Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2006, 14:35
Verwijderd
gegroet!

Mijn nieuwsgierigheid heeft mijn luiheid overwonnen en ik wil iets vragen.

Ik heb namelijk mijn hele leven nog nooit last gehad van allergieën en ik dacht dus dat ik nergens allergisch voor was.

Tot dat ik vorig jaar in Amerika op vakantie was, en ineens bleek dat mijn hele gezicht knalrood was en jeukte en shizzle.
Dat was nogal irritant uiteraard, maar met 1 of ander zalfje was 't gauw weg(paar uurtjes). Verder nooit ergens last van gehad.

Nu is mijn vraag of iemand weet of je kan laten onderzoeken of je allergisch bent ergens voor en zo ja, wat dat kost eventueel.
Verder waar het zou moeten enzo...

Ik wil gewoon weten waar ik allergisch voor ben, waarom kan ik amper uitleggen, de beste uitleg is dat ik gewoon nieuwsgierig ben

alvast dank voor reacties
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 14:48
Balance
Balance is offline
Ik heb wel eens een allergietest gedaan. Gewoon via de dokter en vergoed door het ziekenfonds.
Maar of je dat ook zomaar kan laten doen als je (op dat moment) geen klachten hebt, weet ik niet.
Oud 15-08-2006, 14:55
scoutgirl14
scoutgirl14 is offline
ik heb een allergie test gedaan via de kno-arts ik moes daar voor geloof ik ook bloed laten prikken. ik was zo ver dat ik nog niet eens test 1 kon afmaken dus moest toen maar geopereerd worden.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 15:04
Anika
Ik heb een paar jaar geleden twee allergietesten laten doen, de ene voor dingen als pollen, gras, bepaalde dieren etc. en de andere voor een aantal metalen.
Bij die eerste test kreeg ik een aantal stofjes op mijn arm en werd er in m'n huid geprikt en bij irritatie was ik dus allergisch. Bij de tweede test kreeg ik een hele grote pleister op m'n rug met daaronder allemaal metalen plakjes. Die moest een paar dagen blijven zitten en uitslag wees hierbij op allergie.

Voor deze testen ben ik doorverwezen naar een dermatoloog door de huisarts omdat ik al van jongs af aan veel eczeem had. Ik weet alleen niet of je ook doorverwezen kunt worden als je maar één keer een korte allergische reactie hebt gehad. Ik denk dat het bij jou zoeken naar een speld in een hooiberg is als je verder geen aanknopingspunten hebt, je kunt namelijk voor zoveel dingen allergisch zijn!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 15:31
Verwijderd
Er zijn veel soorten allergietesten, bloedonderzoek, stofjes die 'ingeprikt' worden, stofjes die je via een injectie krijgt, pleisters, stofjes die je via inhalatie binnen krijgt, enz. Ga eens langs je huisarts en overleg het daarmee, hij/zij kan je ook doorverwijzen naar een allergoloog/dermatoloog/... Over het algemeen moeten er idd wel aanwijzingen wat het zou kunnen zijn, ze kunnen onmogelijk op alles testen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 19:23
Joris
Joris is offline
Je verteld dat je eigenlijk nooit ergens allergisch voor was.
Misschien kun je eens indenken wat er een paar uur voor die reactie allemaal gebeurt is in je leven. Wat heb je gegeten? (Vis, schelpdieren andere aparte dingen die je niet zo vaak eet). Ben je gestoken door iets, heb je bepaalde dingen aangeraakt zoals latex bijvoorbeeld. Als je systematisch je dag doorkijkt zie je misschien iets wat er gebeurt is dat afwijkt van de rest en wat dus een oorzaak zou kunnen zijn van je reactie.

Het kan ook iets zijn waar je uiteindelijk niets vanaf wist... en voor testen: zie vorige replies
Oud 15-08-2006, 19:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ga ook aan mijn huisarts vragen of ik een allergietest mag doen om te kijken of ik naast mijn astma misschien ook allergisch ben. Weet iemand wat voor test je dan krijgt of valt daar niets over te zeggen? Doet de huisarts dat zelf of krijg je daarvoor een verwijsbrief?
Oud 15-08-2006, 19:37
Anika
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-08-2006 @ 20:23 :
Ik ga ook aan mijn huisarts vragen of ik een allergietest mag doen om te kijken of ik naast mijn astma misschien ook allergisch ben. Weet iemand wat voor test je dan krijgt of valt daar niets over te zeggen? Doet de huisarts dat zelf of krijg je daarvoor een verwijsbrief?
Dat ligt eraan wat voor klachten je hebt.
Ik had bijvoorbeeld klachten als eczeem en loopneus, tranende ogen en een geïrriteerde keel. Toen kreeg ik de testen die ik hierboven beschreven heb. Maar als jij andere klachten hebt zul je waarschijnlijk andere testen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 19:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Anika schreef op 15-08-2006 @ 20:37 :
Dat ligt eraan wat voor klachten je hebt.
Ik had bijvoorbeeld klachten als eczeem en loopneus, tranende ogen en een geïrriteerde keel. Toen kreeg ik de testen die ik hierboven beschreven heb. Maar als jij andere klachten hebt zul je waarschijnlijk andere testen krijgen.
Buiten mijn astma heb ik eigenlijk niet echt allergische klachten. Ik heb alleen heel soms een beetje last van hooikoorts. De longverpleegkundige raadde wel aan om een allergietest te doen want met astma is de kans op een allergie wel erg groot. Ik wil ook wel graag weten of ik allergisch of niet-allergisch astma heb.
Oud 15-08-2006, 19:53
Verwijderd
Welke test je krijgt ligt er idd aan welke klachten je hebt ed. De huisarts doet zo'n test volgens mij niet zelf, bij mij zijn ze iig allemaal in het ziekenhuis gedaan.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 19:55
Anika
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-08-2006 @ 20:40 :
Buiten mijn astma heb ik eigenlijk niet echt allergische klachten. Ik heb alleen heel soms een beetje last van hooikoorts. De longverpleegkundige raadde wel aan om een allergietest te doen want met astma is de kans op een allergie wel erg groot. Ik wil ook wel graag weten of ik allergisch of niet-allergisch astma heb.
Ik denk dat je dan zo'n test krijgt met allemaal van die stofjes op je huid waar ze in prikken, daarmee testen ze volgens mij op de meest voorkomende allergieën (vele daarvan veroorzaken ook klachten die je krijgt bij hooikoorts). Maargoed, ik weet het niet zeker.
En dat prikken doet geen pijn het jeukt alleen even heel erg als je inderdaad ergens allergisch voor bent.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 18:20
_;JS
_;JS is offline
Moet je naar de dokter gaan,
kunne ze testen.
Maar je hebt niet 100% zeker
heid dat ze er achter komen.
Want ja kan door van alles zijn
fruit, chocolade, noten, zon
kleurstoffen enzo enzo.
Ik kreeg het ook ineens,
allemaal over dikke strepen
enzo die je ook krijgt met
bloedvergiftiging.
Kreeg ik pilletjes en creme van
dokter nu weer over.
Maarja ik laat me niet testen,
Oud 17-08-2006, 18:47
Verwijderd
dank voor alle reacties ik ga me niet laten testen denk ik, tenzij ik ooit nog es ergens last van krijg er zijn te veel dingen waar je allergisch voor kan zijn
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 19:24
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
scoutgirl14 schreef op 15-08-2006 @ 15:55 :
ik heb een allergie test gedaan via de kno-arts ik moes daar voor geloof ik ook bloed laten prikken. ik was zo ver dat ik nog niet eens test 1 kon afmaken dus moest toen maar geopereerd worden.
Waar word je dan tegen geopereerd en wat opereren ze dan?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
In-Flames schreef op 17-08-2006 @ 19:47 :
dank voor alle reacties ik ga me niet laten testen denk ik, tenzij ik ooit nog es ergens last van krijg er zijn te veel dingen waar je allergisch voor kan zijn
Goed zo. Die reactie in de VS kan best eenmalig geweest zijn, soms ben je gewoon ineens tijdelijk overgevoelig voor iets; dat komt niet vaak in je leven voor. Ik heb het eens met knoflook gehad, zat drie dagen onder de jeukende bulten, maar ben er niet allergisch voor; mijn lichaam kon toen gewoon even niet tegen knoflook. (Het komt geloof ik veel voor mij dat soort etenswaren, die eenmalige reacties; knoflook, ui enzo. )
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 08:08
scoutgirl14
scoutgirl14 is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 17-08-2006 @ 20:24 :
Waar word je dan tegen geopereerd en wat opereren ze dan?
ik was altijd verkouden dus niet gebonden seizoens verkoudheid en toen wouden ze kijken of ik allergies was. maar bij de eerste test moest ik iets met ademen doen maar dat kon ik alleen nog maar door me mond dus hebben ze me bijholtens schoongemaakt
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 15:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en ik heb gelijk bloed laten prikken om te testen op allergieen. Dinsdag krijg ik de uitslag
Oud 18-08-2006, 19:32
joehoe19
joehoe19 is offline
Citaat:
scoutgirl14 schreef op 18-08-2006 @ 09:08 :
ik was altijd verkouden dus niet gebonden seizoens verkoudheid en toen wouden ze kijken of ik allergies was. maar bij de eerste test moest ik iets met ademen doen maar dat kon ik alleen nog maar door me mond dus hebben ze me bijholtens schoongemaakt
wow weird...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten