Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2006, 22:11
Lyne
Lyne is offline
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik snap het gewoon niet. Ik heb een laptop met LAN-verbinding (zegt me ook niets maar dat heb ik nodig blijkbaar) en verder een computer met internet via de kabel. Hoe krijg ik dit internet ook naar mijn laptop? Ik wil dus gewoon draadloos internet.

Ik ben echt een leek op dit gebied dus als iemand het duidelijk kan uitleggen, dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2006, 00:04
Verwijderd
Ik denk dat dit beter op S&M past.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 00:12
Faerie
Faerie is offline
Volgens mij heb je hier een aparte router voor nodig.. in ieder geval, ik heb ook net een laptop gekocht, en toen heeft mijn vader een andere router aangeschaft, voor draadloos netwerk. Verder zijn er ook de nodige instellingen nodig op de computer en de laptop, maar dat weet ik verder niet.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 09:11
phoxetis
phoxetis is offline
een access point, of een router.
anders kun je geen gewoon draadloos internet krijgen, maar alleen speciaal draadloos internet
Oud 17-11-2006, 17:05
ILUsion
ILUsion is offline
Een LAN (local area network)-verbinding is de populair gebruikte term voor een bedraad netwerk. Als we willen kommaneuken, is dat enkel een gewoon netwerk (kan dus ook draadloos inhouden). Voor een draadloos is de term WLAN (wireless LAN), daarvoor heb je inderdaad een router nodig of een access point. Het verschil hiertussen is dat een draadloze router een NAT (plus een switch) en een access point bevat terwijl een access point enkel een access point bevat.

Aan dat technische geraak je misschien niet aan uit, in de praktijk heb je dus twee (of misschien 3) keuzes.

Situatie 1: je hebt thuis al een bedraad netwerk liggen dat aan het internet hangt. Dat betekent dat je dus al een (al dan niet draadloze) router hebt staan bij de modem waarop al de computers zijn aangesloten. In dat geval moet je nagaan of je op die router nog een vrije LAN-poort hebt (technisch: eentje op de switch van je router, niet de WAN (Wide Area Network, het internet dus)-poort. Als dat het geval is, koop je gewoon een Access Point die je op die poort hangt en je kan draadloos op het netwerk.

Situatie 2: je hebt thuis géén netwerk, dan koop je een draadloze router (als je tenminste een modem met ethernet hebt (Ethernet = meest gebruikte vorm van bedraad LAN). Die router hang je achter je modem en dan sluit je de compute die nu op je modem hangt op één van de LAN-poorten aan.

Situatie 3: je hebt en USB-modem die aan een computer hangt. Die kun je bijgevolg niet aansluiten op de meeste routers (tenzij je een router zou kopen met ingebouwde functie daarvoor, als die al bestaan). Andere situatie die hierbij past: de vaste computer die aan je modem hangt heeft een WLAN-kaart die niet gebruikt wordt). Wat je moet doen is op die computer de netwerkwizard van XP opstarten en daar aangeven dat je het internet op die computer via die WLAN-kaart wilt delen. Als die computer geen WLAN-kaart heeft, kun je die altijd kopen (bestaat in interne uitvoering of USB-stick). Het grote nadeel aan deze methode is dat die computer MOET aanstaan als je met die andere computer op internet wilt geraken.

In ieder geval kun je het beste optie 1 of 2 gebruiken, dat werkt veel beter en je hoofdcomputer moet niet steeds aanstaan. In het slechtste geval komt dat erop neer dat je een draadloze router én een ethernet-modem moet kopen (bij kabel-internet is dat meestal het geval, bij ADSL heb je soms nog USB-modems).
Oud 21-11-2006, 15:55
vtxm
vtxm is offline
Via www.wifishop.nl/products/draadloze-routers kan je een draadloze router kopen.

Maar je kan een ook een router kopen waar je via het stopcontact internet van krijgt.
Kijk dan op www.devolo.nl.

Je hoeft dus geen snoeren neer te leggen niets! Het nadeel is wel dat het soms kan storen, zeker wanneer jouw laptop dicht bij een magnetron of ander apparaat wat radio-active straling afgeeft.

Bekijk op www.devolo.nl/nl_NL/spezial/flashstart.html de flashfilm over dat 'stopcontact' internet.
Oud 22-11-2006, 12:11
Maradinus
Maradinus is offline
Offtopic: Ben niet een voorstander van draadloos wij hebben gewoon kabeltje getrokken.
Oud 22-11-2006, 12:12
Maradinus
Maradinus is offline
Offtopic: Ben niet een voorstander van draadloos wij hebben gewoon kabeltje getrokken. En het werkt nog steeds
Oud 22-11-2006, 16:33
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Maradinus schreef op 22-11-2006 @ 13:11 :
Offtopic: Ben niet een voorstander van draadloos wij hebben gewoon kabeltje getrokken.
Draadloos werkt (met gewone consumentenapparatuur) inderdaad niet altijd even vloeiend (hier thuis hangen ook 2 access points, bijna wekelijks vallen die allebei wel eens uit). In dat opzicht is een bedraad netwerk meestal stabieler (maar ook dat valt hier wekelijks uit, in feite; gewoon een rotte DHCP-server in onze router). Maar in sommige gevallen is het trekken van een draad gewoon niet mogelijk: als je in de zomer wilt internetten in je tuin, als je eens in de zetel wilt kunnen internetten, en ga zo maar door... (oké, een kabel kan in principe dan wel, maar op lange termijn is dat niet werkbaar, plus extra struikelgevaar (en je moet steeds die kabel weer op en afrollen, terwijl je dat met een draadloos netwerk niet hoeft te doen)...

Trouwens, als reactie op wat vtxm zegt:
- netwerk via het stopcontact is misschien inderdaad wel een mogelijkheid (of dat goed werkt, echt geen idee); maar er staan volgens mij toch echt wat onjuistheden in je post: in principe heeft zo'n netwerk eerder last van grote stroomverbruikers en niet echt speciaal van microgolfovens (die zenden trouwens microgolven uit en geen radio-actieve golven; gelukkig maar). Microgolfovens kunnen daarentegen wel een gewoon draadloos netwerk op 2.4GHz verstoren in principe (hier thuis is dat nog niet zo opgevallen met het draadloos netwerk, maar al wel voorgehad dat bij het analoog versturen van video/geluid op 2.4GHz de microgolf echt voor vreselijke ontvangst zorgde)...
Oud 24-11-2006, 22:56
Lyne
Lyne is offline
Wij hebben thuis een computer met een modem (geen router). Er is op die modem maar 1 computer aangesloten. Mijn moeder heeft gister een router van Linksys gekocht, maar het lukt ons gewoon niet. Kan ik met die router ook die WLAN verbinding maken wat jij zegt? Tijdens het installeren van die router vraagt hij om een wachtwoord, maar wij weten niet welke hij bedoelt.

Ik heb ook geprobeerd om die router te installeren op mijn laptop. Mijn laptop geeft nu aan dat ie een draadloos netwerk heeft gevonden (Linksys) maar ik kan nog steeds niet op internet. Wat doe ik fout?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 11:48
Verwijderd
Standaard wachtwoord voor een Linksys router is 'admin', probeer dat dus eens.
Verder is het afhankelijk van welke router je hebt of je een WLAN verbinding kunt opzetten. Als er antennes achterop de router zitten kan dit wel.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 11:49
ILUsion
ILUsion is offline
Als dat een draadloze router is in ieder geval wel (maar tegenwoordig verkopen die niet-draadloze dingen niet zo goed meer), als je het niet zeker weet, bij Linksys zetten ze dan meestal wel een W in de productnaam (en veel makkelijker: bij een draadloze aansluiting hangen er meestal 1, 2 of zelfs 3 antennetjes aan het toestel; ik moet je natuurlijk niet vertellen, hoe meer antennes hoe beter (in theorie in ieder geval)). Thuis hebben we ook heel wat Linksys-spul staan, dus kan ik je hier heel specifiek uitleg voor Linksys geven; voor een ander type router, zal het desalniettemin ietswat anders verlopen.

Wat je dus moet doen is: je modem maak je los van de pc waar die nu aan hangt en je verbindt die met die kabel naar de modem op de WAN-poort. Je vaste computer verbindt je op zijn beurt weer met een van de LAN-poorten op de router (maar niet met de uplink-poort). Bij de routers van Linksys durft vaak wel een cd te zitten met heel wat programma's om de router op te starten; die steek je in je vaste computer en je volgt daar de instructies. Mocht Linksys nu zo'n cd niet meer meeleveren, het kan ook manueel als er een Quick Start Guide bijzit (een soort poster meestal met enkele stappen op hoe je alles snel gebruiksklaar maakt).

Normaalgezien zou de router echter direct moeten werken voor je bedrade computer; behalve als je als ISP Telenet hebt, dan moet je de router enkele uren uit laten staan (en heb je dus enkele uren geen internet). Een versnelling hiervoor zou zijn om een IP Release aan te vragen op je vaste computer (zonder dat je router hiertussen is geschakeld!, dus voor al het werk), dit doe je door op die computer > Start > Run/Uitvoeren > "CMD" > OK > "IPCONFIG /RELEASE" (enter) in te geven. Daarna haal je de netwerkkabel uit je computer, zet je de router ertussen (zoals hierboven beschreven) en je probeert of je op internet geraakt.

Als er niets van QuickStart-guide/cd bijzit, kan ik niet direct zien wat het probleem nu is. Normaalgezien geraak je in de instellingen van je router door op je vaste computer 192.168.1.1 (of 192.168.0.1) in te geven (tenzij dat tegenwoordig veranderd geweest is, maar dit IP-adres staat in ieder geval in de handleiding bij de installatieprocedure). Hij gaat normaal een wachtwoord vragen, voor Linksys is dat bij installatie dacht ik gewoon "admin" (mocht dat niet werken, ik heb hier een lijst liggen met de standaardwachtwoorden voor routers).

Als er iets niet lukt, kan je je maar twee dingen aanraden, ofwel geef je het modelnummer (WAP-541 of iets dergelijks (dit zou een access point zijn bijvoorbeeld)) door, dan kan ik hier opzoeken wat er juist gedaan moet worden en kan ik je hierdoor helpen. Andere oplossing is als je iemand (vriend/kennis) kent die wat van computers, netwerken (en vooral draadloze netwerken!) kent, vraagt om eens te komen helpen. Deze laatste zal iets sneller zijn (iemand met wat kennis installeert een router op 15 minuten als alles perfect verloopt, een uurtje (of veel langer voor een heel complex netwerk) als het tegenzit).

De grote tip die ik nog geef voor je netwerk: als je bestanden wilt gaan delen tussen beide computers of als je een volumebeperking op je internetaansluiting hebt, zorg er dan ZEKER voor dat je draadloos netwerk beveiligd is met WPA (of desnoods WEP128 als je computer niet goed werkt met die WPA). Normaalgezien zouden de meest recente routers hier automatisch naar moeten vragen (weet in ieder geval: en WEP-beveiligd netwerk is vrij gemakkelijk te kraken, een WPA-netwerk is al heel wat moeilijker).
Oud 25-11-2006, 12:03
freyk
freyk is offline
Ik heb zelf een linksys -wrt45g en zal je proberen te helpen vanuit mijn situatie:
  1. Eerst moet je de volgende situatie creëren:
    modem -- nieuwe router -- computer.
    -- = kabel
  2. Als je dat hebt gedaan, start je je computer op en ga dan naar de instellingen van je nieuwe router door je browser te openen en naar het volgende adres te gaan: http://192.168.1.1
    Gebruikersnaam: admin
    wachtwoord: admin
  3. ga naar administration -> management en wijzig daar je wachtwoord van je nieuwe router
  4. Ga naar Setup -> basis setup. Selecteer daar bij internet connection type: dhcp, Dhcpserver: enable en klik dan op save settings om je instellingen te bewaren.
    Als je toevallig een @home abonnee-houder bent,
    kan je bij Host Name, je computer naam ingeven en bij
    Domain Name: home.
  5. start je laptop en eenmaal opgestart ga je naar start -> uitvoeren -> cmd
    Er zal dan een venster verschijnen, daar typ je in: ipconfig /all
    Noteer de beide fysieke adressen
  6. Ga weer terug naar je computer en ga weer naar je router instellingen.
  7. Klik dan op Wireless -> wireless security -> security mode: disable
  8. Wireless -> mac filter -> Wireless MAC Filter: Enable
    Permit only: Permit only PCs listed to access the wireless network
  9. klik op edit macfilter en vul daar de beide fysieke adressen in
    (verander de "-" in " : ")
  10. Kijk nu of je met je laptop op je draadloze netwerk kan komen
    zo ja, kijk dan ook of je dan contact hebt met het internet en ga dan verder met de volgende stappen:
  11. Ga naar Wireless -> Basic Wireless Settings en verander de ingestelde naam van "Wireless Network Name (SSID)", naar bijvoorbeeld: Lyne netwerk
  12. Ga naar Wireless -> wireless security -> en zet security mode nu op WEP.
    typ bij Passphrase een woord in, klik op generate.
    en noteer/onthoud de verschillende key's
  13. Ga terug naar je laptop, kijk of je kan inloggen op je netwerk.
    Als hij naar een wep code vraag, vul je een van de key's in.
  14. Voila, mevrouw heeft beveiligd draadloos internet

Natuurlijk kan je ook voor de andere security mode's selecteren, die ILUsion aangeeft.

Laatst gewijzigd op 25-11-2006 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 12:53
Lyne
Lyne is offline
Heel erg bedankt iig, van mijn moeder mag ik niets meer met de router doen (bang dat ik hem kapot maak|) maar ik zal wel aan haar laten lezen wat jullie hebben geschreven! Als het nu niet lukt weet ik het ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 13:25
freyk
freyk is offline
En anders kan je het nog altijd aan de buurtnerd over laten.
Oud 26-11-2006, 16:11
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Lyne schreef op 26-11-2006 @ 13:53 :
Heel erg bedankt iig, van mijn moeder mag ik niets meer met de router doen (bang dat ik hem kapot maak|) maar ik zal wel aan haar laten lezen wat jullie hebben geschreven! Als het nu niet lukt weet ik het ook niet meer.
De kans dat je een router om zeep helpt is echt wel klein hoor, zoals ik al zei; hier thuis hebben we twee nogal weerspannige routers. In het begin heb ik vaak genoeg geprobeerd om wat te tweaken aan de DHCP-instellingen en dergelijke (DHCP van de hoofdrouter naar de interne router, in feite; met het gevolg dat het internet niet toegankelijk meer was); maar zijn die instellingen steeds weer te wijzigen (desnoods via een reset van de router, als het echt onmogelijk is om nog een IP-adres (en dus ook toegang tot de interface van de router) te krijgen). Het enige wat je best niet doet is met instellingen gaan spelen waarvan je niet weet wat ze doen; die staan over het algemeen goed afgesteld (zeker in jouw situatie, in een complexer netwerk maken die instellingen veel meer uit).
Oud 26-11-2006, 18:44
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
freyk schreef op 25-11-2006 @ 13:03 :
Ik heb zelf een linksys -wrt45g en zal je proberen te helpen vanuit mijn situatie:
  1. Eerst moet je de volgende situatie creëren:
    modem -- nieuwe router -- computer.
    -- = kabel
  2. Als je dat hebt gedaan, start je je computer op en ga dan naar de instellingen van je nieuwe router door je browser te openen en naar het volgende adres te gaan: http://192.168.1.1
    Gebruikersnaam: admin
    wachtwoord: admin
  3. ga naar administration -> management en wijzig daar je wachtwoord van je nieuwe router
  4. Ga naar Setup -> basis setup. Selecteer daar bij internet connection type: dhcp, Dhcpserver: enable en klik dan op save settings om je instellingen te bewaren.
    Als je toevallig een @home abonnee-houder bent,
    kan je bij Host Name, je computer naam ingeven en bij
    Domain Name: home.
  5. start je laptop en eenmaal opgestart ga je naar start -> uitvoeren -> cmd
    Er zal dan een venster verschijnen, daar typ je in: ipconfig /all
    Noteer de beide fysieke adressen
  6. Ga weer terug naar je computer en ga weer naar je router instellingen.
  7. Klik dan op Wireless -> wireless security -> security mode: disable
  8. Wireless -> mac filter -> Wireless MAC Filter: Enable
    Permit only: Permit only PCs listed to access the wireless network
  9. klik op edit macfilter en vul daar de beide fysieke adressen in
    (verander de "-" in " : ")
  10. Kijk nu of je met je laptop op je draadloze netwerk kan komen
    zo ja, kijk dan ook of je dan contact hebt met het internet en ga dan verder met de volgende stappen:
  11. Ga naar Wireless -> Basic Wireless Settings en verander de ingestelde naam van "Wireless Network Name (SSID)", naar bijvoorbeeld: Lyne netwerk
  12. Ga naar Wireless -> wireless security -> en zet security mode nu op WEP.
    typ bij Passphrase een woord in, klik op generate.
    en noteer/onthoud de verschillende key's
  13. Ga terug naar je laptop, kijk of je kan inloggen op je netwerk.
    Als hij naar een wep code vraag, vul je een van de key's in.
  14. Voila, mevrouw heeft beveiligd draadloos internet

Natuurlijk kan je ook voor de andere security mode's selecteren, die ILUsion aangeeft.
Ik heb deze stappen opgevolgd, maar ik heb nog steeds geen internet. Volgens mij heb dezelfde router als jij. Ik heb een netwerk, ben verbonden, maar ik heb geen contact met internet. Ik had ook geen contact met internet op de gewone pc, dus zowel mijn laptop als de gewone pc deden het niet. Ik zal proberen het proberen te beschrijven. Ik was bezig met die security, ik deed disable. Toen moest ik controleren of internet het deed, maar dat was niet zo. Toen heb ik toch de rest van de stappen opgevolgd, toen deed internet het ook niet. Toen heb ik dat WEP gedoe weer naar Disable veranderd. Toen deed internet het heel even. Toen heb ik het weer naar WEP veranderd, toen deed internet het niet meer, toen ik het weer terugdeed naar disable ook niet meer (ja ik heb lopen klooien). Ik heb alles nagekeken maar internet wilde het echt niet meer doen. Nu heb ik de kabel van de modem weer in onze pc gedaan, de router is niet meer aangesloten want anders kon ik niet meer op internet.

Weet jij misschien wat ik fout heb gedaan?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:23
Lyne
Lyne is offline
Iemand? Ik heb inderdaad de wrt54g.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 23:04
Verwijderd
Mac address clonen van de computer die eerst direct aan de modem hing, dan rebooten en dan zou het moeten werken

Dus:

Modem -- router -- 'gewone pc' (geen andere computers aansluiten nog!)
dan in de WRT54G het mac address clonen van de aangesloten computer
en klaar zou je moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 12:57
Lyne
Lyne is offline
Wat bedoel je met mac adress clonen?

Moet ik de fysieke adressen van de computer ook bij de mac adressen van de router zetten, bedoel je dat?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 22:16
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Lyne schreef op 01-12-2006 @ 13:57 :
Wat bedoel je met mac adress clonen?

Moet ik de fysieke adressen van de computer ook bij de mac adressen van de router zetten, bedoel je dat?
Je moet op je hoofdpc je MAC-adres nakijken van je LAN-kaart (via "ipconfig /all" in te geven in Start > Uitvoeren/Run > "CMD"). Dan ga je naar de configuratiepagina's van je router en daar heb je normaalgezien de optie om je MAC-adres van de WAN-interface van de router in te stellen (mogelijk staat er niet dat het de MAC van je WAN is). Zo denkt je modem dat je hoofdpc aangesloten is en zal je mogelijk internet hebben (tenzij het probleem elders ligt natuurlijk).
Oud 02-12-2006, 19:28
Lyne
Lyne is offline
He bah. Het lukt gewoon niet. Ik heb dat adres gecloned.

Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 16:06
freyk
freyk is offline
Citaat:
freyk schreef op 26-11-2006 @ 14:25 :
En anders kan je het nog altijd aan de buurtnerd over laten.
Oud 12-12-2006, 22:19
Lyne
Lyne is offline
Het is me eindelijk gelukt. Ik dacht ik laat het even weten. Er bleek iets met de antenne van de router te zijn ofzo..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten