Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2006, 17:52
Joycey
Joycey is offline
Hoi,
Ik moet dit jaar Examen doen. en aangezien in gymnasium doe, ook in Latijn.
We hebben dit jaar Vergilius als schrijver. Hoe kun je dit nou het beste aanpakken? Ik vertaal ook meestal op mijn gevoel. Ik ben persoonlijk erg slecht in de ppp, pfa en de ppa. Ik vind dit gewoon wazige vormen. Ik vertaal ook meestal op mijn gevoel. Heeft iemand tips??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2006, 19:34
Magican
Magican is offline
Goede cijfers voor je schoolexamens halen en voor je PO's. Ik kan er helemaal niks van, van Latijn en ben op geluk met een 5.7 dit jaar voor dat vak over gegaan.

Ik denk dat ik dit jaar maar extra goed mijn huiswerk ga doen en anders maar zelfstudie ga doen ofzo.. *zucht*.
Oud 30-08-2006, 16:00
Mjoez
Mjoez is offline
Aanpak?! =( Geen idee.. en ik kwam er gister ook achter dat ik de slechtste leraar on earth heb voor Latijn dit jaar... Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 23:13
yojordi
yojordi is offline
Ik zit met hetzelfde probleem, maar mijn lerares Latijn zei wel dat vergilius waarschijnlijk de makkelijkste schrijver is van de 3 schrijvers waarin CSE wordt gegeven.

Je kunt natuurlijk ook gewoon domweg al die vertalingen gaan leren, dan weet je in ieder geval zeker dat je wel een beetje weet waar het over gaat en dat je ook de begripsvragen wel kunt beantwoorden. Verder inderdaad goed voor je SE's leren en dan het beste hopen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 18:50
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Magican schreef op 29-08-2006 @ 20:34 :
Goede cijfers voor je schoolexamens halen en voor je PO's.
PO's voor Latijn?
das wel erg makkelijk scoren. Nouja of niet natuurlijk.
Oud 01-09-2006, 13:52
Belgarath
Belgarath is offline
Vertalingen leren is een optie, maar kost uiteindelijk meer moeite en tijd dan alles zelf vertalen. De helft van het tentamen bestaat uit zelf vertalen met een woordenboek erbij, dus je moet sowieso zorgen dat je genoeg vertaalvaardigheid hebt tegen die tijd. (als je een leuk cijfer wilt halen, ik ga niet uit van een streven naar een 5,5 ).

Wat je zou kunnen doen is dit:
Vraag je leraar aan het begin van het jaar of hij een stuk Vergilius wil uitzoeken (buiten het pensum) en ga dat thuis vertalen. Ga dan bij jezelf na welke moeilijkheden je tegenkomt. Vraag je leraar om het stuk na te kijken en check je fouten en goede dingen met de moeilijke dingen die je tegenkomt. Kom je bijvoorbeeld een ppp tegen, dan is dat voor jou een "moeilijkheid/wazigheid". Als naderhand blijkt dat je die vorm toch (meerdere keren) goed vertaald hebt, dan heb je kennelijk wel begrepen hoe een ppp werkt en kun je die verder vergeten. Als je het fout vertaald hebt, vraag het dan aan je leraar, of als die geen tijd voor je heeft, post je vraag hier of PM iemand die hier regelmatig post. Voor alle wazige vormen, van ablabs tot gerundivum, kun je hier sowieso terecht.

Edit: je kunt ook de zoekfunctie gebruiken ("ppp" levert bijvoorbeeld 3 topics op)
Reageren

Regels voor berichten