Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2006, 09:53
Kryptonite
Kryptonite is offline
Ciao!
Ik ben een best allergisch aangelegd persoon en heb een aantal jaren geleden last gekregen van appelallergie (kruisallergie, ik heb het door mijn hooikoorts). Daarbij gaat mijn mond opzetten en krijg ik vreselijke jeuk op bijvoorbeeld mijn gehemelte.
De laatste tijd krijg ik steeds meer het vermoeden dat ik ook last van jeuk heb na het eten van citrusvruchten zoals mandarijnen en sinaasappelen. Zou ik daar ook allergisch voor zijn?
Het lijkt mij zo raar, aangezien de familie van de appel volgens mij helemaal niks te maken heeft met de citrusvruchten. Bovendien heb ik ook nog nooit gehoord van "citrusallergie". Ook krijg ik niet zo'n sterk opgezet gevoel als bij appels het geval is.
Oud 04-03-2006, 10:38
niene
niene is offline
Hi, ik ben ook allergisch voor appels ( ze noemen het volgens mij intolerantie, zit nog een verschil tussen) ik wordt er niet doodziek van maar krijg inderdaad ook jeuk in mn mond en keel enzo. Het is ook een zogenaamde kruisallergie omdat ik allergisch ben voor de berk
Verder krijg ik last van een hele hoop andere fruitsoorten, ik kan eigenlijk alleen citrusfruit vedragen! (sinasappel, manderijn, citroen) oja,en peer gaat ook wel goed meestal, dat vind ik ook raar aangezien het 'familie"is van de appel.

Tja, kortom die allergien zijn alltijd best wel verwarrend....
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 11:58
Miracle
Miracle is offline
Nog een slachtoffer. Ik ben ook allergies voor de berk en daarbij een hoop vruchten. Appel is het ergst, maar ik heb het ook bij peren, abrikozen, nectarines, perzikken, bepaalde noten en nog wat dingen die ik vast even vergeet.

Alleen, ik heb het juist niet bij citrusvruchten... dat is wel raar dat jij dat wel hebt.
Oud 04-03-2006, 12:33
bassgirl
bassgirl is offline
Ik ben ook allerisch voor iets, steeds als ik iets oranges heb gedronken, maar bv sinasappelsap van 1 merk kan ik niet tegen, maar van andere merken wel gewoon. Het is steeds bij bepaalde merken waar iets oranges in zit heel vaag weet ook niet wat t is...
Oud 04-03-2006, 18:34
ook hallo
ook hallo is offline
Ik zou zeggen eet het een tijdje niet en kijk of de symptomen verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 08:10
Verwijderd
Allergisch zijn hoeft niet altijd logisch te zijn, er zijn ook hele 'onsamenhangende' allergieën. Ik heb een voedselintolerantie voor biogene aminen, maar ik kan ook niet goed tegen melk en nog een aantal andere dingen die niets met die intolerantie voor biogene aminen te maken hebben.

'Citrusallergie' is een hele normale allergie btw. Ik ben ook allergisch voor citrusvruchten (of meer een intolerantie), alleen dan ivm biogene aminen. En daarnaast heb ik ook hooikoorts (en nog wat dingen), maar volgens mij staat dat bij mij los van elkaar.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 10:37
Kryptonite
Kryptonite is offline
Bedankt voor de info. Ik zal het nog eens testen. Ik hoop van niet, want niet alleen hou ik van fruit, mijn familie wilde er al haast niet aan dat ik allergisch ben geworden voor appels Maar ik zal wel zien...
Oud 05-03-2006, 18:04
Saarah
Saarah is offline
Mijn zusje is ook allergisch (geweest) voor citrusvruchten. Maar nu mag ze er terug eten, alleen in beperkte mate...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:43
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kryptonite schreef op 04-03-2006 @ 10:53 :
Bovendien heb ik ook nog nooit gehoord van "citrusallergie". Ook krijg ik niet zo'n sterk opgezet gevoel als bij appels het geval is.
Ik ken een arts die sterk allergisch is voor citrusvruchten; als ik een sinasappel eet en zij zit 2 meter verderop, dan nog ondervind zij er hinder van.. Hiermee wil ik zeggen dat het weldegelijk bestaat.
Oud 07-03-2006, 13:20
Miracle
Miracle is offline
Heeft er trouwens al iemand hooikoorts? Het is weer laat dit jaar.
Oud 07-03-2006, 18:59
klar
klar is offline
Ik ben ook voor heel veel dingen allergisch. Volgens m'n dokter was ik extreem allergisch aangelegd.

Ik werd niet eignelijk alleen op graspollen en mijten getest (ben ik ook allergisch voor), maar er zaten ook wat voedsel bij getest en ik was voor alles allergisch. Ik hoef het van m'n dokter niet te vermijden, omdat dat toch niet te doen is.

Maar voor appel ben ik dus ook allergisch, en krijg last van eczeem en ik m'n tong gaat fucking erg jeuken/prikkelen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 19:40
Kryptonite
Kryptonite is offline
@iedereen: yeah ik ben geen alien

@klar: oei wat kriebelig lijkt me dat Nee echt rot zeg! Ik krijg al bijna jeuk van je verhaal.... Ik heb geen extreme reacties, ik heb alleen 1 erg domme allergie: voor 'gewone' pleisters. Dus als ik weer eens was gevallen op school, deed ik altijd zwaar hysterisch over het merk pleisters (ik kan alleen tegen Hansaplast sporttape zeg maar) en dan keek iedereen me aan alsof ik van een andere planeet kwam
Oud 08-03-2006, 14:00
Verwijderd
Ook een allergie voor pleisters is niet dom of raar, ik ken genoeg mensen die er allergisch voor zijn (mijn jongste zusje en ik zijn er twee van).

@klar: Vrijwel alles is te doen, het kost alleen moeite. Ik weet niet hoeveel last je er van hebt, maar als je er veel last van hebt is het dan niet fijner om het zoveel mogelijk te vermijden?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 14:20
klar
klar is offline
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden, maar volgens mijn dokter is het niet te doen omdat ik voor te veel dingen allergisch ben.

Voor huisstofmijt ben ik het meest allergisch, en krijg daar altijd eczeem van (gebruik nu zalf, gaat een stuk beter). Hij had het over een schaal van hoe erg je allergisch was, en 100 was gemiddeld en ik zat op 2000 voor huisstofmijt.

Laatst gewijzigd op 08-03-2006 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 14:28
Verwijderd
Citaat:
klar schreef op 08-03-2006 @ 15:20 :
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden, maar volgens mijn dokter is het niet te doen omdat ik voor te veel dingen allergisch ben.
Ik heb ook voor veel dingen allergisch een intolerantie, voor veel mensen lijkt het ook onmogelijk, volgens de dietiste die ik had was het dat echter niet, je moet er alleen (heel) veel voor over hebben. (En dat heb ik op dit moment niet. Wel een hele tijd gehad.)

Dit hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar ik denk dat het vaak best mogelijk is, mits je bereidt bent er een heleboel voor te laten en een heleboel energie er in te stoppen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:49
Nobucta
Nobucta is offline
Sinds een aantal jaar ben ik allegisch voor ananas geworden, toen ik daarmee naar de dokter ging zei hij dat de kans groot is dat ik ook allergisch word voor kiwi's en latex. Zit dus weer totaal geen logica in.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Nobucta schreef op 08-03-2006 @ 19:49 :
Zit dus weer totaal geen logica in.
Waarom niet? Omdat jij er geen logica in zit? Heb je hem gevraagd waarom hij dat dacht? Er zit nl vaak wel logica in allergieën, alleen is het lastig te ontdekken (je moet het echt weten om het aan te kunnen wijzen, zeg maar).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 16:49
Kryptonite
Kryptonite is offline
Het is wel logisch hoor, het is namelijk een kruisallergie. In alledrie de dingen zit namelijk dezelfde stof (vraag me alleen niet welke...).
Oud 12-03-2006, 16:50
Kryptonite
Kryptonite is offline
Kun je ook allergisch zijn voor wijn? En kun je je allergie eigenlijk ook 'trainen'? Dat zou mooi zijn
Oud 12-03-2006, 17:43
Verwijderd
In wijn zitten ook stoffen waar je vast allergisch voor kunt zijn. (Ik mag bv. ook geen alcohol ivm die intolerantie...dus als dat voldoende voor je is, dan kan het. )

Sommige mensen vinden dat je een allergie kunt 'trainen'...ik geloof er niet zo in. (Maar er zijn ook wel 'therapieën' waarbij je dmv injecties een soort van 'imuun' gemaakt wordt, maar dat kan niet voor alle allergieën.)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 19:04
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Kryptonite schreef op 12-03-2006 @ 17:50 :
En kun je je allergie eigenlijk ook 'trainen'? Dat zou mooi zijn
Ik niet. Hoe meer ik iets eet/in aanraking kom met iets, hoe allergischer ik word.

Regels voor berichten