Advertentie | |
|
![]() |
|
Hier staat het alletwee uitgelegd door DruidessI:
http://forum.scholieren.com/Forum2/HTML/002101.html Love |
![]() |
|
misschien ist te laat maar ik kan 't goed uitleggen
![]() of te weten of het met d/t of dt moet worden geschreven.. moet je het volgende weten:: het is ALTIJD stam PLUS t dus ik werk jij werkt hij werkt, etc nu een moeilijke: ik word, jij wordt hij wordt nog een andere ik vind jij vindt hij vindt zij vindt ik hoor jij hoort zei hoort het is gewoon altijd STAM PLUS T!!! bij jij/hij/zij moet je er gewoon altijd een t achter zetten!! en bij een voltooid deelwoord (gedaan, gebeurd, geweest, voorspeld) is er NOOIT dt, je moet DAN het woord gewoon langer maken, voorspelde, gebeur[/i]de, etc!) maar dit (dat je het woord langer moet maken om te weten of het met d of t is) kun je dus alleen gebruiken voor VOLTOOID DEELWOORDEN, als je er ik ben, ik heb, etc voor kan zetten.. voor dat andere, STAM + T! stam= de ik vorm, dus ik word en dan voor die andere is het stam plus t, jij wordt, is met t achter de stam (word) omdat het stam plus t[/u][/i][/b] is!! [Dit bericht is aangepast door miep (17-12-2001).]
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Nou het lijkt me zo wel duidelijk he? Er rest nog één toevoeging:
we schrijven: ik word jij wordt hij wordt omdat we ook schrijven: ik loop jij loopt hij loopt Dat is door 'miep' reeds duidelijk uiteengezet, MAAR: Indien bij de tweede persoon enkelvoud ('jij ...t') het persoonlijk voornaamwoord ('jij' of populair'je')achter de persoonsvorm komt, vervalt de uitgang 't'. Er is DAN dus juist GEEN 't' op het einde. Voorbeeld: Jij loopT over straat. LooP jij over straat? Wanneer ik je zie, looP je altijd over straat. Jij worDT boos. WorD jij boos? Wanneer je me zieT, worD jij altijd boos. Pas op voor: Als je nu niet naar huis gaat, worDT je moeder boos. Je is dan geen persoonlijk voornaamwoord maar een bezittelijk voornaam woord Nou goed. tot zover. Het lijkt me nu wel duidelijk. doeidoei. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland! evelienevdboer | 42 | 01-06-2016 15:41 | |
Nederland belastingparadijs? Love & Peace | 15 | 08-05-2009 11:50 | |
'Nederland discrimineert met integratie-examen' Gatara | 81 | 17-05-2008 23:15 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] Betoog over monarchie/republiek. OceanEye | 3 | 02-12-2004 20:25 | |
[betoog] Verdient Nederland wel beter??? b-z | 23 | 22-10-2004 13:36 | |
Vrije tijd |
Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal! Martjin | 44 | 24-04-2004 19:17 |