Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2007, 17:02
Psycho Sickness
Psycho Sickness is offline
Yo Gasten, ik sta op het punt om te stoppen met school. en dan Verlaat ik school dus zonder diploma. maar kom je daar ver mee ?
Ik zou graag een baan bij de Free Record Shop willen hebben Maar is dat mogelijk ? heb je nog een kans op een goed leven als Je geen diploma hebt ? kan iemand alsjeblieft m,n vragen Beantwoorden.
Oud 16-01-2007, 17:10
Nona
Nona is offline
Je kunt aan een baan komen met een salaris waarvan je rondkomt, maar het zal nooit een vetpot zijn. Ga toch gewoon je school afmaken. Eventueel avondschool zodat je tegelijkertijd kunt werken.
Oud 16-01-2007, 17:28
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik denk dat je dan niet de eerste keus bent, als jij soliciteert naar een baan bij de FreeRecord Shop en er is nog iemand met bijvoorbeeld een havo-diploma.

En als je 16 bent zoals in je profiel staat, ben je dan niet nog leerplichtig?
Oud 16-01-2007, 17:32
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Psycho Sickness schreef op 16-01-2007 @ 18:02 :
Yo Gasten, ik sta op het punt om te stoppen met school. en dan Verlaat ik school dus zonder diploma. maar kom je daar ver mee ?
Ik zou graag een baan bij de Free Record Shop willen hebben Maar is dat mogelijk ? heb je nog een kans op een goed leven als Je geen diploma hebt ? kan iemand alsjeblieft m,n vragen Beantwoorden.
Ik zou, als ik jou was, school afmaken en me concentreren op Nederlandse vaardigheid.
Oud 16-01-2007, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Yo, levensles één: zonder diploma ben je niets. Stoppen met school is dus niet slim. Gast.
Oud 16-01-2007, 21:13
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Waarom wil je stoppen?
Oud 16-01-2007, 22:07
Fantôme
Fantôme is offline
Als je profiel klopt en je 16 jaar bent, mág je dit jaar wettelijk niet stoppen met school. Je bent leerplichtig tot het SCHOOLjaar waarin je 17 wordt. In jouw geval kan dat betekenen dat je dit schooljaar moet afmaken en dan kan stoppen óf volgend jaar ook nog moet afmaken.
Dan is het nog zo dat er een nieuwe leerplichtwet wordt ingevoerd. Waarschijnlijk vanaf aankomend schooljaar. Deze wet houdt in dat je tot je 18e naar school moet TENZIJ je een startkwalificatie hebt. Dit laatste betekend dat je een Havo, Vwo of MBO niveau 2 diploma moet hebben. Als je die dus niet hebt moet je tot je 18e naar school. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat je 5 dagen per week naar school moet. Je kunt een MBO opleiding starten (zonder diploma begin je in niveau 1) en daar een BBL opleiding volgen zodat je bijv. 3 of 4 dagen werkt en één dag in de week naar school gaat. Op die manier bouw je werkervaring op, haal je diploma's, zit je niet continu in de schoolbanken en heb je meer kans op een baan die je graag wilt met een redelijk tot goed salaris.

Als je toch zegt dat je gaat stoppen met school om te gaan werken en je partieel leerplichtig bent (dit schooljaar dus nog 17 wordt) moet je hier officieel toestemming voor vragen bij de leerplichtambtenaar. Zelf loop ik stage bij leerplicht. Ik weet dat we deze toestemming vaak geven maar meestal aan jongeren welke het jaar erop van plan zijn te gaan studeren en ook een inschrijfbewijs van een vervolgopleiding kunnen tonen.

Ehm, heb je iets aan dit verhaal?
Oud 16-01-2007, 23:26
Shinn
Shinn is offline
blijf op school, want als je werkt dan wordt het serieus, zonder diploma ben je niks....., maar wat zeggen je ouders ervan dat je gaat stoppen met school?
Oud 16-01-2007, 23:31
Verwijderd
ik vind mensen zonder opleiding, omdat ze gewoon te laks zijn het af te maken, vrij kansloos. misschien neem je nu genoegen met een baan bij de free, maar wie weet wat je er over 5 of 10 jaar van vind.
van school af zonder diploma vind ik dom, onverantwoord en lui.
Oud 17-01-2007, 00:34
Vice
Vice is offline
Met alleen een mavo-, havo- of vwo-diploma is het al moeilijk om aan een fatsoenlijke baan te komen. Laat staan wanneer je helemaal geen diploma hebt.
Oud 17-01-2007, 08:16
Psycho Sickness
Ja ik ben 16 jaar. en ik wil niet stoppen met school omdat ik te lui Ben ofzo maar omdat ik gewoon in een moeilijke situatie zit.
En ik doe niveau VMBO en heb totaal geen shit verder.
En ik wil niets anders dan een baan bij de FreeRecordShop.
Als het moet m,n hele levenlang.
Oud 17-01-2007, 08:38
Lyne
Lyne is offline
Over 4 maanden beginnen de eindexamens al. Wil je nu nog je hele school vergooien? Zolang is het echt niet meer.. tenzij je niet in de eindexamenklas zit? (Daar ging ik even vanuit vanwege je leeftijd.)
Oud 17-01-2007, 09:10
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Psycho Sickness schreef op 17-01-2007 @ 09:16 :
Ja ik ben 16 jaar. en ik wil niet stoppen met school omdat ik te lui Ben ofzo maar omdat ik gewoon in een moeilijke situatie zit.
Mja grote kans dat je daar over 10 jaar toch heel anders over denkt...
Oud 17-01-2007, 09:30
Shinn
Shinn is offline
wat je ook kan doen is je vmbo diploma halen en dan een opleiding kiezen en dan stage lopen bij de Free record shop, tenminste iets in dat gebied
Oud 17-01-2007, 10:10
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dan is werken niet moeilijker dan naar school gaan? Als je kan werken kan je ook naar school, dus haal gewoon een diploma en doe daarna nog iets van een vervolgopleidingkje.
Waarom wil je zo nodig persee bij de FRS gaan werken? Nu? Heb je je wel eens afgevraagd of ze je uberhaupt aannemen als je op deze manier aan komt zetten?
Oud 17-01-2007, 10:23
Canine 13
Canine 13 is offline
Realiseer je wel dat je nu nog goedkoop bent voor een werkgever. Maar hoe ouder je word, hoe meer salaris je krijgt. (Je word duurder voor die werkgever.) Mocht er in je leven iets gekeuren dat je die baan kwijtraakt, dan ben je misschien 30 zonder opleiding. Dan neemt een werkgever echt wel liever iemand aan die een opleiding heeft gevolgt. Die zijn op den duur toch productiever.

Geloof me, ik heb het MBO 2 jaar gedaan. Je bent dan niks, ook al zit je op het MBO. Zonder diploma kom je al helemaal nergens.
Oud 17-01-2007, 10:33
Psycho Sickness
Nee dit is niet m,n examenjaar pas volgend jaar.
En ja ik vind werken makelijker dan school.
En zoals ik al zei ik zit in een moeilijke situatie dus werk is Sowieso beter dan school.
Oud 17-01-2007, 10:35
Verwijderd
De free record shop neemt zelfs liever een jongere aan die een gemotiveerde indruk maakt, en die maak je niet als je stopt met school. Je bent nu 16, dus je zit denk ik in de vierde, als je dit jaar afmaakt heb je je vmbo-diploma, dat is nog maar vijf maandjes. Misschien kun je op school extra ondersteuning met huiswerk etc. krijgen waardoor je moeilijke situatie minder invloed heeft op je schoolresultaten.
Daarna is er vast wel een mbo opleiding die je leuk vindt. Je bent geinteresseerd in muziek/film/games, neem ik aan, er is op mbo niveau 3 de opleiding 'audiovisueel medewerker', en dat is er ook als BBL opleiding, dat is misschien wel wat voor jou.

edit: oh, je zit nog niet in je examenjaar. Nouja, een jaar en vijf maanden dan, dat is ook nog wel te overzien. Heb je al met je decaan of met je mentor gepraat over wat voor mogelijkheden de school heeft om je te helpen?
Oud 17-01-2007, 12:32
Balance
Balance is offline
Wat voor indruk geef jij de FRS denk je, als je aan komt zetten met een CV waarop staat dat je je VMBO nog niet eens hebt afgemaakt?

Bij elke winkel willen ze mensen die doorzettingsvermogen hebben en waar ze op kunnen vertrouwen. Op jouw gegevens afgaande zou ik zeggen dat jij die vaardigheden niet bezit. En dan kan het nog zijn dat je om 'omstandigheden' wil stoppen, maar in een CV heb je helemaal niet de kans die omstandigheden uit te leggen. Dus zorg gewoon dat je een diploma hebt (ga evt. ook nog MBO detailhandel erbij doen en dan stage lopen in de FRS).
Oud 17-01-2007, 12:54
Verwijderd
maar iedereen draagt genoeg goede argumenten aan. jij wilt ze gewoon niet horen. ga dus lekker naar de free als jij daar gelukkig van word, ik zal er niet wakker van liggen
Oud 17-01-2007, 13:08
Shinn
Shinn is offline
net zoals wat @balance zegt, doe dat dan, stel je vindt het free record shop helemaal niet leuk om te werken, wat moet je dan doen?, als je nu gaat stoppen met school bedoel ik, wel zonder......
Oud 17-01-2007, 13:30
belli
belli is offline
werken kan zoweizo wel. ik doe havo 5 en werk bijna partime
verder word je echt niets zonder diploma. tot je 20e red je het wel. beetje in winkel werken. tot je 25e voel je je nieth eel kut, maar daarna groeien je vrienden je voorbij, en hoeft geen winkel je je meero mdat je te duur bent.
Oud 17-01-2007, 15:28
pyres
pyres is offline
Citaat:
ik raad je aan om gewoon in ieder geval je voortgezet onderwijsdiploma te halen
dat is ook meestal het minimum wat sommige mensen vragen.
het hangt ook van de organisatie af waar je wilt werken, maar zodra ze om je cv vragen staat het wel vreemd als je voortgezetonderwijs niet heb afgerond
Oud 17-01-2007, 15:33
pc nerd
pc nerd is offline
Je hele leven werken bij FRS lijkt me zo saai
Oud 17-01-2007, 15:34
havana
havana is offline
Citaat:
haha drama
Oud 17-01-2007, 15:40
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 17-01-2007 @ 16:33 :
Je hele leven werken bij FRS lijkt me zo saai
tja mij ook... volgens mij heeft ie het werken in z'n gedachtes dan ook flink geromantiseerd en is het in werkelijkheid sowieso ook niet zo boeiend, mja goed dat terzijde.
Oud 17-01-2007, 15:55
Psycho Sickness
Ik romantiseer helemaal niks kijk ik vind werk ook gewoon kut.
Maar school al helemaal alles is gewoon kut. kortom: m,n leven is Een fucking puinhoop.
Oud 17-01-2007, 16:06
pc nerd
pc nerd is offline
Maar je problemen zijn zo groot dat je het VMBO niet af kan maken?
Oud 17-01-2007, 16:14
Shinn
Shinn is offline
waarom is je leven een puinhoop?, jij wilt mijn verleden niet weten....
Oud 17-01-2007, 16:15
Anika
Citaat:
Psycho Sickness schreef op 17-01-2007 @ 16:55 :
Daarom kun je beter een opleiding doen zodat je werk kunt krijgen dat je wel leuk vindt. Nog een jaartje middelbare school, dat is best te doen. Ik weet niet precies wat je problemen zijn, maar MBO is anders dan de middelbare school, je krijgt andere klasgenoten, je leert dingen die je interessant vindt, als je BBL doet kun je daarnaast ook nog werken.. Misschien vind je het zelfs wel leuk! En daarna heb je heel wat betere toekomstperspectieven.
Oud 17-01-2007, 16:45
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Maar school al helemaal alles is gewoon kut. kortom: m,n leven is Een fucking puinhoop.
Ga met een psycholoog ofzo praten, als je het allemaal zo kut vind. En verder wat Anika zegt. Als school niet lukt met je problemen, dan zal een werkgever ook niks aan je hebben en je niet willen hebben.
Oud 17-01-2007, 17:10
Verwijderd
Ik weet zeker dat als je nu met school stopt, je er later veel spijt van gaat krijgen Maarja, zelf weten.
Oud 17-01-2007, 17:21
Dith
Dith is offline
puber(L)
Oud 17-01-2007, 17:27
pyres
pyres is offline
Citaat:
topic kan dicht aangezien hij zijn beslissing gemaakt heeft en niet luistert naar argumenten
Oud 17-01-2007, 17:48
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ga desnoods naar een andere school, maar zet gewoon door en maak het af. Als het probleem waarom je met school wil stoppen op school ligt zoek je daar een oplossing voor of je zet gewoon door. Leuk en makkelijk is het niet, maar de middelbare schooltijd is lang niet voor iedereen een pretje geweest. Hou gewoon voor ogen dat het wel beter wordt en je het voor jou eigen toekomst doet (en daarom moet je doorzetten, je doet het voor jezelf).
Dus zet nou toch eens gewoon door en zorg dat je goede kansen hebt als je uiteindelijk de arbeidsmarkt op gaat. Niet zo puberig, wordt volwassen.
Oud 17-01-2007, 19:01
Lyne
Lyne is offline
Wat voor situatie kan er zijn dat je niet naar school kan maar wel kan werken? Volgens mij is school qua uren minder werk per week dan echt werken.

Je werkt je dan helemaal het lazarus voor een paar honder euro per maand om er op je 25e achter te komen dat je toch beter een diploma had kunnen halen. Als je nou gewoon ff doorzet.

Djees, het is niet alsof je een vwo-opleiding doet, vmbo is maar 4 jaar! Als je nou vwo doet en in de derde zat, dan snap ik dat je het niet meer ziet zitten. En dan bedoel ik niet dat vwo hoger is dan vmbo, het gaat puur om het aantal jaren.
Oud 17-01-2007, 19:32
Verwijderd
Om de knoop maar even voor je door te hakken: zelfs een afgeronde VMBO-opleiding is onder de startkwalificatie. Dat betekent dat je zelfs mét een VMBO-diploma op zak eigenlijk alleen ongeschool werk (lopende band e.d.) kunt doen.

En ik kan je op een presenteerblaadje geven dat de Free Record Shop je niet aanneemt zonder diploma. Het zou me niets verbazen als je daar ook een afgeronde HAVO-opleiding voor moet hebben.
Oud 17-01-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-01-2007 @ 20:32 :
Om de knoop maar even voor je door te hakken: zelfs een afgeronde VMBO-opleiding is onder de startkwalificatie. Dat betekent dat je zelfs mét een VMBO-diploma op zak eigenlijk alleen ongeschool werk (lopende band e.d.) kunt doen.
Een waar woord.
Oud 17-01-2007, 19:58
Trass
Trass is offline
Maak je school in ieder geval af. Kun je niet proberen bij de FRS te solliciteren als bijbaantje, dus naast je school? Dan kun je je VMBO-diploma halen en het komt een stuk minder gemotiveerd over dan als je zegt dat je met school gestopt bent. En dan heb je daar al een beetje werkervaring, dus meer kans op fulltime baan.

Je kunt nu wel geen zin hebben in school, maar hoe denk je dat het over 20 jaar is? Geen diploma en het is nog maar de vraag of je (nog) wel bij de Free Record Shop werkt. Even doorzetten dus en je school afmaken.

En wat is er zo bijzonder aan FRS dat je alleen daar wilt werken? Het lijkt me nou niet echt een droombaan, vooral niet voor je hele leven lang.
Oud 17-01-2007, 20:20
Verwijderd
Met een vmbo diploma op zak weet je zeker dat je nog ooit een MBO opleiding kunt gaan doen. Er zijn ook opleidingen waarbij je 4x werkt en 1 dag naar school gaat. Er is val wel iets dat een beetje bij je past. En ook al is je leven nu een beetje een puinhoop, ooit gaat dan weer veranderen. En dan weet je tenminste dat je 1 zekerheid hebt en dat is een diploma. Even doorbijten dus, ook al gaat alles kut. Denk eraan dat het voor je eigen toekomst is. Ik geef je weinig kans zonder diploma. Een vmbo diploma is ook nog niet alles, maar het laat wel zien dat je ergens je best voor gedaan hebt, en dat je in ieder geval een beetje doelgericht bent.

Waarom ga je trouwens nu al niet solliciteren bij de FRS?
Je kunt daar toch ook gewoon parttime werken?
Oud 17-01-2007, 23:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
En een andere school is geen optie?
Oud 18-01-2007, 00:52
Vuur_Sterretje
Vuur_Sterretje is offline
Citaat:
Sjonge is dat nou echt je droom baan bij Free Record Shop, cd'tjes verkopen. Ga toch een krantenwijk nemen in adam kan je lekker stoom afblazen kerel. Maak je opleiding eerst af !
Oud 18-01-2007, 09:14
Blaf
Blaf is offline
Blijf op school gast ik sweer het je
Oud 18-01-2007, 09:16
Blaf
Blaf is offline
trouwens zonder vmbo diploma kan je ook naar het mbo gaan alleen dan op niveau 1
Oud 18-01-2007, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Ik vind ook alles kut, maar dat betekent toch niet dat je meteen moet stoppen met school? Je leven is nog véél kutter als je dadelijk voor de rest van je leven een hongerloontje verdient of überhaupt geen baan hebt omdat je geen diploma hebt.
Oud 18-01-2007, 11:30
pyres
pyres is offline
Citaat:
Woef schreef op 18-01-2007 @ 10:14 :
Blijf op school gast ik sweer het je
ik sweer je ;D?
Oud 18-01-2007, 11:38
BleuEyes
BleuEyes is offline
Je bent inderdaad nog leerplichtig. Als ik jou was maakte ik mijn school af. Maar ik weet jou verdere situatie ook niet.
Oud 18-01-2007, 15:15
Magican
Magican is offline
Citaat:
Shinn schreef op 17-01-2007 @ 17:14 :
waarom is je leven een puinhoop?, jij wilt mijn verleden niet weten....
Als je het kort en bondig kan vertellen ben ik wel geïnteresseerd hoor.
Oud 18-01-2007, 15:51
BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik zou je verder graag willen helpen, maar ik ben bang dat ik (en medeforummers?) geen steek vooruit komen met jou korte stukjes tekst..
Oud 18-01-2007, 18:07
Trass
Trass is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 18-01-2007 @ 16:51 :
Ik zou je verder graag willen helpen, maar ik ben bang dat ik (en medeforummers?) geen steek vooruit komen met jou korte stukjes tekst..
En vooral niet als je toch doet wat je zelf wilt. Waarom vraag je het dan, als je toch doordramt terwijl iedereen zegt dat je beter op school kan blijven?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten