Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2007, 16:03
dennis018
dennis018 is offline
Hey iedereen, ik heb net 2 gebakken scholletjes van de visboer gekocht. ze zijn nog warm (net vers) maar het valt mij op dat het er erg vetterig uitziet (verpakking eromheen is ook helemaal nat van het vet).

Ik dacht altijd dat vis mager was, maar volgens mij is het zo net zo ongezond als een zak friet met mayo?
We gaan ze straks in de oven opwarmen dus hoop dat het vet een beetje weggaat.. bah klote avondeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2007, 16:13
Nebel
Nebel is offline
Vis is mager (hangt natuurlijk ook van de soort af, maar een vette vissoort bevat wel het goede vet). Maar olie waar je hem in bakt niet.

Het hangt dus van de bereidingswijze af hoe gezond het is.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:38
dennis018
dennis018 is offline
Hoe gezond of ongezond is de bereiding > Gefrituurd door de visboer.

En thuis warmen wij de vis in de oven op (we leggen de vis op een soort papier waar het vet kan intrekken).

Maar hoe het er nu uitziet.. bah.. De verpakking is helemaal nat van het vet
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:43
Bloem
Bloem is offline
Gefrituurde vis heeft inderdaad weinig meer met de gezonde eigenschappen van vis te maken. De vetten die van nature in vis zitten zijn gezond en heb je nodig, frituurvet en paneerlaagjes maken vis minder gezond.

Overigens valt het me op dat je nogal miept over teveel eten/ teveel vet eten / ongezond eten. Als je wilt weten wat gezond is kun je misschien eens een kijkje nemen op de site van het voedingscentrum en onthoud daarbij, als je doorgaans gewoon gezond eet kun je echt wel af en toe gefrituurde vis of een broodje doner eten zonder dat dat, voor wat dan ook, slechte gevolgen heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 00:02
MTpower
MTpower is offline
Vis = goed
Frituren = slecht

Aardappel = goed
Friet = slecht

Niet al te moeilijk dacht ik zo

Overigens bakt een beetje visboer de vis niet in frituurvet maar in soja of pinda olie, wat het al minder erg maakt dan friet.
Oud 14-01-2007, 09:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Bloem schreef op 13-01-2007 @ 17:43 :
Overigens valt het me op dat je nogal miept over teveel eten/ teveel vet eten / ongezond eten. Als je wilt weten wat gezond is kun je misschien eens een kijkje nemen op de site van het voedingscentrum en onthoud daarbij, als je doorgaans gewoon gezond eet kun je echt wel af en toe gefrituurde vis of een broodje doner eten zonder dat dat, voor wat dan ook, slechte gevolgen heeft.
Nou ja, bijdragen aan de bio-industrie heeft natuurlijk altijd slechte gevolgen.

Maar idd, beetje vreemd om eerst een in frituurvet gebakken product te kopen en je dan opeens af te vragen of het wel gezond is. Denk zelf eens na.
Oud 14-01-2007, 13:23
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 13-01-2007 @ 17:13 :
Vis is mager (hangt natuurlijk ook van de soort af, maar een vette vissoort bevat wel het goede vet).
Mwah.. een beetje vis bevat toch wel minimaal 20% vet
Maar het zijn idd goede vetten
Hoe vetter de vis hoe beter
Natuurlijk niet hoe vetter van de frituur hoe beter

Teveel smileys..
Oud 14-01-2007, 20:35
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 14-01-2007 @ 14:23 :
Mwah.. een beetje vis bevat toch wel minimaal 20% vet
nou, nee. Het vetgehalte in vis variëert zo'n beetje tussen de 1 % (kabeljauw) en 7 % (makreel). Ook 'vette' vis is dus niet echt vet.
Tenzij je het hebt over het caloriepercentage dat het vet uit de vis levert, dan zou het misschien kunnen, daar weet ik niets vanaf, maar dat vind ik ook niet relevant.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 20:47
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-01-2007 @ 21:35 :
nou, nee. Het vetgehalte in vis variëert zo'n beetje tussen de 1 % (kabeljauw) en 7 % (makreel). Ook 'vette' vis is dus niet echt vet.
Tenzij je het hebt over het caloriepercentage dat het vet uit de vis levert, dan zou het misschien kunnen, daar weet ik niets vanaf, maar dat vind ik ook niet relevant.
Citaat:
bij haring en makreel loopt het vetgehalte op van 5% in het voorjaar tot 25% in het najaar.
Niet in de mood om meer op te zoeken...
Maar haring en makreel zijn op z'n best als ze wat vetter zijn. Volgens mij is een makreel met 7% vet niet te vreten.
Oud 14-01-2007, 21:23
Verwijderd
Dat zou dan kunnen. Maar 'het maximale vetpercentage van de meest vette vissoorten is 25 %' natuurlijk nog altijd bij lange na niet hetzelfde als 'een beetje vis heeft 25 % vet'.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 09:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-01-2007 @ 22:23 :
Dat zou dan kunnen. Maar 'het maximale vetpercentage van de meest vette vissoorten is 25 %' natuurlijk nog altijd bij lange na niet hetzelfde als 'een beetje vis heeft 25 % vet'.
20
Oud 15-01-2007, 13:05
Lilything
Lilything is offline
Ik heb daar eigenlijk ook een vraag over,
ik vind het lekker om s avonds een klein blikje makreelfilet, zonder brood of iets anders erbij, op te eten.

Is dat heel slecht? Want ik keek laatst op het blikje en daar zitten volgens mij heel veel calorieën in? (het is jammergenoeg alleen maar op oliebasis te krijgen)
Oud 15-01-2007, 13:48
Bloem
Bloem is offline
Makreel is gezond, dat bevat wel goede vetten. Natuurlijk moet je er niet teveel van eten, maar goed, van teveel appels word je op den duur ook dik.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 00:02
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Lilything schreef op 15-01-2007 @ 14:05 :
Ik heb daar eigenlijk ook een vraag over,
ik vind het lekker om s avonds een klein blikje makreelfilet, zonder brood of iets anders erbij, op te eten.

Is dat heel slecht? Want ik keek laatst op het blikje en daar zitten volgens mij heel veel calorieën in? (het is jammergenoeg alleen maar op oliebasis te krijgen)
Makreel opzich is erg gezond. Alleen makreel op olie toch weer wat minder
Je kunt ook eens kijken voor gestoomde/gerookte makreel, vind ik ook erg goed te eten en een stuk beter dan uit een blikje op olie
Je moet ze alleen nog wel een beetje schoonmaken (kop en vel zitten er nog aan).
Je kunt ze ook in filets krijgen, maar die zijn een stuk duurder. Voor zo'n hele vis betaal je iets van 2,50. Voor filets meestal ook zoiets, maar dan heb je een stuk minder natuurlijk (2 van die dingen uit 1 vis plus wat restjes)
Oud 16-01-2007, 21:38
battlegrounds
battlegrounds is offline
een grote manier voor vissen is het te roosteren. krijgt de grill heet toevoegt dan de vissen met gesneden boter op bovenkant
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 08:30
Verwijderd
Citaat:
battlegrounds schreef op 16-01-2007 @ 22:38 :
een grote manier voor vissen is het te roosteren. krijgt de grill heet toevoegt dan de vissen met gesneden boter op bovenkant
wat staat hier lijkt wel of het met babelfish naar het nederlands vertaald is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 08:58
Bloem
Bloem is offline
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 17-01-2007 @ 09:30 :
wat staat hier lijkt wel of het met babelfish naar het nederlands vertaald is.
Volgens mij is het een Zuid-Afrikaan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 21:58
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Gewoon alles grillen, wordt lekkerder en gezonder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten