Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2006, 13:17
Verwijderd
Steeds als ik mn konijn aanraak, dan maakt ze een heel raar (soort knorrend) geluid en het lijkt wel alsof ze bang is ofzo. Mijn vorige konijnen deden dat niet en ik kan het me niet voorstellen dat dat normaal is. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Laatst gewijzigd op 04-05-2006 om 15:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2006, 14:42
Bloem
Bloem is offline
Konijnen knorren over het algemeen als ze iets niet leuk vinden, het kan best de je een konijntje hebt dat niet echt 'geschikt' is als huiskonijn. Als het een vrouwtje is kan het nog wel eens helpen om er een (gecastreerd) mannetje bij te zetten, maar sommige konijnen worden gewoon niet echt sociaal naar mensen toe.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 15:19
Verwijderd
Als je het konijn nog niet zo lang hebt kan het zijn dat ze je gewoon nog als indringer beschouwt in plaats van als medebewoner. Tijd doorbrengen met je konijn (zonder haar tegen haar zin op te pakken) kan dan helpen. En zelf eten geven (niet door iemand anders laten doen), want dan gaat ze jouw geur associeren met eten krijgen en eten krijgen is leuk.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 15:30
Verwijderd
Ik heb het konijn idd nog niet zo lang. Ik heb mn konijn al een tijdje niet meer opgepakt, omdat ik gewoon merk dat ze dat niet wil. Eerst liet ik haar weleens los rondlopen in de huiskamer, maar dat was ook niet echt een succes. Steeds als ik haar los liet lopen liet ze zich niet meer pakken enzo.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:53
Verwijderd
Veel tijd doorbrengen naast haar kooi, zodat ze gewend raakt aan jouw aanwezigheid. Voor je haar eten geeft, even aan je hand laten ruiken. In een later stadium, haar aan je hand laten ruiken zonder dat je haar eten geeft. Nog later, haar uit je hand proberen te voeren. Nóg later, haar zachtjes (proberen te) aaien wanneer ze uit je hand eet. Daarna, aaien zonder eten.

Je moet beesten de tijd geven om ze aan je te laten wennen. (En sommige beestjes hebben uiteraard meer tijd nodig dan andere, omdat het levende wezens zijn en geen onder één standaard geproduceerde machineproducten. Dus het kan best dat je huidige konijn iets autistischer ingesteld is dan de andere konijnen die je hebt gehad. )
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 20:57
Nona
Nona is offline
Het kan ook best zijn dat ze even schrikt van het feit dat je plotseling dichterbij komt. Houdt ze wel op als je hem even aait? In dat geval hoef je je niet veel zorgen te maken.
Oud 04-05-2006, 21:34
Bloem
Bloem is offline
Je zou 'm ook een tijdje in een kleinere ruimte los kunnen laten, desnoods de badkamer ofzo. Dan erbij op de grond gaan zitten met iets lekkers in je hand, en wachten tot 'ie het uit zichzelf bij je komt halen. Omdat het een kleine ruimte is kan 'ie dan niet echt ver wegrennen maar het is ook minder eng dan meteen op schoot ofzo.

Btw, van bovenaf een konijn oppakken is ook niet heel handig bij een bang konijn, het zijn prooidiertjes en zullen zich dus snel bedreigt voelen als er iets vanuit de lucht op ze afkomt. Misschien went 'ie sneller aan je handen als je probeert hem van de zijkant te benaderen (als je dat niet al doet).
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 04-05-2006 @ 21:53 :
Veel tijd doorbrengen naast haar kooi, zodat ze gewend raakt aan jouw aanwezigheid. Voor je haar eten geeft, even aan je hand laten ruiken. In een later stadium, haar aan je hand laten ruiken zonder dat je haar eten geeft. Nog later, haar uit je hand proberen te voeren. Nóg later, haar zachtjes (proberen te) aaien wanneer ze uit je hand eet. Daarna, aaien zonder eten.

Je moet beesten de tijd geven om ze aan je te laten wennen. (En sommige beestjes hebben uiteraard meer tijd nodig dan andere, omdat het levende wezens zijn en geen onder één standaard geproduceerde machineproducten. Dus het kan best dat je huidige konijn iets autistischer ingesteld is dan de andere konijnen die je hebt gehad. )
Phoe.. maar ik ga het proberen. Als het lekker weer is, dan ga ik ook wel eerder bij het hok van mn konijn zitten

Mn konijn is idd totaal anders dan mn andere konijnen. In het begin toen ze nog heel klein was leek ze gewoon heel nieuwsgierig en een beetje brutaal, maar nu ze een stuk groter is doet ze wel heel anders
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 23:59
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 04-05-2006 @ 21:57 :
Het kan ook best zijn dat ze even schrikt van het feit dat je plotseling dichterbij komt. Houdt ze wel op als je hem even aait? In dat geval hoef je je niet veel zorgen te maken.
Nee dat is het niet.. meestal aai ik dr niet gelijk. Dat weet ik eigelijk niet, als ze zo knort blijf ik meestal niet lang dooraaien.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 00:02
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 04-05-2006 @ 22:34 :
Je zou 'm ook een tijdje in een kleinere ruimte los kunnen laten, desnoods de badkamer ofzo. Dan erbij op de grond gaan zitten met iets lekkers in je hand, en wachten tot 'ie het uit zichzelf bij je komt halen. Omdat het een kleine ruimte is kan 'ie dan niet echt ver wegrennen maar het is ook minder eng dan meteen op schoot ofzo.

Btw, van bovenaf een konijn oppakken is ook niet heel handig bij een bang konijn, het zijn prooidiertjes en zullen zich dus snel bedreigt voelen als er iets vanuit de lucht op ze afkomt. Misschien went 'ie sneller aan je handen als je probeert hem van de zijkant te benaderen (als je dat niet al doet).
Dat heb ik nog niet geprobeert.. maar het lijkt me niet zo'n goed idee om dat gelijk te doen, omdat ik dr dan op moet pakkene en de trap op moet lopen enzo. Eerst had ze altijd al de neiging om uit mn handen te springen als ik dr op had gepakt.

Dat wist ik wel ja, maar als ik haa ruit haar hok wil halen kan het niet anders dan van bovenaf.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 06:30
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Heb je toevallig een vrouwtje?
Die van mij knort namelijk ook als ik van boven de kooi in kom. (Duidelijke reden: konijnen zijn prooidieren en ik ben de vijand als ik van bovenaf de kooi in kom.) '
Maar vrouwtjes zijn ook wat terratorialer dan mannetjes, verdedigen hun eigen plekje heel goed.

Mijn konijn knort niet meer zodra zij uit haar kooi is. Dit is voor haar onbekend terrein, dus dat probeert ze niet te verdedigen.

Ik laat haar altijd in de keuken rondlopen, met de deuren dicht. (En bij de open 'deur' (boog) zet ik altijd iets hoogs neer, zodat ze er daar ook niet uit kan). Daar kan ze ook niet knagen aan snoeren

Heb jij toevallig een plastic kooi? (Gekleurd van onder, doorzichtig van boven) Die had ik eerst ook. Geen succes, want je kon er alleen maar van boven in. Bovendien krijgen ze dan ook niet zoveel verse lucht en wordt het er snel warm.
Ik heb nu een (grote) traliekooi. Plastic bak van onder en verder tralies. Daar zit ook een deurtje in aan de zijkant. Als ik die open zet kan ze zelf uit haar kooi springen. (Heb je ook geen last dat je haar op moet pakken).
Helaas zijn die kooien nieuw wel iets van 90 euro, dus ik zou dan even op marktplaats kijken
Oud 06-05-2006, 17:16
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 06-05-2006 @ 07:30 :
Heb je toevallig een vrouwtje?
Die van mij knort namelijk ook als ik van boven de kooi in kom. (Duidelijke reden: konijnen zijn prooidieren en ik ben de vijand als ik van bovenaf de kooi in kom.) '
Maar vrouwtjes zijn ook wat terratorialer dan mannetjes, verdedigen hun eigen plekje heel goed.

Mijn konijn knort niet meer zodra zij uit haar kooi is. Dit is voor haar onbekend terrein, dus dat probeert ze niet te verdedigen.

Ik laat haar altijd in de keuken rondlopen, met de deuren dicht. (En bij de open 'deur' (boog) zet ik altijd iets hoogs neer, zodat ze er daar ook niet uit kan). Daar kan ze ook niet knagen aan snoeren

Heb jij toevallig een plastic kooi? (Gekleurd van onder, doorzichtig van boven) Die had ik eerst ook. Geen succes, want je kon er alleen maar van boven in. Bovendien krijgen ze dan ook niet zoveel verse lucht en wordt het er snel warm.
Ik heb nu een (grote) traliekooi. Plastic bak van onder en verder tralies. Daar zit ook een deurtje in aan de zijkant. Als ik die open zet kan ze zelf uit haar kooi springen. (Heb je ook geen last dat je haar op moet pakken).
Helaas zijn die kooien nieuw wel iets van 90 euro, dus ik zou dan even op marktplaats kijken
Het is inderdaad een vrouwtje.

Ik heb geen plastic kooi. Ik heb een houten kooi (voor buiten) en daar kan je eigelijk ook alleen maar van boven in. Er zit aan de zijkant nog wel een houten luikje wat er ik uit zou kunnen halen (en eventueel een trapje tegenaan zou kunnen zetten zodat ze naar buiten kan, maar ik heb nu nog geen stuk wat ik voor haar af kan zetten buiten).

Toen net heb ik een tijdje buiten naast haar hok gezeten (met het hok open) en toen kwam ze na een tijdje zelf naar me toe. Ze at gewoon wat paardenbloemblaadjes uit mn handen en ik kon haar toen ook gewoon aaien zonder dat ze ging knorren
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 08:12
Bloem
Bloem is offline
Goedzo Zo kun je haar wat beter laten wennen, als ze uit zichzelf naar je toe komt is het voor haar ws. minder eng
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:56
Verwijderd
het kan zijn dat het knorren niet ophoudt als ze eenmaal gewend is, k heb namelijk ook heel lang een konijn gehad (dit jaar overleden) , toen k dr al een paar jaar had knorde ze pas, dus ze moest al gewend zijn , mijn konijn stopte met knorren toen k gwn bij dr zat
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 07-05-2006 @ 09:12 :
Goedzo Zo kun je haar wat beter laten wennen, als ze uit zichzelf naar je toe komt is het voor haar ws. minder eng
vandaag ging ik ook weer gewoon heel lang in een tuinstoel naast haar hok zitten en toen merkte ik ook wel dat helemaal niet ''nerveus'' was ofzo Eerst werd ze dan altijd heel onrustig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten