Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2006, 15:43
ZelosWilder
ZelosWilder is offline
llo voor school moet ik iets uitleggen over thema n motief nn leidmotief hoort er dus ook bij, heb ergens anders gelezen dat leidmotief: "een concreet, tastbaar en terugkerend element" is. met als voorbeeld de dobbelsteen uit "de aanslag"

nu is mn vraag: wat is het verschil tussen leidmotief n vb gwn motief? n graag nog een paar voorbeelden voor leidmotief...

nn motief staat bij dat het maakt dat een verhaal een eenheid vormt wat precies bedoele ze met een eenheid vormen in een verhaal?

bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2006, 20:29
Verwijderd
Een leidmotief is een soort motief, maar dan gespitst op een leidende gedachte die telkens terugkeert. Het een is dus onderdeel van het ander.

En een verhaal als eenheid wil zeggen - neem ik aan - dat het complete stuk, het begin, midden en slot een geheel is. Ik kan dat niet echt anders uitleggen. De stukken zijn dus met elkaar verbonden, er loopt een lijn door het verhaal.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 20:43
ZelosWilder
ZelosWilder is offline
nja "leidende gedachte".... vind ik zo vaag kan r hier echt niemand een voorbeeld vn geven? (in miijn handboek staat dat het een woordelijk steeds trugkerend motief typerend voor personages of situaties is)

srry maar bn ngal vn de domme kant
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 01:13
Verwijderd
Het feit dat een verhaal een eenheid vormt en dus uit een begin, een midden en een slot bestaat, impliceert dat de eenheid van handeling compleet is. Dat wil zeggen dat wanneer één element uit het verhaal wordt gehaald, het verhaal geen kloppend verhaal en dus geen eenheid meer vormt. Je zou misschien kunnen zeggen dat een leidmotief een soort spoor is waar een trein overheen rijdt die bestaat uit de verschillende elementen van de handeling.

Raadpleeg voor meer informatie de Poetica van Aristoteles (daarover zou je op www.dbnl.org veel informatie kunnen vinden).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten