Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2006, 17:10
diaanbnaan
diaanbnaan is offline
Hoi!
Aanstaande maandag ga ik werken bij mijn vader.
Alles geregeld, 0 uren contract etc..
14 augustus wordt ik 17.
De dochter van de baas, is een vriendin van mij. Zij heeft daar ook een aantal dagen gewerkt voor 5 euro netto per uur, en zij wordt op 15 augustus 17.
Ik ga vanaf maandag 4.50 bruto verdienen dus hou ik rond de 3.95 over (is mij verteld)..
Nu denk ik; Waarom krijgt zij 5 euro netto per uur, en omdat m'n vader een doodnormale werknemer is, ik 4.50 bruto.
Wat kan ik hier aan doen?

En ik krijg daar 8% vakantiegeld van... Hoe bereken ik dat?
Moet ik dan 8 procent van al mijn verdiende geld per maand/week/dag?

Alvast bedankt!
Groetjes Diana
Oud 04-08-2006, 17:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
diaanbnaan schreef op 04-08-2006 @ 18:10 :
Wat kan ik hier aan doen?
Om te beginnen kijken of de werkzaamheden hetzelfde waren. Als dat zo is kan je verder praten.
Oud 04-08-2006, 19:00
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Wat T_ID zegt, eerst kijken of jullie wel hetzelfde werk doen.

Er geldt wel: als jullie beide hetzelfde werk doen hebben je recht op een net zo hoog loon als haar.

Verder wordt vakantiegeld als 8% van het bruto jaarloon. De werkgever betaalt dit doorgaans en tenminste één maal per jaar uit.

En als je 4,50 bruto verdient, is dit waarschijnlijk ook je netto loon. Ben je nog student of scholier? Zo ja, dan kun je een studenten-scholieren regeling toepassen (kwestie van één formulier invullen). Dan wordt er minder belasting ingehouden. Als je geen student of scholier bent dan kun je later geld terug vragen van de belasting d.m.v. een T-Biljet.

Verder is het ook nog de vraag of het een vakantiebaantje betreft of een vast dienstverband. In het eerste geval kun je zeker geld van de belasting terugvragen (als je namelijk vakantiewerker bent, wordt er belasting ingehouden alsof je het hele jaar zou werken).
Oud 05-08-2006, 00:30
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 04-08-2006 @ 20:00 :
En als je 4,50 bruto verdient, is dit waarschijnlijk ook je netto loon. Ben je nog student of scholier? Zo ja, dan kun je een studenten-scholieren regeling toepassen (kwestie van één formulier invullen). Dan wordt er minder belasting ingehouden. Als je geen student of scholier bent dan kun je later geld terug vragen van de belasting d.m.v. een T-Biljet.

Verder is het ook nog de vraag of het een vakantiebaantje betreft of een vast dienstverband. In het eerste geval kun je zeker geld van de belasting terugvragen (als je namelijk vakantiewerker bent, wordt er belasting ingehouden alsof je het hele jaar zou werken).
Het maakt theoretisch niet uit of je student bent behalve je eventuele aftrek schoolkosten verder maakt het voor de belasting niet uit.

Wat betreft vakantiegeld 8% over je totaal ontvagen salaris nemen dan heb je wat je aan vakantiegeld moet krijgen
Oud 05-08-2006, 14:59
remy476
remy476 is offline
Bij ons is het zo geregeld.

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem. Ik was ouder dan iemand die hetzelfde werk deed en toch verdiende ik minder . Ik meteen naar zo'n chef daaar gegaan en die vertelde me dat dat een bepaalde regeing was.
Bij ons krijg je een zgn bonus. Hoe vaker je bent geweest hoe meer je extra krijgt op je uurloon. En ik was daar voor het eerst en hij voor de 2e keer.
Oud 05-08-2006, 17:03
diaanbnaan
diaanbnaan is offline
Ja, ik ben nog scholier, en het werk wat zij doet, is minder moeilijk dan wat ik straks ga doen.
Ik moet achter de computer stickers maken, wat niet zo makkelijk is, en potten scheppen en zakken scheppen.. Ook zij heeft potten en zakken moeten scheppen, maar niet op de computer.
Oud 05-08-2006, 17:55
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Je mag je handen dicht knijpen met 4.50

kijk hier eens naar!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 17:57
Estar
Estar is offline
Was dat van haar zonder vakantiegeld?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 18:29
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
diaanbnaan schreef op 05-08-2006 @ 18:03 :
Ja, ik ben nog scholier, en het werk wat zij doet, is minder moeilijk dan wat ik straks ga doen.
Ik moet achter de computer stickers maken, wat niet zo makkelijk is, en potten scheppen en zakken scheppen.. Ook zij heeft potten en zakken moeten scheppen, maar niet op de computer.
Omdat je scholier bent zou ik je werkgever vragen of hij de studentenscholieren-regeling wil toepassen (dit wil hij vast wel voor je doen, aangezien hij er zelf geen nadeel van heeft). Je bruto-loon wordt in dat geval (zo goed als) je netto-loon.

Bovendien kun je hetzelfde loon eisen. Uit je verhaal begrijp ik dat je duidelijk kunt aantonen dat jij hetzelfde werk moet doen (of zelfs nog iets meer)... Misschien dat je het zelf wel kan vinden op de site van swz en anders moet je maar even pm-en...
Oud 06-08-2006, 10:01
diaanbnaan
diaanbnaan is offline
Ik weet niet of dat van haar zonder vakantie geld is.
Ze heeft immers maar een paar dagen gewerkt, en niet eens een hele dag..
Ik werk straks van 7 tot 4 / 5.. en zij heeft van 7 tot 12 een paar dagen gewerkt...
Oud 18-08-2006, 13:22
kleinmeisje
kleinmeisje is offline
Had zij ook echt een contract met het bedrijf of meer een mondelinge overeenkomst met haar vader.
Ik heb ook wel eens een paar klusjes voor mijn vader gedaan en daar geld voor gekregen. Als dit zo is kan je moeilijk hetzelfde bedrag gaan vragen want dit is een heel andere situatie.
Oud 18-08-2006, 19:44
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Urm, je geeft al aan dat haar werkzaamheden anders zijn dan die van jou (het zou zogenaamd "minder moeilijk werk" zijn), dus kan je ook moeilijk klagen dat je loon niet gelijk is.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 11:42
Saycheese
Saycheese is offline
Nee, dan is het nog krommer, want ze zegt dat haar vriendin minder moeilijk werk doet dan zij, maar die vriendin krijgt wel meer betaald.

De term 'minder moeilijk' is trouwens wel behoorlijk objectief.
En hoe lang werkt jouw vriendin daar? Is dit een baantje alleen voor de vakantie of een vaste bijbaan? In het eerste geval wordt vakantiegeld vaak direct met het loon uitbetaald, omdat je maar zo kort in dienst bent. Dat kan haar hogere loon ook verklaren.
Reageren

Regels voor berichten