Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2006, 10:49
Verwijderd
je ademtocht die stokte
je ogen werden groot
je gezicht verkrampte
mijn handen werden rood

je laatste adem in mijn gezicht
je ogen verscheuren mijn hart van spijt
je gelaat, ik streel het teder
mijn laatste kus als afscheid

ik zie het mes, diep in je
en overvuld van smart
trek ik het uit het jouwe
en steek het in mijn hart

in deze dodelijke omhelzing
voor altijd samen, ik en jij
ons bloed vermengt zich op de grond
van mij van mij van mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2006, 10:51
Mooneh
Mooneh is offline
Krijg er kippenvel van.

en ben niet in staat enigzins nuttig commentaar toe te voegen.
Oud 17-03-2006, 14:02
Verwijderd
dankje

ik heb het geschreven omdat een bekende van mij zichzelf en zijn gezin heeft vermoord. Ik probeerde me voor te stellen hoe het moet zijn om degene te doden waar je het meest van houdt.

Laatst gewijzigd op 17-03-2006 om 14:25.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Mooneh schreef op 17-03-2006 @ 11:51 :
Krijg er kippenvel van.

en ben niet in staat enigzins nuttig commentaar toe te voegen.
en ik moest een hele interpretatie toevoegen bij jou ?

Citaat:
thomaster87 schreef op 17-03-2006 @ 15:02 :
dankje

ik heb het geschreven omdat een bekende van mij zichzelf en zijn gezin heeft vermoordt. Ik probeerde me voor te stellen hoe het moet zijn om degene te doden waar je het meest van houdt.
Vind het een mooi gedicht, erg pakkend. En het gevoel komt duidelijk over. Wel erg dat je zo iemand kende . Zoiets vind ik altijd zo egoïstisch van zelfmoordplegers; eerst de anderen nog vermoorden.
Het parallellisme vind ik leuk, de rijm ook.

vermoord
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:25
Verwijderd
ps, ik snap de titel wel, maar vind hem niet zo geslaagd, kan wat cryptischer vind ik
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:27
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-03-2006 @ 15:23 :
en ik moest een hele interpretatie toevoegen bij jou ?

vermoord
Maar ik vroeg er ook om!
Oud 17-03-2006, 14:28
Verwijderd
ik kon niets beters verzinnen als titel...

en sorry voor de gruwelijke spelfout
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:31
Verwijderd
Citaat:
thomaster87 schreef op 17-03-2006 @ 15:28 :
ik kon niets beters verzinnen als titel...

en sorry voor de gruwelijke spelfout
Een gedicht hoeft niet per se een titel te hebben hoor
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Mooneh schreef op 17-03-2006 @ 15:27 :
Maar ik vroeg er ook om!
Vragen, vragen, maar niet geven just kiddin'

@thomas, ik zou iets wat de ik-persoon wat meer benadrukt, mooi vinden, maar weet niet wat anderen ervan vinden
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Ave schreef op 17-03-2006 @ 15:31 :
Een gedicht hoeft niet per se een titel te hebben hoor
hoeft niet, maar ik vind titelloze gedichten lelijk
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-03-2006 @ 15:33 :
hoeft niet, maar ik vind titelloze gedichten lelijk

Ik vind juist dat een titel die er alleen maar staat 'omdat er titel boven moest' afbreuk kan doen aan het gedicht.

En waarom is het gedicht lelijk als er geen titel is? Iksnaptniet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:56
Verwijderd
Ik vind titelloze gedichten gewoon lelijk. Rare titels ook hoor
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-03-2006 @ 15:56 :
Ik vind titelloze gedichten gewoon lelijk. Rare titels ook hoor
Foei, dat is natuurlijk geen goed argument he
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 14:59
Verwijderd
Ze zien er open/onaf/bloot/onafgemaakt/raar/halfleeg uit. Goed argument?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-03-2006 @ 15:32 :

@thomas, ik zou iets wat de ik-persoon wat meer benadrukt, mooi vinden, maar weet niet wat anderen ervan vinden
ik zou de relatie tussen de beide personen kunnen beschrijven, een motief kunnen geven, of de ik-persoon wat beter beschrijven. Maar eigenlijk laat ik dat het liefst aan de verbeelding over.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
thomaster87 schreef op 17-03-2006 @ 17:17 :
ik zou de relatie tussen de beide personen kunnen beschrijven, een motief kunnen geven, of de ik-persoon wat beter beschrijven. Maar eigenlijk laat ik dat het liefst aan de verbeelding over.
dat hoeft ook niet , alleen vind ik deze titel wat zwakjes.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 17:12
Verwijderd
Even analystisch over je gedicht:

Je rijm vind ik werkelijk gedwongen, en dat is het ook in zulk een schema. Dat is gewoon zonde in mijn optiek (kunnen meningen over verschillen uiteraard), ik vind het afdoen aan je gedicht.

Wat ik persoonlijk daarbij ook niet mooi vind is de opsomming van 'je' in de eerste twee strofes voornamelijk, 6 van de 8 zinnen beginnen met 'je', en wellicht heb je dat expres gedaan, dan kan ik het misschien begrijpen - al begrijp ik dan niet waarom je dan in de 3e en 4e strofe van dat ritme afstapt.

Het onderwerp is mooi, en ook wel mooi uitgewerkt al schort er aan het een en ander nog iets te veel om het in mijn gevoel tot een heel mooi gedicht te maken.

De titel is wel oké, het is geen jevanhet maar het gaat er mee door vind ik, het is een samenvattende titel op zich, inleidend en ik zelf heb daar niets op tegen. Nu weet ik ook niet of je wel heel erg op allemaal commentaar zat te wachten aangezien je het meer als 'ik wilde verwoorden wat hij zou gevoeld zou kunnen hebben' maar ik kon het even niet laten

Just correct me if I'm wrong.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 18:19
Verwijderd
bedankt voor de reactie ik zit zeker op inhoudelijke reacties te wachten, ik kan dingen altijd nog verbeteren.

ik er express voor gekozen om in de eerste twee strofen het schema je-je-je-mijn te gebruiken. ik heb eigenlijk geen idee waarom, ik vond het wel mooi.

ik weet eigenlijk niet waarom ik dit rijmschema gebruikt heb. Het is eigenlijk mijn enige Nederlandstalige gedicht tot nu toe dat rijmt. Ik vind het zelf niet zo storend omdat de nadruk niet direct op het rijmschema ligt. Then again, ik ben niet iemand met een grote kennis op dit vakgebied, ik dicht gewoon omdat ik het leuk vind
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 22:50
Verwijderd
Och. Soms heb je geen idee nodig ook om het mooi te vinden, dus als jij het mooi vindt moet je je eigenlijk weinig van mijn kritiek erop aantrekken ( over de je-je-je)

Ik zou ook niet eens durven te beweren dat ik veel kennis heb op dit vakgebied, de kritieken die ik geef zijn gewoon gevoelsmatig of dingen die me opvallen, ik ben gewoon niet zo iemand van zo'n strakke rijm ( al moet ik toegeven dat ik eerst een abab rijm dacht te zien en die gedachte eigenlijk gebleven is wat geen waarheid is) ik ben meer een voorstander van binnenrijm, rijm waar een beetje zoeken bij aan te pas kan komen

Het einde vind ik wel goed

'van mij van mij van mij' omdat je misschien ook twee keer met jejeje-mijn begint
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 00:25
dead person
dead person is offline
Ik kreeg er ook kippenvel van..
Oud 18-03-2006, 11:12
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik vind de laatste twee strofes wel erg mooi. De eerste twee een beetje jammer, waarom? Vanwege de 'je je je' en de laatste regel van de tweede strofe. Die staat zo krom, op een of andere manier.

De laatste twee strofes dan weer wel heel fijn! Vooral de eindzin: (nee, weet niet waarom, maar ik hou wel van dat soort slotzinnen). Het enige wat ik als verbetering zou kunnen zien, is een 'eigen' tussen 'mijn' en 'hart' in. Maar dat alleen om, tja, dat leest makkelijk op de manier hoe ik 'm lees.

Sorry voor deze weinigzinvolle reactie
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Limaon schreef op 18-03-2006 @ 12:12 :
Ik vind de laatste twee strofes wel erg mooi. De eerste twee een beetje jammer, waarom? Vanwege de 'je je je' en de laatste regel van de tweede strofe. Die staat zo krom, op een of andere manier.

De laatste twee strofes dan weer wel heel fijn! Vooral de eindzin: (nee, weet niet waarom, maar ik hou wel van dat soort slotzinnen). Het enige wat ik als verbetering zou kunnen zien, is een 'eigen' tussen 'mijn' en 'hart' in. Maar dat alleen om, tja, dat leest makkelijk op de manier hoe ik 'm lees.

Sorry voor deze weinigzinvolle reactie
ik vind het zeker zinvol

ik ben zelf ook meer tevreden over de laatste twee strofes dan over de eerste. Maar ik zou het niet anders weten, en als ik ze zomaar weghaal vind ik het niet af.

Over het woordje eigen: ik denk dat dat ook subjectief is. Ik vind het mooier zonder, omdat het woord voor mijn gevoel in deze zin niets toevoegt. Ik heb vooral in de laatste twee strofen geprobeerd weinig woorden te gebruiken, omdat het daardoor anders misschien wat aan kracht inlevert.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:42
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Het levert qua inhoud ook niets bij aan de zin, maar (voor mij) wel qua ritme. Maar ja, voor mij he.

Je moet die eerste twee strofes ook niet zomaar weghalen, maar misschien kun je er over een week of wat nog eens naar kijken en dan ineens tot een briljante ingeving komen waardoor ze net zo goed worden als de laatste twee.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:44
Verwijderd
Het zou zomaar kunnen... momenteel houd ik het even zo
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 07:58
flyaway
flyaway is offline
Goed beschreven, gelukkig geen ervaring, brrr.
Het abcb-rijmschema vind ik juist prettig, het zorgt voor wat orde in het gedicht, ondanks het onderwerp.
En de laatste regel sluit het jejeje mooi af, dus dat stoort me ook niet.
Verder geen opmerkingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2006, 16:53
Verwijderd
dankje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten