Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2006, 08:37
Wandering
Wandering is offline
Hallo,

Ik heb me pas een digitale videocamera aangeschaft. Deze werkt met het opslagmedium Mini-DV.
Toen ik dit op de computer zette, bleek dat 30 seconden beeldmateriaal een grootte had van 104 MB! Dit komt er op neer dat ik maar een klein stukje film op DVD kan branden... Is er een manier om de bestanden kleiner te maken? Zonder ze naar MPEG te converteren, want dan is er best veel kwaliteitsverlies...
Een vriend van me zette zijn filmpjes rechtstreeks over op DVD met een DVD recorder en hij kon minstens een uur beeldmateriaal op een schijfje zetten... Maar dan heb je natuurlijk al je beeldmateriaal zonder er zelf in te knippen en plakken om een filmpje te maken wat je zelf wil.

Suggesties zijn welkom

Gegroet
Oud 09-05-2006, 09:42
dafelix
dafelix is offline
als je kleinere bestanden wilt, moet je een keuze gaan maken. Hoe kleiner het bestand, hoe minder mooi het eruit ziet, je zal hiertussen een middenweg moeten vinden

Je kan sowieso je filmpjes coderen met bijvoorbeeld DivX, die kan je bestand aanzienlijk verkleinen, zonder dat je pixels telt. Zoek ook naar 't centrale video/audio topic op dit forum, daar staan wellicht nog wat goede tips in
Oud 11-05-2006, 13:53
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Maar je zult volgens mij toch eerst het gehele bandje op je pc moeten hebben, voordat je het ergens naar om wil zetten.

De eerste x dat ik mijn dv-bandje naar de pc haalde schrok ik ook maar je moet er gewoon rekening mee houden. Een gig of 30 is genoeg. En dan kan je het ook nog gaan bewerken, want zonder bewerking op een dvd branden vind ik zonde.
Oud 11-05-2006, 20:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Laat dat DivX voor wat het is en gebruik XviD! Gordian Knot en AutoGK zijn gratis opensource utilities waarmee je DV AVI naar XviD kunt overzetten. Have fun.
Oud 12-05-2006, 12:58
Verwijderd
Ik gebruik de Sorensen 3 codec als ik perse iets gecomprimeerd moet opslaan.

Verder dump ik altijd alles ruw. Compressie is gewoon verlies.
Vaak zit ik dan op 3,6 mb per seconde.

Naar mijn mening moet je compressie ook pas gebruiken als je ECHT klaar bent met monteren.

Het is wel normaal dat je ruwe bestanden nogal groot zijn. Ik heb geregeld gigabytes aan videocaptures.

Een externe harddisk kan dan een gepaste oplossing zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 12-05-2006 @ 13:58 :
Ik gebruik de Sorensen 3 codec als ik perse iets gecomprimeerd moet opslaan.

Verder dump ik altijd alles ruw. Compressie is gewoon verlies.
Vaak zit ik dan op 3,6 mb per seconde.

Naar mijn mening moet je compressie ook pas gebruiken als je ECHT klaar bent met monteren.

Het is wel normaal dat je ruwe bestanden nogal groot zijn. Ik heb geregeld gigabytes aan videocaptures.

Een externe harddisk kan dan een gepaste oplossing zijn.
Raw?? Weet je wel hoeveel ruimte dat kost? Laten we 1024x768 (0,8 megapixel) in ogenschouw nemen, 24-bit kleur en 25 beeldjes per seconde. Dat is dan

786432 pixels * 3 byte kleur * 25 beeldjes per seconde = 56,25MB per seconde.

30 minuten video is dan 101GB. Audio nog niet meegerekend. DV is al een derde (1:3 compressie), en dan kun je later nog prima XviD gebruiken. Vergelijk dat maar eens met het origineel. Zoveel verschil zie je echt niet.
Oud 13-05-2006, 19:53
Wandering
Wandering is offline
Hmm, interessante tips..
Ik ga het eens proberen als ik er tijd voor heb.

Nog een klein vraagje: verlies je beeldkwaliteit wanneer je de beelden overzet via usb? Ik heb dit zo gedaan en het beeld is echt slecht, terwijl het op de camera zelf perfect is. Is dit probleem opgelost als ik het overzet via firewire?
Oud 13-05-2006, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2006 @ 16:47 :
Raw?? Weet je wel hoeveel ruimte dat kost? Laten we 1024x768 (0,8 megapixel) in ogenschouw nemen, 24-bit kleur en 25 beeldjes per seconde. Dat is dan

786432 pixels * 3 byte kleur * 25 beeldjes per seconde = 56,25MB per seconde.

30 minuten video is dan 101GB. Audio nog niet meegerekend. DV is al een derde (1:3 compressie), en dan kun je later nog prima XviD gebruiken. Vergelijk dat maar eens met het origineel. Zoveel verschil zie je echt niet.
Hehe, ik vergeet erbij te vermelden dat ik de Avid DV codec gebruik ;-)
Dus ik dump het niet "raw". Ik meen dat bijvoorbeeld Windows Media Speler niet eens overweg kan met een "raw" avi bestand bijvoorbeeld.

Uncompressed frames kosten teveel vermogen van de pc.
Bij iets "definitief" compressed opslaan gebruik ik de Sorensen 3 codec, bij een tijdelijke dump van bv. Mini-DV casette gebruik ik de Avid DV codec.

Laatst gewijzigd op 13-05-2006 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 14:17
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
Wandering schreef op 09-05-2006 @ 09:37 :

Een vriend van me zette zijn filmpjes rechtstreeks over op DVD met een DVD recorder en hij kon minstens een uur beeldmateriaal op een schijfje zetten... Maar dan heb je natuurlijk al je beeldmateriaal zonder er zelf in te knippen en plakken om een filmpje te maken wat je zelf wil.

dan wordt het automatisch mpeg2 duh
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:35
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Wandering schreef op 09-05-2006 @ 09:37 :
Ik heb me pas een digitale videocamera aangeschaft. Deze werkt met het opslagmedium Mini-DV.
Toen ik dit op de computer zette, bleek dat 30 seconden beeldmateriaal een grootte had van 104 MB! Dit komt er op neer dat ik maar een klein stukje film op DVD kan branden... Is er een manier om de bestanden kleiner te maken? Zonder ze naar MPEG te converteren, want dan is er best veel kwaliteitsverlies...

Suggesties zijn welkom

Gegroet
Kerel, mini-DV gebruikt, net als Digital8, DVCPRO25 en DVCAM allemaal dezelfde techniek, namelijk de standaard DV-compressie met een datadoorvoer van 25 megabit per seconde.

DVD gebruikt MPEG-2 compressie. Dit heeft een doorvoer van maximaal 10 megabit per seconde.

Lees je a.u.b. eerst even in in de verschillen tussen DV (intraframe compressie) en MPEG-2 (intra+interframe compressie), verschillen in geluidscompressie, enzovoort.

Je kunt niet een AVI op een DVD branden en verwachten dat je dit af kunt spelen op een standaard televisie-DVD-speler.

Lees je eens in op www.doom9.org bij "The Basics"

Later kun je nog eens gaan verdiepen in mooie 3d-beeldruisfilters om mooie MPEG-2 videobeelden te maken. Er zijn 1001 manieren om een MPEG-2 bestand te maken, zomaar beweren dat het slechte beeldkwaliteit oplevert is ongegrond en wijst op onvoldoende kennis van de materie.

Laatst gewijzigd op 15-05-2006 om 13:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten