van de eerste kardinaal zijn het best. De karakters zijn inderdaad te plat. Het einde is iets te slap.

Spoiler
Oud 03-03-2006, 22:29
Verwijderd
Ik heb de Da Vinci Code en Het Bernini Mysterie beide in het Engels gelezen, en het waren op zich wel grappige boeken. De boeken zijn wel spannend ofzo, maar vaak ook wel érg voorspelbaar en verhaaltechnisch gezien stellen ze behoorlijk weinig voor. Karakters uitwerken is blijkbaar heel moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 00:21
Carn
Carn is offline
Citaat:
dat. Het feit dat Brown ook zogenaamde "wetenschappelijke gegevens" dusdanig gebruikt / combineerd of lichtelijk veranderd wordt ook niet door iedereen gewaardeerd (persoonlijk vind ik het absoluut niet erg, het blijft natuurlijk fictie) maar de heise rondom bv de davinci code is nogal kinderlijk.

Aan topicstarter kan ik aanraden wat boeken van Robert Ludlum te lezen (mits je geinterresseerd bent in de spionage/geheime diensten wereld), ook vlot geschreven, toch redelijk realistisch en al dan niet originele plotwendingen.
Oud 06-03-2006, 15:10
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:

same here!

vermakelijk maar niet goed te noemen.. leuk in de vakantie, als je ziek bent of net gedumd ()
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 16:10
darknessmystery
darknessmystery is offline
Davinci Code en Bernini mysterie vond ik wel goed, het juvenalis dilemma werd pas aan het einde leuk om te lezen. En ik vrees dat de delta deceptie weer net zo iets als het juvenalis dilemma is maar we zullen zien
Reageren

Regels voor berichten