Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2006, 13:34
Verwijderd
Ik ga volgend jaar mischien naar het Ivko College in Amsterdam, (ik woon ook in Amsterdam).

Maar ik moet goed kunnen tekenen als ik daar wil, dus ik ben een portfolio aan het maken.

Maar ik ben bang dat ik niet aangenomen word, want ik vind zelf dat ik te lelijk teken. M'n mentrix zegt dat ik het wel goed kan, maar ik snap niks van de techniek.

Heeft iemand nog tips hoe ik mijn portfolio wat uitgebreider kan maken?

Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 13:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2006, 14:01
Captain N
Captain N is offline
Veel tekenen...punt.

Teken naar leven, schets veel en ook al is het lelijk je moet gewoon schetsen wat er in je op komt.
Zo laat je niet alleen zien hoe ver je fantasie rijkt, maar je wordt er ook nog eens beter door.

Een kunstacedemie is heel erg concept gericht, ze kijken meer naar ideeen dan naar techniek.

Trouwens je bent pas 15, maak je niet druk en ga lekker tekenen, je zal toch pas mee kunnen draaien over een jaar of 3, ervan uitgaande dat je dagelijks bezig bent.
Om echt goed te worden zou ik er een jaar of 5-8 voor uittrekken

En wordt je niet aangenomen dan blijf je het gewoon proberen.

Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 14:04.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 14:27
Verwijderd
Waarom wil je naar een academie als je zelf vindt dat je lelijk tekent? Ik vind het een beetje krom klinken.

Iig. Laat eens wat zien, dan hebben we waarschijnlijk tips over waar aandacht aan te besteden, welke dingen je moet oefenen enz.

Oh en, gewoon wat 'goed' tekenen op de middelbare school is niet echt een garantie dat je aangenomen zult worden. Daarvoor besteden ze er te weinig aandacht aan (techniek, materiaal, tekenen naar waarneming, contrasten, culturele kennis, kleurenkennis...)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 14:35
Captain N
Captain N is offline
Och klinkt wel logisch in mijn oren, ik wilde ook veel maar vond vaak dat ik er niet goed genoeg voor was.
Gezonde zelfkritiek noem ik dat maar ^^
Oud 30-12-2006, 13:36
brinta
brinta is offline
Ik had nog nooit van Ivko gehoord, dus ik ben even gaan googlen. Begrijp ik goed dat het individueel vmbo-t en havo-onderwijs is?
De Ivko-website zegt: "Dat resultaat kan namelijk andere leerlingen inspireren, ouders en familie trots maken maar, niet onbelangrijk, ook toegang geven tot vervolg(kunst)opleidingen."
Volgens mij moet je je dus niet te druk maken over je portfolio: je leert daar juist hoe je zoiets aanpakt.

Ik zie dat je vakken krijgt zoals film, keramiek, fotografie etc. Volgens mij is het een goed idee als je je daarom niet alleen op tekenen richt, maar ook experimenteert met schilderen, collages maken, foto's, kleien. Maak vooral veel en sta niet te lang stil bij kwaliteit. Als je veel maakt, ga je vanzelf vooruit.

Lees bvb Mr. Motley, DUF, Dada om inspiratie op te doen.

Wat ik op de middelbare school nooit echt had gedaan en wat handig is voor een portfolio: teken op groot papierformaat (ga daarvoor naar de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel).
Koop daar meteen houtskool, grafiet, potloden in verschillende hardheden, acrylverf.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 15:47
Verwijderd
Bij kunstacademies gaat het in ieder geval meer om de ideeën dan om je huidige techniek. Technieken vallen te leren, en er is altijd wel iets te verzinnen waarmee je je beelden maakt - als je niet heel goed kunt tekenen, kun je misschien met collagedingen werken of met andere materialen, desnoods 3D beelden maken en daar dan weer foto's van, wat je maar wilt. Gewoon veel doen, alles uitproberen
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:07
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 30-12-2006 @ 14:36 :
Ik had nog nooit van Ivko gehoord, dus ik ben even gaan googlen. Begrijp ik goed dat het individueel vmbo-t en havo-onderwijs is?
De Ivko-website zegt: "Dat resultaat kan namelijk andere leerlingen inspireren, ouders en familie trots maken maar, niet onbelangrijk, ook toegang geven tot vervolg(kunst)opleidingen."
Volgens mij moet je je dus niet te druk maken over je portfolio: je leert daar juist hoe je zoiets aanpakt.

Ik zie dat je vakken krijgt zoals film, keramiek, fotografie etc. Volgens mij is het een goed idee als je je daarom niet alleen op tekenen richt, maar ook experimenteert met schilderen, collages maken, foto's, kleien. Maak vooral veel en sta niet te lang stil bij kwaliteit. Als je veel maakt, ga je vanzelf vooruit.

Lees bvb Mr. Motley, DUF, Dada om inspiratie op te doen.

Wat ik op de middelbare school nooit echt had gedaan en wat handig is voor een portfolio: teken op groot papierformaat (ga daarvoor naar de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel).
Koop daar meteen houtskool, grafiet, potloden in verschillende hardheden, acrylverf.
Bedankt voor de info!

Nja, het is idd een vmbo-havo onderwijs.
Ik heb doorgegeven dat ik de vakken tekenen en fotografie heel erg leuk vind. Dat zijn extra vakken die je daar kan kiezen. Ik ben al bezig met het maken van schilderijen, en ik heb ook zo'n klei dingetje die ik in de Artis gemaakt had.

27 januari is de open dag op het Ivko, dus ik heb nog weinig tijd om een uitgebreid portfolio te maken.

Ik zal na de kerstvakantie laten zien wat ik tot nu toe allemaal gemaakt heb, want ze zitten allemaal op school.

Maar alvast bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 17:39
Pay Per View
Pay Per View is offline
Mensen die je dingen leren waar ze zelf hun brood niet mee kunnen verdienen.
Oud 06-01-2007, 12:01
brinta
brinta is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 04-01-2007 @ 18:39 :
Mensen die je dingen leren waar ze zelf hun brood niet mee kunnen verdienen.
Ik denk dat dat op het IVKO minder van toepassing is: het is een artistieke vorm van middelbaar onderwijs. Er staan dus veel mensen voor de klas (bij de kunstzinnige vakken) die de docentenopleiding voor beeldende vakken hebben gevolgd.

Gefaalde kunstenaars geven meestal les aan academies, omdat daar de eis voor gediplomeerdheid tot lesgeven lager is.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 21:54
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 06-01-2007 @ 13:01 :
Ik denk dat dat op het IVKO minder van toepassing is: het is een artistieke vorm van middelbaar onderwijs. Er staan dus veel mensen voor de klas (bij de kunstzinnige vakken) die de docentenopleiding voor beeldende vakken hebben gevolgd.

Gefaalde kunstenaars geven meestal les aan academies, omdat daar de eis voor gediplomeerdheid tot lesgeven lager is.
Mh, wij hadden geloof ik wel een succesvolle illustrator her en der rondlopen, maar d'r zal ook wel een verschil zitten tussen de richtingen. Ik heb een ernstig vermoeden dat een van mijn docenten wel een verbitterde mislukte kunstenaar was. Een half jaar lang alleen maar blikopeners tekenen, brrrrr.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 15:35
Verwijderd
Ik zou later ook graag in de kunst verdergaan, maar ik begin nu ook al te twijfelen of ik wel voldoende goed ben. Mijn vrienden en famillie vinden dat ik goed kan tekenen, maar dat is gewoon omdat zij wat minder goed kunnen tekenen. Ik maak vooral veel collages op de computer. Maarja... kom ik daar ver mee? 't is mij ook een raadsel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 15:48
Captain N
Captain N is offline
Er is in principe genoeg werk, maar dan moet je wel in de commerciele sector gaan zoeken.

De slaagkans om echt als ''kunstenaar'' aan de slag te gaan en je geld binnen te halen met het verkopen van doeken is gewoon minimaal.

Dan zou je sneller slagen als illustrator of graphic artist voor marktgerichte producten.
Oud 09-01-2007, 16:01
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
xNatje schreef op 09-01-2007 @ 16:35 :
Ik zou later ook graag in de kunst verdergaan, maar ik begin nu ook al te twijfelen of ik wel voldoende goed ben. Mijn vrienden en famillie vinden dat ik goed kan tekenen, maar dat is gewoon omdat zij wat minder goed kunnen tekenen. Ik maak vooral veel collages op de computer. Maarja... kom ik daar ver mee? 't is mij ook een raadsel.
je bent 14. je moet de komende jaren gewoon lekker aan de slag gaan, veel dingen maken en uitvinden waar je goed in bent en wat je leuk vind.

je moet je nou nog niet zorgen gaan maken of je er later geld mee kan verdienen.
Oud 10-01-2007, 16:26
brinta
brinta is offline
Citaat:
Als je passie voelt voor wat je doet, dan kom je er ver mee. Ik denk nooit over mijn kansen op de arbeidsmarkt: die is zo veranderlijk. Ik werk heel hard aan mijn studie, investeer er veel geld en tijd aan en ik dat dat zich op termijn terugbetaalt. Ik ben geen lanterfanterende kunstenaar.
Tussen haakjes: mijn familie vindt mijn werk niet bijzonder goed, geloof ik. Ik denk niet dat dat een goede graadmeter is wat betreft het niveau van jouw werk. Het gaat om hoe leuk en belangrijk jij het vindt om er mee bezig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 08:33
Verwijderd
Citaat:
Maar je hoeft natuurlijk niet per se autononoom beeldend kunstenaar te worden. Het is gewoon supermoeilijk (of bijna onmogelijk) om daar alleen van te kunnen leven. Veel kunstenaars hebben daarom vaak ook nog een andere baan. Kunstenaar zijn in je vrije tijd kan natuurlijk altijd, hou je daar ook aan vast.
Daarnaast zou ik zeggen, kijk eens in de richting van vormgeving, grafisch of industrieel. Vormgeving wordt immers ook beschouwd als kunstvorm, zij het toegepaste kunst. Je kunt dan voor een ontwerpbureau gaan werken en misschien zelf wel een eigen bedrijf beginnen. Je kunt hierdoor in de reclamewereld terecht komen, maar ook zelf producten gaan ontwerpen voor een andere markt. Dat je goed bent op de computer en graag ermee werkt is dan echt een uitkomst.

@Nirawatsi:
Ik zou inderdaad ook eens wat andere materialen of technieken uitproberen. En probeer eens wat met je fotocamera. Het gaat er bij een creatieve opleiding met name om dat je creatief bent en dat je vernieuwende ideeën hebt. Tekentechnieken enzo kun je leren. Dat zei mijn vader altijd, die heeft Academie voor Industriele Vormgeving gedaan.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 17:58
Verwijderd
Wel, dat is iets zoals ik dus wil.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:44
Verwijderd
Ik maak me niet druk of ik later m'n geld ermee kan verdienen.

Ik wil gewoon naar het Ivko.

Alleen moet je talent hebben als je daar naartoe wil, en ik twijfel.

Ik wil later niet eens kunstenaar worden maar psycholoog.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 17:53
Verwijderd
ja dan kan je het beste een kunstopleiding doen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 12:16
Pay Per View
Pay Per View is offline
Tegen je afgestudeerd bent als grafisch vormgever is de markt volgens mij verzadigd.
Oud 13-01-2007, 15:29
brinta
brinta is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 13-01-2007 @ 13:16 :
Tegen je afgestudeerd bent als grafisch vormgever is de markt volgens mij verzadigd.
Jij lijkt me een het-glas-is-half-leeg soort van persoon
Als je goed bent is er altijd plaats voor je en vraag. Het stikt van de middelmatigheid binnen kunstacademies, volgens mij is dat op grafische opleidingen niet anders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten