Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2006, 17:44
Bloem
Bloem is offline
En ik ook, eigenlijk

Sinds een paar weken heb ik 2 visjes in een aquariumpje van 40 bij 25 cm. Zolang het water schoon is lijken ze het wel naar hun zin te hebben, maar sinds een paar dagen gaat het water snel stinken en wordt het groen. Is er iets dat ik daar aan kan doen? Er liggen steentjes op de bodem en ze hebben een waterplantje. Ook gebruik ik aquasave (oid) om het water goed te houden. Verder nog tips? Is een pompje de enige optie om het water goed te houden? (Niet zo handig, ze staan nl. niet bij een stopcontact in de buurt, maar als dat echt het beste is ga ik wel kijken of ik ze kan verhuizen)

Ook heb ik nog een vraagje over de hoeveelheid eten. Ik lees overal dat vissen niet veel eten nodig hebben, dus voer ik ze ook niet veel (volgens mij). Ze krijgen iedere ochtend een beetje voer en dat eten ze meteen op, volgens mij laten ze er nauwelijks/niets van over. Van de week hebben ze echter wel een hele waterplant opgegeten Voer ik ze te weinig? Krijgen ze verkeerd voer? Is het normaal om ineens een kaal stengeltje waterplant aan te treffen?

Ik hoop dat er iemand is die wat nuttig advies kan geven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2006, 18:08
Verwijderd
als ze waterplanten gaan eten krijgen ze inderdaad te weinig voer ik weet niet hoe het met binnenvissen zit, maar goudvissen in een vijver moeten er 3 tot 5 minuten over doen om al het voer op te eten als je ze voert; doen ze het in minder dan 3 minuten dan was het te weinig, doen ze het in meer dan 5 dan was het te veel.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 18:33
Bloem
Bloem is offline
Arme vissies, hadden ze gewoon honger... Timen hoe lang ze er precies over doen voor ze hun voer op hebben is een beetje lastig, ze durven nog steeds niet goed te eten als ik voor het aquarium zit Zal ze morgenochtend een beetje meer geven, en kijken of ik kan zien hoe snel ze eten.

Het zijn kleine visjes trouwens, kunnen ze nog groeien of blijven ze zo?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 18:46
Verwijderd
Ze zullen zeker nog groeien, omdat ze nu nog genoeg ruimte hebben in je aquarium. Zodra ze te groot groeien voor je aquarium, stoppen ze met groeien.

Staat het aquarium in de zon? Dat kan het groene water verklaren, omdat algen graag veel licht hebben. Overigens vinden vissen het niet zo fijn om overdag op een heel warme plek te staan en 's nachts op een koude.

Aquasafe heeft niet zoveel met je vieze water te maken, omdat het de zware metalen in het water aan zich bindt, waardoor je vissen die metalen niet binnen krijgen. Aquasafe doet niets tegen algen.

Als laatste: ik heb ook geprobeerd zo'n aqaurium zonder pompje te houden en dat lukte me niet. Ik denk dat het gewoon net teveel water is om zonder filter en beluchting te kunnen. Kijk het nog even aan (zeker nu het minder warm wordt!) en anders zul je toch echt een verlengsnoer moeten kopen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 18:57
Bloem
Bloem is offline
Hmm, mijn hele woonkamer is zonnig, maar ze staan zo min mogelijk in de zon. (Naast mijn tv, niet aan de raamkant maar aan de andere kant, als je je het nog voor kunt stellen )

Extra snoeren vind ik met mijn loslopende nijnen niet zo geslaagd, eigenlijk, maar als de visjes het er beter op doen dan verzin ik wel een wegwerkmanier

Nu ik toch bezig ben, moeten die waterplantjes ook nog voeding?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:02
Verwijderd
Dat is wel een goede plek. Misschien komt het dan door de hoge omgevingstemperatuur.

Hangt van je plantjes af. Waterpest (de naam zegt het al) groeit altijd wel. Ik flikker om de zoveel tijd mijn plantjes weg en koop dan nieuwe, omdat een plantje toch maar 60 cent kost. Bovendien eten mijn vissen er in het weekend altijd wel wat van. Heb je trouwens een foto van je aquarium?

Ik weet niet of ze bestaan (ik denk eigenlijk van niet) maar je kunt ook nog op zoek naar een filterpompje dat op batterijen werkt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:20
Bloem
Bloem is offline
Ha, mijn waterplantjes kostten 2 euro nogwat Geen foto, kan er morgen wel eentje maken

Overigens heb ik dus vanmiddag alles schoongemaakt, hoop dat het nu wat langer schoon blijft ook. Dat het aan de temperatuur ligt zou wel kunnen, het was hier redelijk warm de laatste week. Dan zou het nu beter moeten gaan, ben benieuwd..
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:25
Stefanie
Stefanie is offline
Is het warm of koud water?

Het kan liggen aan de hoge temperaturen van de laatste dagen... Of zonlicht, maar je zei al dat ze niet in de zon staan.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 11:34
Bloem
Bloem is offline
Euh... Kraanwater?

Ze staan wel een beetje in de zon, daar ontkom je hier niet aan. Maar zo min mogelijk. Overigens is het water nog steeds mooi helder nu, dus misschien lag het toch aan het warme weer. Vissies zijn nog wel enigszins gestresst door gisteren (heb alles maar weer helemaal schoongemaakt dus ze moesten even verhuizen) maar durven heel voorzichtig wel te eten
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:45
Stefanie
Stefanie is offline
Ik bedoelde meer 'verwarmd of niet verwarmd'.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:59
Bloem
Bloem is offline
Ja, niet dus, denk ik
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 13:14
robbzooi
robbzooi is offline
Stop ze terug in de pan waar ze in zaten.
Oud 22-09-2006, 17:03
Bloem
Bloem is offline
Upje.

Het is nu 2 dagen warm, en het water is weer groen. De vissen staan de hele dag in de schaduw, maar het is hier wel de hele middag tegen de 30 graden.

Is een pomp zinvol tegen het groen worden van het water als dat door de temperatuur buiten komt?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 17:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb eerst ook een tijd vissen gehouden zonder een pomp, het water werd ook heel snel slecht en mijn vissen lagen ook echt op apegapen dan. Ik heb toen een pompje gekregen van mijn opa en het werkt echt heel goed. Mijn vissen stonden ook niet in de zon en het was ook niet bizar warm (het was volgens mij niet eens in de zomer) maar het hielp wel heel goed. Als je het er voor over hebt zou ik toch op zoek gaan naar een pompje.
Oud 22-09-2006, 18:42
Bloem
Bloem is offline
Het water blijft dus wel helemaal helder als het niet zo warm is, vandaar dat ik een beetje twijfel of het zin heeft. Het is niet dat ik het er niet voor over heb, het is meer dat ik net al mijn snoeren zo konijn-proof mogelijk heb gemaakt en ik dan wéér kan gaan prutsen daarmee Dus als het ook zin heeft tegen groenwordend water door het weer ga ik wel even zoeken, maar anders wacht ik denk ik maar even de herfst af..
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 19:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je het niet erg vind om je vissen nu goed in de gaten te houden en je aquarium vaak schoon te maken dan zou je best kunnen afwachten hoe het is als het wat koeler wordt. Ik neem toch aan dat het niet de hele herfst 25 graden blijft
Oud 22-09-2006, 20:59
Verwijderd
Je moet gewoon iedere week een deel van het water eruit halen (bijvoorbeeld 10%, maar je moet een soort evenwicht vinden) en 'vers' water erin stoppen. In dit water zit genoeg zuurstof enzo maar niet zoveel voedingsstoffen die zorgen dat het water vies wordt. Je moet het bijhouden, dan komt het vanzelf goed.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 21:07
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Lisaaah schreef op 22-09-2006 @ 21:59 :
Je moet gewoon iedere week een deel van het water eruit halen (bijvoorbeeld 10%, maar je moet een soort evenwicht vinden) en 'vers' water erin stoppen. In dit water zit genoeg zuurstof enzo maar niet zoveel voedingsstoffen die zorgen dat het water vies wordt. Je moet het bijhouden, dan komt het vanzelf goed.
Haha ja, dat doe ik dus al, maar als het zo warm is is het 2 dagen nadat ik het verschoond heb (helemaal, al het water) weer groen

Ik kijk het nog wel even aan, van de week toen het koeler was bleef het water helemaal helder, en ik verwacht inderdaad geen 30 graden tot december (helaas )
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 21:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een deel van het water verversen door nieuw water schijnt ook niet zo denderend voor je vissen te zijn. Ik deed het ook hoor toen het dertig graden was en het water in mijn kom ook dertig graden of meer wat maar iemand vertelde me later dat je dit beter niet kunt doen omdat die temperatuurovergangen veel slechter zijn voor je vissen dan dat warme water.
Oud 22-09-2006, 22:06
Bloem
Bloem is offline
Maar 1 keer in de week ofzo moet het toch sowieso schoongemaakt worden?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 22:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik maak die bak echt alleen schoon als het water vies is. Naar mijn idee is het helemaal niet goed om het zo vaak schoon te maken als het eigenlijk niet nodig is. Als je een goed biologisch evenwicht hebt is het volgens mij helemaal niet nodig om het zo vaak schoon te maken. Ik heb tijden gehad dat ik het wel twee maanden kon volhouden zonder schoon te maken. Of dat goed is weet ik niet, dat is misschien weer het andere uiterste.
Oud 22-09-2006, 22:22
Bloem
Bloem is offline
Oh oke. Ik dacht elke week een deel van het water eruit, en dan nieuw water erin. Nou ja, voorlopig dus sowieso wat vaker, hoewel mijn vissen het niet benauwd hebben ofzo, op het moment
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 22:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, ik weet niet of het goed is zoals ik het doe hoor maar ik doe het al heel wat jaren zo en een van mijn vissen overleefd het al anderhalf jaar met me dus ik geloof niet dat ik iets cruciaal fout doe Mijn opa maakt zijn bak elke week schoon en die wordt dan ook sneller weer vies en zijn vissen zijn er echt niet gelukkiger op.
Oud 23-09-2006, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 18-09-2006 @ 13:59 :
Ja, niet dus, denk ik
Of neem geen vissen als je geen fatsoenlijk pompje en andere noodzakelijke dingen wil aanschaffen. Ik zal jou in een vuilnisbak 'houden' zonder luchttoevoer/verversing.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 12:29
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 23-09-2006 @ 12:23 :
Of neem geen vissen als je geen fatsoenlijk pompje en andere noodzakelijke dingen wil aanschaffen. Ik zal jou in een vuilnisbak 'houden' zonder luchttoevoer/verversing.

Doe niet zo dramatisch, ze hebben het hardstikke naar hun zin, zwemmen vrolijk rond, komen niet boven om adem happen enz. Als ze er last van hebben wil ik er meteen iets aan doen, maar zolang ze zich goed lijken te voelen en het gewoon weer een boel gedoe is waar ik net klaar mee was, lijkt het me geen drama om even af te wachten. Het is niet zo dat ze in een veel te kleine kom met smerig water ronddobberen ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2006, 13:12
Verwijderd
Nee oke maar ik word er chagrijnig van als mensen huisdieren nemen waar ze zich niet over inlezen. Of iig, denken dat een vis makkelijker te houden is dan een hond. Een hond hou je ook niet in een kelder zonder verwarming, licht of een open raampje en laat 'm ook niet in zn eigen stront zitten. Dat noem je dierenmishandeling maar mensen met een vissenkom met een goudvis op koud, puur kraanwater is precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 13:15
Bloem
Bloem is offline
Oh, ik heb deze visjes niet bewust aangeschaft, ik heb ze via via gekregen en kon me dus niet van te voren 'inlezen'. Voor mijn gevoel ben ik redelijk goed bezig, ze hebben een vrij ruim aquarium (hoewel ik nog vind dat het maar een klein hokje is, maar vooruit, volgens de dierenwinkel was het meer dan groot genoeg en ik kan hier ook geen aquarium van een meter lang kwijt), het wordt regelmatig schoongemaakt, er zit waterverbeterspul in en ik probeer heus wel zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Zolang ze zuurstof genoeg lijken te hebben vraag ik me af wat de meerwaarde van zo'n pompje nou echt is, als het alleen is om ervoor te zorgen dat het water niet groen wordt. (Wat het óók niet wordt als het niet te warm is, zolang het niet warmer wordt dan een graad of 27 blijft het water ook helder)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 13:30
Verwijderd
Omdat een waterpompje voor meer dan alleen maar filtering zorgt.
Ook voor een bepaalde graad van zuurstoftoevoer (combipomp) en een bacteriele huishouding die heel belangrijk is. Daarbij blijft het water in beweging, dit allemaal staat algen bvb al tegen

Ook zorg je ervoor dat je niet elke week nieuwe planten hoeft te kopen gezien die bacterieeen ervoor zorgen dat giftige hoeveelheden uit je water worden 'gevreten', slecht voor je planten en vissen...

Waterbalansers is ook maar een alternatief, als je bepaalde andere kleine dingetjes doet heb je het niet nodig en uiteindelijk is het allemaal net zo duur. het andere kost alleen wat meer tijd.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-09-2006 @ 22:58 :
Een deel van het water verversen door nieuw water schijnt ook niet zo denderend voor je vissen te zijn. Ik deed het ook hoor toen het dertig graden was en het water in mijn kom ook dertig graden of meer wat maar iemand vertelde me later dat je dit beter niet kunt doen omdat die temperatuurovergangen veel slechter zijn voor je vissen dan dat warme water.
Je bent ook wel erg dom als je ijskoud water erin kiepert
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 18:58
XKyra_x
XKyra_x is offline
ik weet niej wat voor vissen jij hebt.. maar diej van mij hebben nog nooit het plantje opgegeten(ik heb sluierstaartjes) en ik hoef ze maar 1 keer in de 2/3 dagen te voeren.
maar dat groene in je kom, komt door de zon denk ik. heb je ze voor het raam staan? en anders weet ik het niet.. dan moet je ze vaker schoon maken.. ofzo..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:45
SilverBlue
SilverBlue is offline
Het is zeer leuk dat je visjes hebt maar als je ze kregen hebt weet je vast de naam ook wel van de visjes

Sommige visjes hebben namelijk wel verwarming nodig en een grote bak sommigen moet je met zijn 2en houden anderen in grote groepen.

De ene vis is een koud water vis en de ander een warm water vis.
Waarom je bakje groen wordt omdat het in de zon staan. Das 1 ding wat je verkeerd doet, als je kamer temp 30 graden is is het water rond de 28 wat al te warm is voor tropische vissen laat staan voor koudwater vissen.

Heb je een foto van je visjes mischien kunnen we je dan beter helpen.

Dit is geen persoonlijke aanval op jou maar ik word soms gewoon kwaad dat mensen vissen kopen en dan denken dat ze alleen een bak met water nodig hebben om te overleven. (zoals mensen met een goudvis in een vissenkom dat is mishandeling) bij de pet place hebben ze een bericht dat ze geen vissenkommen meer verkopen hulde aan hun !!!

mischien is dit wel een handige link voor jou http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi

Hier zitten mensen met een tropisch aquarium maar ook met goudvissen.

Ikzelf heb jaren een tropisch aquarium gehad maar ik had geen tijd meer vanwege school daarom ben ik er mee gestopt, tot mijn grote spijt. Veel suc6 verder met je aquariumpje
Oud 20-10-2006, 21:48
Bloem
Bloem is offline
Wow, wat een up Het verhaal hoe ik er aan gekomen ben is redelijk vaag en ik weet zeker dat degene van wie ik ze heb ook niet verder komt dan "het zijn goudvissen".

Overigens wordt het water sinds het geen 30 graden meer is ook niet meer groen. Het blijft helder, gaat niet stinken, de vissen zien er goed uit en het plantje blijft het doen. Volgens mij wel oke dus

Overigens stond het aquarium NIET in de zon, maar mijn huis wordt in de zomer gewoon heel erg warm, daar kan ik verder niets aan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 09:00
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Hoe zit het met waterslakjes? Heb je die ook? Want die eten dat groen juist weer op, zo hou je je "ramen" so to speak langer, makkelijker & sneller schoon
Oud 24-10-2006, 09:11
Bloem
Bloem is offline
Nee, geen slakjes. Kan dat verder geen kwaad? Koop ik die bij een dierenwinkel? Moeten die verder nog speciaal voer?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 09:19
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Nee dat kan geen kwaad, die zijn er speciaal voor

En je kan ze idd halen bij de dierenwinkel. En hun voer is al die groene aanslag al dus dat scheelt ook weer
Oud 24-10-2006, 12:48
Verwijderd
Ik zou echt geen slakken gaan kopen, als je er twee krijgt van iemand die je kent (en elk aquarium waar slakken inzitten, zitten er ook meteen 10 per liter ofzo) heb je zo je eigen bak vol. Ik heb ze ook toevallig een keer meegekregen toen ik een plantje ofzo van iemand anders kreeg.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 17:37
Verwijderd
Het is niet aan de dieren die voor overlast zorgen, dat doet de 'baas'.
Slakken ontploffen als je teveel troep in je aquarium hebt en ze massa's aan eten hebben, alg krijg je bij verschillende 'fouten' teveel en zuurstof te weinig door andere fouten etcetc.

Dus als jij een (puntslakje ) slak meegapt van de winkel, is het aan jou of je dat totin honderden getalen laat komen. En tsja, een slak (of algeneters) is absoluut geen oplossing tegen algen. Laat ik je even uit die droom helpen.

Maar Bloempje heeft al geen probleem meer
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 09:45
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Oh bij ons hielp het anders perfect

Maar goed, ieder voor zich natuurlijk. En belangrijkste dat Bloem geen probbies meer heeft idd
Reageren

Regels voor berichten