Advertentie | |
|
![]() |
|
Wooo nee dat is per ongeluk, ik had het te gehaast getypt, omdat ik koste wat het kost het zo nodig gister over moest typen (mijn eigen computer lag er uit, vandaar) want ik wou het per se nog even snel op DoP zetten. Voor wijzigen is het al te laat dus ik zet het maar even zo:
Te zoet fruit Het galmde er stil en koud, zo kil en teveel om aan te kunnen want je ziel ging springen (waardoor je haast de geur van mijn natte haren vergat.) En je zat naast mijn moeder die traande met tuiten en haar gevoelens door die godganse ruimte heen gooide en buiten, ja buiten ben ik. Eigenlijk is dit hier mijn grootste bedrog. We wisten het niet en we konden het niet en je bent vergeten hoe het ging. Je zit hier en je zingt mee met iedereen die het maar horen wil, je bent alleen en je doet je grootste best niet op te vallen tot in godsnaam eindelijk iemand je ziet. Het spijt me dat ik wegging en dat ik soms wel weken achtereen je zo kon haten en verdween in de stad en dan niet thuiskwam en jij daar in je eentje zat, te spoken over waar ik was, wie bij mij, of ik bij hem ook klaar kon komen, of ik ook in mijn dromen altijd weer aan het vluchten was. Dan lachte je vol bitterheid en bleef kijken naar de kant van het bed waar ik soms lag. Eindelijk ben ik nu opgehouden. Wacht tot je mij niet meer ziet in zwarte vazen (maar verder overal wel in). Ik ben een schim van wat ik vroeger was, nu minder schuchter bovendien dus laat ik vaker van mij horen. Slik je mijmeringen maar weer verder in of had ze voor de zekerheid al eerder geamputeerd. Ik ben je eerste les in leven: ik besta niet meer, en daarom juist nu dus extra hevig. Bedankt voor de reacties. En Orpheus, eigenlijk weet ik niet precies wat een enjambement is. ![]()
|
![]() |
Enjambement
Er is sprake van 'enjambement' bij gedichten als het einde van de versregel niet samenvalt met de natuurlijke pauze in de zin. Bij het lezen kan je niet je zoals in proza zonder pauze de zin doorlezen maar de versmelodie vergt een soort 'pauze'. Deze 'pauze' bewerkstelligt men door het éven aanhouden van het laatste woord van de regel: men laat de toon een fractie van een seconde dóórklinken. Het enjambement kan meer of minder functioneel zijn. (gekopieerd uit het dichtwoordenboek)
|
Oh, mooi einde. Ik weet 't eigenlijk niet goed - iedereen is hier zo onverdeeld positief over en dat heb ik eigenlijk niet. Wel kan ik zeggen dat ik de sfeer goed vind, en sommige beelden, sommige zinnen, bvb "nu minder schuchter bovendien". Hier hadden voor mijn part wel meer stijlfiguren in gemogen. Wat me enorm heeft gestoord ook, is het deel tussen haakjes. Voor mij hoeft het er niet bij - legt het teveel uit? Is het te dramatisch? Ik weet het niet, ik zou het kunnen proberen uitleggen maar het voelt gewoon zo voor me.
Maar behalve dat dan, bovengemiddeld mooi ![]()
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding, Gewicht & Gezondheidstopic #25 fizzle-fluffy | 500 | 08-08-2011 16:59 | |
Eten & Drinken |
Vragenlijst :bloos: Calyx | 40 | 12-04-2008 11:07 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding- en Gezondheidstopic #16 Bloem | 500 | 05-02-2007 17:12 | |
Eten & Drinken |
suikervrije zoetigheid grandmommy | 45 | 26-08-2006 17:02 | |
Eten & Drinken |
Wat kan ik wel en niet eten? dark princess | 37 | 05-09-2005 18:20 | |
Eten & Drinken |
confituur? siese | 7 | 21-08-2005 13:44 |